מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אל תשכחו לומר- היום - את הפיוט : המבדיל בין קודש לחול !

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

אל תשכחו לומר- היום - את הפיוט : המבדיל בין קודש לחול !

הודעהעל ידי יהודהא » ד' אוקטובר 05, 2022 9:49 pm

לקט על התפילות של יום כיפור.

1.
נעילה כל השנה -
זה מה שהיה כשבית המקדש עמד ושהו שם אנשי המעמד [וגם אנשי המעמדות .במקומם], והם היו נכנסים לתפילה - ארבע פעמים : שחרית מוסף מנחה ובנעילת השערים (של המקדש)

2.הוא נעלם [כמעט]
התפילה שהיתה מרכזית בר"ה " עלינו לשבח , הרי ביהכ"פ היא תפילה מדולגת . כך בשחרית במנחה ובנעילה . רק בחזרת השץ של מוסף זכתה להיכלל ואף לכריעה . "אין זמן " -כך נימקו .ויש עוד נימוקים.
3.
תפילה מחודשת
-
לשנה הבאה בירושלים הנאמרת לאשכנזים בסיום הנעילה – היא רק כבת מאתיים שנה !
אינה מופיעה במחזורים מלפני, וגם לא אצל גולדשמיד היום, היא כן מוזכרת במטה אפרים [ בתרכג, ז]. אולי בהשפעת ליל הסדר.
באחד ממחזורי מרוקו נהגן לאמרו –בליל כיפור.


4. "בשר על גבי גחלים"
. . .זה לא מתכון, אלא שמו של ספר שו"ת שאבד - מבית מדרשו של רש"י. הדן ומנמק את הדילוג על "אשרי" לפני מנחה, ומנהג אמירתו לפני נעילה.

5.לא מוזכר
מי חיבר את תפילת יזכור בנוסח שאנו מתפללים : יזכור אלוקים וכו ? קשה לדעת. אולם לפי הידוע הוא מופיע לראשונה בספרי הזכרונות בקהילות אשכנז, והם היו אמורים להיקרא בהזכרת הנשמות לפני הקהל.
(במשך השנה ? ]. ורק בהמשך הפכו לשמש כתפילה פרטית של הצאצאים בהתייחדות בבית הכנסת –בחגים.


6. נעילה באיטליה.

לפייטני איטליה יש נוכחות בולטת בסליחות ובמחזורים בכלל. אבל בתפילת נעילה שבשל קוצר הזמן מדלגים על רוב רובם של הסליחות והפיוטים , מ"מ מהנשאר- בולטים הפייטנים מאיטלייה :
א. ר שפטיה
–חיבר את "ישראל נושע בשם " הנאמר בנעילה גם הוא מחכמי איטליה ועלילות משפחתו הרי הם במגילת אחימעץ.

ב ר' סילנו –
חיבר "אנקת מסלדיך" מנעילה. חי לפני כ 1200 שנה , זאת לפי המופיע באחד הפיוטים שזה יותר משמונה מאות שנה מהחורבן [ פעמיים קציר גימטריא] , והתגורר בעיר בינוסי באיטלייה.

ג ומי יעמוד..שילום פרים
פיוט זה שאנו אומרים בנעילה חיברו ר' שלמה הבבלי מאיטליה [אפשר שאבותיו הגיעו מבבל] מראשי הפייטנים ורבם של רוב פייטני מרכז אירופה. זמנו המדוייק לא ידוע – אך הוא כבר מוזכר ברשי ותוספות. [יש גם ימי סליחות שהוא מרכזי בהם].

ד. מידת הרחמים.
רבי אמיתי – [ השני] חיבר את הסליחה ה' ה' . מידת הרחמים עלינו התגלגלי וכו. והוא בנו של ר שפטיה דלעיל.
[ויש גם הפייטנים ממשפחת קלונימוס שתרומתם למחזור מכריעה – שיסודם באיטלייה וממנה היגרו לצרפת.]

ה. המבדיל – ר יצחק – ןלא ידוע מי הוא
נכון זה לא איטלקי- אבל פיוט שחובר במיוחד למוצאי כיפור – והפך לסמל של כל מוצאי שבת משך כל השנה , והוא הפיוט המבדיל בין קודש לחול. אולם אין בו שום זכר לשבת! [רמזים -ניתן למצוא].

ולכן הוא עוסק במחילת עוונות ומבקש לפתוח שערים וכך כותב המרדכי : ביומא תשכז שהוא נועד למוצאי יום כיםור לאומרו בביהכ"ס בקול רם. וכך היא גם דעת החתם סופר .
ויש להבדילו מפיוט אחר ודומה שרק הבית הראשון זהה לו].

* אגב – המנגינה שהתפרסמה בגלל שהיא הושמעה ברדיו כל מוצאי שבת – המאאבדיל המאאבדיל .. היא של ברסלב. ושמעתי [אך שכחתי]שיש סיפור לבחירת השיר לפתיחת השידורים במוצש .
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' אוקטובר 06, 2022 1:21 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אל תשכחו לומר- היום - את הפיוט : המבדיל בין קודש לחול !

הודעהעל ידי יהודהא » ד' אוקטובר 05, 2022 11:35 pm

יהודהא כתב:לקט על התפילות של יום כיפור.


המבדיל
* אגב – המנגינה שהתפרסמה בגלל שהיא הושמעה ברדיו כל מוצאי שבת – הממבדיל הממבדיל ףףף היא של ברסלב. ושמעתי [אך שכחתי]שיש סיפור לבחירתהשיר לפתיחת השידורים במוצש .

-------------------------------
העיר לי הרי גליס
שהמדובר בסיפור על סבו הברסלבר חסיד ר יעקב קלמנוביץ ז"ל.
ובנוסף אין המדובר בפיוט המבדיל - אלא בזמירות של "אליהו הנביא ".
בעהי - אתשתדל בהמשך להביא את הסיפור .
ותודה לנ"ל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אל תשכחו לומר- היום - את הפיוט : המבדיל בין קודש לחול !

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אוקטובר 06, 2022 2:39 am

יהודהא כתב:
יהודהא כתב:לקט על התפילות של יום כיפור.


המבדיל
* אגב – המנגינה שהתפרסמה בגלל שהיא הושמעה ברדיו כל מוצאי שבת – הממבדיל הממבדיל ףףף היא של ברסלב. ושמעתי [אך שכחתי]שיש סיפור לבחירתהשיר לפתיחת השידורים במוצש .

-------------------------------
העיר לי הרי גליס
שהמדובר בסיפור על סבו הברסלבר חסיד ר יעקב קלמנוביץ ז"ל.
ובנוסף אין המדובר בפיוט המבדיל - אלא בזמירות של "אליהו הנביא ".
בעהי - אתשתדל בהמשך להביא את הסיפור .
ותודה לנ"ל.

--------------------
בתמצית הסיפור היה עם אפרים גולדשטיין שלמד בילדותו בחידר [וכשבגר הפכו לדי-זהב] שהיה חזן בישורון ועבד גם בקול ישראל . הוא היה האיש שפתח את השידור במוצש .
. .פעם התעכב ואיחר לעבודתו, בדרכו לרחוב הלני המלכה עבר בבתי וורשה כשכבר היה מוצש, ומהחלון בוקע השיר "אליהו הנביא" הוא עצר להקשיב למנגינה שתפסה את אזנו .
לאחר שסיים להקשיב לשיר נקש בדלת הבית וביקש "מהרב קלמנוביץ מלמד " סבו של הר י, גליס , האם הוא מוכן לחזור על השיר ונענה ברצון- עד שקלט את המגינה.

כשהגיע באיחור לעבודתו הודיעה להם - שיש לו את זה. הוא מצא את השיר המתאים ביותר וגם היפה ביותר למוצאי שבת.
בהיותו חזן הקליט את השיר והוא נוגן משך שנים ארוכות כל מוצאי שבת - כך גם את תפילת "מה טובו אוהליך" שפתחה את השידורים מידי בוקר..
תודה להרב י, גליס.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אל תשכחו לומר- היום - את הפיוט : המבדיל בין קודש לחול !

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אוקטובר 06, 2022 12:15 pm

ואם בעניין הבדלה -
מדוע שלא יעשו הבדלה בין שנת השביעית לששת ימי המעשה ?
נראה לכם שזו שאלה מוזרה , מדוע לא - בעצם ?

אז יש דעה כזו בירושלמי בסוטה פרק ז.ח: ר חגי בעא קומי ר יוסי , ואינו צריך להבדיל ? אמר ליה : כבר הבדיל מראש השנה ," ולכאורה הוא אומר שיש להבדיל: בין קדושת שנת השבע - לבין החול של יתר שנות השמיטה !
ומתי היינו אמורים לעשות כך . במוצאי ראש השנה .

נכון- אין זה להלכה .
יותר מכך - הקהילות יעקב - הגיה בגמרא כך שהמשמעות שונה.
ובפירוט עיין בלוח תשפג של הר גנוט- 276/7 .

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אל תשכחו לומר- היום - את הפיוט : המבדיל בין קודש לחול !

הודעהעל ידי יהודהא » ש' אוקטובר 12, 2024 11:37 pm

תשפה - תזכורת
פיוט למוצאי יום כיפור.

ותוספת קטנה. לעניין הספר "בשר ע"ג גחלים".
הסבר של המהרי"ל :
" ...כתב נקרא ספר "בשר על גבי גחלים" מפני שמה שכתוב בו יש סברא וטעם כבשר הנצלה על גבי גחלים" וכן כתב החיד"א".

מקורו של שם הספר הוא במאמר בתלמוד הבבלי, בקשר לשאלת בישולי גויים: ”אמר רב יהודה אמר שמואל: הניח ישראל בשר על גבי גחלים, ובא גוי והפך בו - מותר“ (עבודה זרה לח, ).
ועל מקורו בבלאו א אשכנז נחלקו החוקרים , ועוד עליו עיין בקישור
https://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=1081

וכן כאן -
viewtopic.php?t=10034


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים