איש_ספר כתב:בכמה הודעות באשכול ארוך ומלא זה, נזכר קונטרס "ויבינו במקרא", וכמה מהכותבים ביקשו לדעת עניינו.
ובכן, הנה הקונטרס:
מדוע לא עשו חיפוש? כבר העליתי את הקונטרס כאן viewtopic.php?f=7&t=20852&start=840#p777096
איש_ספר כתב:בכמה הודעות באשכול ארוך ומלא זה, נזכר קונטרס "ויבינו במקרא", וכמה מהכותבים ביקשו לדעת עניינו.
ובכן, הנה הקונטרס:
איש_ספר כתב:בכמה הודעות באשכול ארוך ומלא זה, נזכר קונטרס "ויבינו במקרא", וכמה מהכותבים ביקשו לדעת עניינו.
ובכן, הנה הקונטרס:
זאב ערבות כתב:איש_ספר כתב:בכמה הודעות באשכול ארוך ומלא זה, נזכר קונטרס "ויבינו במקרא", וכמה מהכותבים ביקשו לדעת עניינו.
ובכן, הנה הקונטרס:
מדוע לא עשו חיפוש? כבר העליתי את הקונטרס כאן viewtopic.php?f=7&t=20852&start=840#p777096
איש_ספר כתב:לא ראיתי ועמך הסליחה.
אכן הקונטרס שהעלית הוא טיוטה ולא באו בו כל מכתבי ההסכמה שיש בקובץ המעודכן שעלה עכשיו.
איש_ספר כתב:לגבי החומש של עו"ה ומה בינו לבין חומש פשש"מ, אולי באמת יש כאן מי שמכיר את שני הפירושים ויכול לתאר את הדמיון והשוני שבין הפירושים. ההשערות שעלו כאן, נראות לי מופרכות לגמרי. לפחות לגבי כמה מהאנשים היותר קולניים שאני מכיר, אין להם שום סנטימנט לעו"ה, לחלוטין לא, ואדרבה וכו'. במידה ואכן אין שוני מהותי בין הפירושים, בהחלט יתכן שהצלחתו של חומש פשש"מ, עממיותו והתפשטותו, היא גם שהיתה בעוכריו. וכמובן יש להוסיף לזה את השם פשש"מ על כל המשמעות הטעונה שיש לו. (לשבר את האוזן: לפני כמה שנים מישהו הוציא בהוצאה חדשה ונאה חמישה חומשי תורה עם פירושו של יש"ר, פירוש מלא מינות מן הסתם. היה אפשר לראות את החומש הזה בחנויות ספרים "חרדיות" לגמרי, כאלה שמחזיקות מלאי גדול ורחב של ספרים. איש לא דיבר, כי איש גם לא קנה...).
גימפעל כתב:היום הצצתי ב'מקרא מפורש' של עוז והדר על הפסוק והיה בענני ענן הם מביאים את הרד"ק של ענן שמוריד גשם.
מגופת חבית כתב:גימפעל כתב:היום הצצתי ב'מקרא מפורש' של עוז והדר על הפסוק והיה בענני ענן הם מביאים את הרד"ק של ענן שמוריד גשם.
מעוז והדר מהדורת שפה ברורה
אינו תחת ידי כעת חומש בראשית ממקרא מפורש
ב"פשוטו של מקרא" בסדר שמות הביאו רבות פעמים פירושים זרים מאותו "אב"ע הקצר" שהדפיסו המשכילים, וכן שרי ליה מארי' למדפיסי המקראות גדולות עוז והדר המבואר שהדפיסו בסוף סדר שמות את כל ה"אב"ע הקצר" עם הדיעות הכוזבות, והכשילו את הרבים בספרים שנדפסו על ידי המשכילים רח"ל, ובעוונתינו הרבים החומשים האלה נמצאים כהיום בהרבה בתי כנסיות ובתי מדרשות, וכמעט אין פוצה ומצפצף בדורינו דור עני.
תורת המן כתב:איש_ספר כתב:לגבי החומש של עו"ה ומה בינו לבין חומש פשש"מ, אולי באמת יש כאן מי שמכיר את שני הפירושים ויכול לתאר את הדמיון והשוני שבין הפירושים. ההשערות שעלו כאן, נראות לי מופרכות לגמרי. לפחות לגבי כמה מהאנשים היותר קולניים שאני מכיר, אין להם שום סנטימנט לעו"ה, לחלוטין לא, ואדרבה וכו'. במידה ואכן אין שוני מהותי בין הפירושים, בהחלט יתכן שהצלחתו של חומש פשש"מ, עממיותו והתפשטותו, היא גם שהיתה בעוכריו. וכמובן יש להוסיף לזה את השם פשש"מ על כל המשמעות הטעונה שיש לו. (לשבר את האוזן: לפני כמה שנים מישהו הוציא בהוצאה חדשה ונאה חמישה חומשי תורה עם פירושו של יש"ר, פירוש מלא מינות מן הסתם. היה אפשר לראות את החומש הזה בחנויות ספרים "חרדיות" לגמרי, כאלה שמחזיקות מלאי גדול ורחב של ספרים. איש לא דיבר, כי איש גם לא קנה...).
כפי הנראה מהתרשמותי, הפולמוס התחיל כשהגר"ש דויטש דרש נגד הפירוש, ומשם עלה וגידל. וכל הקולניים בשיפולי גלימיה אוחזים.
וא"כ השאלה היא רק, מי הראה את הפירוש והבעיות עמו להגר"ש מתחילה. ובהחלט יתכן שהיה אחד מאנשי עו"ה.
צופה_ומביט כתב:אגב, בהסכמתו של הרב מנשה פילאפף לקונטרס הנ"ל כתב גם נגד חומש מקראות גדולות המבואר עוז והדר:ב"פשוטו של מקרא" בסדר שמות הביאו רבות פעמים פירושים זרים מאותו "אב"ע הקצר" שהדפיסו המשכילים, וכן שרי ליה מארי' למדפיסי המקראות גדולות עוז והדר המבואר שהדפיסו בסוף סדר שמות את כל ה"אב"ע הקצר" עם הדיעות הכוזבות, והכשילו את הרבים בספרים שנדפסו על ידי המשכילים רח"ל, ובעוונתינו הרבים החומשים האלה נמצאים כהיום בהרבה בתי כנסיות ובתי מדרשות, וכמעט אין פוצה ומצפצף בדורינו דור עני.
החוזר כתב:אם כבר העלו את הדיון על 'מקרא מפורש' (שתכלית, אם הבעיה בפש"מ היא שמו החצוף, גם 'מקרא מפורש' מכוון לאותה נקודה בדיוק), יש טעם לדון גם באוצר מפרשי הפשט (גם שם חצוף במיוחד, באותו קו מחשבה) שמלקט רק את רסיסי "הפשט" מתוך כל הפרשנים וכן בדרך שהוא מציג אותם. אלא מאי, למכון ירושלים יש גב הרבה יותר חזק והגברדיה השולטת שם היא לא איזה ירושליימער מסכן שאינו יודע מימינו ומשמאלו.
ואגב, לפני כמה שנים יצא פירוש בהוצאת "שי למורא", על דרך "יסוד מלכות" - שורה של פירוש באות מוקטנת מתחת לשורת המקרא. אינו באוצר ואינני זוכר את שמו של הפירוש. גם בציציותיו יש לפשפש בבהילות.
גימפעל כתב:מגופת חבית כתב:גימפעל כתב:היום הצצתי ב'מקרא מפורש' של עוז והדר על הפסוק והיה בענני ענן הם מביאים את הרד"ק של ענן שמוריד גשם.
מעוז והדר מהדורת שפה ברורה
אינו תחת ידי כעת חומש בראשית ממקרא מפורש
זו נקרא הטעיה אתה מביא ראיה מספר אחר.
עקביה כתב:בחומש 'מקרא מפורש' של עוז והדר ההנחיה הייתה שהפירוש על התורה מבוסס על רש"י, ובהערות מביאים דברים נוספים.
אני מבין שבחומש פשש"מ זה לא כך.
[אינני מתנגד כלל לחומש פשש"מ. להפך. אני רק מציין את ההבדל ביניהם].
האויצרניק כתב:החוזר כתב:אם כבר העלו את הדיון על 'מקרא מפורש' (שתכלית, אם הבעיה בפש"מ היא שמו החצוף, גם 'מקרא מפורש' מכוון לאותה נקודה בדיוק), יש טעם לדון גם באוצר מפרשי הפשט (גם שם חצוף במיוחד, באותו קו מחשבה) שמלקט רק את רסיסי "הפשט" מתוך כל הפרשנים וכן בדרך שהוא מציג אותם. אלא מאי, למכון ירושלים יש גב הרבה יותר חזק והגברדיה השולטת שם היא לא איזה ירושליימער מסכן שאינו יודע מימינו ומשמאלו.
ואגב, לפני כמה שנים יצא פירוש בהוצאת "שי למורא", על דרך "יסוד מלכות" - שורה של פירוש באות מוקטנת מתחת לשורת המקרא. אינו באוצר ואינני זוכר את שמו של הפירוש. גם בציציותיו יש לפשפש בבהילות.
התבלבלת בין שני חומשים "אוצר מפרשי הפשט" הוא של הרב אפרים גרינבוים מירושלים, ו"אוצר מפרשי התורה" זה של מכון ירושלים.
הסבר למה כוונתך כדי שנוכל לדון בדברים
פשש"מ/מקרא מפורש: אין צורך לקונספירציות שלכם, יש לי אחת נוחה יותר, ועוד, למה "סתם להשמיץ את עו"ה", אם אפשר להכפיש במדויק את הגר"ש דויטש?!החוזר כתב:אין צורך לקונספירציות וחבל להשמיץ סתם את עו"ה.
הגר"ש דויטש סבר תחילה, בהתאם לנאמר מאחורי השער, שמעשה הפירוש הוא מעשי ידיו להתפאר של הרב אורי הולצמן וממילא מביא בכנפיו את רוח בית המדרש הגר"א. אחר כך הובהר לו שתפקידו של הרב הולצמן שולי וזניח, אבל משנה לא זזה ממקומה וטענות שנודעו לא נתבדו. כל זה נידון היטב בשני העמודים הראשונים של האשכול הנוכחי.
החוזר כתב:האויצרניק כתב:החוזר כתב:אם כבר העלו את הדיון על 'מקרא מפורש' (שתכלית, אם הבעיה בפש"מ היא שמו החצוף, גם 'מקרא מפורש' מכוו
התבלבלת בין שני חומשים "אוצר מפרשי הפשט" הוא של הרב אפרים גרינבוים מירושלים, ו"אוצר מפרשי התורה" זה של מכון ירושלים.
הסבר למה כוונתך כדי שנוכל לדון בדברים
הצדק איתך. התבלבלתי בין סדרת ספריו של ר' נפתלי (!) גרינבוים ז"ל לבין הסדרה של מכון ירושלים. ואכן, בשמה של הסדרה של מכון ירושלים אין לכאורה פגם, אבל אולי בעיון מדוקדק ניתן יהיה למצוא פגם במגמתה ובכוונת היצירה.
החוזר כתב:שמה של הסדרה של מכון ירושלים אין לכאורה פגם, אבל אולי בעיון מדוקדק ניתן יהיה למצוא פגם במגמתה ובכוונת היצירה.
חומש פשוטו של מקרא כתב: וְכָל צְבָאָם – הֵם וְכָל פְּרָטֵיהֶם, כָּל בְּרִיוֹתֵיהֶם הַכְּלוּלִים בָּהֶם. צְבָא הַשָּׁמַיִם הֵם הַמְּאוֹרוֹת, הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְהַכּוֹכָבִים. כִּלְשׁוֹן הַכָּתוּב (דברים ד, יט) 'וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם'; וּצְבָא הָאָרֶץ הֵם כָּל מִינֵי הַצְּמָחִים וּבַעֲלֵי הַחַיִּים אֲשֶׁר עָלֶיהָ, כּוֹלֵל הָאָדָם. וּבִכְלָל מַשְׁמָעוּת הָאָרֶץ, גַּם הַיָּם וְכָל אֲשֶׁר בּוֹ [כִּי הָאָרֶץ וְהַיָּם הֵם כַּאֲגוּדָה אֶחָת (א"ע)] (עפ"י רמב"ן).
רמב"ן כתב: ו"צבא השמים" שני המאורות והכוכבים הנזכרים כענין וּפֶן תִּשָּׂא עֵינֶיךָ הַשָּׁמַיְמָה וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם (דברים ד יט) גם יכלול השכלים הנבדלים כענין רָאִיתִי אֶת ה' יֹשֵׁב עַל כִּסְאוֹ וְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמֵד עָלָיו וגו' (מלכים א כב יט) וכן יִפְקֹד ה' עַל צְבָא הַמָּרוֹם בַּמָּרוֹם (ישעיהו כד כא) והנה בכאן רמז על יצירת המלאכים במעשה בראשית וכן נפשות האדם צבא השמים הנה
איש_ספר כתב:ומשהו שקבלתי לכבוד שבת קודש:
מתוך הפירוש על פרשת ויכולו:חומש פשוטו של מקרא כתב: וְכָל צְבָאָם – הֵם וְכָל פְּרָטֵיהֶם, כָּל בְּרִיוֹתֵיהֶם הַכְּלוּלִים בָּהֶם. צְבָא הַשָּׁמַיִם הֵם הַמְּאוֹרוֹת, הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְהַכּוֹכָבִים. כִּלְשׁוֹן הַכָּתוּב (דברים ד, יט) 'וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם'; וּצְבָא הָאָרֶץ הֵם כָּל מִינֵי הַצְּמָחִים וּבַעֲלֵי הַחַיִּים אֲשֶׁר עָלֶיהָ, כּוֹלֵל הָאָדָם. וּבִכְלָל מַשְׁמָעוּת הָאָרֶץ, גַּם הַיָּם וְכָל אֲשֶׁר בּוֹ [כִּי הָאָרֶץ וְהַיָּם הֵם כַּאֲגוּדָה אֶחָת (א"ע)] (עפ"י רמב"ן).
והנה דברי רמב"ן:רמב"ן כתב: ו"צבא השמים" שני המאורות והכוכבים הנזכרים כענין וּפֶן תִּשָּׂא עֵינֶיךָ הַשָּׁמַיְמָה וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם (דברים ד יט) גם יכלול השכלים הנבדלים כענין רָאִיתִי אֶת ה' יֹשֵׁב עַל כִּסְאוֹ וְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמֵד עָלָיו וגו' (מלכים א כב יט) וכן יִפְקֹד ה' עַל צְבָא הַמָּרוֹם בַּמָּרוֹם (ישעיהו כד כא) והנה בכאן רמז על יצירת המלאכים במעשה בראשית וכן נפשות האדם צבא השמים הנה
הה"ד ביום ההוא יצאו מלאכים מלפני וגו'...
אין כאן "בעיה", אלא רצון להתחקות אחרי העקרונות המנחים את המפרש.היא שיחתי כתב:איש_ספר כתב:ומשהו שקבלתי לכבוד שבת קודש:
מתוך הפירוש על פרשת ויכולו:חומש פשוטו של מקרא כתב: וְכָל צְבָאָם – הֵם וְכָל פְּרָטֵיהֶם, כָּל בְּרִיוֹתֵיהֶם הַכְּלוּלִים בָּהֶם. צְבָא הַשָּׁמַיִם הֵם הַמְּאוֹרוֹת, הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְהַכּוֹכָבִים. כִּלְשׁוֹן הַכָּתוּב (דברים ד, יט) 'וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם'; וּצְבָא הָאָרֶץ הֵם כָּל מִינֵי הַצְּמָחִים וּבַעֲלֵי הַחַיִּים אֲשֶׁר עָלֶיהָ, כּוֹלֵל הָאָדָם. וּבִכְלָל מַשְׁמָעוּת הָאָרֶץ, גַּם הַיָּם וְכָל אֲשֶׁר בּוֹ [כִּי הָאָרֶץ וְהַיָּם הֵם כַּאֲגוּדָה אֶחָת (א"ע)] (עפ"י רמב"ן).
והנה דברי רמב"ן:רמב"ן כתב: ו"צבא השמים" שני המאורות והכוכבים הנזכרים כענין וּפֶן תִּשָּׂא עֵינֶיךָ הַשָּׁמַיְמָה וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם (דברים ד יט) גם יכלול השכלים הנבדלים כענין רָאִיתִי אֶת ה' יֹשֵׁב עַל כִּסְאוֹ וְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמֵד עָלָיו וגו' (מלכים א כב יט) וכן יִפְקֹד ה' עַל צְבָא הַמָּרוֹם בַּמָּרוֹם (ישעיהו כד כא) והנה בכאן רמז על יצירת המלאכים במעשה בראשית וכן נפשות האדם צבא השמים הנה
הה"ד ביום ההוא יצאו מלאכים מלפני וגו'...
לא מבין מה הבעיה שלא כולל את המלאכים בפירוש הפשט, ברמב"ן עצמו זה ברור שהוא הפריד אותם לתוספת לעיקר הפירוש "גם יכלול" ודו"ק
צופה_ומביט כתב:לא יודע איך השתרבב לכאן החומש של הרה"צ רבי נפתלי גרינבוים זצ"ל.
....הוא פשוט מופרך.
רק אצל בעלי "יש להקשות בדוחק" - וליתר דיוק - "יש לחפש בעיון עמוק אולי יש להקשות בדוחק במקום אחד" - יכול להיות דבר כזה.
צופה_ומביט כתב:החוזר כתב:שמה של הסדרה של מכון ירושלים אין לכאורה פגם, אבל אולי בעיון מדוקדק ניתן יהיה למצוא פגם במגמתה ובכוונת היצירה.
תגיד, אתה אמיתי? השלב הבא יהיה לחפש בעיון מדוקדק פגם בחומש מקראות גדולות?
לא יאומן.
צופה_ומביט כתב:רק אצל בעלי "יש להקשות בדוחק" - וליתר דיוק - "יש לחפש בעיון עמוק אולי יש להקשות בדוחק במקום אחד" - יכול להיות דבר כזה.
צופה_ומביט כתב:החוזר כתב:שמה של הסדרה של מכון ירושלים אין לכאורה פגם, אבל אולי בעיון מדוקדק ניתן יהיה למצוא פגם במגמתה ובכוונת היצירה.
תגיד, אתה אמיתי? השלב הבא יהיה לחפש בעיון מדוקדק פגם בחומש מקראות גדולות?
לא יאומן.
איש_ספר כתב:פשש"מ/מקרא מפורש: אין צורך לקונספירציות שלכם, יש לי אחת נוחה יותר, ועוד, למה "סתם להשמיץ את עו"ה", אם אפשר להכפיש במדויק את הגר"ש דויטש?!החוזר כתב:אין צורך לקונספירציות וחבל להשמיץ סתם את עו"ה.
הגר"ש דויטש סבר תחילה, בהתאם לנאמר מאחורי השער, שמעשה הפירוש הוא מעשי ידיו להתפאר של הרב אורי הולצמן וממילא מביא בכנפיו את רוח בית המדרש הגר"א. אחר כך הובהר לו שתפקידו של הרב הולצמן שולי וזניח, אבל משנה לא זזה ממקומה וטענות שנודעו לא נתבדו. כל זה נידון היטב בשני העמודים הראשונים של האשכול הנוכחי.
הרב עץ הדעת, לא האשים בכפירה, כך שמיותר לדון על כשרותו הבלתי מעורערת של הגרל"מ שוב ושוב.החוזר כתב:הדוגמה שהביא כאן הרב "עץ הדעת" היא המחשה קולעת וכואבת לצורה הרשלנית והחובבנית (בלשון המעטה) שמאפיינת את "פשוטו של מקרא", גם אם היא פחות מצדיקה את האשמתה בתור כפירה (הלוא הגר"ש אויערבאך, כזכור, הכשיר את הגר"ל מינצברג).
החוזר כתב:אין צורך לקונספירציות וחבל להשמיץ סתם את עו"ה.
הגר"ש דויטש סבר תחילה, בהתאם לנאמר מאחורי השער, שמעשה הפירוש הוא מעשי ידיו להתפאר של הרב אורי הולצמן וממילא מביא בכנפיו את רוח בית המדרש הגר"א. אחר כך הובהר לו שתפקידו של הרב הולצמן שולי וזניח, אבל משנה לא זזה ממקומה וטענות שנודעו לא נתבדו. כל זה נידון היטב בשני העמודים הראשונים של האשכול הנוכחי.
איש ספר כתב:פשש"מ/מקרא מפורש: אין צורך לקונספירציות שלכם, יש לי אחת נוחה יותר, ועוד, למה "סתם להשמיץ את עו"ה", אם אפשר להכפיש במדויק את הגר"ש דויטש?!
אני מתכחש גם מתכחש לטענה שכל הביקורת נולדה רק ע"ס טענה של זיקה בין הפירוש לבין בהמ"ד הגר"א.החוזר כתב:מה מכל מה שכתבתי אינו נכון? אתה מתכחש להאשמות על הזיקה של הפירוש לבית המדרש הגר"א?
היה אפשר להסתפק בהודעה בולטת על השער: הפירוש מיוסד ע"פ דרכו ומשנתו של הגה"צ ר"ל מינצברג זצ"ל. וכמו שכבר השתבח א' מתלמידיו כאן, הרב דודי צח, שהפירוש המדובר הצליח ליישם בהצלחה גדולה את דרכו של הגרל"מ בהוראת המקרא.עץ הדעת כתב:עיקר הביקורת עליהם היא שהיו צריכים לכתוב בשער הספר 'ביאור המקרא בדרך הפשטות המתחדשות'
איש_ספר כתב:הרב עץ הדעת לא האשים בכפירה, כך שמיותר לדון על כשרותו הבלתי מעורערת של הגרל"מ שוב ושוב.החוזר כתב:הדוגמה שהביא כאן הרב "עץ הדעת" היא המחשה קולעת וכואבת לצורה הרשלנית והחובבנית (בלשון המעטה) שמאפיינת את "פשוטו של מקרא", גם אם היא פחות מצדיקה את האשמתה בתור כפירה (הלוא הגר"ש אויערבאך, כזכור, הכשיר את הגר"ל מינצברג).
אם נקצר אם דברי הרב עץ הדעת, הרי טענתו הצודקת, שהגרל"מ עם כל מעלותיו המיוחדות ותורתו המתוקה, אינו יכול להיות רבן של ישראל בהוראת המקרא. וכאן הושיט לנו בקנה דוגמא יפה איך פירוש מחודש שלו, בענין שרשי שכזה, הופך לפשש"מ בחומש עממי. זו טענה שכבר נטענה בכל מיני נוסחאות, וכעת היא ממוחשת. לטעמי היא טענה צודקת יותר מכל.
איש_ספר כתב:היה אפשר להסתפק בהודעה בולטת על השער: הפירוש מיוסד ע"פ דרכו ומשנתו של הגה"צ ר"ל מינצברג זצ"ל. וכמו שכבר השתבח א' מתלמידיו כאן, הרב דודי צח, שהפירוש המדובר הצליח ליישם בהצלחה גדולה את דרכו של הגרל"מ בהוראת המקרא.עץ הדעת כתב:עיקר הביקורת עליהם היא שהיו צריכים לכתוב בשער הספר 'ביאור המקרא בדרך הפשטות המתחדשות'
"המתקיפים" כמו "המסנגרים" אינם מדברים בקול ובסגנון אחד. ולכן כאשר עולה לדיון טיעון מסוג אחד, מיותר להתמקד בטיעון מסוג אחר. כנלענ"ד.החוזר כתב:אכן, לא הרב עץ הדעת האשים בכפירה, אבל המתקיפים אינם מסתפקים בהאשמות רכות שכאלה, אלא רוממות הכפירה בגרונם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 359 אורחים