התמיהה ברורה, "על כן קראו לימים האלה פורים, ע"ש הפור", מה עקרוני בזה בגזירת המן בכך שהפיל פור, וגם אם כן מדוע לא נקרא ככל הניסים על שם ההצלה והישועה, אלא על שם ההוה אמינא והגזרה.
וכבר תמה בזה בבני יששכר (חודש אדר מאמר ד'), והאריך.
וכאן בדיון על "פורים באמסטרדם" הובאה תשובה יפה בשם השירת דוד לר"ד הקשר זצ"ל, מצד שפור מסמל על מקריות, וענינו של פורים ומגילת אסתר לגלות שכל זה בעצם נס והשגחה.
וגם ר' צדוק הכהן בפרי צדיק כתב לבאר את הפסוק "הפיל פור הוא הגורל":
פרי צדיק:
"המן מתחילה הטיל גורל שהיה סומך על המקרה, שזה קליפת עמלק דכתיב (דברים כ"ה, י"ח) אשר קרך, לתלות הכל במקרה. ובמדרש רבה (אסתר רבה ח', ה') על פסוק (אסתר ד', ז') את כל אשר קרהו בן בנו של קרהו בא עליכם וכו'
וזה שנאמר הפיל פור הוא הגורל, ולפשוטו דפור לשון פרסי ומתרגמו הוא הגורל וכמו שכתב האבן עזרא הוה ליה לומר הוא גורל בלא ה'?
אבל המכוון, שבאמת בעכן או בחלוקת ארץ ישראל שהיה יהושע המטיל גורל בודאי היה הגורל מעתיקא קדישא, מה שאין כן כאן דהמן היה המטיל גורל אמר הכתוב הפיל פור שהוא רצה להעמיד הדבר על מקרה, אבל באמת הוא הגורל בה' הידיעה, הגורל הידוע מעתיקא רצון העליון, שבאמת נהפך פור המן לפורינו".
נודה אם יהיו מחכמי הפורום שיש להם ספרי מחשבה או ביאורים למגילה, או רעיונות יפים מעצמם, לבאר שם החג, הנראה תמוה מבחינה ראשונה.