הוגה בתלמודו כתב:כבר ידועה סברת ר"א (קוב"ש חב ס"ד) ורש"ש שמיגו הוא מצד כוח טענה
והנני הקטן איני מבין הסברא שבדבר שמתוך שהיה לו לטעון טענה חזקה שבה היה נאמן אז אפי' שס"ס אינו טען אותה קיבל כוח כאילו טען אותה.
ועוד יש לעיין אם גם לר"א ורש"ש יש במיגו צד נאמנות או שרק מכוח הטענה נאמן
לכאורה המונח "חקירה" אינו כ"כ מדוייק בסוגיא זו, כי חקירה פירושו בדרך כלל שיש ספק האם הוא שחור או לבן, משא"כ כאן שאין שום ספק שמיגו הוא "מה לי לשקר" דהיינו בירור האמת, אלא שהאחרונים הוכיחו שלמיגו יש שני כוחות גם בירור וגם כח הטענה, והדעות השונות בין הראשונים הם מה יהיה הדין במקרה שחסר אחד משני הכוחות.
סגי נהור כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=34286&start=40#p388549
אני מעתיק ממה שהובא שם:
דודי צח כתב:סיפרתי לר"מ חשוב באחת הישיבות הקדושות מה שסיפר לי תלמיד אחד מישיבת טשעבין, כי זוכר הוא 'שיעור כללי' של ראש הישיבה הגרב"ש שניאורסהון, בו פתח ואמר: "מיגו" הרי הוא דבר פשוט, הוא ראיה שהלה דובר אמת, אך יש איזה 'לחש' כי מיגו הוא "כח הטענה", אינני מבין מהו סוד הלחש הזה, אך כך נמסר בעולם הישיבות. אם כן אלך אף אני בעקבות זה, ואומר לכם מערכה - - - - וכאן החל ליצור 15 מחלוקות ראשונים או תנאים ואמוראים, מר סבר כי מיגו הוא ראיה, ומר סבר כי מיגו הוא לחש כח הטענה - - -
קצת משמע מדבריו שהגרב"ש שניאורסאהן זצ"ל התייחס לסברת "מיגו - כח הטענה" בנימה מסויימת של זלזול.
ונראה שהמקור שסיפר לו על כך לא דייק כ"כ בדבריו, כי המעיין בספרו של הג"ר ברוך שמעון שניאורסון זצ"ל מתרשם בצורה שונה לחלוטין.
ראה בספרו "ברכת שמעון" על בבא בתרא, סימן ה', שדן באריכות בדברי האחרונים בסוגיא, בכבוד גדול, ומתייחס להוכחות של הג"ר אלחנן וסרמן זצ"ל בקובץ שיעורים כראיות חזקות, עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/#/book/6695/p/ ... /0/end/0/c זאת ועוד, דבר שאינו כ"כ ידוע לציבור, שאחד מקדמוני המצדדים בסברת "מיגו - כח הטענה", היה זקנו של הגרב"ש שניאורסון זצ"ל, הגאון רבי ברוך פרנקל תאומים, (בעל ברוך טעם), ראה בספרו "עטרת חכמים", בשו"ת סוף חלק חו"מ, חו"מ סי' כ', (ד"ה ואחרי), דף ל"ח ע"א:
https://tablet.otzar.org/#/book/6915/p/ ... /0/end/0/c
- עטרת חכמים חשן משפט סימן כ.png (40.3 KiB) נצפה 1604 פעמים
[אמנם בהמשך דבריו נראה כאילו הוא דוחה את הפירוש שמיגו הוא בירור האמת, ואולי יש לדחוק בלשונו, וכוונתו שונה].