וז"ל: "מה שלא היה כלי זמר אצל הסעודה. יש אומרים מפני שאינו שוה לכל נפש שבעל כרחו ישמע. ויש אומרים שאין צריך לאומרו שודאי בכל השמחות יש כלי זמר וכמו שלא אומר לך מיני מאכלים. ויתכן שהסעודה היה בלי אונס שלא להעביר ישראל על דתם באונס רק מרצונם הטוב. וכמ"ש לעשות כרצון איש ואיש כרצון מרדכי והמן. וישראל גזרו על עצמן מיום החורבן בשיר לא ישתו יין. ואם היו שם כלי זמר לא יבאו ישראל על המשתה".
היא שיחתי כתב:אך יש להקשות על פירושו דהיה לו לעשות חדרי מוזיקה נפרדים...
היא שיחתי כתב:אך לדרכי שהטעם משום שכל אחד אוהב מוזיקה אחרת שמא יש לחדש טפי, שאין כל אחד אוהב את הצורה שבה השני שר ומנגן כיון שלעולם יש לו השגה שכאן היה לו לעשות "קנייעטש" כזה וכאן היה לו לסלסל טפי וכדו' וממילא לעולם מוזיקה אינה לרצונו אף בחדר פרטי
חכם באשי כתב:פירוש ממש מחודד, עד שאפשר להדקר ממנו...
רק לא הבנתי כיצד הוא הגיש יין ולא חשש מההלכה שאין שותים יין גם ביו"ד באב!
אוצר החכמה כתב:ולי נראה שהרב אמנון יצחק היה מעורב בביטול המוסיקה שם...
גם ושתי המלכה עשתה משתה נשים
היא שיחתי כתב:יש לי פשט מחודד, אך תקנו אותי אם יש לי טעות בתאריכים או משהו
הלא המשתה היה לסוף שבעים שנה שראה שלא נגאלו ישראל
והחורבן היה בט' באב אף במקדש ראשון
ובי' באב לאחר שלא נגאלו בט' עשה המשתה לפני חצות או אפי' בלילה שבין ט' לי'
והרי אז אסור לשמוע מוזיקה דדין תשעת הימים קיים עד חצות יום הי'
וכיון שרצה שהיהודים יבואו למשתה לכך לא שם מוזיקה במשתה שהרי אסור להם לשמוע מוזיקה
היא שיחתי כתב:היא שיחתי כתב:יש לי פשט מחודד, אך תקנו אותי אם יש לי טעות בתאריכים או משהו
הלא המשתה היה לסוף שבעים שנה שראה שלא נגאלו ישראל
והחורבן היה בט' באב אף במקדש ראשון
ובי' באב לאחר שלא נגאלו בט' עשה המשתה לפני חצות או אפי' בלילה שבין ט' לי'
והרי אז אסור לשמוע מוזיקה דדין תשעת הימים קיים עד חצות יום הי'
וכיון שרצה שהיהודים יבואו למשתה לכך לא שם מוזיקה במשתה שהרי אסור להם לשמוע מוזיקה
יש לי חשבון בזה אבל צריך מישהו הבקיא בענייני התיארוך
כתוב בגמ' מגילה שושתי נהרגה ביום השביעי למשתה שהיה בשבת (מכ"מ שעבדה בבנות ישראל ערומות בשבת)
ויוצא שהיום הראשון של המשתה היה ביום ראשון
חורבן הבית הראשון היה ביום ראשון כדאיתא בערכין
האם מישהו יכול לחשב לאחר שבעים שנה איזה יום אמור לצאת י' באב? שכן להשערתי המצוטטת יום זה יצא ביום ראשון לפי המבואר בגמ' שיום הראשון של המשתה היה ביום ראשון!
חכם באשי כתב:בברכה,
אבל אם נסכים לדברי רס"ג (וכן כתב רבינו חננאל, הובא בפירוש רבינו בחיי, פרשת בא), שאף בזמן שקידשו ע"פ הראייה, היה עיקר הקידוש ע"פ החשבון, והראייה רק תמכה בחשבון - אפשר לחשב (פחות או יותר) את החשבון הנזכר.
הוגה כתב:בשם ר"ש אלקבץ "מנות הלוי" נאמר, כי המפנה לבו למנגינה ולזמרה אינו צריך כ"כ למאכל ולמשתה, כי תשבע נפשו מעונג הזמרה, וכיון שאחשורוש רצה להכשילם בסעודה במאכלות אסורות, על כן בכוונה תחילה לא הביא לשם כלי זמר, כדי שיפנו לבם למאכל ומשתה... (וא"ת הא היום בחתונות יש מוזיקה? וי"ל אה"נ עושים את זה כדי שבאמת לא ירגישו טעם האוכל...)
ובשם ר' אליהו הכהן האיתמרי ה"שבט מוסר", כיון שאחשורוש עשה הסעודה להכשיל את ישראל, וידע שע"י המוזיקה יתעוררו וימשכו לעולם התשובה, "והיה כנגן המנגן ותהי עליו רוח ה'", לכן נמנע מנגינה... .
בור ריק כתב:אין הכוונה לביטול סנהדרין מ' שנה קודם חורבן בית שני?
לפום חורפא שבשתא!היא שיחתי כתב:יש לי פשט מחודד, אך תקנו אותי אם יש לי טעות בתאריכים או משהו
הלא המשתה היה לסוף שבעים שנה שראה שלא נגאלו ישראל
והחורבן היה בט' באב אף במקדש ראשון
ובי' באב לאחר שלא נגאלו בט' עשה המשתה לפני חצות או אפי' בלילה שבין ט' לי'
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים