מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' מרץ 04, 2012 6:13 pm

בשבת זכור העעל"ט באמצע אמירת הקרוב"ץ [סילוק] נתקשיתי בביאור דברי הפייטן [ר"א הקליר], וז"ל :

"זְכוֹר כִּסֵּא כְּבוֹד גָּדְלָךְ. אֲשֶׁר מִגְּרוּ וְנִאֲצוּ לְמוּלָךְ. וְשִׁלְחוּ בָּאֵשׁ הֵיכָלָךְ. וַיַּשִּׁימוּ כָּל גְּבוּלָךְ. וְשִׁדְּדוּ וְנִתְּקוּ יְרִיעוֹת אָהֳלָךְ. אֲשֶׁר צִוִּיתָה לֹא יָבֹאוּ בַקָּהָל לָךְ. אָמְרוּ לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי בִּגְלָלָךְ. וְלֹא יִזָּכֵר שֵׁם הִלּוּלָךְ. עָלֶיךָ יַעֲזוֹב חֵילָךְ. וְיוֹתֵר מֵאֲשֶׁר עָשׂוּ לָנוּ עָשׂוּ לָךְ"

וצ"ב שהרי הפסוק "אשר צויתה לא יבואו בקהל לך" קאי על בני עמון ומואב ולא על עמלק (שיש מצוה להרגו), ומה ענינו לכאן שכמיירי על מה שעשה לנו עמלק ?

(וז"ל המדרש "ידו פרש צר, את מוצא בשעה שנכנסו שונאים לבית המקדש נכנסו עמונים ומואבים עמהם, והיו הכל רצין לבוז כסף וזהב, ועמונים ומואבים רצין לבוז את התורה, כדי לעקור (דברים כ"ג) לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה', ר' יהודה בר' סימון בשם ר' לוי בר פרטא, לדליקה שנפלה לתוך פלטין של מלך, והיו הכל רצין לבוז כסף וזהב ועבד רץ לבוז את אוניתו, כך בשעה שנכנסו שונאים לבית המקדש נכנסו עמונים ומואבים עמהם, והיו הכל רצין לבוז כסף וזהב, ועמונים ומואבים רצין לבוז את התורה, כדי לעקור לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה'" (איכ"ר א', ל"ח).

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

הודעהעל ידי יתר10 » א' מרץ 04, 2012 7:14 pm

בפשטות כונת הפייטן להמכילתא דאין מקבלין גר מעמלק.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' מרץ 04, 2012 7:32 pm

אי קבלת גרים ואיסור ביאה בקהל ב' דברים נפרדים הם

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

הודעהעל ידי פרי_העץ » א' מרץ 04, 2012 8:11 pm

בקטע שלפני זה כתוב 'עד שאתה מצונו הזכר לך, אתה זכור את אשר עשו לך, זכור ה' את יום זבולך, המתגאים ונואמים פה מה לך, השולחים זמורות באף לחללך. קטע זה וודאי על בני אדום הוא על פי הפסוק זכור ה' לבני אדום את יום ירושלם האומרים ערו וגו' וראה עוד במפרשים. והיינו שהפייטן מכוון כעת בעיקר לבני אדום אשר עמלך הוא זרעו, שהם עיקר גלותינו בעת הזאת, ומביא את חטאת עמלק כחלק מגלות אדום. וזהו ההמשך זכור כסא כבוד גדלך וכו'.

גם בהמשך מביא הפייטן 'וידע כל פֹעל כי לא שכחת, ויבין כל יצור כי שמם שכחת, ושעיר ושריו אז וכחת, ועמלק וטפסריו הוכחת וכו'.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' מרץ 04, 2012 8:24 pm

פרי_העץ כתב:בקטע שלפני זה כתוב 'עד שאתה מצונו הזכר לך, אתה זכור את אשר עשו לך, זכור ה' את יום זבולך, המתגאים ונואמים פה מה לך, השולחים זמורות באף לחללך. קטע זה וודאי על בני אדום הוא על פי הפסוק זכור ה' לבני אדום את יום ירושלם האומרים ערו וגו' וראה עוד במפרשים. והיינו שהפייטן מכוון כעת בעיקר לבני אדום אשר עמלך הוא זרעו, שהם עיקר גלותינו בעת הזאת, ומביא את חטאת עמלק כחלק מגלות אדום. וזהו ההמשך זכור כסא כבוד גדלך וכו'.

גם בהמשך מביא הפייטן 'וידע כל פֹעל כי לא שכחת, ויבין כל יצור כי שמם שכחת, ושעיר ושריו אז וכחת, ועמלק וטפסריו הוכחת וכו'.


לא הבנתי כוונתך
הרי כל הסילוק מיירי מענין מה שעוללו בני אדום ועמלק
ומה באת להרבות בדבריך הנ"ל ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14500
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 04, 2012 8:31 pm

כמדומני שרבינו אלעזר הקליר רומז לכך שראשית גויים עמלק, ולכן כל גנאי שנאמר לגבי כל אומה, ניתן לאומרו גם על עמלק.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

הודעהעל ידי יתר10 » א' מרץ 04, 2012 10:13 pm

שבטיישראל כתב:אי קבלת גרים ואיסור ביאה בקהל ב' דברים נפרדים הם

זה פשוט, אכן הפייטן משתמש עם לשון המקרא במליצתו, ואינו מתכוון לפשט הכתוב במקומו

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' מרץ 04, 2012 10:24 pm

יתר10 כתב:
שבטיישראל כתב:אי קבלת גרים ואיסור ביאה בקהל ב' דברים נפרדים הם

זה פשוט, אכן הפייטן משתמש עם לשון המקרא במליצתו, ואינו מתכוון לפשט הכתוב במקומו


תסביר את דבריך - לשון המקרא על מה ?
מהו כוונת המקרא ומהו כוונת הפייטן ?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: תמיהה בדברי הפייטן - סילוק לשבת זכור

הודעהעל ידי יתר10 » א' מרץ 04, 2012 10:29 pm

דברים פשוטים, הפייטן משתמש בלשון המקרא (שמיירי על עמון ומואב באיסור ביאה בקהל=נישואין) כמליצה לגבי האיסור לקבל גרים מעמלק, וכוונתו פשוטה אשר צויתה לא יבואו בקהל לך שלא יקבלו אותם בקהל ה' בכלל


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים