משנה:
"המלוה את חבירו בשטר - גובה מנכסים משועבדים"
(וכל המשך הסוגיא)ראה
ליקוטי הלכות, לרבי נתן מברסלב, חלק חושן משפט,
הלכות הלואה, הלכה א; שם, הלכה ב; שם, הלכה ג , אות ז; שם, הלכה ד; שם, הלכה ה, אות ב.
*
שם (עמוד ב):
"ערב היוצא לאחר חיתום שטרות - גובה מנכסים בני חורין.
מעשה בא לפני רבי ישמעאל, ואמר: גובה מנכסים בני חורין.
אמר לו בן ננס: אינו גובה לא מנכסים משועבדים ולא מנכסים בני חורין.
אמר לו: למה?
אמר לו: הרי החונק את אחד בשוק, ומצאו חבירו ואמר לו: 'הנח לו ואני אתן לך' -
פטור, שלא על אמונתו הלוהו;
אלא איזהו ערב שהוא חייב?
'הלוהו ואני נותן לך' - חייב,
שכן על אמונתו הלוהו.
אמר רבי ישמעאל:
הרוצה שיחכים - יעסוק בדיני ממונות,
שאין לך מקצוע בתורה גדול מהן,
שהן כמעיין הנובע.
והרוצה שיעסוק בדיני ממונות,
ישמש את שמעון בן ננס"
ראה
ליקוטי הלכות, הל'
ערב הלכה ה, אות כד ולהלן:
"וזה בחינת הדין המבואר בשולחן ערוך: ערב בשעת מתן מעות משתעבד, שלא בשעת מתן מעות אינו משתעבד אלא בקנין (= ראה בגמ' דף קעו, ב: 'והלכתא'). ומקורו בהמשנה בסוף בבא בתרא שאמר שמעון בן ננס: הרי החונק את חבירו בשוק וכו' שכן לא על אמונתו הלוהו. והתנא שיבח מאד את דבריו (= ראה בגמ' דף קעו, א: 'אף על פי שקילס רבי ישמעאל את בן ננס') ואמר: הרוצה שיחכים וכו' עד ישמש את שמעון בן ננס"
ועיין שם בארוכה.
וראה עוד
שם, אות כט:
"וזה מרומז במה שאמר שמעון בן ננס על זה הדין שערב שלא בשעת הלוואה אינו משתעבד: הרי החונק את חבירו בשוק וכו'.
והדבר תמוה לכאורה, למה הזכיר דווקא מה שחבירו תובעו ואינו מסלק בשם 'החונק את חבירו' וכי לא סגי בלאו הכי?!"
עיין שם בארוכה, ולהלן שם אות לח.
*
על
סוף המשנה:
"אמר רבי ישמעאל: הרוצה שיחכים - יעסוק בדיני ממונות.
והרוצה שיעסוק בדיני ממונות, ישמש את שמעון בן ננס"
ראה
ליקוטי מוהר"ן,
תורה לה, אותיות ו ז ט, עיין שם נפלאות.