לי לישועה כתב:בחומש בראשית פרק כה פסוק כב ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי ותלך לדרוש את ה' ופירש"י לבית מדרשו של שם
ותימה בעיני מדוע לא הלכה לחמיה אברהם אבינו, או לבעלה יצחק אבינו?
לי לישועה כתב:בחומש בראשית פרק כה פסוק כב ויתרוצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן למה זה אנכי ותלך לדרוש את ה' ופירש"י לבית מדרשו של שם
ותימה בעיני מדוע לא הלכה לחמיה אברהם אבינו, או לבעלה יצחק אבינו?
רציני כתב:אולי זה לא צניעות שרבקה תדבר עם חמיה אברהם על נושא היריון. כי הוא יותר קרוב אצלה. אז הולכים למקום אחר לשאול. ואולי גם מצד שאברהם היה יהודי ויש לו בעיה של צניעות אבל בית מדרשו של שם ועבר לא היו יהודים ואין בעיה של צניעות.
רציני כתב:תודה לרב דרומי.
אבל איני מבין את הקושיא של הרב עליך עינינו. האם אתה סובר ששם ועבר היו יהודים או היה להם דין בן נח?. האם אתה סובר שאברהם לא היה לו דין יהודי? האם אתה סובר שלגוי אסור הרהור?
עליך עיננו כתב:רציני כתב:תודה לרב דרומי.
אבל איני מבין את הקושיא של הרב עליך עינינו. האם אתה סובר ששם ועבר היו יהודים או היה להם דין בן נח?. האם אתה סובר שאברהם לא היה לו דין יהודי? האם אתה סובר שלגוי אסור הרהור?
לא הבנתי אם שם לא היה "יהודי" ורק בן נח א"כ גם אברהם היה כמוהם..ועוד הרי יעקב למד שם את התורה הלא כן? וכי למד אצל "גוים"??
אברהם קיים את כל בתורה לא מדין תורה וכנראה כך גם שם ועבר..
עליך עיננו כתב:אתה צודק וודאי שיש חי' בינהם ויפה כתבת..
אבל הפריע לי מה שנכתב שלשם ועבר לא הפריע עניני צניעות כמו אברהם, קצת קשה לקבל את זה (מלבד אם נפרש כדברי הרב דרומי לעיל) שהרי כ' עליהם לדרוש את ה' ונראה שלא היו "סתם" בני נח..
מלך_אביון כתב:אבל במדרש רבה ושאר מדרשים כתוב שם ועבר או רק עבר.
איש גלילי כתב:מלך_אביון כתב:אבל במדרש רבה ושאר מדרשים כתוב שם ועבר או רק עבר.
זה תלוי על איזו תקופה מדובר. "ויעקב איש תם יושב אהלים" נאמר כשהיה בן י"ג שנים, ושם עוד היה חי. ואילו מה שנטמן י"ד שנה בבית עבר נאמר כשהיה בן ס"ג שנים, ושם נסתלק כשהיה יעקב בן נ' שנים.
לבי במערב כתב:גבי הקושיא למה לא הלך יעקב ללמוד אצל אברהם זקנו, הלא כש"זה פירש לבתי־מדרשות וזה פירש לעבודה־זרה" (רש"י תולדות כה, כז) - "אותו היום מת אברהם, שלא יראה את עשו בן בנו יוצא לתרבות רעה"! (רש"י שם, ל).
ובפשטות, אצל אביו יצחק למד משך י"ג (או ט"ו) שנותיו הראשונות (ומסתבר שקיבל גם מזקנו אברהם). וכנהוג גם היום, שאף בני גאונים ות"ח גולים בשנות נערותם למקום תורה, הגם שביכולת אביהם ללמדם תורה ולהרביץ בהם דֵעָה ומוסר.
מלך_אביון כתב:אגב, לכאורה אם אברהם הכיר מעצמו את בוראו ולא שמע עליו מעולם, כנראה שבזמנו שם ועבר עדיין לא פתחו בית מדרש, אלא היו לבדם בביתם, ורק אחרי שאברהם הפיץ את האמונה, הם פתחו בתי מדרש. אבל זה תלוי בחלוקת המדרשים, כיצד היה מעשה אברהם, ואם מאז היותו תינוק הוטמן במערה, ושם הכיר את בוראו ליכא ראיה, אבל עדיין מפשטות הכתובים אברהם היה הראשון שהפיץ את האמונה, ועד אז היו רק צדיקים לעצמם.
[ואין לדחות שגם כעת לא פתחו בית מדרש, ואהלי שם ועבר היינו כפשוטו בתיהם, כי כל דרשת חז"ל היא יושב אהלים, היינו בתי מדרש. וכן בדברי המהרש"א נראה שהיו ג' ישיבות].
איש גלילי כתב:מלך_אביון כתב:אגב, לכאורה אם אברהם הכיר מעצמו את בוראו ולא שמע עליו מעולם, כנראה שבזמנו שם ועבר עדיין לא פתחו בית מדרש, אלא היו לבדם בביתם, ורק אחרי שאברהם הפיץ את האמונה, הם פתחו בתי מדרש. אבל זה תלוי בחלוקת המדרשים, כיצד היה מעשה אברהם, ואם מאז היותו תינוק הוטמן במערה, ושם הכיר את בוראו ליכא ראיה, אבל עדיין מפשטות הכתובים אברהם היה הראשון שהפיץ את האמונה, ועד אז היו רק צדיקים לעצמם.
[ואין לדחות שגם כעת לא פתחו בית מדרש, ואהלי שם ועבר היינו כפשוטו בתיהם, כי כל דרשת חז"ל היא יושב אהלים, היינו בתי מדרש. וכן בדברי המהרש"א נראה שהיו ג' ישיבות].
שם ועבר ישבו בארץ ישראל, ואברהם לא יכל להכיר אותם ולא את בתי מדרשיהם כשהיה באור כשדים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים