הודעהעל ידי אליעזר ג » ה' אפריל 15, 2021 8:27 pm
המשך:
עיקר דברי הכוזרי :
א. המאור הראשון ותחילת תנועת השמש היו ממצב ערב בא"י .
ב. ששת ימי הבריאה לא הוגדרו כמתחילים מנקודת הערב אלא נקודת ההתחלה האסטרונומית היא צהרי היום, מסתבר שזה מתייחס למצב השמש ולא לשאלה מתי מתחיל היום לבני האדם, שזו לכאורה קביעה שבהנחיה או הסכמה ל.. או של [בהתאמה] בני האדם, ועוד שאם אח"כ מתחיל מהערב למה לקבוע ולפני שיש לקביעה משמעות לשנות כבר. ממילא יעלה לכאורה, שלא נקבע השלב ביממה המגדיר את תחילת היום ,אלא בכל נקודה כל יום היה מעת לעת וחזרה לנקודה שהשמש התחילה בה ממנה. ממילא זה לא בדיוק ימים והם וודאי שלא נספרו כימי שבוע מחזוריים אלא יחידות מעת לעת באופן סידרתי רצוף כלומר היו אמורים להמשיך 8 ו-9 וכו'. לעניין הנקודה של שבוע או סידרתי , זה דומה לשוני בין ספירת הימים לשבועות בספירת העומר.
ג. אדם הראשון הוא שהחיל את החלות של תחילת הימים מהערב כלומר היותם ימים ממש ונקודת ההתחלה שלהם ואת היותם ימי השבוע , ועשה זאת אחרי שנגמרו ששה סיבובים שלמים בכל המקומות בערב בא"י, וממילא החלות קבע ליל שבת של השבוע בא"י ובמקומות שאחריה כשהגיע לשם השקיעה.
ד. אבל מהטעמים שבישוב אנושי לא יכול להתקיים, שמי שאצלו זורחת השמש קודם יהיה מאוחר בתאריך [סברא זו להלן=רציפות הישוב] ושצריך מקום ניתן להבחנה לקו התאריך , סיים את קביעת ליל שבת כעבור 18 שעות מהשקיעה בא"י לא פחות ולא יותר בכל קווי הרוחב כלומר קו אחיד כמתווה קשת קו אורך ומשם והילך החיל חלות של מוצאי שבת מה שאומר שהעביר את קו התאריך מירושלים לקצה מזרח במתווה האחיד ודו"ק.
ראיות לאמור:
1. הקדמת הדברים:
ואין השבת נכנס אלא על מי שבא עליו השמש אחר סיני על המדרגה עד אחרית המערב, ואח"כ עד אשר תחת לארץ, ואחר כך עד הצין אשר הוא מזרח הישוב. ויקרא השבת לצין אחר ארץ ישראל בשמונה עשרה שעות-
ומיד אחר כך ממשיך כתולדה של זה לגבי האדם הראשון , כאשר הקביעה כאן של שבת לא פעלה כלום מבחינת שינוי קו התאריך ולכאורה מיותרת במסגרת זו , אם כי יש מקום להזכירה לעניין חשיבות א"י. בכל מקרה ברור שהציווי על שבת החיל חלות נוסף במהות השבת ,ולא החיל אותו בשום מקום לפני הציווי בסיני ולכן משמע שמדמה למעשה האדם שגם החיל חלות .
2. ההמשך מיד
והכונה היא לארץ ישראל שהיא מקום התורה, והוא המקום שהורד בו אדם מגן עדן בליל שבת, וממנו תחלת המנין סמוך לששת ימי בראשית, והתחיל אדם לקרוא שם לימים וכל אשר נושבה הארץ ורבו בני אדם היו סופרים הימים כאשר יסד אותם אדם,-
כלומר שהוא הוסיף בקריאת השם ,כנראה דומה לקריאת השם לחיות בהתאם לפתיחת דבריו של הכוזרי ,אותם הוא ממשיך מיד באלו, , ששם בברור יש חידוש במהות השבת ,כך גם כאן בקביעתו חידש משהו על מעשה בראשית או שינה בו וממשיך שמכוח קביעה זו של אדם:
ועל כן לא יחלק בני אדם בשבעת ימי השבוע, שהתחלתם מחצות יום סוף הישוב במערב-.
לא יחלוק אדם בימי השבוע, מכוח קביעת אדם, כלומר בהכרח שקבע את ימי השבוע וממילא שלפני קביעתו היו ימים סידוריים בלבד ,ולא מחזוריים. ולכן אומר שמחמת קביעתו אין לשום אדם שבוע בין עשרה ימים לדוגמא, או ספירת ימים מתמידה למיליון ולא מחזורית, כפי שהייתה לפני קביעת האדם. וכותב שתחילת הסיבוב במעשה בראשית עצמו ללא התחשבות בקביעה שתחילת היום בערב, היא ממקום תליית השמש שהוא המיקום האמיתי של השמש כלומר מצב צהרים.
יעלה שאדם הורד בערב לא"י ומא"י תחילת המניין ומכיוון שהיום כאמור מתחיל בערב לכן מדגיש שהורד בערב והתחיל מיד למנות והרי אם האדם היה מחיל את חלות ימי השבוע מקצה המזרח זה היה יוצא באמצע הלילה , ממילא בכדי להתחיל מהערב כפי שכותב ולעשות זאת ביחס לקצה מזרח, עליו היה לקרוא שם שם על מציאות שהייתה שש שעות לפני הקריאה וזה חידוש עצום אם בכלל ניתן לביצוע ,ואין לו זכר בדבריו כך שלא שייך שלכך מתכוון, ונראה הוכחה מוחלטת לכך לקמן.
מכיוון שכותב התחלתם מחצות סוף הישוב במערב , ולמעשה הרי ימי השבוע בקביעת אדם הראשון והילך, נקבעו מהערב בא"י והועתקו לקצה מזרח שוב מהערב , קצה מערב בצהרים יכול להתייחס רק לנקודת ההתחלה הקודמת לכך והכוונה לקו ההתחלה האסטרונומי בו נמצאת השמש וכתבנו שמסתבר שאין זה תחילת היממה לבני האדם בששת הימים שאח"כ השתנתה כי בין השאר אין למי לקבוע זאת וכשיהיה ממילא כבר השתנה.
3. המשך דבריו בצמוד:
והוא בוא השמש בארץ ישראל,
כלומר במעשה בראשית התחילה התנועה בערב בא"י וכן קביעת האדם יסדה שתחילת הימים הוא בוא השמש בא"י
ובו נברא האור הראשון ואחר כך השמש, מפני שהיה אור ובא לעתו-
ומכיוון שהימים נספרים מהערב מהיום השביעי והשמש והאור הראשון התחילו בתנועתם בא"י בערב, יעלה למפרע שהקו תאריך שנקבע במעשה בראשית עצמו הוא בא"י, כי הרי תחילת השבת הייתה בערב בא"י וממילא תחילת יום ראשון של הבריאה נגזר באופן שכשנגיע ליום השביעי בערב תהיה אכן תחילת היום השביעי, וממילא הערב הראשון בא"י יקרא תחילת היום הראשון לבריאה, זאת למרות שבמעשה בראשית לפני הקביעה הזו מיחס את ההתחלה לצהריי היום בקצה מערב.
4. אח"כ ממשיך הכוזרי:
והיה לילה לישוב והלך הסדר להקדים הלילה על היום, כמו שאמר: ויהי ערב ויהי בקר,-
משמע גם לפני מתן תורה
וכן הזהירה התורה: מערב עד ערב תשבתו שבתכם.
מוסיף שהאדם הונחה להקדים הלילה על היום בקביעת ימי השבוע כלומר קבע ספירת ימים מחזורית וקבע שההתחלה בבוא השמש, והוא הדין גם בני ישראל במתן תורה. אחרי שנקודת ההתחלה הטבעית במעשה בראשית היא מהצהרים , מקום תליית השמש במהות ,ומזכיר את קביעת אדם לימי השבוע ומיד לאחר כך שני פסוקים שהיום מתחיל מהערב האחד לאדם והשני לבני ישראל בתורה, וממשיך אח"כ לדבר על קביעת האדם.
5. וראה אותה אדם שוקעת והוא בא"י וקרא תחלת השבת,-
כאמור לעיל הוא הורד בשקיעה בא"י וכאן כתוב שראה את השמש שוקעת בא"י הוא קרא תחילת שבת מה שיתכן רק היכן שנמצא שהייתה בו עכשיו שקיעה שהיא תחילת היום כאמור. ראיה ניצחת שבחלות שהחיל אדם בהתחלה המשיך את מעשה בראשית והגדיר את השבת מא"י כלומר בשלב זה שם קו התאריך ,ולא נוכל להסתייע בשלב זה על מנת להעבירו לקצה מזרח.
6. ההמשך-
עד שהגיעה אל עומת ראשו אחר שמונה עשרה שעות והיתה ערב לתחלת הצין, ונקרא לשם תחלת השבת, והיה סוף גדרי הקריאה, -
כלומר אדם החיל חלות של מספור שבועי של הימים ותחילתם מהערב בא"י, וקבע חלות תחילת שבת היכן שתהיה שקיעה אחרי ארץ ישראל אבל רק עד 18 שעות שהיא סוף גדרי הקריאה. וממילא אחרי 18 שעות קרא כבר בשם מוצאי שבת, ויעלה שהשבת הראשונה כצורתה במסגרת המחזורית , לא חלה שם כלל אלא החיל שם מוצאי שבת במקום הראשון שחל, כאשר קצת לפניו מזרחה מתחיל ליל שבת וזו מהות קו התאריך, ויוצא שבדרך זו העבירו לקצה מזרח .לא תתכן סיבה אחרת לכך אלא מחמת שסבר ששם קצה היבשה והישוב לפחות המקסימאלי כפי שאכן עולה מהטעמים בכוזרי. להלן נפרט יותר בעניין זה.
7. והמסדר הנזכר-
הוא אדם הראשון כנזכר
נתן שמות ידועים לימים מא"י, אך לקריאת השם רוחב עכ"פ, מפני שלא יתכן לזכור מקומות כל נקודה ונקודה מהארץ, כי בירושלים עצמה מזרחים ומערבים רבים, ושמזרח ציון ד"מ איננו מזרח ביהמ"ק ועגולי אופקיהם משונים ע"ד האמת אשר לא ישיגום החושים, כ"ש דמשק מירושלים, וא"א שלא נאמר ששבת דמשק קודם שבת ירושלים ושבת ירושלים קודם שבת מצרים, ועכ"פ נודה ברוחב.והרוחב אשר נחלקים בו הקטרים
-ומשמע אכן הקטרים קווי אורך ולא נקודות והוא לכאורה קו אורך אחיד.
בקריאת יום בעצמו-
כלומר לעניין התאריך
הוא י"ח שעות לא פחות ולא יותר,
-כלומר הוא דן ברוחב 18 שעות ולא ברוחב 6 שעות, מצטרף למה שהוכחנו שלא קבע מלכתחילה עד קצה מזרח ,והכוונה שזה הרוחב בו החיל אדם הראשון את השבת ואחריו מיד חל מוצאי שבת כפי שהסברנו ולא פחות ולא יותר אומר לא פחות מ-18 שעות בחילוף למוצאי שבת ולא יותר ממנה בכל קוטר [שהוא בהגדרה קשת של מעגל ] כלומר קשת מעגל כ"ה אחידה כלומר קו אורך אחיד. ולא פחות מ-18 שעות בשום מקום בו ולא יותר ממנו
קוראים אנשי הקוטר הזה שבת, וכבר יצאו אנשי קוטר אחר מן השבת –
כפי שבאר סוף הקריאה היא אחרי 18 שעות , ואכן משמע שרק אחרי שמונה עשרה שעות מתחילים לצאת מהשבת כלומר וודאי אין מקום מוקדם ל-90 מעלות מירושלים ואין קו מפותל
קוטר אחר קוטר עד שתשלמנה שמנה עשרה שעות מן העת שהתחילה בו קריאת השבת, עד שתהיה השמש לעמת ראש ארץ ישראל, ותסתלק הקריאה מהיום ההוא ולא ישאר אדם שיקרא היום ההוא, אבל מתחיל בקריאת שם שאחריו.-
כלומר מוצאי שבת כדאמרן והוא קו התאריך.
ראיה נוספת מהכוזרי נגד קו מפותל, כי סוף קריאת הימים אחרי 18 שעות מירושלים ללא הגבלת קו רוחב, וללא יוצא מן הכלל בכל הקוטר , והוא מדגיש לא פחות ולא יותר, כלומר אין פחות מ-18 שעות בשום מקום ואין יותר בשום מקום, ממילא אין זכר לקו מפותל, וכתוב הפוך מהטענה שכוונת אדם הייתה להחיל חלות מוצאי שבת על קו עקום, מעבר לבהירות שאחז שבמציאות ה-180 הוא המקסימום לפחות. וכן מעצם החלטתו להחיל שם מוצאי שבת ,וכן הטעמים למה עשה כך אדם הראשון מוכיחים שסבר הכוזרי שזה קצה היבשה והישוב לגבי ההבחנה כי צריך מקום מובחן לקו התאריך ומכיוון שסבר שהיבשה נגמרת ממזרח 6 שעות מירושלים , כנראה בכל קווי הרוחב זה מקום מובחן שאין כמוהו המוכן לכך מימי בראשית, וסבר שאין ולא יהיה ישוב מזרחית לשם, כלומר אין שם יבשה.
ועוד אם להבנתו היה קו מפותל כמתווה החזו"א , מכיוון שלא עסוק בעיקר בהסברת הסוגיא בראש השנה אלא בהסברת חשיבות ירושלים , והרי מעל 90 לא מירושלים אינו סותר לסוגיא ,כאשר מתחיל את היום בערב בירושלים והנידון היכן לסיים עליו היה להתחיל בסיומים הראשונים כלומר ברינג ,קמציטקה, מנצוריה שכולם מופלגים מירושלים בהרבה יותר מ-90 מעלות וממילא הרוחב בו עסקינן הוא פחות משמעותית מ-18 שעות , ועוד שהרי הם ביחד כחצי רוחב היבשת ,וכיצד יכול לדלג עליהם בדיון שכזה?
8. מכיוון שממעשה בראשית עולה שאם הימים מתחילים בערב קו התאריך מא"י , אין שום דרך להעביר לקצה מזרח אלא אם כן ,אדם שינה משהו שגרם לכך.