יוסי 10 כתב:אין ראיה כלל מביצה ודג, ביצה ודג הם שתי מינים נפרדים, ופשוט ללא כל ספק שמי שישלח את זה בנפרד הוי' ב' מינים,ואת זה המשנה לא היתה צריכה להשמיע לנו, רק שה"א שכשהביצה מעליו וכלשון המשנה "בדג וביצה שעליו" יחשב כמין אחד וזה קמ"ל דלא,שהרי בעצמותם הם ב' מינים האוים לאכול כ"א בנפרד, משא"כ ברוטב שאינו נאכל בפני עצמו,וזה פשוט שכשהרוטב על הבשר אי"ז ב' מינים, כמו שתבלין שעל האוכל אינו נחשב מין בפני עצמו,ועתה נשאלת השאלה מה הדין שחלקם בנפרד.
והנה, שאלה זו יש לשאול באופן ששלח רוטב לא עם מין אחר שדרך הרוטב להאכל עימו, אלא שלח רוטב עם עוגה למשל, האם נימא שרוטב אין לו חשיבות כמנה כיון שאינו נאכל בד"כ בפני עצמו או לא, וזה פשוט שאם נימא שבכה"ג לא יצא יד"ח כ"ש שבשלח את הרוטב עם הבשר לא יחשב כב' מינים, כי תיבע"ל אם נימא שבכה"ג ששלח הרוטב עם עוגה יצא יד"ח, נמצא שהרוטב כשלעצמו נחשב מין, עתה יל"ד בשלחו עם בשר מה הדין, שי"ל כיון שדרך הרוטב לאכול עם הבשר לא יחשב כב' מינים.
עשוי לנחת כתב:ואולי יש לפקפק בהוכחה הנ"ל, דתלוי איך שולח את זה.
יוסי 10 כתב:והנה, שאלה זו יש לשאול באופן ששלח רוטב לא עם מין אחר שדרך הרוטב להאכל עימו, אלא שלח רוטב עם עוגה למשל, האם נימא שרוטב אין לו חשיבות כמנה כיון שאינו נאכל בד"כ בפני עצמו או לא, וזה פשוט שאם נימא שבכה"ג לא יצא יד"ח כ"ש שבשלח את הרוטב עם הבשר לא יחשב כב' מינים, כי תיבע"ל אם נימא שבכה"ג ששלח הרוטב עם עוגה יצא יד"ח, נמצא שהרוטב כשלעצמו נחשב מין, עתה יל"ד בשלחו עם בשר מה הדין, שי"ל כיון שדרך הרוטב לאכול עם הבשר לא יחשב כב' מינים.
יוסי 10 כתב:אם אחד ישלח בשר עם בקבוק יין פשוט שזה לא ב' מנות, למה ? פשוט שזה כן שתי מנות.
רק אם תימא שרק מאכל זה מנה ולא משקה,שדנו בזה האחונים,אבל בפשטות הגמ' יוצא שמשקה חשוב כיין בודאי חשיב מנה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 143 אורחים