מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהושע בהר''ב
הודעות: 55
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ד' אוקטובר 19, 2022 9:42 am

בפרשת וזאת הברכה בברכתו של דן רש"י כותב כך:
...דבר אחר: מה זינוק זה יוצא ממקום אחד ונחלק לשני מקומות, כך שבט דן נטלו חלק בשתי מקומות: תחילה נטלו צפונית מערבית עקרון וסביבותיה, ולא ספקו להם, ובאו ונלחמו עם לשם שהיא פמייס, והיא בצפונית מזרחית...
איך רש"י כותב שעקרון וסביבותיה הם ב'צפונית מערבית'?? עקרון וסביבותיה נמצאים באזור גוש דן של היום, ורק אחר כך הם עלו צפונה וכבשו את האזור של נחל דן, כמסופר בספר יהושע.
מישהו יכול להסביר לי את כוונת רש"י?

נוריאל עזרא
הודעות: 1903
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' אוקטובר 19, 2022 10:06 am

יהושע בהר''ב כתב:מישהו יכול להסביר לי את כוונת רש"י?

יש התייחסות לזה כאן:
viewtopic.php?t=31937#p340707

יהושע בהר''ב
הודעות: 55
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ד' אוקטובר 19, 2022 11:55 am

נוריאל עזרא כתב:יש התייחסות לזה כאן:


ייש"כ. קראתי ולא נחה דעתי...

צופה_ומביט
הודעות: 5833
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 19, 2022 4:25 pm

שאלת הקצוי ארץ, מובא ביסוד ושורש העבודה בביאור גבולי יהושע.

ומתרץ [אם הבנתי נכון, עיי"ש] שכשמחלקים את אורך א"י לשנים - יוצאת עקרון בחצי הצפוני, וכן כשמחלקים את רוחב א"י לשנים יוצאת עקרון בחצי המערבי.

יהושע בהר''ב
הודעות: 55
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ד' אוקטובר 19, 2022 7:23 pm

צופה_ומביט כתב:שאלת הקצוי ארץ, מובא ביסוד ושורש העבודה בביאור גבולי יהושע.

ומתרץ [אם הבנתי נכון, עיי"ש] שכשמחלקים את אורך א"י לשנים - יוצאת עקרון בחצי הצפוני, וכן כשמחלקים את רוחב א"י לשנים יוצאת עקרון בחצי המערבי.

קראתי את דברי הקצוי ארץ בהיברובוקס. ממש לא הבנתי את כוונתו. גם האפשרותת שהוא מעלה שהיו שני עקרון מאד דחוקה.
מה שכתבת 'מובא ביסוד ושורש העבודה בביאור גבולי יהושע' - האם כוונת לספר המפורסם יסוד ושורש העבודה? לא ידוע לי שהוא עוסק בביאור גבולי יהושע. למיטב ידיעתי הוא ספר שעוסק בענייני מוסר ועבודת ה'. אולי תאיר את עיניי למה כוונתך?

צופה_ומביט
הודעות: 5833
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 19, 2022 8:42 pm

אכן, יסוד ושורש העבודה המפורסם.

הנה לשון שער הספר:
זה ספר תולדות אדם. מעשים טובים לפעולות אדם בדבר שפתיו. ולבו לו נכון עמו לטובה שוים בכוונות פשטיות, נח לכל כטל ורביבים. וכל איש מאנשי קדש ישראל לה' בכוונותיהם חייבים. והוא החבור לתורה ולמצות לב האדם מלהבים. בכל התפלות של כל השנה כוונות ישרות מבוארים ונקובים. הן בתפלות של חול ושבת קודש ואלה מועדי ה' מועדים טובים. והן של ימים נוראים כונות חשובים. וגודל מעלת הלמוד עם כל פרטיה וכוונותיה. וסדר הלמוד בתורה ובנביאים וכתובים ושם יש סדר למשנה וגמרא ומדרשים וספרי קבלה וספרי יראים לחברים המקשיבים. וגם אלה המצות אשר יעשה אותם האדם בכל השנה הן התדירים או הנהוגים בזמן מזמנים הקצובים. בכולם כוונות ישרות על הלב מתישבין ולאחרונה ישאו לרגליהם תקוני הטעות שנפלו בפרש"י של נביאים וכתובים. וביאור גבולי יהושע וגבולי העתיד וביאור בנין שלמה ובנין העתיד שאנו עם קדוש מצפים ותאבים. את כל אלה ידי עשתה בעזר שוכן כרובים בכדי לזכות את הרבים.אני הצעיר באלפי יהודים הנכאבים.

אסקופה הנדרסה לפני מצדיקי הרבים ככוכבים אלכסנדר זיסקינד במוה' משה זצ"ל מק"ק הוראדנא הגדולה במדינה ליטא.

אלון בן שמרי
הודעות: 220
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ה' אוקטובר 20, 2022 12:16 am

לכאורה פשוט שכוונת רש"י לקסרי בת אדום המזוהה בגמ' מגילה כעקרון והיא באמת בצפון הארץ. גם בלא"ה לשיטת רש"י שהשיחור שעל פני מצרים הוא הנילוס א"כ יוצא שגוש דן הוא באמת בצפון הארץ. גם כדי להעיר שלרש"י אורך א"י שווה לרוחבה וכמו שאמרו חז"ל שהיא ד מאות פרסה על ד' מאות פרסה, עד כדי כך שרש"י ביהושע א קורא למן המזרח למערב אורכה של א"י ולזה ההפרש ממזרח למערב בחלק דן הוא גדול מן ההפרש בין צפון לדרום.

צופה_ומביט
הודעות: 5833
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אוקטובר 20, 2022 11:19 am

אותה קיסריה שהיא בצפון הארץ לא יכולה להיות מנחלת יהודה/דן.
עקרון בתנ"ך היא חלק מארץ פלישתים / ארץ יהודה [גבולם הצפוני עובר בכתף עקרון] ודן הסמוך לו [עקרון היא מעריו]. וכבר התקשו המפרשים [כפתור ופרח (ח"ב פי"א בהוצאת ביהמ"ד להלכה בהתיישבות עיי"ש, ובמבואות בח"א עמוד 47) ועוד] בביאור גמרא זו שציינת, מיהי אותה קסרי בת אדום [שהיא עקרון] שקרובה ליהודה כמובא שם.
["והיה כאלוף ביהודה ועקרון כיבוסי אלו תראטריות וקרקסיות שבאדום שעתידין שרי יהודה ללמד בהן תורה ברבים", וברש"י: "כיבוסי - היא ירושלים: והיה אדום לאלופי יהודה - ועקרון תהיה בית תלמוד כירושלים". וכן עוד בגמרא שם: "קסרי וירושלים אם יאמר לך אדם חרבו שתיהן אל תאמן ישבו שתיהן אל תאמן חרבה קסרי וישבה ירושלים חרבה ירושלים וישבה קסרי תאמן". ובפשטות היינו שסמוכות זו לזו וכדלעיל בגמרא כנ"ל. וראה קושיית היעב"ץ שם שמצינו בדברי ימי בית שני שישבו שתיהן, ועיי"ש מה שתירץ. ואם אין זו קיסריה שבצפון לכאורה מיושב].

לגוף דברי רש"י הנ"ל בפרשת וזאת הברכה שמתוך כל נחלת דן המקורית בחר את עקרון דוקא כדי להשוותה לנחלתם המאוחרת בצפון "לשם שהיא פמייס" [והרי בפסוקים ביהושע יט יש עוד ערים רבות לבחור מהן, ובשופטים יח בנוגע לכיבוש לשם כתובות ערי דן צרעה ואשתאול ולא עקרון], נראה שיסוד דבריו בגמרא מגילה הנ"ל: "אמר רבי יצחק לשם זו פמייס עקרון תעקר זו קסרי בת אדום", ודוק.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: רש"י תמוה בפרשת וזאת הברכה

הודעהעל ידי אראל » ה' אוקטובר 20, 2022 3:57 pm

יהושע בהר''ב כתב:
צופה_ומביט כתב:שאלת הקצוי ארץ, מובא ביסוד ושורש העבודה בביאור גבולי יהושע.

ומתרץ [אם הבנתי נכון, עיי"ש] שכשמחלקים את אורך א"י לשנים - יוצאת עקרון בחצי הצפוני, וכן כשמחלקים את רוחב א"י לשנים יוצאת עקרון בחצי המערבי.

קראתי את דברי הקצוי ארץ בהיברובוקס. ממש לא הבנתי את כוונתו. גם האפשרותת שהוא מעלה שהיו שני עקרון מאד דחוקה.
מה שכתבת 'מובא ביסוד ושורש העבודה בביאור גבולי יהושע' - האם כוונת לספר המפורסם יסוד ושורש העבודה? לא ידוע לי שהוא עוסק בביאור גבולי יהושע. למיטב ידיעתי הוא ספר שעוסק בענייני מוסר ועבודת ה'. אולי תאיר את עיניי למה כוונתך?

בסוף הספר יש מאמר על גבולי יהושע, ועל בנין העתיד בנבואת יחזקאל


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים