תוכן כתב:מכל עשרות הישיבות ומקומות התורה שבאירופה לפני השואה, היחידה ששרדה בשלימותה היתה ישיבת מיר. למה היא זכתה יותר מכל המקומות האחרים?
הוה אמינא כתב:לא מובן לי הקשר בין פירגון לבין ההצלה, הגראי"פ בעל העין טובה הנדירה היה בארץ ישראל, ובאותן שנים ניצלו מאות תלמידיו בלי קשר אליו, וגם לא הגיעו אליו לירושלים בסוף "הסיבוב".
גיזונטע קאפ כתב:אף אחד לא יכול לדעת, אפשר רק למצא מעלות יחודיות שיתכן שגרמו לזה
לרה"י רא"י הייתה טובת עין שהיה שולח את את טובי הבחורים לגרי"ז, וכן שנתן את ניהול הישיבה לר"י ברמה מוחלטת, עד שלא רחוק לומר שלא הייתה לו מילה בישיבה
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הוה אמינא כתב:לא מובן לי הקשר בין פירגון לבין ההצלה, הגראי"פ בעל העין טובה הנדירה היה בארץ ישראל, ובאותן שנים ניצלו מאות תלמידיו בלי קשר אליו, וגם לא הגיעו אליו לירושלים בסוף "הסיבוב".
לא מדובר כ"כ על ההצלה אלא ההשרדות עד היום הזה. אין שום מוסד ששרד כל כך הרבה שנים, מהפכות, שינויי מצב ובעיות.
המשגיח רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל בפירוש קבע, בזמן גלות שנחַי, שישיבת מיר בימינו, ודאי אחת משתי ישיבות אלה היא.ולפיכך קבע הקדוש ברוך הוא שתי ישיבות לישראל, שיהיו הוגין בתורה יומם ולילה, ומתקבצין... מכל המקומות, ונושאין ונותנין במלחמתה של תורה, עד שמעמידין דבר על בוריו, והלכה לאמתה, ומביאין ראיה ומן המקרא ומן המשנה ומן התלמוד, כדי שלא יכשלו ישראל בד"ת, שנא' (תהלים קיט) שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול, (שם /תהלים/ כ"ט) ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום, ואותן ב' ישיבות, לא ראו שבי ולא שמד ולא שלל, ולא שלט בהן לא יון ולא אדום, והוציאן הקדוש ברוך הוא י"ב שנה קודם חרבן ירושלים בתורתן ובתלמודן, שכך כתיב והגלה את כל ירושלים ואת כל השרים ואת כל גבורי החיל עשרת אלפים גולה וכל החרש והמסגר ולא נשאר זולת דלת עם הארץ (מלכים ב כד), וכי מה גבורה יש בבני אדם ההולכים בגולה, אלא אלו גבורי תורה, שכך נאמר בה, על כן יאמר בספר מלחמות ה' (במדבר כ"א) ומתוכן החרש והמסגר, חרש שבשעה שאחד מהן מדבר נעשו הכל כחרשין, מסגר כיון שאחד מהן סוגר דברי טומאה וטהרה או איסור והתר, אין בעולם שיכול לפתוח לטהר ולהתיר, לקיים מה שנאמר (ישעיה כב) ונתתי מפתח בית דוד על שכמו ופתח ואין סוגר וסגר ואין פותח, ואת אילי הארץ לקח (יחזקאל יז) אלו חורי יהודה ובנימן שעליהן נאמר (ירמיה כד) כה אמר ה' וגו' כתאנים הטובות האלה, כן אכיר את גלות יהודה אשר שלחתי מן המקום הזה ארץ כשדים לטובה, וכתיב (דניאל ט) וישקד ה' על הרעה ויביאה עלינו, כי צדיק ה' אלהינו, וכי משום דצדיק וישקד ה' על הרעה ויבא את הרעה, אלא צדקה עשה הקדוש ברוך הוא עם ישראל, שהקדים והגלה את גלות יכניה לגלות צדקיה, כדי שלא תשתכח מהן תורה שבע"פ, וישבו בתורתן בבבל מן אותה שעה עד היום, ולא שלט בהן לא אדום ולא יון, ולא גזרו עליהם שמד, ואף לימות המשיח, אין חבלי של משיח רואין, שנא' (זכריה ב) הוי ציון המלטי, מאדום ומיון מגזרותיהן, וכתיב (מיכה ד) חולי וגחי בת ציון כיולדה כי עתה תצאי מקריה ושכנת בשדה, ושכנתי כתיב בשדה, שאע"פ שאדם גולה בשדה, שכינתי לא זזה ממך, ובאת עד בבל שם תנצלי שם יגאלך ה' מכף איביך (שם /מיכה ד'/) שם, ללמדך שמשם מתחלת הגאולה, משם עולין לירושלים, שנאמר ועלו מושיעים בהר ציון וגו' (עובדיה א') אותה שעה והיתה לה' המלוכה, וכי"ר.
עמקן כתב:אחר מלחמת עולם הראשונה, לא היתה השכלה בשום ישיבה. לא ידוע מה היתה במיר לפני זה, אבל קשה להאמין שסיפור ישן מלפני שנים, שלא היה שייכים לבני הישיבה בשעת מלחמת העולם השנייה היה משפיע.
הגיוני שמה שלא היתה שם מחלוקית עזר. אבל לא שמענו על מחלוקית בעוד ישיבות, כגון קמניץ וקלעצק.
זיז שדי כתב:עמקן כתב:אחר מלחמת עולם הראשונה, לא היתה השכלה בשום ישיבה. לא ידוע מה היתה במיר לפני זה, אבל קשה להאמין שסיפור ישן מלפני שנים, שלא היה שייכים לבני הישיבה בשעת מלחמת העולם השנייה היה משפיע.
הגיוני שמה שלא היתה שם מחלוקית עזר. אבל לא שמענו על מחלוקית בעוד ישיבות, כגון קמניץ וקלעצק.
כל יסוד ישיבת קמניץ היה מהמחלוקת בסלבודקה ואכמ"ל ודו"ק
השעיר החיי כתב:הצלת ישיבת מיר פשוטה מאוד בדרך הטבע. זה המקום היחידי שלא הקשיבו לגדולים (כמו הגרח״ע שאמר להישאר ולא לסוע)
השעיר החיי כתב:הצלת ישיבת מיר פשוטה מאוד בדרך הטבע. זה המקום היחידי שלא הקשיבו לגדולים (כמו הגרח״ע שאמר להישאר ולא לסוע) ולא הקשיבו לראשי הישיבה שחששו ולא למשגיח שאחז בשב ואל תעשה. הישיבה נוהלה ופעלה על פי הבחורים המבוגרים, שפעלו עשו והצילו.
איש_ספר כתב:השעיר החיי כתב:הצלת ישיבת מיר פשוטה מאוד בדרך הטבע. זה המקום היחידי שלא הקשיבו לגדולים (כמו הגרח״ע שאמר להישאר ולא לסוע) ולא הקשיבו לראשי הישיבה שחששו ולא למשגיח שאחז בשב ואל תעשה. הישיבה נוהלה ופעלה על פי הבחורים המבוגרים, שפעלו עשו והצילו.
סגנון ההודעה בזוי, אבל התוכן יותר גרוע. מי שלא מכיר את הפרשה יכול לחשוב שהגדולים התנגדו מטעמים רוחניים והצעירים ביקשו למלט את נפשם. אבל האמת היא שהגרח"ע וראשי הישיבות התנגדו כי חששו שהכל תרמית רוסית ולבסוף הרוסים ישלחו את כולם לסיביר, ובזמן ההוא, כולם החזיקו בדעה, כולל תלמידי הישיבה, שאין גרוע מסיביר. והבחורים לקחו את הסיכון בכל זאת. חכמה שלאחר מעשה כמובן שאין לה שום ערך. נראה שהקב"ה נתן בליבם מחשבה שלא בהכרח היתה ריאלית ושקולה ועי"כ זכו למלט נפשם.
השעיר החיי כתב:לא לעזוב את ליטא
י. אברהם כתב:הגאון ר' פנחס הירשפרונג היה אז בווילנא ודיבר עם הגרח"ע. בספרו "פון נאצישען יאמערטאל", קנדה תש"ה, אמור להיות מידע בענין זה.
הס' נמצא באוצר.
יש גם תרגום בעברית "מעמק הבכא הנאצי" ירושלים תשע"ב (אינו באוצר)
באמונתו כתב:שמעתי מאאמו"ר שליט"א, אשר בתחילה חשש מרן רח"ע זצ"ל מן המהלך.
רק אח"כ, כאשר כמה חשובי הבחורים (אבי הזכיר שמותיהם ושכחתים) טענו לפניו דעתם ועמדתם של בני הישיבה, הפטיר רח"ע זצ"ל במשפט ידוע: לישיבה שלימה משקל של גדול הדור, וקיבל.
מי שמכיר משהו מאורח חייהם ומחשבתם, יודע בוודאות, שלולי הסכמת מרן הסופית, לא היו מעיזים לנסוע.
אגב, מעניין לציין, לגבי המשגיח רי"ח זצ"ל, שנסע עמהם מפני אחריותו בלבד, ובאמת מצד עצמו התנגד למהלך, גם אחרי "הנס ההצלה", ואחרי השואה, ואחרי יציאתם משנגחאי, המשיך לטעון שטעו בדבר: משוגאס = שיגעון...
חרט כתב:ישיבת מיר כיום אינה המשך ישיר של הישיבה בפולין.
היא נפתחה מחדש ע"י ראש הישיבה הגרא"י (שהביא עמו אח"כ את שאר הצוות) כאן בארץ ישראל.
ואם כבר, הישיבה שקיימת מזה כמאה וארבעים שנה, הרי היא ישיבת "כנסת ישראל" - חברון, שחלק מהישיבה עלו עם חלק מהצוות לחברון מסלבודקה, ועד היום הישיבה היא המשך ישיר ללא הפסקה של ישיבת "כנסת ישראל" שראשיתה בסלבודקה.
(ולמרות המחלוקות לאורך השנים...)
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הטעות שלך היא ביסוד ישיבת מיר באירופה. הגרא"י לא תפס הרבה מקום שמה ג"כ, כי העביר את זה לר' ירוחם. הישיבה כצורתה היגרה לבית התלמוד, הם שמרו על צביונה. צביון הישיבה שתחת הגרא"י לא היה דומה כלל לצביון הישיבה שבאירופה.
ולהגיד שר' נחום היה לבו ומוחו של מיר הוא טעות במציאות. ר' נחום היה מהבחורים הצעירים שמה, ולא הכירו אותו כלל. הוא היה איש עצמאי על כל המשתמע מכך. הישיבה הונהלה, בליטא ובשאנחאיי, ע"י וועד התלמידים, כמו שרואים על הבלנקים שלהם, שכללה את הרב חיים וויסאקיער, הרב לייב מאלין, ולא ר' נחום פרצוביץ.
גיזונטע קאפ כתב:אתה צודק לחלוטין
שמעתי מהגר"ח מן שכשהיה בארה"ב עם אביו הגר"מ, ובקר שם ואמר לו שמרגיש שם האוירה של מיר בפולניה
עוד אמר הגר"מ שבעוד שבכל הישיבות היה ר"י אחד, במיר היו 50 ר"י
והדברים ידועים לכל יוצאי ירך תלמידי מיר, אע"פ שיש שמשכתבים את ההסטוריה
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמת, עלינו לחשוב קימעא על המהלך שלהם. הם החליטו לברוח למקום שאין להם קליטה, היפאנים לא רצו אותם, ולא היה להם שום יעד סופי. היפאנים היו בני ברית הנאצים, למה חשבו שיהיה מזה עוגן מפלט? אכן, עדיין לא ידעו את קצות דרכי הנאצים, וחשבו שהם סתם שונאי ישראל ולא יותר, ובכ"ז הצעד ההוא היה מוזר מאד.
ברוקלינער כתב:שאנחיי היתה ביפן או בסין?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הטעות שלך היא ביסוד ישיבת מיר באירופה. הגרא"י לא תפס הרבה מקום שמה ג"כ, כי העביר את זה לר' ירוחם. הישיבה כצורתה היגרה לבית התלמוד, הם שמרו על צביונה. צביון הישיבה שתחת הגרא"י לא היה דומה כלל לצביון הישיבה שבאירופה.
ולהגיד שר' נחום היה לבו ומוחו של מיר הוא טעות במציאות. ר' נחום היה מהבחורים הצעירים שמה, ולא הכירו אותו כלל. הוא היה איש עצמאי על כל המשתמע מכך. הישיבה הונהלה, בליטא ובשאנחאיי, ע"י וועד התלמידים, כמו שרואים על הבלנקים שלהם, שכללה את הרב חיים וויסאקיער, הרב לייב מאלין, ולא ר' נחום פרצוביץ.
גיזונטע קאפ כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הטעות שלך היא ביסוד ישיבת מיר באירופה. הגרא"י לא תפס הרבה מקום שמה ג"כ, כי העביר את זה לר' ירוחם. הישיבה כצורתה היגרה לבית התלמוד, הם שמרו על צביונה. צביון הישיבה שתחת הגרא"י לא היה דומה כלל לצביון הישיבה שבאירופה.
ולהגיד שר' נחום היה לבו ומוחו של מיר הוא טעות במציאות. ר' נחום היה מהבחורים הצעירים שמה, ולא הכירו אותו כלל. הוא היה איש עצמאי על כל המשתמע מכך. הישיבה הונהלה, בליטא ובשאנחאיי, ע"י וועד התלמידים, כמו שרואים על הבלנקים שלהם, שכללה את הרב חיים וויסאקיער, הרב לייב מאלין, ולא ר' נחום פרצוביץ.
אתה צודק לחלוטין
שמעתי מהגר"ח מן שכשהיה בארה"ב עם אביו הגר"מ, ובקר שם ואמר לו שמרגיש שם האוירה של מיר בפולניה
עוד אמר הגר"מ שבעוד שבכל הישיבות היה ר"י אחד, במיר היו 50 ר"י
והדברים ידועים לכל יוצאי ירך תלמידי מיר, אע"פ שיש שמשכתבים את ההסטוריה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים