תרשישי כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:לדעת רבני הספרדים קוקה קולה אינו חמר מדינה.
אשמח אם תוכל לציין לי מקורות.
זיל בתר טעמאשו"ת יביע אומר חלק ט אורח חיים סימן קח
קמ) בעמוד קצו אות ב, מ"ש שאין להבדיל במוצ"ש על קפה או תה, וכ"כ לעיל (עמוד קפז אות יט) דלא חשיבי חמר מדינה, כבר כתבתי כל זה בשו"ת יביע אומר ח"ג (חאו"ח סי' יט), על יסוד דברי הלק"ט בתשובה (ח"א סי' ט), וז"ל: ומה ששאלת אם מבדילין על קפה, לא מחכמה שאלת על זאת, כי אין לקדש אלא על חמר מדינה "דמרווי ומשכר דומיא דיין". וכ"כ בשו"ת לבושי מרדכי מה"ת (חאו"ח סי' נא), שאין לקדש קידושא רבה ולא להבדיל על קפה או תה, ודמי לחלב שאין מבדילין עליו, [כמ"ש בברכי יוסף סי' רצו סק"ג]. וכ"כ בפשיטות בשו"ת נטע שורק (חאו"ח סי' י). ע"ש. ולאפוקי ממ"ש הגאון האדר"ת בקונט' עובר אורח שבסוף ארחות חיים (בסי' רצו), שאולי מותר להבדיל על חלב, ושהרבה נוהגים כן, וגם שמע בשם גאונים רבים שהורו להבדיל על כוס קפה או תה מתוק, ושאחד מגאוני הדור קיים כל ימיו כוס של ברכה בכוס קפה, משום דס"ל דחשיב חמר מדינה. ע"כ. ובמחכ"ת זה אינו, שאם מבדיל על קפה או תה הוי ברכה לבטלה. כמו שמבדיל על מים, [שמבואר בש"ע (סי' רצו ס"ד) שאין מבדילין על מים]. וכן מצאתי בשו"ת שם משמעון פולאק (חאו"ח סי' יד) שכתב, שאפילו במדינות שהיין ביוקר מאד, אין להבדיל על קפה או תה מתוק, משום דבעינן מידי דמרווי ומשכר, וכמ"ש הלק"ט, וכן אין להבדיל על חלב, ואף על פי שבכריתות (יג ב) אמרו שהחלב משכר, י"ל שנשתנו הטבעים, ולכן כיון שעינינו הרואות שהחלב בזמנינו אינו מרווי ומשכר, אין לקדש או להבדיל עליו, וכן על קפה ותה. ומ"ש בקונטרס עובר אורח (הנ"ל) ששמע שגאונים רבים הורו להבדיל על תה, י"ל דהיינו תה שנתנו בתוכו יין שרף הרבה הנקרא רום, כנהוג ביניהם. דבכה"ג הוי כחמר מדינה, אבל קפה או תה בעלמא בודאי שאין לקדש או להבדיל עליו, כיון שאינו מרווי ומשכר. עכת"ד. גם בספר מנחת שבת (סי' צו אות ט) העלה שאין להבדיל על קפה או תה, דלא חשיבי חמר מדינה, וכמ"ש בשו"ת הלק"ט (הנ"ל) דבעינן מידי דמרווי ומשכר. ושאין להאמין למה שמספרים על גדול אחד שנהג להבדיל על קפה או תה. ע"כ. וכן פסק ידידנו המנוח הגרא"ח נאה בספר קצות השלחן ח"ג (סי' צז בדה"ש סק"ז). ע"ש. ולאפוקי ממ"ש בשו"ת אגרות משה (ח"ד חאו"ח סי' עה) להתיר להבדיל על תה, אם אין לו משקה אחר, שמאחר שדין תה כמו מים, וכי יהיה מותר להבדיל על מים כשאין לו משקה אחר? ואף שראיתי לכמה מרבני זמנינו האשכנזים שהקילו ראש בזה, ומהם בשו"ת תענוגי ישראל (סי' צ) שהתיר להבדיל על חלב, ודלא כהברכי יוסף, וכן בשו"ת דברי שלום קרויז ח"ה (סי' נג) התיר להבדיל על תה מתוק. וע"ע בשו"ת ציץ אליעזר ח"ח (סי' טז), שהיקל בזה בשעת הדחק. ע"ש. ובמחכ"ת אין דבריהם מחוורים, שיש לחוש בזה לברכה לבטלה. ושב ואל תעשה עדיף. (ובפרט שכיום מצוי היין בשפע, והרי כ' הטור דלא מקרי חמר מדינה אא"כ אין שם יין מהלך יום מכל סביבות העיר. וע"ע להגאון ממונקאטש בנימוקי אורח חיים (סי' ערב) ובקצות השלחן הנ"ל. ודו"ק). וכן מצאתי הלום בשו"ת מגן שאול להגר"ש קצנלבויגן (סי' נד) שכתב, ואף על פי שבערוך השלחן כתב שיש נוהגים להבדיל על קפה או תה, מ"מ לדעתי נראה שזוהי ברכה לבטלה. ע"ש. וכן העלתי בשו"ת יחוה דעת ח"ב (סי' לח). וכן עיקר.