מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גידול זקן בישיבות ליטא

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
בן ששון
הודעות: 42
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2022 9:38 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי בן ששון » ג' נובמבר 15, 2022 6:30 am

WhatsApp Image 2022-11-14 at 11.29.29 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-11-14 at 11.29.29 PM.jpeg (132.24 KiB) נצפה 5194 פעמים

בן ששון
הודעות: 42
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2022 9:38 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי בן ששון » ג' נובמבר 15, 2022 6:59 am

ב"ה

שכחתי להוסיף לגבי הרב ניסנבוים, שהוא הגיע לוולז'ין בתרמ"ד

גביר
הודעות: 3063
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי גביר » ג' נובמבר 15, 2022 8:37 am

א. בספר בדרך עץ החיים, תולדות רבי איסר זלמן מלצר, מסופר שהרא"ז תמה על מנהג בחורי הישיבות לגלח זקנם, ואמר שבהיותו בחור בוולוז'ין הכל גדלו זקנם אם כי לא נמנעו מלסדרו במספריים.

ב. מאידך, ר' ידל קולדצקי, חניך גרודנה [בדור מאוחר יותר כמובן] התקשה להכיל גידול זקן של בחורים, שבזמן שהיה הוא בחור כבר לא היה מקובל וכנראה נתפס אצלו כשינוי מהנורמה. הוא אף טען שיש או לגדל זקן ולא לסדרו כלל או לגלח לגמרי .

ג. ראיתי פעם, איני זוכר היכן, אולי בעטרת אבות, שבמרוקו [כנראה בערים שהושפעו מהצרפתים, לא בתפיללאת ובמקומות מהסוג הזה] לא היה מקובל שאדם רגיל שאינו ת"ח יגדל זקנו והדבר נתפס כיוהרא.
נערך לאחרונה על ידי גביר ב ג' נובמבר 15, 2022 11:51 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5785
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 15, 2022 10:19 am

מכמה וכמה מקומות בחז"ל הבנתי שבימיהם אמנם גידלו זקן אבל נהגו בפשיטות [גם אם לא בהכרח כולם] לסדר אותו. גם הת"ח והגדולים.


לגבי מה שהובא מהרב קולודצקי, או לגלח - או לגדל ולא לסדר, להבנתי צ"ל בפשיטות שהכוונה לבחורים דיקא, והוא המשך למה שהובא בשמו שלא היתה דעתו נוחה שבחור יגדל זקן - כאשר זו לא הנורמה. אלא או שהוא מאותם שמגדלים זקנם ואז לא יסדרו, או שלא יגדל כלל ולא יפרוש מן הציבור. ומשמע לי מהדברים שסבר שבחור שמגדל ומסדר אינו מתייחס לזקן כ"זקן" אלא כ"קישוט לפנים", וזה היה מאוס בעיניו. משא"כ מבוגר או ת"ח וכיו"ב שהנורמה היא שמגדל זקנו, אזי מדוע שלא יסדרו. נקודת המוצא היא הקובעת. האם הנורמה היא לא לגדל - "ועל המגדל הראיה", או להיפך. כך אני מבין בענ"ד.



בן ששון
הודעות: 42
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2022 9:38 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי בן ששון » ג' נובמבר 15, 2022 4:51 pm

[quote="גביר"]א. בספר בדרך עץ החיים, תולדות רבי איסר זלמן מלצר, מסופר שהרא"ז תמה על מנהג בחורי הישיבות לגלח זקנם, ואמר שבהיותו בחור בוולוז'ין הכל גדלו זקנם אם כי לא נמנעו מלסדרו במספריים.

ב"ה

מה שהובא שם בספר דרך עץ חיים, הוא מהמכתב שנדפס בספר הדרת פנים זקן שהבאתי.

ראה כאן
image (82).png
image (82).png (48.11 KiB) נצפה 2731 פעמים

ישיבה מאן דהו
הודעות: 200
הצטרף: ד' אפריל 18, 2012 9:14 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי ישיבה מאן דהו » ג' נובמבר 15, 2022 5:47 pm

תודה על סקירה יפה בהודעה הפותחת ומידע מעניין גם בהמשך האשכול.
מובלעת כאן הנחת יסוד משותפת לשוללים ולתומכים, שבעוניי אינני מצליח להבין.
ככל שמדובר בעניין של אופנה, היינו מה שנחשב בעיני הבריות יפה ומכובד וכו', ולא מדובר בדבר שיש בו עניין הלכתי, מה עניינם של ראשי הישיבות לשלול ולתמוך? הרי מדובר בבחורים בגילאים מתקדמים, לפעמים בני שלושים וארבעים ולמעלה! ולמה זה העסק שלהם אם הבחורים יהיו עם זקן מגודל או מגולח לגמרי. בעיקר הדברים אמורים כלפי מה שצוטט בשם הרב קולדצקי ש"התקשה להכיל גידול זקן של בחורים, שבזמן שהיה הוא בחור כבר לא היה מקובל וכנראה נתפס אצלו כשינוי מהנורמה. הוא אף טען שיש או לגדל זקן ולא לסדרו כלל או לגלח לגמרי". מה פשר הדיקטוטורה הזו?

צופה_ומביט
הודעות: 5785
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 15, 2022 7:09 pm

ישיבה מאן דהו כתב:תודה על סקירה יפה בהודעה הפותחת ומידע מעניין גם בהמשך האשכול.
מובלעת כאן הנחת יסוד משותפת לשוללים ולתומכים, שבעוניי אינני מצליח להבין.
ככל שמדובר בעניין של אופנה, היינו מה שנחשב בעיני הבריות יפה ומכובד וכו', ולא מדובר בדבר שיש בו עניין הלכתי, מה עניינם של ראשי הישיבות לשלול ולתמוך? הרי מדובר בבחורים בגילאים מתקדמים, לפעמים בני שלושים וארבעים ולמעלה! ולמה זה העסק שלהם אם הבחורים יהיו עם זקן מגודל או מגולח לגמרי. בעיקר הדברים אמורים כלפי מה שצוטט בשם הרב קולדצקי ש"התקשה להכיל גידול זקן של בחורים, שבזמן שהיה הוא בחור כבר לא היה מקובל וכנראה נתפס אצלו כשינוי מהנורמה. הוא אף טען שיש או לגדל זקן ולא לסדרו כלל או לגלח לגמרי". מה פשר הדיקטוטורה הזו?

איני מבין שותיה דמר, ובפרט כלפי ישיבות שאחזו לא רק מלימוד תורה אלא גם מחינוך מוסרי.

מאי שנא מכל חינוך אחר שמחנכים את התלמידים, להיות יהודי טוב ואמיתי, חינוך נכון לעבודת ה' נכונה, ולחיי יהודי נכונים.
חינוך מוסרי, חינוך לעקרונות חיים, וחינוך לאורחות חיים.
ישיבה מחנכת רק כיצד ללמוד ו/או הלכה?
עאכו"כ שכפי שכבר כתבו, עיוותים בדברים כאלה מגיעים הרבה יותר רחוק מאשר גבולות עניין המסוים עצמו.
הזכרת אופנה, תלמיד ישיבה שמתחיל להתלבש באופנה מסוימת שבעיני הבריות נחשב יפה אבל בעיני ראשי הישיבה המחנכים באה מתרבות קלוקלת וכיו"ב - פשוט שעליהם לאסור זאת, כחלק מהחינוך.
[ומי שלא רוצה לשמוע להם - שיחפש להתחנך במוסד אחר שמתאים להשקפתו ו/או יחנך את עצמו בבית. לישיבה באים לא רק כדי ללמוד ללמוד אלא כדי להתחנך במוסריות ואורחות חיים והשקפה יהודית כפי המקובל במקום זה, ובאחריות ראשי הישיבה שבידיהם מופקדים התלמידים. מי שלא סומך עליהם - שלא ישלח לשם].
כמובן יהיה טוב אם הם גם יסבירו את עמדתם ולא רק יאסרו.
[וגם בזה גופא יש מקומות שאחזו שחלק מהחינוך זה לא להסביר. חינוך לקבלת עול מלכות שמים].
התלמידים פעם שהיו בני 30-40 - עכ"ז היו מחונכי הישיבה לכל דבר ועניין, "תלמידים", ולשם כך היו בה. הם לא היו חברים של ראשי הישיבה שרק למדו בצוותא באותו בית מדרש.
עאכו"כ תלמידיו של הרב קולודצקי שלפי הידוע לי מדובר בגילאי 14-19.

ועוד מאי שנא, מאי שנא מחז"ל, שאסרו הרבה דברים בדיוק מהסיבות האלה. ורק משום שהם אסרו - זה הפך להלכה. אבל עצם האיסור נבע מסייג לתורה - ולאו דוקא סייג להלכה נקודתית או מיידית, אלא מניעת חדירת תרבות הגויים ו/או השקפות מעוותות ו/או מניעים מעוותים. דברים שגם עליהם יכולים לומר שזה היה בסה"כ אופנה ומה זה הדיקטטורה הזו. [ושוב, זה הפך להלכה רק משום שחז"ל הם שאסרו. לפני כן זה לא היה בהכרח נושא הלכתי]. יסוד לדברים יש כבר בתורה, שהרחיקה והבדילה את ישראל מהעמים בהרבה צורות.

זה חז"ל, וזה רבני כל הדורות וכל הקהילות, וזה ראשי הישיבות והמשגיחים האמיתיים.
יפתח בדורו כשמואל בדורו. ואין לך אלא שופט שבימיך.
עאכו"כ מי שאתה בחרת לבוא להתחנך אצלו, אתה בחרת בו כמחנך שלך, פשוט שזכותו לגמרי לומר לך מה הוא אוסר - כל עוד אתה תלמיד שלו. לא רוצה לשמוע לו - חפש לך רב אחר ומוסד אחר. הרב מצד עצמו לא נוהג בדיקטטורה אלא עושה את תפקידו ומחנך את תלמידיו למה שנכון בעיניו.

בן ששון
הודעות: 42
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2022 9:38 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי בן ששון » ג' נובמבר 15, 2022 7:28 pm

ישיבה מאן דהו כתב:תודה על סקירה יפה בהודעה הפותחת ומידע מעניין גם בהמשך האשכול.
מובלעת כאן הנחת יסוד משותפת לשוללים ולתומכים, שבעוניי אינני מצליח להבין.


ב"ה

יישר כח

עיקר מטרתי בפתיחת האשכול, אינו על מנת לשלול משהו או לתמוך משהו.
בעיקר, אני חוקר את ההיסטוריה של הענין מתי התחיל להיות דבר פשוט לגזוז את הזקן אצל תחמידי הישיבה בישיבות הנקראים היום בשם ישיבות ליטאית, וחשבתי להעלות כאן את השאלות שלי, ואולי את מהחברים כאן, יכול להוסיף כאן איזה פרטים להתמונה ויכול לעזור לי, לענות את השאלות שלי.

בכל ענין זה, כתבתי קודם איזה סקירה, בכדי שאני יכול להציג מה הוא שלאתי.

יש שאלה כללי: מתי התחילו לגזוז וכו' וכל המידע בהפרטים בזה

ושתי שאלות באופן פרטי הוא:

א. האם יש מידע מדוייק אודות התייחסות של רב גורדון בשנות תר"מ' ותר"נ'?

ב. האם יש מידע מדוייק, בזה שהוא פנה לעוד רבנים, לא להסמיך מי שמגלח את זקנו?

יישר כח

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' נובמבר 15, 2022 8:23 pm

צופה_ומביט כתב:מכמה וכמה מקומות בחז"ל הבנתי שבימיהם אמנם גידלו זקן אבל נהגו בפשיטות [גם אם לא בהכרח כולם] לסדר אותו. גם הת"ח והגדולים.


לגבי מה שהובא מהרב קולודצקי, או לגלח - או לגדל ולא לסדר, להבנתי צ"ל בפשיטות שהכוונה לבחורים דיקא, והוא המשך למה שהובא בשמו שלא היתה דעתו נוחה שבחור יגדל זקן - כאשר זו לא הנורמה. אלא או שהוא מאותם שמגדלים זקנם ואז לא יסדרו, או שלא יגדל כלל ולא יפרוש מן הציבור. ומשמע לי מהדברים שסבר שבחור שמגדל ומסדר אינו מתייחס לזקן כ"זקן" אלא כ"קישוט לפנים", וזה היה מאוס בעיניו. משא"כ מבוגר או ת"ח וכיו"ב שהנורמה היא שמגדל זקנו, אזי מדוע שלא יסדרו. נקודת המוצא היא הקובעת. האם הנורמה היא לא לגדל - "ועל המגדל הראיה", או להיפך. כך אני מבין בענ"ד.

ברוך שכיוונת.. הוא היה אומר שזה לא נקרא זקן אלא "שערות על הפנים"...

(באופן כללי הוא לא נתן אמון בפרומקייט שהתבטאה בחיצוניות, ולכן זה הפריע לו בעיקר אצל בחורים שלדעתו התרשלו או עכ''פ לא נתנו את התפוקה שהוא דרש בלימוד ובשמירת סדרי הישיבה).

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' נובמבר 15, 2022 8:30 pm

אגב, גם מוהר''ש וולבה ז''ל התנגד מאד לכך שבחורים יגדלו זקן.
וכמדומה שגם הגה''ק רבי יחזקאל לווינשטיין זצ''ל התנגד לכך (הוא גם התנגד לכך שבחורים יתחתנו בגיל צעיר).

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' נובמבר 15, 2022 8:34 pm

בן ששון כתב:
ב. האם יש מידע מדוייק, בזה שהוא פנה לעוד רבנים, לא להסמיך מי שמגלח את זקנו?



לא להסמיך מי שמגלח את זקנו הכוונה היא מסתמא שלא למנות רב שמגלח את זקנו. וזה לא נוגע לבחורים בכלל.

ישיבה מאן דהו
הודעות: 200
הצטרף: ד' אפריל 18, 2012 9:14 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי ישיבה מאן דהו » ג' נובמבר 15, 2022 9:46 pm

כנראה לא התנסחתי בצורה מספיק טובה.

עיקר שאלתי היא לא אם יש לראשי הישיבות לגיטימציה לכפות על הבחורים "שלהם", אלא למה באמת זה מעניין אותם? זה לא עניין קטנוני מטופש? ממש כמו כיפה עם סרט, בלי סרט, כחול עמוק או שחור, מבד או מקטיפה. זה הרי לא עניין של חילוניות או מודרניות. לא היו חילונים עם זקן (המפד"ל נהגו להשאיר רק שפם). לא מוזר שאנשים גדולים אלה מתעניינים בענייני אופנה?

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' נובמבר 15, 2022 10:32 pm

ישיבה מאן דהו כתב:למה באמת זה מעניין אותם?

איך תהיה תגובת רבני הישיבה, אם לדוגמה סתם בחור (שאינו נכד של אדמורים), מישיבת ויז'ניץ /סלונים /בעלז /סטמאר, יתחיל ללבוש ביום חול קפוטה ממשי או פרחוני? האם נראה בעיניכם שיש אפשרות שיחשבו שמבחינה חינוכית יש למנוע ממנו מפני כמה סיבות?

בן ששון
הודעות: 42
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2022 9:38 pm

Re: לגבי גיזזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטה

הודעהעל ידי בן ששון » ג' נובמבר 15, 2022 10:45 pm

בברכה המשולשת כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=10295&p=96718&hilit=%D7%96%D7%A7%D7%9F+%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%90&sid=cedd3b99769647038cef3fe1de6cbdab#p96469
והלאה


ב"ה

יישר כח

אגב ראיתי כאן את דברי תוך כדי דיבור הי"ד:

"דבריך יכולים להיאמר על גרמניה והאורתודוקסן דשם, אבל בישיבות המוסר עסקינן, שהן עניין לליטא, והאמת צריכה להיאמר שבדורות היווצרותן ופריחתן של ישיבות אלה (ואפשר אף עד השואה) היו כל בעלי הבתים הוותיקים והזקנים בעיירות ליטא מגודלי זקן וארוכי בגדים, ומי שהיו קצרי בגדים ומגולחי זקן היו בני הדור הצעיר דווקא, רבים מהם כמובן איני צריך לספר לאיזה כיוון הלכו. ואדרבא המציאות שבקהילות יראים רק כלי קודש מגדלים זקן, כשנזכור שאיננו מדברים על גרמניה וארה"ב וכדומה, היא נוצרה על ידי הנוהג של ישיבות המוסר ולא שהנוהג נוצר כתגובה לזה."

רק להעיר, שיש מה לפלפל כאן, אבל צריכים להעיר, שאיני יכול להגיד שעד השואה עדיין כל הזקנים היו עטורים עם זקן מלא, כבר יודעים שבאיזה זמן בוולוזי'ן (עדיין לא ידוע לי מתי) כבר התחילו חלק (עדיין לא ידוע לי עד כמה אחוז) מהתלמידים לגזוז את הזקן. זה כמובן לא היה קשור למוסר. ופשוט. ואם הם התנהגו ככה, אז כמובן אצל הצעירים ברחוב בטח התנהגו הרבה ככה.

אבל אכן הדבר, כל אחד יכול לפתוח את הספרי יזכור או עוד ספרים העוסקים בחיים במזרח אירופה, ורואים כל פעם, שאצל הדור הקודם רוב אנשים עטורים זקנם ארוכים, ואצל הדור הצעיר... אבל צריכים לזכור, שהרבה אצל הדור הצעיר כבר לא היו שומרי שבת....

ובכל אופן לא כל מקום היה אותו דבר. אנחנו כבר רואים באיזה ספרי זכרון, שבתר"ס כבר הרבה (רוב) אנשים בקובנה הלכו בלי זקן, ומאידך מצינו במקומות אחרים, שכל האנשים הלכו עם זקן.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' נובמבר 16, 2022 8:21 am

שמעתי מאחד מגדולי ראשי הישיבות בארה"ב שכשבחור מגדל זקן זה יכול לגרום לחילול ה' אם יעשה דבר שלא כהוגן, לכן לא כדאי לגדל זקן.

צופה_ומביט
הודעות: 5785
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' נובמבר 16, 2022 10:19 am

י. אברהם כתב:שמעתי מאחד מגדולי ראשי הישיבות בארה"ב שכשבחור מגדל זקן זה יכול לגרום לחילול ה' אם יעשה דבר שלא כהוגן, לכן לא כדאי לגדל זקן.

??
וכן כשבחור הולך בחליפה וכובע, וכן כשהוא חבוש כיפה, וכן כשהוא נוהג באורחות חיים חרדיים ו/או מדבר ביידיש, וכן בכלל כשהוא נראה יהודי. וממילא ההנהגה הראויה לבחורי ישיבות היא וכו'.
בעצם למה רק לבחורי ישיבות? גם לאברכים, גם לרבנים, גם לאותו ראש ישיבה. למי לא?

לא שמעתי מימיי טענה תמוהה כזו.

ושמא נאמר להיפך, שצורה יהודית תשמור על האדם מלעשות דברים שלא מתאימים אליה? וכמו שאכן אומרים בפה מלא על שאר הנהגות יהודיות כנ"ל וכיו"ב. ומה עוד כשהיא אינה הנורמה אלא איש זה לקח אותה ע"ע מסיבה שלקח.

כמדומה שהשמועה לא נמסרה נכון, או במקור לא נאמרה במלואה, וחסרים בה פרטים מהותיים, שהטענה נאמרה רק בהצטרף כולם יחד. כגון: מדובר רק על חילול ה' ביני עמודי דגרסי ולא שיש להתחשב גם במודרנים ולמטה מזה. ושמדובר רק במה שאינו הנורמה, ושמדובר רק במה שהוא ניהוג חיצוני, ורק במה שאינו מתאים לרמתו הרוחנית של האדם. וכיו"ב.

ואיך שלא יהיה, אין שום ספק שכל הפלפולים האלה כולם התחילו רק אחרי שנתקבעה נורמה [בחלקים מהעולם היהודי] שלא לגדל זקן.

[ולגביה אין שום ספק ומודו כו"ע מדוע וכיצד נתקבעה. ומשום מה אין פוצה פה, אלא שוררת שתיקה מוזרה, שמקבלת את העובדה הזו ועוד הולכת ומקדשת אותה, בזמן שזועקים על כל בדל של תרבות הגויים בכל תחום אחר. טוב, אולי לא רוצים "להוציא לעז על הראשונים"... ושערי פלפול לא ננעלו. ועכ"פ לפחות הגבילו את הנורמה וקידושה ופלפוליה לבחורים, כנראה מכמה טעמים שנוגעים דוקא לגיל הבחרות, אבל לאברכים ומעלה - נפתחו שערי זקן לאורך ולרוחב, אין הגבלה ואין טענה ואין פירכה, וכל הפלפולים מתאדים באמירת "הרי את מקודשת לי"].

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' נובמבר 16, 2022 12:50 pm

צופה_ומביט כתב:וכן כשבחור הולך בחליפה וכובע, וכן כשהוא חבוש כיפה, וכן כשהוא נוהג באורחות חיים חרדיים ו/או מדבר ביידיש, וכן בכלל כשהוא נראה יהודי. וממילא ההנהגה הראויה לבחורי ישיבות היא וכו'.

שאלתי אותו שאפשר לומר כן לגבי כל בחור ישיבה, והשיב לי "אזוי איז מערערט א חילול השם".

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' נובמבר 16, 2022 2:27 pm

צופה_ומביט כתב:[ולגביה אין שום ספק ומודו כו"ע מדוע וכיצד נתקבעה. ומשום מה אין פוצה פה, אלא שוררת שתיקה מוזרה, שמקבלת את העובדה הזו ועוד הולכת ומקדשת אותה, בזמן שזועקים על כל בדל של תרבות הגויים בכל תחום אחר. טוב, אולי לא רוצים "להוציא לעז על הראשונים"... ושערי פלפול לא ננעלו. ועכ"פ לפחות הגבילו את הנורמה וקידושה ופלפוליה לבחורים, כנראה מכמה טעמים שנוגעים דוקא לגיל הבחרות, אבל לאברכים ומעלה - נפתחו שערי זקן לאורך ולרוחב, אין הגבלה ואין טענה ואין פירכה, וכל הפלפולים מתאדים באמירת "הרי את מקודשת לי"].


לא הבנתי, גם לשיטתך, איזה עניין יש לעשות מזה עכשיו עסק? הרי מותר עפ''י ההלכה להתגלח במכונה כשרה או ע''י סם. מותר לכתחילה לספר את הזקן במספריים, למהדרין מן המהדרין בלי שום בית מיחוש (מלבד אולי לבעלי הנסתרות). אז בכל מקרה אין שום בדל של עניין לעשות מזה ''ויצעקו'' אחרי שכבר כך הורגל.
ואם לתרבות הגויים חושש מר, הרי בין כה וכה מראהו של בן ישיבה חרדי חלוק לגמרי ממראה הגוי. לא נראה לי שמישהו באמת מתבלבל ביניהם.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' נובמבר 16, 2022 2:39 pm

סבא רבה שלי, למד בישיבת ראדין אצל החפץ חיים אף שהיה בן פולין.

לשאלה, איך הגיע כה רחוק ועמוק לישיבה בליטא, ולמה דווקא שם, ענו צאצאיו ששרדו את מלחמת העולם השניה (חלק עדיין בחיים לאוי"ט), שישיבת החפץ חיים בראדין הייתה יחידה מבין הישיבות, בה הורשו הבחורים לגדל זקנם ואף עודדם בכך.

הוא למד שם בערך בתחילת שנות התר"ע.

אגב, למישהו יש רשימות תלמידי הישיבה? היש דבר כזה. תודה.

צופה_ומביט
הודעות: 5785
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' נובמבר 16, 2022 2:44 pm

פרנקל תאומים כתב:לא הבנתי, גם לשיטתך, איזה עניין יש לעשות מזה עכשיו עסק? הרי מותר עפ''י ההלכה להתגלח במכונה כשרה או ע''י סם. מותר לכתחילה לספר את הזקן במספריים, למהדרין מן המהדרין בלי שום בית מיחוש (מלבד אולי לבעלי הנסתרות). אז בכל מקרה אין שום בדל של עניין לעשות מזה ''ויצעקו'' אחרי שכבר כך הורגל.
ואם לתרבות הגויים חושש מר, הרי בין כה וכה מראהו של בן ישיבה חרדי חלוק לגמרי ממראה הגוי. לא נראה לי שמישהו באמת מתבלבל ביניהם.

מותר לכתחילה ולמהדרין גם ללכת בלי חליפה וכובע. וראה בביאור הגר"א או"ח ח' לגבי כיסוי ראש.
וכי זה הנושא?

מראהו של בחור ישיבה מחוייט מעונב ומגולח לא שונה בכלום [מצד הלבוש והצורה, לא מצד חכמת אדם תאיר פניו ועדינות יהודית] ממראהו של כל גוי אמריקאי או אירופאי ממוצע במאה הקודמת. או עו"ד בני ימינו, לצורך העניין [למעט המגבעת שננטשה אצלם מאז]. בורסלינו הרי לא פתח את המפעל שלו עבור בני ישיבה. והדברים פשוטים.

עיקר הטענה שלי היא האבסורדיות שבקידוש המראה הזה, עד כדי להמציא פלפולים מתחת לאדמה למי שרוצה ללכת במראה היהודי המקורי.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' נובמבר 16, 2022 4:23 pm

ישעיהו לוריא כתב:שישיבת החפץ חיים בראדין הייתה יחידה מבין הישיבות, בה הורשו הבחורים לגדל זקנם ואף עודדם בכך.

כמדומה, שגם בשאר ישיבות ליטא, היתה התייחסות שונה לבני פולין ולבחורים ממשפחות חסידיות, שעודדו אותם לשמור על הזקן והפיאות וכן על הלבוש שלהם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 16, 2022 5:39 pm

פרנקל תאומים כתב: הרי מותר עפ''י ההלכה להתגלח במכונה כשרה


הרי יש בזה מחלוקת גדולה, ונכב"ב.

בן ששון
הודעות: 42
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2022 9:38 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי בן ששון » ד' נובמבר 16, 2022 6:28 pm

ישעיהו לוריא כתב:אגב, למישהו יש רשימות תלמידי הישיבה? היש דבר כזה. תודה.

יישר כח

יש כמה רשימות ממה ששלחו להגיונט וגם בהאתר של YIVO שיש שם הארכיון של ועד הישיבות.

אבל רשימות אלו הם בעיקר משנות תר"פ ותר"צ

בן ששון
הודעות: 42
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2022 9:38 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי בן ששון » ד' נובמבר 16, 2022 6:36 pm

ישעיהו לוריא כתב:סבא רבה שלי, למד בישיבת ראדין אצל החפץ חיים אף שהיה בן פולין.

לשאלה, איך הגיע כה רחוק ועמוק לישיבה בליטא, ולמה דווקא שם, ענו צאצאיו ששרדו את מלחמת העולם השניה (חלק עדיין בחיים לאוי"ט), שישיבת החפץ חיים בראדין הייתה יחידה מבין הישיבות, בה הורשו הבחורים לגדל זקנם ואף עודדם בכך.

הוא למד שם בערך בתחילת שנות התר"ע.

אגב, למישהו יש רשימות תלמידי הישיבה? היש דבר כזה. תודה.


יישר כח

לגבי השאלה של רשימות התחלמידים.

לא ידוע לי על אותם שנים, אבל יש משנות התר"פ' ותר"צ', מרשימות התלמידים של הועד הישיבות (הארכיון שלהם נמצא באתר של YIVO), וגם באתר של הJDC

רשימה אחד, וצריך לגדל את זה


image (83).png
image (83).png (8.53 MiB) נצפה 2337 פעמים

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

גידול זקן בישיבות ליטא

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' נובמבר 16, 2022 7:15 pm

פרנקל תאומים כתב:מותר לכתחילה לספר את הזקן במספריים, למהדרין מן המהדרין בלי שום בית מיחוש (מלבד אולי לבעלי הנסתרות).

לדעת כמה ראשונים יש בזה איסור תורה, וי"א שיש על זה חיוב מלקות. א"כ גם אם נוקטים כפוסקים המתירים א"צ לנקוט לשון הפרזה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לגבי גזיזת הזקן אצל בחורי ישיבה בליטא

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' נובמבר 16, 2022 8:42 pm

צופה_ומביט כתב:
פרנקל תאומים כתב:לא הבנתי, גם לשיטתך, איזה עניין יש לעשות מזה עכשיו עסק? הרי מותר עפ''י ההלכה להתגלח במכונה כשרה או ע''י סם. מותר לכתחילה לספר את הזקן במספריים, למהדרין מן המהדרין בלי שום בית מיחוש (מלבד אולי לבעלי הנסתרות). אז בכל מקרה אין שום בדל של עניין לעשות מזה ''ויצעקו'' אחרי שכבר כך הורגל.
ואם לתרבות הגויים חושש מר, הרי בין כה וכה מראהו של בן ישיבה חרדי חלוק לגמרי ממראה הגוי. לא נראה לי שמישהו באמת מתבלבל ביניהם.

מותר לכתחילה ולמהדרין גם ללכת בלי חליפה וכובע. וראה בביאור הגר"א או"ח ח' לגבי כיסוי ראש.
וכי זה הנושא?

ברור. אלא שתמהת על כך ש"אין פוצה פה", וע''ז עניתי שאין כאן שום סיבה "לפצות פה" (במובן של "ויצעקו").

מראהו של בחור ישיבה מחוייט מעונב ומגולח לא שונה בכלום [מצד הלבוש והצורה, לא מצד חכמת אדם תאיר פניו ועדינות יהודית] ממראהו של כל גוי אמריקאי או אירופאי ממוצע במאה הקודמת. או עו"ד בני ימינו, לצורך העניין [למעט המגבעת שננטשה אצלם מאז]. בורסלינו הרי לא פתח את המפעל שלו עבור בני ישיבה. והדברים פשוטים.

כן, כן, אני יודע מה היה אז (ואם נחפור עוד יותר אחורה, כל התלבושת החרדית, הליטאית וגם החסידית הגיעה ממלבושי הגויים, וכבר נכב''ב וכו'), אבל אנחנו מדברים על היום, לא על המאה הקודמת. כיום בחור ישיבה חרדי מזוהה מיד עפ''י מראהו החיצוני, אפילו כשהוא בלי כובע וחליפה, ק"ו כשהוא איתם. אע"פ שגם עורכי דין ושרים הולכים "לצורכי עבודה" עם חליפה.

ואגב, שימו לב.. היום ישנה "מודה" חדשה אצל החילוניים לגדל זקן, ואפילו נשיא המדינה מזוקן (והוא עם חליפה..), כך שנפל פיתה בבירה...

עיקר הטענה שלי היא האבסורדיות שבקידוש המראה הזה, עד כדי להמציא פלפולים מתחת לאדמה למי שרוצה ללכת במראה היהודי המקורי.

מסכים איתך. אבל ניתן להבין שבישיבות שההנהגה הרווחת היתה לגלח, היו אנשי צוות שסברו שלא נכון להיות חריג. כלומר הבעיה מבחינתם היתה בעיקר החריגות, וגם ההיתפסות למה שנראה בעיניהם כחיצוניות (כחיצוניות ביחס למורגל באותו מקום).

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: גידול זקן בישיבות ליטא

הודעהעל ידי דרומי » ד' נובמבר 16, 2022 10:18 pm

מסתבר אכן שהיו גדולים שחששו לחריגות של מראה בן הישיבה.

ואגב, מעניין שבישיבה בליובאוויטש, אף שכמובן גידלו זקן והלכו גם עם בגדים ארוכים (בשונה מהנפוץ באזורי ליטא), הרי הבחורים לא הלכו עם גארטל, ומספרים שאפילו מי שהגיע ממשפחה חסידית (לא חב"ד) שהורגל ללכת עם גארטל מביתו, קיבל הוראה מהרבי הרש"ב להסיר את הגארטל.

גביר
הודעות: 3063
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: גידול זקן בישיבות ליטא

הודעהעל ידי גביר » א' דצמבר 18, 2022 8:28 am

סיפור לי תח"א השבת -
הרב ישעיהו הדרי, ראש ישיבת הכותל הדריך תלמידים שבאו מרקע לא תורני להימנע מגידול זקן מחשש שמא הדבר יתפס בידי הוריהם כשינוי מרחיק לכת יתר על המידה וכעין שיגעון וילחיץ אותם.

גביר
הודעות: 3063
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: גידול זקן בישיבות ליטא

הודעהעל ידי גביר » ב' אוקטובר 07, 2024 2:11 pm

מעין אסמכתא או רמז למנהגי גידול הזקן בישיבות ניתן אולי למצוא בדברי הגמרא -
'תלת שמעת - הדרת פנים זקן שמחת לב אשה (תהלים קכז, ג) נחלת ה' בנים' [שבת קנב.]
מהם עולה שישנו קשר בין 'הדרת פנים זקן' לבין 'שמחת לב אשה'.

ויעוין בספר שי"ח שידוך עמ' כז שלמד מכאן שגידול זקן הוא סגולה למציאת הזיווג [ולא כפי שניסינו לומר שמכאן אפשר לומר שדווקא נשוי שיש לו 'שמחת לב אישה' צריך לקיים 'הדרת פנים זקן' ].

[ויעו"ש במהרש"א שהמעשה בגמ' היה ביוה"כ ויעוין מאור ישראל (להרב עובדיה יוסף) שם, ומה שהפנה שם ליבי"א ה סימן א אות יד צ"ל אות ד ; ויעוין גם יבי"א חלק יא או"ח סימן סג].
נערך לאחרונה על ידי גביר ב ב' אוקטובר 07, 2024 3:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: גידול זקן בישיבות ליטא

הודעהעל ידי צאנזער » ב' אוקטובר 07, 2024 2:56 pm

ירושלמי כתובות פ"ז ה"ז:
"הרי זקן הרי נוי באיש ומום באשה".


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 429 אורחים