הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' אוקטובר 01, 2020 12:29 am
מסופר שהרב זקס פגש את התימנים מיד בהגיעם לארץ, ובקש מהם את השתילים שהביאו.
הרב זקס סיפר שכאשר גדלו האתרוגים, קרא לו החזו"א לראות את האתרוגים שלו, ואמר עליה "אלו האתרוגים שבירך עליהם ר' טרפון".
וקרא לו הגרי"ז ואמר לו "יש לך אתרוג שר' אברהם ישעיה אמר עליהם שהם מר' טרפון ואתה לא מביא אלי?"
אודות הסיפור של הבעל התניא, תמיהני על הכותבים פה, וגם כותב הספר שצוטט למעלה 'על אבותינו ועל יחוסיהם', שהוקשה לו מאד מדברי חז"ל שכל מדינת איטליה לא היתה קיימת בימי משה רבינו. ומחמת קושי שבדבר הוצרכו להוכיח שדברי חז"ל אינם כפשוטם. למה לא תירצו באופן אחר, שדברי בעל התניא אינם כפשוטם! בטח שתאמרו שזה חוצפה לומר כן על בעל התניא, אבל האם חשבתם פעם למה זה ככה? למה דברי חז"ל יכולים להוציא מפשטן, ודברי האדמו"ר שלי אסור? מאי אולמיה האי מהאי?
כפשוטו, דברי בעל התניא היו לתפארת המליצה, שאמר על האתרוגים האלה שהם המקוריים, והמחיש את זה בסיפור. לא חייב להיות שהאתרוגים שלקח משה רבינו היו בדיוק מהמקום שמשם לקח בעל התניא, אלא שהיו זן אחד ולא יותר.
ואגב, פעם קריתי בתשעה באב את הספר עמק הבכא, הכולל בתוכו כל הצרות שעברו על ישראל במשך הדורות, והביא שם שמתו כל האילנות של אתרוגי קלבריה. כך שכל מה שגדל שם כהיום, ובימי בעל התניא, לא היו מאלו שגדלו בימי משה רבינו.
ואף אם משה רבינו באמת לקח משם, וגם בעל התניא, אין זה מבטיח אותנו שלא הרכיבו שם משהו בינתיים.