הדיון התפזר 'קמעא'.הקישון33 כתב:הנה הנתונים מכפר חב״ד
כמדומה שעיקר ההוכחה היא ממערכות הבחירות שעד תשמ"ט, אליהן קיימות התייחסויות מפורשות מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע (משא"כ בתשנ"ב, שהופצה ידיעה שהתבררה לימים כבלתי־מדויקת).
הדיון התפזר 'קמעא'.הקישון33 כתב:הנה הנתונים מכפר חב״ד
לייבעדיג יענקל כתב:שאלה נוספת לחב"דיים שבינינו: תוכלו להבהיר את עמדתו העקרונית ויחסו המעשי של הרבי בנוגע להשתתפות בקואליציה?
על מה הדיון? אם רוב תושבי כפר חב"ד נשמעים לדעת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע או לחלופין מבינים אותה כדבעי, או על דעת־קדשו כשלעצמה?גביר כתב:הכרתי פעם יהודי מעולי חבר העמים, סטודנט בבר אילן שדומה שניתן להגדירו מקורב לחב"ד [השתייך לקהילת חב"ד המקומית בעיר שגרתי בה אז], שחקר [כנראה לתואר שני, איני ז וכר] את דפוסי ההצבעה של החבדניקים.
ידועה לי התייחסות מתשט"ו השוללת זאת לחלוטין, אך כמדומה שבתשל"ז לא עמד על כך בתוקף.לייבעדיג יענקל כתב:אשמח אם מישהו יעשה סדר גם לגבי נקודה זו.
שמא כדאי גם 'להזכיר' את דעת־קדשו לגבי פעולות רמ"כ הי"ד... [וזאת, אף אם השמועה שציטט כת"ר אכן נכונה].דרומי כתב:אין לי הזמן להאריך, אולם אזכיר רק שבבחירות שבהן התמודד ר' מאיר כהנא הי"ד הצביעו לו רבים מחסידי חב"ד . .
לא זכיתי להבין במה עוסק הדיון. ברמת ה'חסידישקייט' דתושבי כפר חב"ד? בדעת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע? בשניהם ובאף אחד מהם?צופה_ומביט כתב:וזה שהחסידים עשו כהבנתם ועד כדי להצביע מולדת או כיום מחל, והרבי הניח לחסידים לעשות כהבנתם, קצת תמוה למי שמכיר את השיטה של חסידי חב"ד בכל דבר ועניין, שאין כלום ולא קיים כלום ושום דבר אלא הרבי בלבד.
לבי במערב כתב:ידועה לי התייחסות מתשט"ו השוללת זאת לחלוטין, אך כמדומה שבתשל"ז לא עמד על כך בתוקף.לייבעדיג יענקל כתב:אשמח אם מישהו יעשה סדר גם לגבי נקודה זו.
הקישון33 כתב:לא הבנתי,יש אפשרות שלישית מעולה שראש הישיבה מגור הורה להצביע לה.
הקישון33 כתב:עץ הזית כתב:הגר"ש אלתר הורה להצביע למפלגות חרדיות. ואף שפורסם שאחיו הגר"ד הורה להצביע ט - זה לא נכון, אלא שלמי שלא רוצה להצביע למפלגה חרדית הוא הורה שלא יימנע לגמרי מהצבעה אלא יצביע עכ"פ ט.הקישון33 כתב:לא הבנתי,יש אפשרות שלישית מעולה שראש הישיבה מגור הורה להצביע לה.
מי מדבר על ט? הכוונה לש"ס.
דרומי כתב:מנין לך שהתיר ועודד את ורדיגר ומזרחי?
בית הגנזים כתב:אלו דברים הברורים של הגר"ש אלתר שליט"א:
ידידינו ואנשי שלומינו
בנידון ההצבעה בבחירות העומדת על הפרק, ולאור המצב כיום שקיים, היה לא תהיה סיכון למצב היהדות החרדית בארץ הקודש
אף שמובנים הרגשות הלב על הפגיעה במעשה, ובמחדל, מצד נציגים שהיו אמורים לשרת את כלל הציבור החרדי באשר הוא, אנחנו חייבים ושומה עלינו להגביר ולהשליט את השכל על הרגש, ואת רצון השם על היצר, ולהצביע למפלגות החרדיות
וה' יתברך יברך מעשה ידינו, וייתן לנו תמיד את האפשרות לעשות נחת לפניו, ולעבדו בלבב שלם
סגי נהור כתב:כתבתי להדיא שבתשד"מ התמודד ר' אברהם ורדיגר ולא רק"כ.
שהצביעו אז למצ"ד - כך שמעתי מפי אחרים שזוכרים את המערכת ההיא.
עכ"פ שלחתי למר בפרטי את מקורה של השמועה על תגובת הרבי וגם את שוברה מפי המעיד עצמו.
לבי במערב כתב:ידועה לי התייחסות מתשט"ו השוללת זאת לחלוטין
לבי במערב כתב:ברור גם שלדעת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, בין אם יאהב זאת כת"ר ובין אם לאו, התייחסות מפלגות מסוימות לסוגיות אקטואליות שעל־הפרק בהחלט קובעת את מדת 'חרדיותן לדבר ה’'; ברור גם כי כל אדם שהי' בעולמנו באותה שעה הבין את כוונת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בהוספת התיבות 'לדבר ה’ זו הלכה'
צופה_ומביט כתב:דרומי כתב:מי אמר ש'מחל' היא המפלגה החרדית ביותר?
סיפרתי קודם רק שהיה אדם אחד שנכנס לו שגעון להצביע 'מחל', אבל גם הוא הבין שלילדים לא כדאי לומר זאת...
בכל מקום, חוג ועדה, יש אנשים שקשה להם לקבל מרות והם קצת נוטים מהדרך הישרה, או שסתם 'זז להם בורג'.
אז כשיש בפנינו מישהו שלא הולך בתלם ויש לנו שני עדיפויות, או שלא יצביע בכלל או שיצביע למפלגה ימנית לא-דתית - מה עדיף?
ובלשון הגמרא (סוטה מח) 'לבטולי הא מקמי הא'
כפי שכבר נכתב, האחוזים בכפר חב"ד בבחירות של אתמול נמצאים פה. עיין שם.
צופה_ומביט כתב:...
הבאר ההיא כתב:עשרה אחוזים מח"ל, גם בב"ב יש כעשרה אחוזים שמצביעים מחל או ט' בניגוד לדעת רבותיהם מה מיוחד בחב"ד לכל היותר האחוז גבוה במעט.
סגי נהור כתב:צופה_ומביט כתב:...
כידוע נציגי המפלגות נשלחו רק ללחוץ על כפתורי ההצבעה במקומם של מרנן ורבנן, שכל ההחלטות בידם ועל פיהם יישק דבר.
והם נאבקים ביניהם רק מי יהיה בעל הזכות ללחוץ על הכפתור.
צופה_ומביט כתב:אבל בכפר חב"ד מי שמצביע להנ"ל בטוח שהוא עושה בזה את רצון הרבי ומצוותו, ומצבי בסירטוק וגארטל, אחרי טבילה במקוה ואמירת לשם ייחוד.
מכון חכמי ליטא כתב:זה שהוא הורה להצביע ושכך נהגו ב"ב וכו' וכו' ידוע לכל
שאלתי לגבי האמירה שמי שלא מצביע מצביע לשונאי ישראל, אם החזו"א מסכים לאמירה הזאת למה לא הצביע
פרנקל תאומים כתב:הנה תשובה מהאשכול השכן:
viewtopic.php?f=51&p=775543&sid=7b2c548c1b5c700463384349c99d9cfa#p775543
צופה_ומביט כתב:רק לידיעה:
מישהו פרסם מקודם, שליהדות התורה חסרו רק 986 קולות כדי להשיג את המנדט השמיני על חשבון ישראל ביתנו.
כל הכבוד למי שלא הצביע. באמת כל הכבוד לכם. עשיתם שירות נהדר ליהודים ולציבור החרדי בארץ ישראל.
ייש"כ. בפרט זה אכן נסתפקתי (ופשט לי כת"ר שזכרוני הטעני בין תשל"ז לתש"נ).א איד כתב: . . ורק בשנות מלחמתו לתיקון חוק "מיהו יהודי" (ששנת תשל"ז בכללן) חזר ואמר ריבוי פעמים שאין לשבת בקואליציא כ"ז שלא יתוקן החוק . .
אפשר גם לפרסם ולהתעלם...ליטוואק פון בודאפעסט כתב:השאלה היא, האם המפלגה תפרסם את זה עכשיו? האם כאשר חסר להם המנדט עבור משהו, יפרסמו את ההאשמה הזאת? או ימשיכו להתעלם מהציבור עד הבחירות, ואז יפרסמו את הג'ינגל של 'ככל אשר יורוך'?
כלומר, שהמתלבט התורן בין 'ג' ל'שס' הי' אמור לנחש זאת בעת הצבעתו...צופה_ומביט כתב:רק לידיעה: מישהו פרסם מקודם, שליהדות התורה חסרו רק 986 קולות כדי להשיג את המנדט השמיני על חשבון ישראל ביתנו. כל הכבוד למי שלא הצביע. באמת כל הכבוד לכם. עשיתם שירות נהדר ליהודים ולציבור החרדי בארץ ישראל.
יתכן. ויעו"ע ב'לקט' דלעיל (ע' 10 ואילך).בן ראובן כתב:יש מקום לומר שהכוונה שם היא לישיבה בממשלה (הרעיון של השתתפות בקואליציה ללא השתתפות בממשלה הומצא כנראה רק בתשל"ז), ולכן אין סתירה לתמיכה בהצטרפות ורדיגר ומזרחי לקואליציית שמיר בתש"נ.
א. כמדומה שגם "מעלתו לגמרי, אבל לגמרי, פספס את הנקודה". ותמהני, כי הדיון כאן עוסק בפירוש בדעת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע.צופה_ומביט כתב:[א] מעלתו לגמרי, אבל לגמרי, פספס את הנקודה. ותמהני, כי הסברתי מאד מאד ברור ומפורש.
[ב] אחזור שוב: בין אם יאהב זאת כת"ר ובין אם לאו, יש עוד דעות של גדולי הדור בעולם, ולא רק דעתו של הרבי מחב"ד. ולכן הנושא אינו "מפלגות מסוימות" אלא "גדולי הדור מסוימים". וזה מה שאני אומר: שהמדד למפלגה חרדית או לא - הוא האם היא נשמעת לרבניה, והאם רבניה חרדים לדבר ה'. [ולא צריך להעמיד למבחן על זה. צלוחית אפרסמון ריחה נודף]. מכאן ואילך - זה רק מחלוקות בין הרבנים גדולי הדור. וביניהם לבין עצמם, אחד יכול לומר על השני שהוא לא חרד לדבר ה', והשני יכול להגיד על השלישי שהוא משוגע, והשלישי יכול להגיד על הרביעי שהוא כופר. זה לא עסק שלנו. מבחינתנו - נציגיו של הראשון חרדים לדבר ה' בדיוק כמו נציגיו של השני בדיוק כמו נציגיו של השלישי והרביעי. יכולים כמובן חסידיו של הראשון לאחוז שהמפלגה שבראשות השני אינה חרדה לדבר ה' גם אם לא באשמתה אלא כשלוחו כמותו של העומד בראשה. שהוא לא חרד לדבר ה'. והם מסכנים שומעים לו, וכמה הם מסכנים שהם חסידיו ולא חסידיו של רבם שלהם. וא"כ מה הנפקא מינה?
[ג] לשני הדברים שרק עליהם דיברתי עד כה: א. בשופו"א לא להתבטא שנציגי מפלגה פלונית אינם חרדים לדבר ה' כי הם מוכרים אידיאלים עבור תקציבים. [אמירה פשוט מטופשת, וכמו שהיטב להסביר הרב מכון חכמי ליטא לעיל, ובתוספת מה שהסברתי כאן]. ב. שכאשר הרבי מחב"ד כבר לא איתנו שנים רבות, ולא עונה לשאלות כבר שנים רבות, ואין לדעת מה היה אומר בהווה על ההווה, אזי המודד של "חרדי לדבר ה'" נשאר כפשוטו. ומי שלא מבין את זה - יוצא ממנו העגל הזה שמצביע באחוזים גבוהים לליכוד בתור "המפלגה החרדה ביותר לדבר ה'" לפי כל מיני פלפולים עקומים.
לבי במערב כתב:כלומר, שהמתלבט התורן בין 'ג' ל'שס' הי' אמור לנחש זאת בעת הצבעתו...צופה_ומביט כתב:רק לידיעה: מישהו פרסם מקודם, שליהדות התורה חסרו רק 986 קולות כדי להשיג את המנדט השמיני על חשבון ישראל ביתנו. כל הכבוד למי שלא הצביע. באמת כל הכבוד לכם. עשיתם שירות נהדר ליהודים ולציבור החרדי בארץ ישראל.
מקדש מלך כתב:אני חייב להודות שאני נרגש מאוד מהעובדה שבאופן קוטבי ביותר, שני הגושים התחלקו בין מאמינים בה' ובתורה מן השמיים (גם אם לא כולם מקיימים הכל) ובין הכופרים רח"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 302 אורחים