הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' פברואר 09, 2023 5:19 pm
בס"ד
כַּדַּת נֶפֶשׁ מְשִׁיבַת....
הגיגים בשירת "מה ידידות".
לר' ישראל יקירי שליט"א
לכה דודי נצא השדה נלינה בכפרים [שה"ש ז'] שם אראך כבודי וגודלי, שבח בָּנַי... [עירובין כ"א:].בהיותי בארץ הקודש זכיתי לשבות שבת מרוממת מאד, ברוב עם הדרת מלך, בחברת קבוצה של חסידים ואנשי מעשה דבקים בתורה. אברכים וגם מבוגרים השתתפו שם וכולם השתלבו יחד, לב בלב, במאור פנים של שבת, "בנהירו דאנפין", באיחוד לבבות...
לכו נרננה לה'... אז ירננו עצי היער... תחושת "נועם שבת" פשטה על פני הסביבה, האילנות, הצמחים, הפרחים ונאות הדשא. נופה של ארץ ישראל התעטף בקדושת השבת, כשעל הפירות עדיין שרויה קדושת שביעית, שבת הארץ. מנוחת אמת ואמונה, שלום ושלוה. תוך אמוני עם סגולה, המעידים על מי שאמר והיה העולם. ישמחו במלכותך שומרי שבת וקוראי עונג, בצוותא חדא...
'מבואו ועד צאתו' של שבת קודש, עסקו יהודים אלה בתורה ותפילה, שירה, זמרה ועונג שבת ב'טעם העליון', מתוך אחווה וידידות. סעודת ליל שבת ומסיבת "עונג שבת" שלאחריה, הסתיימה בשעה די מאוחרת. ולמרות זאת, כבר למדו יקרי הנפש בשקידה שעה ארוכה לפני זמן שחרית [שנקבע לשעה 8].
בשבת אחרי הצהריים, נראו פה ושם חושקי תורה יושבים על ספסל בין האילנות ועוברים יחד על סוגיות בש"ס. איזה מראה מרהיב עין! כאילו נשמעה שם 'בת קול' של התורה הקדושה: "בנאות דשא ירביצני" בהרבצת תורה... דברים בעלמא כמעט שלא נשמעו שם במשך אותה השבת כולה...
*
השבת הנפלאה ההיא התמזגה אצלי עם חרוזי "מה ידידות מנוחתך". תוכן הפיוט הנאדר הזה הומחש אז לפנַי בגווניו השונים. הרי שירה זו מקשרת את תענוגי השבת עם שמירתה בצורה נשגבה, והכל מתאחד לתענוג מעין עולם הבא. "ובשביעי נגילה" בשמחה של מצוה!!! "ולנוח בחיבת" מתוך "נפשי לך ערגה"... "ולהגות באמרי שפר בכל פינות ומחנות".
וכך נמשכתי להעמיק שוב בשירה עילאית זו. בחרוזי "מה ידידות" אנחנו פונים ישירות אל השבת בלשון נוכח ומדברים אליה: "אַתְּ שבת המלכה". את השיר הקדוש הזה חיבר אחד הקדמונים, בשם רבי מנחם, ששמו נקבע בתחילת החרוזים. מערב, נחלת, חפציך, מעין עולם הבא... ורבי מנחם המשורר הקדוש, זכה להחדיר בעם טעם מיוחד של 'מעין עולם הבא יום שבת מנוחה'...
בהסתכלות ראשונה על בנין השיר, מבחינים מיד ש'החרוז החוזר' הוא "להתענג בתענוגים, ברבורים ושליו ודגים", ברם אם נתבונן יותר, נראה את עומק השילוב בין "שומרי שבת" ו"קוראי עונג". איך שתענוג של שבת מתעלה לפסגות. בקשר פלאים מתחבר: "להתענג בתענוגים" עם "לא תעשו מלאכה", עם "והייתם לי סגולה; "ולהגות באמרי שפר"; בכן נפשי לך ערגה"...
ואמנם כה דבריו של נביא ה' על השבת: אז תתענג על ה'. [ישעי' נ"ח] וכבר הראה לנו ה"כהן" מלובלין, הגה"ק רבי צדוק זי"ע, שתענוגי השבת פועלים היפך הטבע ממש, מאשר תענוגי החול, הלָלו כדרכם, מגשמים ומורידים ואילו הלָלו של שבת: מעלים ומרוממים... [רסיסי לילה ו'].
*
מספרים על אחד הצדיקים; שהיה לו חסיד שגר בכפר רחוק והתפרנס שם. הוא היה נוסע אל רבו זה לשבתות. פעם בליל שבת קודש, שרו בשעת עריכת השולחן שירת "מה ידידות" בכיסופין עזים. כשהגיעו לקטע "מעין עולם הבא" הסעירו המלים את אותו החסיד עד שהרגיש התעלות נפלאה מאד, כפשוטם של דברים. מעין עולם הבא...
הירהר אותו חסיד בלבו. "אם מסוגל אני לבוא כאן לידי הרגשות כאלה, שוב אינני רוצה לחזור לחיי הכפר השקועים בעולם הזה". וכך החליט למעשה, להישאר בצל רבו ויהיה מה. למחרת השבת כבר לא הלך להיפרד מאת רבו הקדוש, כדרכו, אלא לקח לו גמרא והתיישב בבית המדרש ללמוד בשקידה. כשנודע לו להרבי מזה, שאל אותו מה ראה לשנות את נוהגו. החסיד סיפר לו את תחושותיו, שטעם 'מעין עולם הבא' בשעת שירת 'מה ידידות' ולכך החליט להישאר כאן, לראות עולמו בחייו גם בימות השבוע...
אמר לו הרבי בחיבה: "אמנם כן, זה היה כוחו הנעלה של רבי מנחם, מחבר פיוט זה של "מה ידידות", שהיה בידו להכניס בשבתות, טעם עולם הבא. בכל זאת תפקידך כעת לחזור לביתך ולעבוד את ה' במקומך. רק זאת אבקשך בני, שתמיד תזכור את הטעם העליון הזה. את תחושת השגב שהיתה לך כאן בשעת שירת "מעין עולם הבא". את זה אף פעם לא תשכח! זה ילווה אותך בדרכי חייך. אנא קלוט אותה בלבך לעולמים...
*
ובאותו ענין... בספר החשוב "היכל התפילה" שחיבר ידי"נ הגה"ח ר' נחמן יוסף וילהלם שליט"א, נמצא סיפור על חסיד אחד בשם רבי מיכה, שבא אל הרה"צ רבי יחיאל ממוש זצ"ל, [מבני היכלא המופלאים של הרה"ק רבי מרדכי מלכוביץ זי"ע] ותינה לפניו את תלאותיו ודאגותיו. נענה ואמר לו אותו גאון וצדיק: "היום יום רביעי ומחר כבר יום חמישי. הנה מתקרב ובא יום שבת קודש, שבו ישיר רבי מיכה 'מה ידידות'"... ובאמרו זאת, פתח רבי יחיאל בשיר 'מה ידידות' בניגון הידוע לחסידי סלונים. והדאגה והכאב החלו להתפוגג, עד שנסו יגון ואנחה... [ע' קמ"ב].
*
מה ידידות מנוחתך... מטבע-לשון זו מקורו בספר תהילים [פ"ד]. "מה ידידות משכנותיך ה' צב-אות". כך מתבטא המשורר שם על מִקדָש ה' וכך העביר הפייטן תחושה זו גם לעֵבֶר יום השבת, שאותה כינו קדמונינו ז"ל: "מקדש הזמן". מה נפלא הדבר: על שניהם משכן ה' ומשכן השבת, נאמר המשך דומה. במקדש נאמר [תהילים שם] "נכספה וגם כלתה נפשי" ובמקדש הזמן של שבת [בפיוטינו]: "ובכן נפשי לך ערגה"...
*
רבינו הטור כתב [בסי' ש"א] הקדמה קצרה למלאכות שבת [סימן ש"א]. ובה מבאר שם את קדימת סדר הלכותיו. בראש ובראשונה הוא מתחיל דווקא במה שנלמד מפסוקים של "אם תשיב משבת רגלך" בנבואת ישעיהו [נ"ח] . כלומר בצורת ההליכה, לבוש, שיחה וכו'.. פסוקים אלה מסתיימים ב"כי פי ה' דיבר". יש מן האחרונים ששמעו בלשון זו, שיש באיסורים אלה מֵעין דאורייתא. [ראה פמ"ג או"ח סי' ש"ז מ"ז].
ואף בדברי פיוט זה שלפנינו. מבחינים במלים שבנבואה זו [ודרשות חז"ל שעליהן - ראה שבת קי"ג.] מתוך שירת "מה ידידות". לבוש בגדי חמודות [וכבדתו]; חפציך בו אסורים [ממצוא חפצך] וגם לחשוב חשבונות; עונג קרא לשבת; הילוכך תהא בנחת; הרהורים מותרים [ודבר דבר]... נחלת יעקב יירש... [ואכלתיך נחלת יעקב אביך].
*
לבוש בגדי חמודות... כ"ק מרן הפני מנחם זי"ע אמר פעם רעיון עמוק, השופך אור על כל מבואות השיר. הוד החסידות מבהיק מרמיזה זו של פנימיות: "לבוש בגדי חמודות - להדליק נר בברכה". את ה"לבוש" יש להעלות לבחינת "נר" דולק. כלומר, בשבת קודש בפרט צריך להעלות את החיצוניות לפנימיות, להפוך את הלבוש לאורה, את הגוף לנשמה, להעלותו מגשמיותו ולתקנו באור שבת קודש, יומא דנשמתין... והוא היה אומר: המשורר מדגיש כאן על השבת "מעין עולם הבא" דווקא ולא מעין עולם הזה. מכלל הן אתה שומע לאו....
*
מיוחדים מאד הם דברי פזמון "מה ידידות" המחדירים טעם גן עדן, אף בשמירת השבת. ומשרישים בכך תענוג מופלא. רבי מנחם, מחבר הפיוט קורא אלינו שנתקרב אל שמירה זו, מתוך חיבת תענוג, "ולנוח בחיבת"... הוא מאחד כאמור, את שומרי שבת ואת קוראי העונג גם יחד בצורה נפלאה מאד. צליליו משפיעים על היהודי שיתעטף בכיסופין גם לקראת קיום ה"לא תעשו מלאכה" "חפציך בו אסורים וגם לחשוב חשבונות". והיינו שיתענג היהודי על שמירת השבת וקדושתה, בדומה שמתענג על יינות מבושמים ותפנוקי מעדנים...
הוא מחדיר את הטעם העליון, ה"געשמאק" של שמירת השבת. כבוד הוא ועונג הוא ליהודי הזוכה לקיימה כראוי! הרי כל פינות השיר הזה הכוללות גם את הלכות השבת, כשהן מחורזות שוב ושוב עם "להתענג בתענוגים"...
תמצית רעיון זה של "תענוג השמירה", מוגדרת היטב בשתי מלים בפיוט: "כשושנים סוגה". גם הסייג והגדר, גם החומרות וההרחקות של הלכות שבת, נעימות על ישראל כשושנים, המשיבות נפש בניחוחן האציל, דבר שהנשמה נהנית ממנו, כדת נפש משיבת...
"יום שבת אם תשמורו והייתם לי סגולה" כתב המשורר הקדוש. מחברה של 'מה ידידות' מושך את ליבנו אל ההוד וההדר של שמירת השבת, על כל איסוריה, דקדוקיה וסייגיה... וכך נשמע מבין הצלילים: אנא משורר זמירותי לדורות, אנא יהודי של שבת! הכר נא את מעמדך כבן עם סגולה, כבר מתוך שמירת שבת גרידא...
*
וכעת יקירי! נתחדש נא בפנינה יקרה שנאמרה לפני דורות, אי שם בגאליציה, על ידי איש צדיק תמים וצנוע, בנן של קדושים. גדול בתורה היה הרה"ק ר' יעקב רובין מבארנוב – טורנא זי"ע, נין ונכד למלכות רופשיץ. [סבו היה הרה"ק רבי אשר ישעיה חתן הרה"ק ר' נפתלי מרופשיץ זי"ע] לא פסק פומיה של רבי יעקב מגירסא יומם ולילה. הוא לא השאיר דורות וכך נשאר אחריו ספר בשם "תולדות יעקב".
ושם בספרו [בליקוטים ע' מ"א.] נמצא רמז מפעים מאד על "מה ידידות מנוחתך". הבה נדליק נר בברכה לעילוי נשמת צדיק זה, שכבר לא ידוע אודותיו כמעט. ברור שזה יהיה נחת רוח לגברא רבא כזה.
הרי ידעת ששמירת שבת כהלכתה מביאה מחילת עוונות. חז"ל [שבת קי"ח:] לימדונו שאפילו עובד ע"ז כדור אנוש מוחלין לו. מחללו – מחול לו. ובכלל, בשבת קודש מסתלקים ונפרדים, הדינים והמקטרגים. "וכל דינין מתעברין מינה... ".
וכאן בא הרבי מבארנוב זצוק"ל ומראה לנו פסוק בתהילים [ה'] על הנמצאים במעמקי חטא ופשע ר"ל, שעליהם נאמר: "האשימם אלקים – ברוב פשעיהם.". ומלבו של אותו צדיק בקעו "ראשי תיבות" מרעידי לבבות. "האשימם" ראשי תיבות: מה ידידות מנוחתך את שבת המלכה. זה לעומת זה עשה האלקים. כלומר בכוחה של שבת קודש, להפוך, להעלות, לתקן ולמשוך מן התהום, את החוטאים הנועדים ח"ו ל"האשימם" בכח "מה ידידות מנוחתך עד שבת המלכה" יהיה גם לעלובי נפש אלה תיקון ועלייה...
*
ר' ישראל הנעלה! אין זו הברקה נאה בעלמא, הֶבזק 'ראשי תיבות' שנון ומוצלח. רעיון זה נחצב ממקור קדוש, רם ונשא, חידוש זה נולד בלב עורג ונכסף, מלא אהבת ה' אהבת ישראל והתקשרות לשבת קודש. צדיק זה הבין והכיר את כח השבת העצום, הקורא לכל אובד ונידח: "קומי צאי מתוך ההפכה". הוא חתר לעומק ומצא את הרמז ב"מה ידידות מנוחתך". הוא ידע עד היכן הדברים מגיעים. בכח השבת. וכך הגיע באהבתו ובחמלתו אל נדחי ישראל באשר הם שם; כך צלל אל תהום "האשימם", והעלה אותם למקום גבוה. מה ידידות מנוחתך את שבת המלכה... שבת המלכה מושיטה לו את שרביט הזהב וְחָיָה...
ואמנם דברים אלה יסודתם בהררי קודש. הרה"ק ר' מנדל מרימנוב זי"ע, מסר מנהג קדמון בישראל, שכשסיים הקורא בסוף פרשת ויקרא: "לאשמה בה", היה הציבור עונה אחריו את ראשי התיבות : לקֵל אשר שבת מכל המעשים. ביום השביעי. בכדי לסיים בדבר טוב. וב"מאור ושמש" ביאר ראשית תיבות אלה בענין דומה, כשם הקרבנות מכפרים, כך שבת קודש מכפרת על האשמים, ומעלה ומתקנת וגואלת... [סו"פ ויקרא].
*
אה! מה ידידות מנוחתך את שבת המלכה... במנוחת השבת, בשביתה ממלאכה גנוזה קירבה וידידות. מה נשגבו היראה ודקדוק המצוות שלא להיכשל ח"ו באיסורי השבת. אין לראות בכל זאת כהגבלה בלבד, אלא גם כהרחבה רוחנית... אנחנו נמצאים בהיכלה של נועם שבת, בעולם נעלה יותר. אז תתענג על ה' והרכבתיך על במתי ארץ. כרחוק מזרח ממערב משטחי החול והחולין.
בפסגות אלה אין חריש ואין קציר. מעין עולם הבא יום שבת מנוחה. אין אנחנו מטלטלים את המוקצה והמוקצה אינו מטלטל אותננו... עַמנו נשאר יציב ואיתן במעמדו הנשגב ללא זיע, מופרש ומובדל בשבתותיו ומרחף מעל גבי כל הווי של חול וחולין...
מה ידידות מנוחתך... לקיום הידידות חייבים להשקיע... הרי אמרו חכמינו ז"ל "וקנה לך חבר". גם בקירבה זו צריך להשתדל ולהתאמץ לפניה ולקראתה. למותר לומר שמי שרוצה לשמור שבת כראוי חייב ללמוד את הלכותיה...
*
אַתְּ שבת המלכה... בלשון 'נוכח'. מתוך הרגשת נוכחות המלכות, נוכל לקיים ביתר שאת את כל מה שמזכיר המשורר בהמשך דבריו: ההלכות והליכות. כפי שמתנהג אדם היודע שהוא נמצא בארמון המלוכה. כך ראוי להתייחס אל שבת המלכה כשמרגישים את נוכחותה. וכפי שאמרו חז"ל שלא יהא דיבורך בשבת כדיבורך בחול, שלא יהא הילוכך בשבת, כהילוכך בחול, [שבת קי"ג.] וכמו כן: 'שלא תהא אכילתך בשבת כאכילתך בחול' [תנחומא בראשית א'].
*
בכן נרוץ לקראתך בואי כלה... מלים אלה מיוסדות על דברי הגמרא [ב"ק ל"ב.] שכל הרץ בערב שבת בין השמשות נקרא "רץ ברשות" [ואינו נחשב כמְשַנֶה לענין נזיקין] שכן כך אמר רבי חנינא: בואו ונצא לקראת כלה מלכתא". כך הוא ההנהגה הראויה לזמן זה. בכן נרוץ לקראתך בואי כלה נסוכה...
בכן נרוץ לקראתך... הגאון רבי חיים מפרידברג אחי המהר"ל זצוק"ל, כתב דבר נפלא ב"ספר החיים" שלו. נפש אדם מישראל מקורה ממקום האור והשמחה, וכמו כן מצוות ה' חצובות גם הן ממקור של אור ושמחה, "פקודי ה' ישרים משמחי לב".
בימות החול ישנו אמנפ "מעבה חומר האדם". ברם כשמגיעה שבת קודש הכל מתעלה ומשתחרר ואז מצא מין את מינו. "ילידי" האור והשמחה. אז שש ושמח ומזנק היהודי לקראת מצוותיו, השווים והזהים אליו במקורם: "כאשר ישמח איש נכרי בארץ מרחקים, לקראת אוהבו וקרובו שבא מארץ מולדתו". הרי שניהם מוצאם ממקור אחד. וכך מסיים בעל "ספר החיים. "וזהו סוד: בואו ונצא לקראת כלה"... [חלק פרנסה וכלכלה פ"ו]
ומעתה, לפי האמור, כמה ימתקו דברי המשורר כאן: "בכן נרוץ לקראתך". הנה מתהדקים שוב קשרי "מה ידידות" וזה מאיץ את המהירות לקראת שבת, ריצת הגעגועים לקראת "אוהבו וקרובו שבא מארץ מולדתו"... הוי! ובשביעי נגילה. ברוך הבא יום שבת קודש. מנוחה ושמחה אור ליהודים....
*
בכן נרוץ לקראתך... לבוש בגדי חמודות... רמז יש כאן לדברי ה"חיי אדם" שהובאו במשנה ברורה [רס"ב סק"ו] "ואפילו אם הוא בדרך לבדו ובבית אינו יהודי, גם כן ילבוש בגדי שבת, כי אין המלבושים לכבוד הרואים, כי אם לכבוד השבת". מספרים על כ"ק מרן ה"אמרי אמת" זי"ע כשהתאכסן פעם בווינה, זכה אחד מילדי המארח לצחצח את מגפי הרבי, בערב שבת. "למה מצחצחים?" שאל אז את הרבי את הילד. "כדי לנקות ולהבהיק" ענה הילד. "לא! לכבוד שבת!". תיקנו הרבי, בכדי שיעמוד על תכלית הדבר...
*
להדליק נר בברכה... עוד בימי ילדותי הייתי מתבונן באמי ע"ה בשעה שקיימה מצוה נפלאה זו בלב ונפש. שעה רחומה היתה זאת לנו הילדים. שעה של התקשרות נעלה ותפילה זכה... ראינו את אמא פורשת כפים ומתחננת לא'ל עליון עלינו, על תורתנו, על בריאותינו והצלחתנו בכל. כך ראתה וקלטה מאמה, ששעה זו שעת רחמים ורצון היא, ושערי שמים פתוחים אז לתפילות האמהות על הבית ועל הילדים בפרט. הרבה בכתה אז ובזה התקשרנו עמה עוד יותר.
בצעירותי כתבתי לאמי פעם על כך. בין "גנזי" מצאתי את השורות ששימשו כעין הקדמה לשיר לכבודה: "למי כף הפלאים שהפכה את הבית למקדש שלוה וזוך? יד מי הפריחה את ענן החולין ונסכה על ביתנו שלל אורות לקראת מלאכי השלום? אַתְּ כלילת החסד, פנינת נוה ישראל, אמא... !!!"
*
בימי זקנותה כשכבר נחלשה אמי ע"ה, הייתי עולה אליה בערב שבת בזמן הדלקת נרות, לעזור לה בקיום מצוה זו. כשנכנסתי לבית, כבר חיכתה ליד החלון בציפיה דרוכה לקראת שבת. נגשנו יחד לשולחן השבת. וכך הדליקה נר אחר נר, בדממת קודש. אז הבנתי יותר את מהותה הייחודית של אֵם בישראל. אז הבהיקה לפני מצוה קדושה זו באלפי אורות. וביותר, כשפרשה כפיה וכיסתה את עיניה כשמהן פורץ מעיין דמעות של תפילה ותחינה, של עומק הרחמים. ארכה התפילה, על הבנים על הדורות. "בנים ובני בנים חכמים ונבונים אוהבי ה' יראי אלקים אנשי אמת זרע קודש בה' דבקים...". אמא הוסיפה תפילות בלחש משלה והתמוגגה מבכי לפני יוצר הכל. חכיתי לה והתבוננתי בה שוב כבימי ילדותי.
סוף סוף הורידה את ידיה. על פניה שטופות הדמעות הופיע אור השבת וכך העניקה לי חיוך נלבב, כזוהר שמש בין ענני מטר... בכל תוקפם של רחמי אֵם לחשה לי אז: "גוט שבת" ... מלים אלו היוו בשבילי אוצר גדול ויקר, שאין בידי לתארו. אה! כמה הייתי רוצה לשמוע שוב מלים אלה מפי אמא.
*
להדליק נר בברכה... כשהשתתפתי בשבת המיוחדת ההיא בכפר. [כנ"ל בתחילת האיגרת], השבת שהכניסה אותי לשירת "מה ידידות", פגשתי "תחת אחד השיחים" יהודי אציל נפש, שסיפר לי בהתפעמות על פעילות חלוקת נרות לשבת בכל רחבי ארץ הקודש, בפרט במרכזי יהודים שעדיין לא זכו לטעם שבת. נשים צדקניות מתנדבות מִזמנן בשעות עמוסות, וטורחות לערוך שולחן של שבת נהדר, לדוגמה בשערי בתי חולים, בכדי למשוך את הלב לקראת שבת בתפארתה.
וכך מחלקות מתנדבות אלה לכל דורשת, חבילה של נרות עם לוח זמנים לשבת ודבר תורה מתאים. בכובד ראש ובצורה מכובדת מתבצע הדבר, בדרך אימהות בישראל, במורא שמים, בהצנע לכת, במטרה מיוחדת לזַכות יהודים ברוממות השבת, ב'זכור ושמור' מסיני. להדליק שלהבת של יום מנוחה וקדושה, להכניס את האור בבתי ישראל באשר הם שם. לכבוד שבת קודש!
איש שיחי סיפר לי שהתוצאות מדהימות. הדלקת הנרות בבתי הרחוקים מחדירה את רוח השבת. הרבה מהם כבר נמשכו על ידי כך לשמור את שבת כהלכה. השלהבות הקטנות כבר הביאו הרבה אור וברכה רוחנית בבתי ישראל מרוחקים.
ואז נתפרש לי מתוך תיאורו, ביאור דברי הפייטן "להדליק נר בברכה". יתכן שהכוונה כאן גם על ברכת הדורות, והרי נאמר: [תהילים ל"ז] "וזרעו לברכה" ולא זו בלבד אלא שברכה מיוחדת נמצאת בנרות אלה, להמשיך להשפיע ולקרב נשמות ודורות תחת כנפי השכינה...
*
לא תעשו מלאכה... בין השיטין רואים אנחנו את מגמת המשורר לשלב פה ושם מהלכות השבת, תוך כדי שירה. כמעט יחיד הוא בזה בין פייטני השבת. ואי לכך ראוי, שגם אנחנו נלך בדרכיו ונזכיר לבני המשפחה אז, ליד השולחן הערוך, פרטים שונים משמירת השבת, בדרכי נועם ומתיקות.
ולדוגמא: "מערב מזמינים - מבעוד יום מוכנים...". כאן אולי ראוי להזכיר לבני המשפחה כולל הילדים היקרים, את מה שעוררו הפוסקים, שמאכלי השבת יהיו מבושלים כל צרכם מבעוד יום. ["לכתחילה בוודאי טוב ליזהר שיהיה מבושל כל צרכו קודם חשיכה" - ביה"ל רנ"ג ד"ה ונהגו] לבד מנימוקם בזה [לצאת ידי שאר שיטות] הרי באמת שייך להיכשל בזה ח"ו באיסור חמוּר. והיינו, שבתבשיל שלא נתבשל כולו, [אף אם משאירים אותו על אש מכוסה ובהיתר, כשהוא לגמרי חי, כלומר שבכלל אינו מבושל] באמת עדיין שייך בו איסור בישול, אם מקרבים אותו לצד החום או שמכסים את הסיר, שכיסוי זה ממהר את הבישול. [דבר המצוי כשרוצים לבדוק אם מתבשל כראוי].
ורמז לדבר, בדברי שירת "מה ידידות": "ותכל כל העבודות, לא תעשו מלאכה" אם הכל יהיה נגמר מבעוד יום, לא יגיעו לחשש איסור מלאכה... אלא באמת יהיה "בערב מזמינים מבעוד יום מוכנים" לגמרי, למשל, תרנגולים הנגמרים בבישול...
מערב מזמינים – [יש שגרסו 'מטמינים']... צריך להיזהר בהטמנה מבעוד יום. לא ידוע מספיק שיש איסור להניח תבשיל מכוסה לגמרי מכל צדדיו, על גבי תנור [אף על סיר אחר] או על ההסקה [שגם זה בכלל הטמנה בדבר המוסיף הבל - רנ"ז ח'].
*
ולערוך כמה מינים... כדאי מאד למשוך גם את תשומת לב הנוכחים בשולחן השבת, לנושא "כמה מינים" במאכל בשבת. למשל, להבהיר להם גדרי "אוכל ופסולת" במלאכת בורר. [שצריך לברור את האוכל, ביד - ומיד , כלומר סמוך לסעודה] שדבר זה מתייחס גם גם למינים שונים אף אם הם טובים ומשובחים, למשל שני מיני עופות או דגים, שרצונו לברור הפעם דווקא אחד מהם, אז השני נחשב לגביו, לפסולת ואסור משום בורר. ולא שני מינים בלבד, אלא אפילו צלי ומבושל באותו סוג עצמו. [ראוי להזכיר גם על בורר בבגדי ילדים למשל, המונחים בערבוביא, שלא לברור בליל שבת, אף את מה שצריכים לצורך היום, אלא סמוך ללבישה בלבד. כמו כן צריך לדעת את אופן המותר, בשפיכת שמן מתוך קופסת דגים, או מי חלב מתוך מאכלי חלב, כדוגמת לֶבן וכו'.]
קילוף פירות, ירקות וביצים וכדומה, בכלל מלאכת בורר היא ומותר רק סמוך לסעודה. אם הקליפות אינן ראויות לאכילה, אז לכל הדיעות, אסור להשתמש במקלף בשבת. את מלאכת בורר בפרט, יש ללמוד בעיון רב ובבהירות, כדי שלא להיכשל ח"ו באיסורים גמורים.
ר' ישראל! לא באתי לחדש לך דבר, אלא שעוררו אותי דברי משוררנו: "בו ינוחו בן ובת", שרצוי מאד להשריש בהם דברים כאלה בנעוריהם. כך יישאר זאת להם קנין עולם. [ע' ביאור הלכה סי' ש"ו ד"ה וללמדו שהזהיר על זה בדורו] ביותר יחדור הדבר ללב, מתוך עונג השירה. גם על זה מרחף הרמז כאן: "ותינוק ללמדו ספר למנצח בנגינות"...
*
מבעוד יום מוכנים... ראוי להבהיר לצעירי הצאן בפרט, את עניני המוקצה לסוגיו ולהלכותיו. שכל דבר צריך שיהיה מוכן מבעוד יום, ודבר שלא היה מוכן, כגון שהיה מחוסר צידה או מחוסר קציצה, הרי זה מוקצה..
והרי סימן לדבר מלשון הפיוט. אף ב"ברבורים ושליו ודגים" שייך מוקצה. דגים חיים שאינם ראויים לאכילה, ברור שיש בהם איסור מוקצה. [ראה סי' ש"ח סעי' ל"ב ושם ל"א. בימינו, אמרו הפוסקים, שיש להחמיר אף בבשר, ששוב אינו נאכל חי] לכן אם מחפשים דבר בפריזר [מקפיא] יש להיזהר בטלטולם. וכמו כן שאר דברים שאינן ראויים עדיין לאכילה, כגון תפוחי אדמה חיים, מיני קטניות וקמח, שהם מוקצה ואסורים בטלטול!
קליפי בטנים ושקדים יש בזה איסור מוקצה. כמו כן יש להיזהר בכוס חד-פעמית, מלבד מה שאסור למולל אותה ולהפרידה לחתיכות, יש בחתיכות אלה איסור מוקצה.
*
לבוש בגדי חמודות... לפעמים מתבטאים היופי והחמדה שבבגדי שבת, דווקא מתוך אי נקיונם, אם נתלכלכו בשבת... הא כיצד? בבגד שמקפידים עליו יש איסור אף לנעֵר את האבק. חלילה שתבוא טיפת מים לנקות כל בגד שהוא! אמרו על ה'חזון איש' זצוק"ל שקרא ל"זֵר" האבק על כובע שנפל בשבת, בשם "כתר שבת". זהו כבודו, יפיו וטובו, עטרת תפארת, כשנזהרים בדברי מי שציוה על השבת! ואגב, בבוץ שנתייבש על הבגד יש בו גם משום איסור טוחן.
אנא ר' ישראל! נשתדל נא ליד שולחן השבת, למסור כמה הלכות שבת בנעימה. איכשר דרא ונמצאים היום ספרים שווים לכל נפש ממש. מבין השיטין של 'מה ידידות' נראה שזו היתה מגמת המשורר הקדוש רבי מנחם, שביקש להחדיר את שמירת השבת מתוך נועם שבת, בעת הסעודה. בשעת "מה ידידות מנוחתך"...
*
נחלת יעקב יירש, בלי מצרים נחלה... דברים אלה מקורם בגמרא, [שבת קי"ח:] "כל המענג את השבת, נותנין לו נחלה בלי מצרים, שנאמר 'אז תתענג על ה' והרכבתיך על במתי ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך כי פי ה' דבר". את הביאור בזה הביא מרן הבית יוסף בתחילת הלכות שבת [רמ"ב] בשם רבו רבי יצחק אבוהב, שדבר זה הוא מדה כנגד מדה על היציאה מן הגבול בהוצאות שבת, שבשכר זה מקבל נחלה בלא גבול. בדברי הפייטן מקושרים הדברים הלאה, ויכבדוהו עשיר ורש.
מבין בתרי השיר בוקע לימוד זכות עמוק על ישראל קדושים בכל מקומות מושבותיהם. רבונו של עולם! כמה התאמצו בניך לכבד ולענג את השבת בכל זמן ומצב. דרכי הגלויות יעידו על כך לפני רבון כל העולמים, מקדש השבת ומברך שביעי. כמה התמסרו ישראל קדושים על לחם משנה, על מאכל לכבוד לשבת, על בגד מיוחד לשבת, על שירות ותשבחות בתנאים האיומים ביותר.
*
ויכבדוהו עשיר ורש... במחשבתי עובר כעת סיפור ידוע על הורי המגיד מקוז'ניץ זי"ע, שחיו בתקופת הבעש"ט זי"ע. יקרי נפש אלה לא זכו ר"ל להיפקד בזרע של קיימא זה שנים ארוכות. עני מרוד היו רבי שבתי הכורך [איינבינדער] מאפטא. כשכבר לא היה מסוגל לעבוד, קרה פעם שלא נשאר מאומה לסעודות שבת. וכך הלך לו רבי שעפסיל לבית הכנסת מבלי שירצה ליהנות מאחרים. כשחזר אמנם מצא לתדהמתו, את הבית מואר ואת שולחן ערוך בכל טוב. אשתו הצדקנית סיפרה לו שברגע האחרון מצאה בגד ישן עם כפתורי כסף וכך עלה בידה לכבד את השבת בשפע. רבי שבתי לא ידע את נפשו מרוב שמחה, עד שיצא אז בריקוד סוער וכך עשה בשעת הסעודה פעמיים ושלוש...
אהובי! אין זה סיפור בעלמא. צריך לקשור סביביו את כל נימי הנפש. עדות היא לכל באי עולם, כמה כח שמחה של מצוה ובפרט כשזה נוגע לכבוד שבת קודש. כל כולו התלהב רבי שעפסיל איינבינדער, בשמחת השבת על שזכה לכבדה. הוא שכח ממצבו העלוב, מביתו הריקם והבודד. הוא העלים עין מדלות המחר. זוגתו קנתה בתמורת הכפתורים את צרכי השבת בלבד והוא הכיר לה טובה לאין שיעור. ויחד הודו ושבחו למי שהשבת שלו שזיכה אותם בעינוגה. כעת בשעה זו, עלה בידם לכבד את השבת ושוב אין קץ לשמחה... השבת נצחית היא וכמה מאושר הוא האדם כשזוכה לארח אותה כראוי...
בלי מצרים נחלה... הבעש"ט זי"ע ידע את כל אשר נעשה... הוא הרגיש בכל המתרחש בבית הכורך מאפטא בשעת סעודתו ובת שחוק נהרה על פניו הקדושות. לאחר זמן גילה לתלמידיו שכל הפמליא של מעלה שמחו אז בשמחת רבי שבתי וביתו. מספרים שמיד לאחר השבת נסע הבעש"ט לשם וברך אז את בני הזוג, בבן שיאיר את ישראל. בן זה לא היה אחר מאשר המגיד הקדוש מקוז'ניץ. גאון וצדיק זה העניק עולמות לישראל בתורתו בעבודתו ובקדושתו. הם זכו לבן גדול בענקים בלי מצרים נחלה. והרי לזה זוכים קוראי עונג שבת...
ואמנם עדיין דבריו של המגיד הקדוש המאירים, פרים ורבים בעולם ומהדהדים בבתי כנסיות ובתי מדרשות לחזק לבבות ישראל לדורותיהם. לימוד מיוחד יש בסיפור זה, איך שזכו לדורות ישרים, גדולים וקדושים... ותזכו לגאולה... השבת מביאה את גאולת הכלל והפרט.
אגב, ידוע שבאחרית ימיו התאמץ המגיד יחד עם צדיקי דורו להביא את הגאולה, אלא שלא איסתייעא מילתא ונסתלק בערב סוכות תקע"ה. במרומים וודאי ממשיך להשתדל על גאולתם של ישראל... גם זה נובע מאותה שמחה עצומה של כבוד השבת בית הוריו שומרי שבת וקוראי עונג...
ובמשמעות עמוקה יותר, נבין את מעשהו של ר' שעפסיל, על פי דברי ה'שפת אמת' שביאר את מאמרם ז"ל, כל המענג את השבת נותנים לו נחלה בלי מצרים. "המענג השבת שיש לו תענוג ממצוות השבת ומניח בעבור זה כל הדאגות כשבא שבת, ונח. לכן מסירין ממנו כל המצָרים...". [ויחי תרנ"א].
*
חפציך בו אסורים וגם לחשוב חשבונות... כאן התייחס המשורר לאיסורי "ממצוא חפצך ודבר דבר" שבנבואת ישעיהו הנ"ל. משם למדו חז"ל איסור סחורה ודיבורים של חול. על "ממצוא חפצך" דרשו חז"ל [שבת קי"ד.] "חפציך אסורים". מזה נלמד גם שאסור ללכת לקראת סוף השבת, למקום שיעשה בו במוצאי שבת מלאכה, אם ניכר הדבר שעושה לשם כך. ולדוגמא, אם רוצה אדם להתקרב למקום עבודתו כדי שיוכל להתחיל בו בעבודה מיד אחרי השבת, או שהולך בשבת לתחנת אוטובוסים, כדי שיהיה מזומן לנסוע משם מיד עם צאת הכוכבים. כמו כן אסרו חכמים לעיין ולבדוק בשבת בענין מלאכה [וכן כל האסור לעשות בשבת] שיעשה למחר. ולמשל, ללכת לאַתַּר בנייה, לראות מקום דירה שרוצה לקנותו, אם ניכר הדבר שהולך לשם כך.
כמה צריך לזכור את האיסור הגמור שלא לקרוא מודעות של מסחר, כמו כל מאמר ומסמך הקשור למסחר, כולל שלטים וקטלוגים של מכירות וכדומה.
ודַבֵּר דבר... כך לימדונו חז"ל, [שבת קי"ג:] שלא יהיה דיבורך של שבת כדיבורך של חול. ולכך אין לדבר בשבת על ענין שאסור לעשותו בשבת [ואף באיסור דרבנן]. לדוגמא, מחר אני נוסע, מחר אני מבשל, אני קונה וכדומה. גם חשבונות שיש בהם תועלת מסחרית, אסור לחשב. רבינו משה חיים לוצאטו זצוק"ל כלל את הדברים בלשון זהב מזוקקת כדרכו: "והכלל הוא, שכל מה שאסור בשבת לעשותו, אסור להשתדל בעבורו או להזכירו בפיו" [מס"י פי"א].
*
ראוי מאד לזכור ולהזכיר את דברי המחבר [ש"ז ס"א] שאף בדברים בטלים בעלמא אין להרבות. [ע"ש ברמ"א שם ומ"ב סק"ה]. ר' ישראל! כולנו צריכים להתחזק בזה. ומה עוד בבית הכנסת וליד השולחן הדומה למזבח. קל וחומר מי שנחשב לבן תורה ודוגל בדרך החסידות, יש לו לצמצם יותר בשבת בדברים בטלים. כמובן שיש לפעמים צורך לשוחח, וביותר אם לשני יש תועלת וחיזוק בכך. אלא שעם זאת יש לזכור את מה שכתבו הפוסקים וספרי היראה בענין ריבוי דברים בטלים וביותר, הזוהר הקדוש.
*
ודַבֵּר דבר... בשבת אסור גם לספר דברים המצערים. [שם ס"ק ג']. דיבורך בשבת... בבאר היטב הביא בשם של"ה הקדוש, שאף בשאילת שלום לחבירו יש לשנות בלשון ולומר שבת שלום או גוט שבת, כדי לקיים זכור את יום השבת לקדשו... הגע בעצמך יקירי, בברכת גוט-שבת, יש קיום של זכור את יום השבת לקדשו!!! קיום אחד מעשרת הדיברות!
עניני הלכות אלה בכלל, נקבעו בשולחן ערוך [סימן ש"ו וסימן ש"ז] ומה מאד כדאי ללמוד זאת. כי פי ה' דיבר!!!
*
הרהורים מותרים... כך הוא הדבר מדינא דגמרא [שבת קי"ג.] דיבור אסור הרהור מותר, כלומר שהרהור בעסקיו מותר בעצם. אלא שהמשורר נתן לנו מקום לקיים "קדש עצמך במותר לך...". ובאמת כבר פסק המחבר בשולחן ערוך [ש"ו ח'] "הרהור בעסקיו, מותר, ומכל מקום משום עונג שבת, מצוה שלא יחשוב בהם כלל ויהא בעיניו כאילו כל מלאכתו עשויה". בבית יוסף [שם] הסמיך לכך [בשם רבינו יונה] את מה שאומרים בתפילת המנחה: "מנוחת שלום השקט ובטח, מנוחה שלימה שאתה רוצה בה"... ואף מדברי המשורר הזה מובן כן. איך יגיע אדם ל"נפשי לך ערגה" אם מחשבתו מרחפת בשוק? לאיזה גובה ימריא, אם דעתו נתונה על גובה מחירי עצים ואבנים?
הכרתי יהודי סוחר אמיד מדור הקודם. עסקים גדולים ומסועפים היו לו. הוא היה מקדים לבוא לבית הכנסת בערב שבת. כבר בדרך היה מטפח בידיו ואומר: "שבת קודש" בקול. בנו יבלח"א הסביר לי פעם, שאביו היה עושה כן, בכדי להבריח ממנו בעל כרחו את הרהורי העסק שעדיין לא הרפו ממנו. הוא נלחם עמהם בידים, לפנותם ולהכניס במקומם, קדושת שבת...
*
ולהגות באמרי שפר בכל פינות ומחנות... לעומת השביתה מדיבורי חול ועסק, יש להגביר את לימוד התורה בשבת בכל פינות ומחנות. לרבות כל פינות הזמן. מה נשגבו דברי רבינו המאירי [שבת ק"נ.] על קדושת השבת: "שהיום כולו קדוש לה' ואל יוציא קדשי קדשים לחולין...".
להתענג בתענוגים... כל פיוט "מה ידידות" מוסב על תענוגי השבת ושמחתה, ולימוד התורה הוא התענוג העליון המשמח העולה על כולם. וכך כתב האלשיך הקדוש על לימוד התורה בשבת: "על כן נגילה ונשמחה בו יתברך כשמחת הנפשות המתעלסות אתו עמו בעולם העליון, הלא הוא בהתעדן בעדן גן - אמרי תורתו ונתעלסה באהבתו". [שמות ל"ה ג'] לימוד זה נחשב פי כמה וכמה בין בכמות בין באיכות. שעה אחת של לימוד בשבת חשובה כאלף שעות [בן איש חי פ' שמות] ודברי התורה שנלמדו בעצם יום השבת, נחרתים על לוח הלב לנצח... [שפת אמת כי תשא תרנ"ז].
*
הילוכך תהא בנחת... ההליכה בשבת [שלא לצורך מצוה] צריכה להיות במתינות, בנחת ובלי פסיעה גסה. גם לזה נתנו הפוסקים שיעור [רמ"א סי' ש"א א' ומ"ב שם]. המגיד מטריסק זי"ע היה משתמש הרבה במונח זה גם בעניני רוחניות. שלא לדלג ולקפוץ במהירות יתירה אל המדרגות הגבוהות. "לא ידחוק עצמו לעלות במעלות גבוהות ממנו, רק שיעסוק בעבודת ה' בבחינת 'הלוכך תהא בנחת'...".
*
יום שבת אם תשמורו והייתם לי סגולה... בהר סיני, יומיים לפני מתן תורה ביום המיוחס נאמר לנו מפי הקב"ה: "והייתם לי סגולה מכל העמים". הבטחה זו מוסבת על "ושמרתם את בריתי", שפירשה רבי אליעזר הגדול "זה ברית שבת" [מכילתא יתרו י"ט]. בפסוק זה נאמר גם אם שמוע תשמעו בקולי, שעל זה אמרו צדיקים שהוא ראשי תיבות שבת [ע' שפ"א יתרו תרל"ו]. והייתם לי סגולה... והרי ידועים דברי רש"י הקדוש על זה: "סגולה - אוצר חביב - כלי יקר ואבנים טובות שהמלכים גונזים אותם...".
*
אמרו קדמונינו ז"ל "שינה בשבת תענוג". משוררנו המשיך להבהיר: כדת נפש משיבת! ופירש זאת ב"עץ יוסף" ששבח יש בכך, אמנם רק אם משיב את הנפש, ולא להתבטל ולבזבז את השעות היקרות.
כ"ק מרן הבית ישראל זי"ע, פנה פעם לאחד מידידיי ש"איחר" לבוא לבית המדרש לפי סדר הזמנים אז של "ותקם בעוד לילה". הרבי פנה אליו בנעימה תובענית ובלשון הקודש. "כמה יקרה השבת!!!"... מאז כבר עברו קרוב ליובל שנים. ובכל שבת ושבת הוא מתעורר בשעה מוקדמת מאד, מתוך "מה לך נרדם" זה שחדר לעצמותיו... "כמה יקרה השבת!!!"... ושוב מהדהדים דברי המאירי "שהיום כולו קדוש לה' ואל יוציא קדשי קדשים לחולין...". לא לבזבז! לא לבזבז!
הרה"ק מרוז'ין זי"ע סיפר פעם, שנפוליאון קיסר צרפת מיעט מאד בשינה, באמרו בשעת שינה איננו נפוליאון, כלומר, שאינו מרגיש אז את תענוג המלכות. ובדומה לזה, להבדיל יש להרגיש בשבת קודש, אין להפסיד את התענוג העילאי של השבת, מתוך שינה... ה"ישועות משה" זי"ע אמר פעם ש"שינה בשבת תענוג" נאמר למי שאין לו תענוג יפה מזה...
*
וה"שֵנָה" משובחת... סיפור יקר מאד, סיפר נכדו של בעל המעשה דלהלן ונושא שמו, אברך תלמיד חכם מסולא בפז. בלונדון היה הדבר, למחרת המלחמה, כששמירת שבת היוותה עדיין נסיון לא קל לאלה שנשכרו לעבודה. בחור אחד בשם שלמה נפתלי הערץ, היה עוזר לאביו בפרנסתו. בקושי רב סידר עם מעבידו, שיוכל לעבוד במשך כל הלילה ב'ליל ששי' עד שעות אחרי הצהריים לפני כניסת השבת ואז לא יצטרך לעבוד ביום שבת קודש. וכך הגיע הבחור הביתה עייף ויגע. התכונן לשבת במהירות, התפלל והלך עם אביו הביתה. בבית נרדם ושקע בתרדמה עמוקה ולא השתתף בסעודת השבת עם בני משפחתו...
האב, יהודי חרד ותמים דרך ניגש אז אל רב העדה, הגה"צ הנודע רבי אלחנן הלפרין זצ"ל והשיח לפניו את דאגתו על בנו שהחסיר סעודת השבת בצוותא. הוא דואג על רוחניותו של הבן, בגלל קיפוח זה. זמירות ודברי תורה... הרב התלהב אז מאד ואמר: שם בנך היקר שלמה נפתלי הערץ הם ראשי תיבות של "שנה". ואכן עליו נאמר וה"שנה" משובחת...
געוואלד! כמה חביבה שנתו במרום! הרי היתה זאת תוצאה של מסירות נפש למען השבת! כמה משובח ומפואר הוא בשינה זו! בנך הנעלה עמל ויגע בכל שעות הלילה והיום הכל למען קדושת השבת ושמירתה! אתה דואג על סעודתו? דע לך שברום המעלות הוא. שומר שבת מחללו במסירות נפש... הוי! כמה השֵנָ"ה -שינתו של שלמה נפתלי הערץ- משובחת, כדת נפש משיבת...
*
כל המתענגים בה יזכו לרוב שמחה... ונס יגון ואנחה... מן הראוי להזכיר כאן את דברי ה'שפת אמת' ששמחה ועונג השבת בכוחן לבטל כל צרה וצוקה. "וזה ענין המענג את השבת, כשבא שבת שהוא יום מנוחה ושמחה לפניו במרום. צריך האדם לשכוח כל הצער שיש לו. וזה הרמז "צווחין אף עקתין – בטילין – ושביתין", כשהם בטלים מתוך שמחת השבת, בזה הם נשבתין. - - שבחינת השבת שהוא שמו של הקב"ה שלום, משבית מהם כל הצרות והצער שלהם." וזה הפירוש עמו אנכי בצרה.... [ויצא תרנ"ד]. אם מבטלים את הרגשת הצער בלב, ישבית הכח האלקי בשבת אף את מציאות הצרה, מכל וכל ...
מחבלי משיח יוצלו לרווחה... הרה"ק ר"מ מלכוביץ זי"ע היה אומר, שחבלי משיח הם התגברויות היצר לקרר את האמונה, ובאותו הזמן יהיו הכל צריכים להיות מקושרים בחזקה ומי שייאחז, ייאחז... והעצה לזה היא השבת! על ידי זה מתקשרים ונאחזים בלהט האמונה, להינצל לרווחה ולקבל פני משיח צדקנו ולהתכונן ליום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים...
גוט שבת לך אהובי, גוט שבת!
שנזכה להיות שומרי שבת וקוראי עונג כראוי!
ולטעם שבת עילאי "מעין עולם הבא"
ידידך אוהבך בלב ונפש,
משה יעקב הלוי
-
קבצים מצורפים
-
- המודיע 516.docx
- (48.52 KiB) הורד 199 פעמים