עכ''פ כתב:ובכן, בבקשה מאיזה גמרות מבואר שעששית הינו כלי זכוכית שקופה?באמונתו כתב:לפנינו ב' שאלות;
1. מה ידעו ויכלו הקדמונים לעשות?
2. מתוך כל האפשרויות שהכירו הקדמונים, מה עשו בפועל?
לגבי השאלה הראשונה, הכול (כולל קורן) מודים בדבר, שהקדמונים ידעו להוציא צבע גוון התכלת מן המורקס.
על השאלה השנית, מה השיטה בה השתמשו בזה, עדיין לא ידוע בבירור.
לגבי הראשונה, אם אתה מתכוין לצביעה שניה, וכפלפול שלך, גם השאלה השנייה מתורצת, שזה היה שייך בעבר.
דוגמא אחת, מן ההפשטות שבגמרא ברכות כה, ב: אמר רבא: צואה בעששית - מותר לקרות קריאת שמע כנגדה, ערוה בעששית - אסור לקרות קריאת שמע כנגדה.
צואה בעששית מותר לקרות קריאת שמע כנגדה - דצואה בכסוי תליא מילתא, והא מיכסיא; ערוה בעששית אסור לקרות קריאת שמע כנגדה ולא יראה בך ערות דבר, אמר רחמנא, והא קמיתחזיא.
בעבר גם ידעו "סוד הייבוש".