עכ''פ כתב:באמונתו כתב:עכ''פ כתב:באמונתו כתב:היכן קורן??
כמבואר מדבריו למעיין, רק בבלוטות היבשות נהפך לכחול, בעוד שבימי קדם
פשוט שלא עבדו עם בלוטות יבשות
מניין לך?!
מהרבה סיבות, ראשית היו כל בתי הצביעה סמוך לחוף וכל כך למה
אינני בקי בתחום אבל כמדומה כבר נידון באשכול הסמוך ע"י כש"ז ויהושפט שיש עוד הרבה סיבות. שוב, תקרא דבריהם קודם שתגיב
מבואר מכאן שאי אפשר היה לצבוע כחול בימי קדם
במחילה, הרי "מדבר שקר תרחק" כתיב.
בימי קדם א"א היה לייבש?!
בימי קדם לא עלו על "הברקה הגאונית" של ר' אריה לבנון?!
הכלל, שבכל הנוגע לתחבולות טבעיות, הקדמונים היו משופשפים פי אלפים מאיתנו, זה היה הרי ה"מגרש" שלהם משך כאלפי שנים, עד המהפכה התעשייתית, ועל כל "שחזור שיטה עתיקה" המתגלה היום, ידעו הקדמונים חמש שיטות נוספות לפחות, שעדיין לא עמדנו עליהם, והדברים ידועים. (יש לזכור ג"כ, כי הצובעים ללא ספק שמרו סודות מקצועיים לעצמם, בפרט בעסק יוקרתי - ממלכתי כזה).
לעת עתה, הרי כבר גילו שלוש שיטות שונות, כיצד לצבוע באמצעיים טבעיים תכלת מן המורקס, וכל הקושיות קלושות מאוד;
סוגיות רבות מצאנו בדין "עששית" שקופה (לדוגמא, ברכות כה, ב, שם נג, א, ראש השנה כד, א). אף מפורש שבזמניהם ידעו יפה להסתדר, כשביקשו סגירת ואקום, ואטימה הרמטית (ראה הגמרא יבמות קכא, א, כתובות עז, ב, גיטין ע, ב, בבא מציעא פג, ב, סנהדרין עז, א).
אף "צביעה הפרֵשית":
method of first introducing a woolen sample into the dye bath in order to extract much of the redder—with some blue—component of the pigment. He then placed a SECOND wool sample into the SAME dye bath, which now had less of the red component than before
ל"ד ל"טעימה" ניסיונית כלל, לפי שהוא חלק (קריטי) מעיקר תהליך הצביעה, והטבילה ההיא הראשונה, הלא אינו הצבע הרצוי - הסופי כלל, לא תכלת כלל, אך כל עניינה להפריד הברום, בשביל להשאיר רק אינדיגו - גוון התכלת, ואין לך צביעה לשמה גדולה מזאת!
אך קושייתו השנית של קורן על הופמן, לא מובנת כלל.
בכל אופן, קורן עצמו מודה להדיה:
I agree with Dr. Sterman that this phenomenon was probably recognized by the ancients
המסקנה הברורה, (והמוסכמת)! שאע"ג שקשה לקבוע, באיזו דרך בחרו הקדמונים בדיוק, דבר אחד נעלה מכל ספק: הקדמונים ודאי ידעו לצבוע גוון התכלת מהמורקס. ר' אריה לבנון לא גילה את אמריקה...