הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 14, 2022 9:44 am
המדבר באמצע חזרת הש"ץ, יש כמה דברים שבהם חטאו גדול יותר מהרבה עוונות אחרים, ואולי בגללם (עכ"פ בצירופם יחד) הוא "זוכה" לאמירה ש"גדול עוונו מנשוא":
א. הוא מפריע למתפללים האחרים (ופעמים רבות - גם לש"ץ בעצמו), שזה מראה על פגם באנושיות בסיסית.
ב. זוהי חוצפה גדולה, שהציבור עוסק בשבחו של מקום וכדו', והוא עסוק בעניניו הפרטיים, וכמדומני שכתבו על זה בפוסקים שהוא מראה את עצמו כמי שאין לו חלק באלוקי ישראל רח"ל.
ג. חז"ל אמרו בענין אחר (הציטוט איננו מדויק) "אוי לו לזה שנעשה סניגורו קטיגורו", וכאשר התפילה, שבה מבקשים את מחילת חטאינו, הופכת לו לקטיגור על זה שזלזל בה - מצבו עגום ביותר.
וכמובן שאם הוא באמת ישוב בתשובה שלמה - הקב"ה הוא א-ל טוב וסלח, וימחל גם לו, כמבואר ברמב"ם הלכות תשובה, שכל הדברים המעכבים את התשובה - אינם מונעים אותה, ואין לך דבר שעומד בפני התשובה.