באמונתו כתב:גיורא בשמי שמיא כתב:התכוונתי בדקדוק לאלו הנזכרים, הגרב"ב, הגרח"ע, המשגיח, והגרא"ק. כל אלו המליכו אותו כגדול הדור וחרדו לקראת כל הגה שיצא מפ"ק.
ואם בחיי הגר"ח היה הגר"ח נחשב גדול מהח"ח לרב גובריה בתורה, הרי ידוע אמרת הגרא"ק שהח"ח הסתיר את גאונותו והגר"ח הסתיר את צדקותו. גם אני מודה ומודע לזאת שממשמעות השוואה זו מתקבלת ההרגשה שבימי הגר"ח היה נחשב הגרי"מ הכהן כ'צדיק הדור'. וב"ה שלא השבית לנו גואל וזיכה אותו להאריך ימים ול'התמנות' כגדול הדור 'בדורו ובשעתו'...
רבי ברוך בער סבר שהחפץ חיים יותר גדול מרב חיים רבו?! וכן ע"ז הדרך, כל השמות שהזכרת, ללא יסוד ומקור.
לא כתבתי שהגרב"ב החשיב את הח"ח יותר מר' חיים. כתבתי שאחרי פטירת הגר"ח, 'בזמנו ובשעתו' של הח"ח (משך חמש עשרה שנה) הגרב"ב החשיב את הח"ח כגדול הדור, והיה עומד בפניו כעבדא קמיה מריה (וכ'שומר ראש'. שמעתי מכלי שני על ילד שנדחק לקבל ברכתו של הח"ח, והיה עומס, והגרב"ב עמד ליד הח"ח ואמר לילד לשמור 'ניט שטופען דעם רבי'ן', ואז הוליך את הילד להח"ח לקבל ברכה. וכן דומני שכאשר הלך למיניסטר ברטל, החזיקו אותו משני ידיו, הגראב"ו מצד אחד, והגרב"ב מצד שני).
על מי אתה מפקפק? על הגרב"ב? המשגיח? ר' אהרן? על ר' חיים עוזר אתה מסכים? דברים אלו אינם צריכים לפנים, ולכתוב ש'בדורו ובשעתו' אלו הגאונים לא החזיקו אותו כ'גדול הדור' הוא ללא יסוד ומקור, כאשר הדברים ידועים וילאה החוקר להביא מקורות, ואז להתדיין על המפקפק המחוכם. אדרבה, תביא מקור שהגרב"ב והמשגיח אחזו את הגרמ"ש הכהן לגדול יותר מהח"ח (לא גדלות בתורה, אלא שיעור קומתו כגדול הדור). הגרב"ב קרא להגרמ"ש 'רבי'?
ומה שכתב הצדיק 'באמונתו' יחיה, שהח"ח נתקבל כגאון אחרי שהחזו"א סבר שהוא עולה על כולם, הדבר נראה ריוויזיוני. אם מחפשים כבר סברות, אפשר להגיד כמו שפרסם הפרופ' חיים בהגריד"ס, שע"י המלחמה, והעתקת היהדות ממושבו אל ארץ חדשה, והחיזוק של הדת במקומות אלו בשנים מאוחרות, הם שהביאו להפסקת המסורה ה'דידקטי', של צאי לך בעקבי הצאן, ולעידן דרישת ההלכה מפי ספרים. (וכפי שהתבטא הגריד"ס הבן דוד מירושת"ו, מ"ב היא בשביל יתומים).
מנהל נכבד: אין ספק שדיון זה צריך להעביר אותו למקום הראוי לו. לא יודע היכן, אבל ברור שלא כאן.