מעניינת שיטתו של מהרי ברונא -שמי שמדליק בנרות שעווה ,נכון שיסדר כל נר גבוה מחבירו = מדורג, וזאת שכן מעלין בקודש ולא מורידין- .להלכה זה לא התקבל.
חד ברנש כתב:ולא באתי אלא להעיר, שבתיאורים קדומים מאוד של מנורת המקדש, מכמה מקומות (במיוחד מאיזור ביזנטיון, אבל לא רק), הקנים מסודרים באופן שראשיהם מדורגים.
חד ברנש כתב:אולי היתה מסורת חז"ל שכן היו קני המנורה, ועל פיה יוצרי החפצים האלו תיארו את המנורה?
תרשישי כתב:אם במסכת מידות בש"ס ומדרשים וכדו' אין זכר לזה, הדבר צריך עיון גדול, ואין לפסוק למעשה על פי ציורים (וכדרך שהרמב"ם פסק שהיו קני המנורה ישרים באלכסון ולא בעיגול אפילו שברוב הציורים אינו כך וכגון בשער טיטוס) וז"פ וד"ל.
בברכה המשולשת כתב:תרשישי כתב:אם במסכת מידות בש"ס ומדרשים וכדו' אין זכר לזה, הדבר צריך עיון גדול, ואין לפסוק למעשה על פי ציורים (וכדרך שהרמב"ם פסק שהיו קני המנורה ישרים באלכסון ולא בעיגול אפילו שברוב הציורים אינו כך וכגון בשער טיטוס) וז"פ וד"ל.
א. כמדומני שהנדון כאן איננו נוגע לפסק הלכה, אלא להסבר מקורות.
ב. בביאור דעת הרמב"ם בצורת המנורה נכב"ב
ג. כמדומני שהרמב"ם לא ראה אף אחד מהציורים הנ"ל, כך שזה לא עניין של "אפילו".
חד ברנש כתב:אולי תחכים אותי מדוע ציורים אלו אינם הוכחה בכלל?
צופה_ומביט כתב:חד ברנש כתב:אולי היתה מסורת חז"ל שכן היו קני המנורה, ועל פיה יוצרי החפצים האלו תיארו את המנורה?
מה קרה למסורת הזו?
למה אין לה זכר בדברי חז"ל המצויים בידינו?
היא התבססה על ידיעה מציאותית או על דרשות?
תרשישי כתב:הוכחה נוספת, שבציורים הנ"ל מובא הלולב כמו חרות (היינו ענף של עץ דקל פתוח) המוזכר במס' סוכה כפסול ללולב, ולפי הציור כך נהגו בזמן הבית. וזה פשוט שאינו נכון, שחרות פסול ואף בזמן הבית לא נענו בו. וד"ל.
אבני גזית כתב:חד ברנש כתב:אולי תחכים אותי מדוע ציורים אלו אינם הוכחה בכלל?
כי הציורים הללו כל כך לא מדויקים בשאר הפרטים, ואתה רואה שאינם אלא שרטוט קווים.
בדיוק את הפאנץ' שלא כדברי חז"ל אתה מחבק?
חד ברנש כתב:זו מסורת מדרשית חז"לית יחידה שאבדה מאתנו?
במאמריי אני מצביע על הרבה מסורות מדרשיות שהיו בידי קדמוננו ואבדו, ולא נשארו מהם שרידים אלא בפיוטים קדומים או במקורות חיצוניים וכדומה.
חד ברנש כתב:אתה כותב דברים מעניינים, רק חבל שהכתיבה לקויה, בפיסוק, בחסרון גרשיים ועוד. עדיף ש"תורה נאה" תהיה גם בכלי נאה.
---
ומה שהבאת:מעניינת שיטתו של מהרי ברונא -שמי שמדליק בנרות שעווה ,נכון שיסדר כל נר גבוה מחבירו = מדורג, וזאת שכן מעלין בקודש ולא מורידין- .להלכה זה לא התקבל.
צופה_ומביט כתב:חד ברנש כתב:אולי היתה מסורת חז"ל שכן היו קני המנורה, ועל פיה יוצרי החפצים האלו תיארו את המנורה?
מה קרה למסורת הזו?
למה אין לה זכר בדברי חז"ל המצויים בידינו?
היא התבססה על ידיעה מציאותית או על דרשות?
חד ברנש כתב:הממצאים שהבאתי אינם מזמן בית שני אלא מעט אחריו, מתקופת המשנה והתלמוד (המאות השלישית-החמישית בערך).
חד ברנש כתב:היכן בדברי חז"ל מצאנו שהקנים הסתיימו בשווה?
באר בשדה כתב:אינו מתיישב על הלשון.
עתניאל בן קנז כתב:באר בשדה כתב:אינו מתיישב על הלשון.
אינו מן הראוי להכריע בין הראשונים מצד התיישבות הלשון.
ר"י בכור שור שמות פרשת תרומה פרק כה פסוק לד
ג' למעלה בקנה של מנורה, וכן בכל קנה וקנה, ולמטה אחד, ששוה לכל הקנים. וכל הקנים היו שוים במדה אחת, ועשויים כמין ענפי האילן. קנה גוף המנורה גבוה מכולם, שנים שבצדו נמוכים ממנה מעט, כפי האלכסון, והשנים נמוכים מן הראשונים, כפי שהם יוצאים בנמוך, והשלישיים יותר, כפי שהם יוצאים בנמוך
לדעת בובר, לנגד עיני המחבר עמדו פירוש רש"י על התורה ובו אמרותיו של רבי משה הדרשן, מדרש לקח טוב וכן מדרשים וספרים נוספים. ככל הנראה חי עורכו של המדרש במאות ה-12 או ה-13.
יהודהא כתב:יותר מכך יא שיש לאמור זאת בין שתי הברכות. ולפני ההדלקה.
במס' סופרים פ"כ שיש לומר אחר ההדלקה נוסח זה הנרות הללו אנו מדליקים על הישועות ועל הנסים ועל הנפלאות אשר עשית לאבותינו ע"י כהניך הקדושים וכל שמונת ימי חנוכה הנרות האלו קדושים הם ואין לנו רשות להשתמש לאורן אלא לראותן בלבד כדי להודות לשמך על נפלאותיך ועל ישועתך ברוך שהחיינו ואשר עשה נסים. וכן היה רגיל מהר"ם ז"ל
ואמרינן במסכת סופרים המדליק נר חנוכה אחר שהדליק אומר הנרות הללו אנו מדליקין על התשועות ועל הנסים ועל הנפלאות שעשית לאבותינו ע"י כהניך הקדושים וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קדש ואין לנו רשות להשתמש בהן אלא לראותן בלבד כדי להודות לשמך על נפלאותיך ועל נסיך ועל ישועתך. וכן היו נוהגין לומר ה"ר מרוטנבורק והרא"ש
יהודהא כתב:חנוכייה מדורגת. ריינוס ואוסטרייך. איזו מנגינה ? ומיהו מחותנו של מתתיהו ?
מראשי הלוחמים על קידוה"ש
מי מצויין שהיה בראשי הלוחמים ביוונים ? כמובן " מתתיהו ובניו וכו". אבל היה עוד אחד ,שכולם יודעים אך אינם מכירים , ומיהו ? "מחותנו של מתתיהו",. הבנו , אבל מה שמו ?
אה - שמו "חשמונאי", כך משמע במגילה יא, שכן כתוב שם : וחשמונאי [ עם ו' ] ובניו ומתתיהו כהן גדול.. שבנו של זה נשא את בתו של זה. וכן במסכת סופרים ובמחזור ויטרי כתוב "וחשמונאי" ב ו'. ויש שדחו לפירוש זה.
-------------------
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים