עזריאל ברגר כתב:זיל קרי בי רב
צודקים אתם. איני יודע כיצד נשתרבב לזכרוני דבר זה...אראל כתב:לא תירץ כלום
עזריאל ברגר כתב:זיל קרי בי רב
צודקים אתם. איני יודע כיצד נשתרבב לזכרוני דבר זה...אראל כתב:לא תירץ כלום
מיללער כתב:זבחים מו: במשנה לשם ששה דברים הזבח נזבח וכו' והחטאת והאשם לשם חטא.
האם בשאר קרבנות הבאות לשם חובה כגון קרבנות נזיר ומצורע ויולדת, א"צ להקריבן לשם חובתן? או עולת ראיה ושלמי חגיגה א"צ להקריבן לשם מצוות עולת ראיה וכדו'?
מיללער כתב:מז: אשם מצורע שני כהנים מקבלין את דמו אחד ביד ואחד בכלי וכו'
א. אפשר לפגל הזבח גם בקבלת הדם ביד?
ב. המקבל בכלי שחישב מחשבת פיגול בקבלת הדם, נחשב מפגל בחצי מתיר?
פלתי כתב:ב' ע"א
כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כשרים וכו'. צ"ע בשוחט אשם לשם שלמים אמאי לא הוי פיגול, דכיון דמיירי מסתמא בטועה וחושב שהוא שלמים (וכמו שכתבו תוס' לקמן ב' ע"ב ד"ה אתנו) א"כ בכלל מחשבתו נמי לאוכלו לב' ימים, דהיינו חוץ לזמנו. ואמאי לא הוי פיגול.
ואע"ג דאנן קיי"ל דעקירה בטעות לא שמיה עקירה, ומפרשינן מתניתין במזיד, א"נ באומר מותר, וא"כ לפי"ז לא קשיא מידי שהרי יודע שהוא אשם ורק מחשב על אותה עבודה שלא לשמה ולא על האכילה. מיהו למ"ד במנחות עקירה בטעות שמה עקירה ודאי מתפרש מתניתין כפשוטו דטעה וחשב שהם שלמים, וא"כ לדידיה אמאי לא הוי פיגול?
ידבר פי כתב:פלתי כתב:ב' ע"א
כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כשרים וכו'. צ"ע בשוחט אשם לשם שלמים אמאי לא הוי פיגול, דכיון דמיירי מסתמא בטועה וחושב שהוא שלמים (וכמו שכתבו תוס' לקמן ב' ע"ב ד"ה אתנו) א"כ בכלל מחשבתו נמי לאוכלו לב' ימים, דהיינו חוץ לזמנו. ואמאי לא הוי פיגול.
ואע"ג דאנן קיי"ל דעקירה בטעות לא שמיה עקירה, ומפרשינן מתניתין במזיד, א"נ באומר מותר, וא"כ לפי"ז לא קשיא מידי שהרי יודע שהוא אשם ורק מחשב על אותה עבודה שלא לשמה ולא על האכילה. מיהו למ"ד במנחות עקירה בטעות שמה עקירה ודאי מתפרש מתניתין כפשוטו דטעה וחשב שהם שלמים, וא"כ לדידיה אמאי לא הוי פיגול?
מהיכ"ת דהווא פיגול הא אף אם שוחטן לשם שלמים ושוחטו ע"מ להתירו לאכלו לשני ימים מ"מ יתכן שהוא יאכלנו רק ביום א', ואף אי נימא דלא בעי' שיחשב להדיא על אכילה בכה"ג פשוט דל"ש כלל למחשבת פיגל כיון שאפשר לאכלו בתוך זמנו.
ועי' במנחות מט ע"א בסוגיא דעקירה בטעות דמוקמינן מתני' דהכהנים שפיגלו במקדש שוגגין בשחט חטאת וכסבור שהוא שלמים וקא מחשב בהו לשם שלמים ופרש"י לאכלן לשני ימים ולילה אחת, והיינו כנ"ל וזה מה שבא להדגיש כאן דאין הכוונה למחשבת לשם שלמים גרידא, דבמחשבה של לשם שלמים בלחוד ליכא פיגול דהא יכול לאכלו מיד וכנ"ל, ורק הכוונה שמחשב לשם שלמים ומחשב לאכלו לשני ימים (ורק זה ההיכ"ת שיפגל בשוגג ע"ש בסוגיא), וכ"מ בתוס' שם ד"ה וקא מפרש כלומר לאכלן לשני ימים וכפי' הקונטרס עכ"ל ולפו"ר צ"ב מה נתחדש כאן בדברי רש"י א"ו דהכוונה כנ"ל דאיירי במחשב להדיא לאכלן לשני ימים ולא ששחטו סתם לשם שלמים.
פלתי כתב:ידבר פי כתב:פלתי כתב:ב' ע"א
כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן כשרים וכו'. צ"ע בשוחט אשם לשם שלמים אמאי לא הוי פיגול, דכיון דמיירי מסתמא בטועה וחושב שהוא שלמים (וכמו שכתבו תוס' לקמן ב' ע"ב ד"ה אתנו) א"כ בכלל מחשבתו נמי לאוכלו לב' ימים, דהיינו חוץ לזמנו. ואמאי לא הוי פיגול.
ואע"ג דאנן קיי"ל דעקירה בטעות לא שמיה עקירה, ומפרשינן מתניתין במזיד, א"נ באומר מותר, וא"כ לפי"ז לא קשיא מידי שהרי יודע שהוא אשם ורק מחשב על אותה עבודה שלא לשמה ולא על האכילה. מיהו למ"ד במנחות עקירה בטעות שמה עקירה ודאי מתפרש מתניתין כפשוטו דטעה וחשב שהם שלמים, וא"כ לדידיה אמאי לא הוי פיגול?
מהיכ"ת דהווא פיגול הא אף אם שוחטן לשם שלמים ושוחטו ע"מ להתירו לאכלו לשני ימים מ"מ יתכן שהוא יאכלנו רק ביום א', ואף אי נימא דלא בעי' שיחשב להדיא על אכילה בכה"ג פשוט דל"ש כלל למחשבת פיגל כיון שאפשר לאכלו בתוך זמנו.
ועי' במנחות מט ע"א בסוגיא דעקירה בטעות דמוקמינן מתני' דהכהנים שפיגלו במקדש שוגגין בשחט חטאת וכסבור שהוא שלמים וקא מחשב בהו לשם שלמים ופרש"י לאכלן לשני ימים ולילה אחת, והיינו כנ"ל וזה מה שבא להדגיש כאן דאין הכוונה למחשבת לשם שלמים גרידא, דבמחשבה של לשם שלמים בלחוד ליכא פיגול דהא יכול לאכלו מיד וכנ"ל, ורק הכוונה שמחשב לשם שלמים ומחשב לאכלו לשני ימים (ורק זה ההיכ"ת שיפגל בשוגג ע"ש בסוגיא), וכ"מ בתוס' שם ד"ה וקא מפרש כלומר לאכלן לשני ימים וכפי' הקונטרס עכ"ל ולפו"ר צ"ב מה נתחדש כאן בדברי רש"י א"ו דהכוונה כנ"ל דאיירי במחשב להדיא לאכלן לשני ימים ולא ששחטו סתם לשם שלמים.
די ברור לי שכת"ר צודק, וגם אני לא כתבתיו אלא לפלפולא בעלמא. ואמנם אחרי זמן ראיתי בכמה וכמה מחברים חלקם מצדדים לכאן ולכאן. עי' באורך בספר מחשבת הקודש שממנו העתקתי הקטע להלן:
עזריאל ברגר כתב:נראה לי שאין קשר.
מפרישים אותו מאשתו לא שמא בעבר היא היתה נדה וכו', אלא שמא באחד משבעת ימי ההפרשה הוא יבוא עליה בשגגה בנידתה, וייפסל מלעבוד ביום הכיפורים.
סייג לחכמה כתב:אמת! אבל אם אנו חוששין לשמא תמצא אשתו ספק נדה, א"כ אם לא פורשין אותו מאשתו עד ב' תשרי סמוך לערב הלא יכול להיות שבעל את אשתו נדה ולא יועל הזאה ולא יהא הכ"ג ראו לעבודה
ההוא דאמר כתב:קיז, א
האם יש לנו מקור מערי מקלט, לכך שיש קיום מצוה בחצי שיעור.
ושמתי לך מקום בחייך.
וברש"י [ד"ה מקום]: "רמז לו הקב"ה למשה במתן תורה שיזכה למצוה זו כדכתיב (דברים ד) אז יבדיל משה שלש ערים בסוף ארבעים שנה".
והנה, בגמ' במכות [י, א] מבואר, שלא היה קליטת ערי מקלט, עד שעברו את הירדן והפרישו גם שם ערי מקלט."דרש רבי סימאי מאי דכתיב {קהלת ה-ט} אוהב כסף לא ישבע כסף ומי אוהב בהמון לא תבואה אוהב כסף לא ישבע כסף זה משה רבינו שהיה יודע שאין שלש ערים שבעבר הירדן קולטות עד שלא נבחרו שלש בארץ כנען ואמר מצוה שבאה לידי אקיימנה".
והנה מלשון רש"י בזבחים משמע, כי זכה משה במצות ערי מקלט בהפרשת ג' ערים שעשה. והגם שלא התקיימה המצוה בשלימותה.
וכעת יל"ע, האם יש מכאן מקור שיש קיום דין בחצי שיעור במצוה, וכידוע שדנו בזה רבות האחרונים, [לענ"ד הראשון שפתח בזה, זהו הנתיבות בהגש"פ שלו מעשה ניסים].
שמר כתב:קטו:
תנו רבנן מנין למעלה מבשר חטאת ומבשר אשם ומבשר קדשי קדשים ומבשר קדשים קלים וממותר העומר ושתי הלחם ולחם הפנים ושירי מנחות שפטור ת"ל עולה מה עולה שהיא ראויה להעלאה אף כל שראויה להעלאה.
מיללער כתב:למה חילקה הברייתא בלשונה 'מותר' העומר וכו' ושירי מנחות? מה בין 'מותר' ל'שיריים' - וכן הוא גם לשון המשנה לעיל זבחים פה: וכן בב"ק ק"י ע"ב
אליהו חיים כתב:אמנם בלשון הש"ס מנחות ה. מצאנו לשון שיריים במנחת העומר שהוקרב שלא לשמה איך נאכלין השיריים, אך הקושי בלשון המשנה והברייתות הנ"ל.
ואולי שיריים נאמר רק ביחס למה שהקרבן מתיר איסור קודש, זריקת הדם לבשר הקרבן והקטרת הקומץ לשאר המנחה שהם השיריים מהנקרבין
אבל במנחת העומר השיריים היו אסורים בלי זה כמו כל התבואה מצד איסור חדש, וקיבלו היתרן לזה בהקרבת קומץ המנחה שלא בתורת שיריים, ולכן עולה יותר הלשון 'מותר העומר' שבנוסף על היתר שיריי הקרבן מצד ההקרבה עליו הותר המותר באכילה כשאר תבואה דעלמא [ולפי זה יש גם מקום ליישב לשון הגמ' במנחות ה. דשם הנידון על היתר השיריים בתורת מה שנקרב עליו דוקא ודו"ק].
וכעין זה י"ל לענין שתי הלחם דמתיר הקרבת תבואה חדשה, וזה לפי הגירסא לפנינו בברייתא המובא דגורס ממותר שתי הלחם, אך בשטמ"ק כ"י מחקו (עי' הגהות וציונים אות ב' שציין מקומות וראשונים כן) דבלא"ה כולו ניתר ע"י הכבשים ולא נקרא 'מותר' וכן פשוט בלחם הפנים דהבזיכין מתירין כל הלחם.
ולכן עיקר השאלה מעיקרא רק על מותר העומר בלבד.
מיללער כתב:צ:
במשנה. כשם שקודמים בהקרבתן כך קודמים לאכילתן
במתניתין לא תנן את דין קדימה של קרבן פסח ביחס לשאר קרבנות בפירוש, אבל לכאורה הפסח קודם לשלמים משום שנאכל רק עד חצות (כמו תודה שקודמת לשלמים שנאכל ליום ולילה) אם כן האיך אכלו את החגיגה קודם לפסח בליל הסדר כדי שיהא הפסח נאכל על השובע ועברו על דין קדימה?
ומצאתי שהצל"ח סוף פסחים (קכא. במשנה) כותב שאוכלים החגיגה קודם משום תדיר - לכאורה אם הפסח מקודש יש לנו האיבעיא של תדיר ומקודש שלא נפשטה. אבל אולי בצירוף עם הדין של נאכל על השובע מעדיפים התדיר על המקודש
אליהו חיים כתב:
לא הבנתי לפו"ר מה שכתבתם דהפסח מקודש מהחגיגה - למה הוא מקודש והרי שניהם קק"ל, ומשום קוצר זמן אכילה אין זה סיבה שיחשב מקודש משום כך, וגם לא נראה לומר דהא דאינה חובה עושהו לפחות מקודש מפסח שהוא חובה, דאין בזה משום לקבוע שם 'מקודש'.
עזריאל ברגר כתב:ומאידך חגיגה מקודשת מן הפסח - שטעונה סמיכה, ומתן שתים שהן ארבע, ותנופת חזה ושוק, ונסכים, והנך נפישין.
מיללער כתב:אליהו חיים כתב:
לא הבנתי לפו"ר מה שכתבתם דהפסח מקודש מהחגיגה - למה הוא מקודש והרי שניהם קק"ל, ומשום קוצר זמן אכילה אין זה סיבה שיחשב מקודש משום כך, וגם לא נראה לומר דהא דאינה חובה עושהו לפחות מקודש מפסח שהוא חובה, דאין בזה משום לקבוע שם 'מקודש'.
ראשית: תודה על ההתיחסות לדברי, תשוח"ח.
במשנה בריש פרק כל התדיר (פט.) תודה ואיל נזיר קודמים לשלמים מפני שהן נאכלין ליום אחד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים