מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה תמיד של בוקר לא מעכב את התמיד של בין הערביים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
yankev
הודעות: 626
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

למה תמיד של בוקר לא מעכב את התמיד של בין הערביים?

הודעהעל ידי yankev » ה' נובמבר 24, 2022 4:36 pm

למה כתוב בפוסקים שתמיד של בוקר לא מעכב את התמיד של בין הערביים? הרי כתוב את הכבש השני תעשה בין הערביים, וברגע שלא מקריבים בבוקר, אז מתבטל תורת כבש שני.

אליהו חיים
הודעות: 1037
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: למה תמיד של בוקר לא מעכב את התמיד של בין הערביים?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' נובמבר 24, 2022 4:55 pm

עי' גמ' מנחות נ' א' מנא הני מילי וכו' ורש"י שם ד"ה ולא ראשון וד"ה במה דברים אמורים וד"ה אבל נתחנך המזבח.

yankev
הודעות: 626
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: למה תמיד של בוקר לא מעכב את התמיד של בין הערביים?

הודעהעל ידי yankev » ה' נובמבר 24, 2022 5:39 pm

תודה!
בריטב"א שם יותר בהיר.

אליהו חיים
הודעות: 1037
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: למה תמיד של בוקר לא מעכב את התמיד של בין הערביים?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' נובמבר 24, 2022 5:41 pm

יש ריטב"א על מנחות?

yankev
הודעות: 626
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: למה תמיד של בוקר לא מעכב את התמיד של בין הערביים?

הודעהעל ידי yankev » ה' נובמבר 24, 2022 6:08 pm

כמובן שלא. המילה שם ט"ס.
בריטב"א יומא לד. ד"ה וא"ת ואכתי.

אגב, עדיין דברי רש"י לא ברורים בשבילי, כי עדיין אין מקרא יוצא מידי פשוטו (שני בין הערביים ולא ראשון בין הערביים). וגם אם נאמר שבפרשת תצוה עוסק בחנוכת המזבח, עדיין בפרשת פנחס לא עוסק בחנוכת המזבח. ועל זה משיב רש"י שלומדים מזה בספרי שזה שניים ולא ארבעה. אבל בכל זאת, זה שלומדים מזה בספרי שזה שניים ולא ארבעה - עדיין לכאורה לא סותר ומאידך גם לא מסתדר עם הפשט. האם יש בזה פשטים אחרים?

אליהו חיים
הודעות: 1037
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: למה תמיד של בוקר לא מעכב את התמיד של בין הערביים?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' נובמבר 24, 2022 9:36 pm

yankev כתב:כמובן שלא. המילה שם ט"ס.
בריטב"א יומא לד. ד"ה וא"ת ואכתי.

אגב, עדיין דברי רש"י לא ברורים בשבילי, כי עדיין אין מקרא יוצא מידי פשוטו (שני בין הערביים ולא ראשון בין הערביים). וגם אם נאמר שבפרשת תצוה עוסק בחנוכת המזבח, עדיין בפרשת פנחס לא עוסק בחנוכת המזבח. ועל זה משיב רש"י שלומדים מזה בספרי שזה שניים ולא ארבעה. אבל בכל זאת, זה שלומדים מזה בספרי שזה שניים ולא ארבעה - עדיין לכאורה לא סותר ומאידך גם לא מסתדר עם הפשט. האם יש בזה פשטים אחרים?

עיקר הדגש ברש"י, דבפנחס כתיב פעמיים ואת הכבש השני, פעם הא' יחד עם הכבש הראשון וזה בפסוק ד,' ובפעם הב' כתוב ואת הכבש השני תעשה וגו' (בפסוק ח') בפני עצמו בלי סמיכות והקדמה של הכבש הראשון, ללמדנו דניתן להקריב בפנ"ע ה'שני' שזה עתה הוזכר בלי להקריב 'הראשון' כשכבר נתחנך, אמנם עדיין עיקר תיבת השני שבפסוק ח' נחשב למיותר דהו"ל לכתוב ואת הכבש תעשה וגו' והייתי יודע גם ללמד דבא בפנ"ע ובא ללמדנו הדרשא שנים ולא ארבע.
ועי' במלבי"ם בפ' תצוה ובאריכות יותר בפ' פנחס דלומד הכל מפרשת המילואים שבפ' תצוה, אף לדורות משום מה דכתיב שם עולת תמיד לדורותיכם, ואולי סובר דפרש"י דחוק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בברכה המשולשת ו־ 246 אורחים