איש_ספר כתב:פרנקל תאומים כתב:איש_ספר כתב: איך אמר לי הגרד"ל, בנוגע לראש ישיבה אחד שהתבטא על חיילים שנפלו במבצע צבאי, שהם בגדר הרוגי מלכות שאין כל בריה וכו': את הביקורת שיש לי על ר' ג' אני יודע עם מי לחלוק, בטח לא איתך, ודפח"ח.
וגם דרך אגב הכנסת על הגר''ג שליט''א איזה שהוא צימוק, וגם דאגת שכולם ידעו שיש להגרד''ל ביקורת עליו (לדבריך כמובן). אלוף.ידידי, זה מובן לגמרי שאתה לא רוצה לחלוק את הביקורת שלך על הפ' ברה''ר הזאת, אבל תבין שבה במידה קשה לנו לקבל שאתה משתמש באותה הפלטפורמה כדי לחלוק את הביקורת שיש לך דווקא על ברי הפלוגתא. ומה''ט גם קשה לנו לקבל שהביקורת הזאת היא אכן ביקורת כנה ובעלת משמעות ולא סתם קנטרנות/נצחנות (בוודאי כשהדברים מצד עצמם, לטעמי לפחות, נראים בהחלט כדקדוקי עניות).
אני לא צודק?
אני לא מאמין באובייקטיביות, ואני לא מצפה מחסיד חב"ד למשל, שיעלה כאן דיון על הקלקולים שהוא מוצא בקבוצה שלו, ולאו דוקא משום ש'כביסה מלוכלכת אין מכבסים בחוץ', אלא בעיקר משום שאין מוציאים כבסים לכבסם במקום שמצויים שודדים שיטלום או ישחיתום. אכן אני כן מצפה מחסיד חב"ד (ושוב למשל), שכאשר יעמידו לפניו תהיות על מי ומה מהקבוצה שלו, לא יטייח ולא יטיח, לא יטייח בטיעוני סרק ולא יטיח ויפתח בדיוני 'אד הומינם' מגונים.
פלוני מבקר את האחרים בבמה מסויימת ומצפה מהם שלא לטייח, ומאידך הוא לעולם (או כמעט לעולם) איננו מבקר את חוגו באותה הבמה, כי הוא לא מעוניין לחלוק את הביקורת שיש לו עם אותם האחרים.
פיין. הכל בסדר וכולם כאן נוהגים כך (כן, כן, גם אני) אבל זה בהחלט יוצר תחושה של פקפוק/חוסר אמון. גם אתה מתייחס בחשדנות עד עוינות (ולעיתים גם עד השתלחות) לביקורת נגדית על "הקבוצה שלך". ובנוסף, תתפלא אבל גם אחרים לא מעוניינים שישליכו את הכביסה שלהם במקום שמצויים בו שודדים שיטלום או ישחיתום (והדברים הם קל וחומר כשמי שמשליך את הכביסה הינו בר פלוגתתם). ובאמת גם חסידי חב''ד או חסידים בכלל התייחסו כאן הרבה פעמים בחוסר אמון/חשדנות לביקורת שהונחה כאן לפתחם. כן, כן, אפשר להימנע מביקורת עצמית (מהטעם שזכרת) ומאידך לבקר את האחרים,
אבל בהחלט צריך לקבל בהבנה כשזה מתקבל אצל אותם האחרים בחוסר אמון (והדברים הם קל וחומר כשהביקורת נראית איזוטרית או לחליפין מוקצנת או גם וגם. להבדיל מביקורת בעניין שהוא חד משמעי ואינו מצריך שום התפלספות/התדיינות כדי להבין את רעתו החולה).
נ"ב:
יש לערער טובא על המשוואה "אי הסכמה איתי = טיוח".
לענין הגרד"ל והגרי"ג וביקורת הדדית (גם כן למשל בלבד): התפיסה לפיה יש מן הצורך להסכים עם כל מי שהוא ב'מפלגה שלי', ולקבל בהבנה ובהסכמה כל ביטוי וכל הלך רוח הנשמע מכל מי שהוא ב'צד שלי', היא אופיינית לילדים ולמתבגרים, לא לת"ח כאותם אלו שהזכרתי.
לדידי כל זה פשיטא ואצ''ל. וכן כתבתי כאן בעבר לכמה נשמות טובות שהטרידו אותי בחבילי קושיות ה"יש להקשות בדוחק" שלהם. אבל הצורך שלך להכניס שלא ממין העניין את הביקורת שלך על דברי מרן הגר''ג שליט''א ("ראש ישיבה אחד"!) באמצעי המתוחכם של שימוש בהגרד''ל לא עוזר להנמיך את מפלס החשדנות.