עובדיה חן כתב:נתן חומר להגהה,וקיבל את החומר, האם יש בזה עניין של ביומו תתן שכרו, וא"כ האם איחור של כמה ימים זה מקובל ומוחל.
בודאי ששייך בכך ביומו תתן שכרו על כל העשין והלאוין שבו שהרי שכרו למלאכה.
בעניין אם עברו כמה ימים אין עניין של מוחל. יש עניין שאילו מוחל לא יעבור על האיסורים השונים אך את ביומו תתן, הפסיד.
שכן לדעת מרן השו"ע יש לו עונה אחת לשלם ולרמ"א יממה שלימה מקסימום. (סי' שלט ס"ג)
בכלל הדבר, אסור לו לעשות זאת לכתחילה כלומר לאחר את שכרו.
ומה נפלאים דברי הזוה"ק בכמה מקומות ובדברי רב המנונא סבא. (כרך ג (ויקרא) פרשת קדושים דף פה עמוד א:
"ואוקמוה אפילו עשיר הוא ואליו הוא נושא את נפשו דייקא אפילו מכל ב"נ נמי וכ"ש מסכנא, והיינו דהוה רב המנונא עביד כד הוה ההוא אגיר מסתלק מעבידתיה הוה יהיב ליה אגריה וא"ל טול נפשך דאפקידת בידאי טול פקדונך ואפילו אמר יהא בידך דאנא (לא) בעינא לסלקא אגרי, לא הוה בעי, אמר פקדונא דגופך לא אתחזי לאתפקדא בידי, כל שכן פקדונא דנפשא, דהא פקדונא דנפשא לא אתיהיבת אלא לקודשא בריך הוא דכתיב (תהלים לא) בידך אפקיד רוחי".
וכ"כ מרן החפץ חיים באהבת חסד חלק א פרק ט: אות ג: "ודע דלאו דוקא אם שכרו על איזה שעות דאפילו אם שכרו לעשות מלאכה קלה שיש בה שוה פרוטה ג"כ בכלל שכיר הוא, ושייך בה כל הדינים הנ"ל וי"א דאפילו על פחות משוה פרוטה ג"כ עובר המאחר זמנו [ריטב"א] והעולם נכשלין בזה".
ומקור הדבר מהגמ' בב"מ (קיא ע"ב): דאמר רב אסי: אפילו לא שכרו אלא לבצור לו אשכול אחד של ענבים - עובר משום בל תלין.
וברש"י שם: אלא לבצור אשכול אחד - כלומר שכיר שעות. עכ"ל.
ועוד באהבת חסד ח"א פ"ט אות י"א: "וי"א דאפילו אם לא תבעו יש ליזהר לסלק לו השכירות בזמנו רק שאינו עובר בלאו [ס' שער המשפט וכן הוכיח בספר חבל יוסף ע"ש]. ואם בעת שתבעו לא היה לו מעות ואח"כ השיג מעות קודם שעבר הזמן מחויב להוליך לו המעות או להודיעו שיבא ויטול מעותיו". ע"כ.
ועוד ארוכים הדברים היקרים מאוד במצוה זו ובכ"ד בדברי רבינו האר"י.