.השוחט כתב:האם הקב"ה ברא מהזן הזה יותר מזוג א' והוא פיזר אותם, זוג כאן וזוג כאן?
ההוא אמר שמוצא חן בעיניו ההסבר הזה. למה לא?
דומני שר' גדליה אמר לו שזה אולי יותר כפירה,
כי במקראות משמע שנברא רק זוג אחד מכל זן
יעקל כתב:ר' גדליה ז"ל היה נוסע הרבה לשטראסבורג (צרפת) למסור שיעורים בבית מדרש הסטודנטים דשם.
בתוך הגולה כתב:מה ידוע על מצוא המשפחה?
בשו"ת ברכת רצ"ה לרצ"ה אורנשטיין סי' י' יש תשובה בדבר פלוני: 'שמואל ב"ר גדליה נאדל'.
שיווי השמות מסקרן מאד אלא שרצ"ה הוא מרבני גליציה ואילו רג"נ נולד בליטא. אמנם יתכן מאד שאבות אבותיו נדדו ממדינה למדינה כמצוי טובא.
[ניסיתי לשגר אנשים לבני המשפחה כדי שיבררו אצלם אך "משום מה" לא מצאתי מתנדב...]
פלוריש כתב:כתב הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל (ספר הזכרון לרב דב שורצמן עמ"ס סוכה):
בשנת תש"ג, בהיותי לומד בישיבה הגדולה בפתח תקוה, כבחור מצעירי ביהמ"ד, והגיע לישיבה השקדן הנורא, הבחור, ארז הלבנון, ר' גדליה נדל זצ"ל. והיו בינינו גם שיחות חולין, וסיפר לי שעוד יש בדורנו בחור בעל דרגא, והוא צעיר, ולומד ש"ס בחזרות של עשרות פעמים, הוא דב שוורצמן מתל אביב, לומד בישיבת חברון, תורתו משמחתו ומלבשתו חן של ענוה ויראה, והפליג לספר מהנהגותיו הן בביהמ"ד והן בנסיעותיו.
פרנקל תאומים כתב:.השוחט כתב:לרבנים המגיבים. לפי השעה שהגבתם. זה היה בטרם סיימתי. הביטו נא בקטעים האחרונים.
לא רציתי לפרט בפנים על הפילוסופיה.
בעיקר הוא אחז מקאנט.
היתה תקופה שהוא היה פותח את יומו בבוקר השכם בלימוד וחשיבה על קטע מספרו...
היו עוד יראים ושלמים שהחזיקו מאד מקאנט, והשתמשו בו לתועלת אמונת אבותינו, כדוגמת הרב ד''ר יצחק ברויאר זצ''ל.
תוכן כתב:ר' שלמה וולבה אמר שר' ישראל הקדים את פרויד בהבנתו את התת-מודע, ולא זכר שתורת הכוחות הכהים מקורם מקנט.
https://hagaibooks.wordpress.com/2021/0 ... __trashed/"אם כן, האם צריך לראות את ר' ישראל סלנטר כמי שהקדים את פרויד בגילוי התת־מודע? היו מי שהציעו כך, אבל האמת היא שמושגים קרובים לתת־מודע כבר היו קיימים הרבה לפני פרויד ור' ישראל גם יחד. גם ר' ישראל עצמו אומר שהוא לא המציא את המונחים 'כוחות בהירים' ו'כוחות כהים', אלא לקח אותם מ״חוקרי כוחות נפשות האדם״.
חוקר בשם יצחק אהרן הצליח אפילו לגלות ממי בדיוק הוא שאב אותם. המונחים האלה, במשמעות הזאת בדיוק, מופיעים בחיבור נידח של אחד מגדולי הפילוסופים במאה השמונה־עשרה: עמנואל קאנט. החיבור נקרא ״אנתרופולוגיה מנקודת מבט מעשית
…
ר' ישראל משתמש גם במונחים אחרים שקשורים אל הפילוסופיה של קאנט, כגון 'מן המוקדם אל המאוחר' ו'מן המאוחר אל המוקדם'. נראה שהוא לקח אותם מספר ״גבעת המורה״ של הפילוסוף שלמה מימון (1753-1800), שם הם נקוטים כתרגומים למונחים 'אפריורי' (a priori) ו'אפוסטריורי' (a posteriori) שבכתבי קאנט".
... ואולם לא זו בלבד שר' ישראל סלנטר לא התיימר ליטול לעצמו זכות ראשונים מעין זו, אלא אף הודה בפירוש כי נטל את אותה ההבחנה מ"חוקרי כוחות נפשות האדם" (עמנואל אטקס- ר' ישראל סלנטר וראשיתה של תנועת המוסר עמ' 326 והערה 46) וראה עוד שם עמ' 327, בנוגע לזהות אותם "חוקרי נפש האדם".
תוכן כתב:זה מציאה שלך?
מטה עז כתב:תוכן כתב:זה מציאה שלך?
העיון בפועל בספר של קאנט, והקטעים משם אודות ה"דונקלע", כן.
(אגב מה שטוענים עוד, שרבי ישראל למד מקאנט גם את "המאוחר אל המוקדם" ו"המוקדם אל המאוחר", הוא פחות מוכרח לעניות דעתי, היות וזהו מטבע לשון שנמצא גם בספרים קדומים יותר)
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ג. פעם הגיע הרב גדליה לאמריקה לטיפולים רפואיים. אחרי כמה שבועות נודע לתלמידיו שעבר מישיבת וויזניץ הגרים כעת בארה"ב שהוא נמצא כאן והלכו לבקר אותו. כששאלו אותו למה החביא את נוכחותו מהם, אמר להם "בשביל מה להגיד?" אמרו לו "כדי שנוכל להתפלל לרפואת הרב". אמר להם "באמת א"א להתפלל עבור האחר, כל אחד יכול להתפלל רק עבור עצמו. רק מי שמרגיש בצרת חבירו כצרת עצמו, מתפלל על צרת עצמו. כהיום אין אחד שמרגיש בצרת חבירו, כך שאין סבה לפרסם את החולי".
וה' פקד את שרה כאשר אמר ויעש ה' לשרה כאשר דיבר (כא, א). ללמדך שכל המבקש רחמים על חברו והוא צריך לאותו דבר נענה תחילה (רש"י). העניין, כי הנה העיקרים האריך להקשות על עניין התפילה איך מועלת, והרי נראה הדבר כשינוי ברצון ה' וכאילו משתנה דעתו ע"י בקשות ופיוסים. ותירץ כי לא הרצון הוא שמשתנה אלא האדם הוא שמשתנה ע"י תפילתו וכניעתו למקום ונעשה זכאי וראוי להיטיב עמו יעו"ש. ותמהו עליו, התינח בתפילתו של אדם בעד עצמו, אבל מה יענה לתפילת האדם בעד חברו. אך העניין פשוט כי עניין התפילה בעד חברו היינו שהוא משתתף ומצטער בצרת חברו, ובזכותו – כדי שהוא לא יצטער בצרת חברו – נושאין לחברו עבורו [כדרך שנאמר (מלכים ב ג, יד) לולא פני יהושפט אני נושא אם אביט אליך וגו'], וא"כ שוב הדר דינא שעניין התפילה הוא ההכנעה וההטבה של המתפלל שנעשה זכאי לכך שיסירו מעליו הדבר המצערו. [ובזה תבין שמ"ש (ברכות יב, ב) אם ת"ח הוא צריך שיחלה עצמו עליו, זו מידה יתירה בת"ח, אבל גם בסתם כל אדם אין תפילה בעד חברו אלא כשמצטער בצרת חברו, אבל בלא"ה אי"ז כלום]. והשתא הרי שפיר מובן מ"ש שאם הוא עצמו צריך לאותו דבר הוא נענה תחילה, שהלא אף מה שחברו נענה אי"ז אלא בשבילו בכדי שהוא לא יצטער וכנ"ל.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 379 אורחים