היושב בגנים כתב:ומה שקיבלנו מרעיו רבותינו הוא אחרת לכאו'
הוה אמינא כתב:"דאקטאר מתתיהו הערצעל".
הוה אמינא כתב:א.
הגאון הצעיר העילוי רבי אברהם אליה זצ"ל היה מאוד חביב אצל רבותיו ונערץ ממש בקרב יודעיו.
רוב ככל הציבור לא ידעו ולא שמע עליו בחייו.
הוא לא היה מתווה דרך לציבור [אולי רק לתלמידיו שבברלין], ולא נתפס ככזה, ולכן לא הפריע לאף אחד אם כתב דברים שלא כמקובל.
ב.
הרצל בחייו ומסעותיו עם תכניותיו המרכזיות [קרי: לפעול למניעת אנטישמיות, ולהציל מליוני נרדפים] היה מפורסם מאוד.
אבל רוב ככל היהודים בפזורות השונות ששמעו עליו לא הכירוהו אישית.
הרי לא היתה תקשורת, ודאי שלא מצולמת.
הדבר גרם במישרין שלכל אחד ששמע עליו או התעניין בו היה את "הרצל הדמיוני שלו".
למעט חברי הקונגרס הציוני, ודומיהם, שפגשו אותו והתחככו בו, לאחרים לא היה שום אחיזה במציאות מיהו ומה דעותיו ומעשיו.
גם אם ידעו שהוא חילוני, מ"מ רוב החילונים דאז היו נתפסים כתינוקות שנשבו, ודאי לא כמסיתים ומדיחים.
יש ברשותי ספר דרשות והספדים קול שמחה מהג"ר שמחה פלטרוביץ [מסתמא נמצא באוצר] ושם הספדים על רבי ישראל סלנטר, רבי חיים ברלין, רבי יעקב יוסף, ובלי להבדיל - על שר צבאות ישראל הד"ר הרצל...
אם לא ברור שהוא לא הכירו: הוא כותב את שמו "דאקטאר מתתיהו הערצעל".
פרנקל תאומים כתב:
הם אמנם הזדהו עם חוגי ה''אגודה'' ועם עולם הישיבות הליטאי כפי שמוכח בכתביהם,
פרנקל תאומים כתב:לא כן.
היושב בגנים כתב:ראיתי וגם נשתוממתי את מאמרו של הגרא"א קפלן על הרצל בספרו בעקבות היראה [נמצא באוצה"ח]
הגאון הנ"ל הרי מוערך ומקןבל היה על כל גאוני דורו רבותינו שמפיהם אנו חיים כמובא בספר הנ"ל יעוי"ש
ומה שקיבלנו מרעיו רבותינו הוא אחרת לכאו'
לא הבאתי נתונים אך רבים
ולואי ויחכימוני במשנת הרב בדעותיו וביחס גדולינו אליו בענינים אלו ומאי שנא משאר רבני המזרחי שלא קיבלו יחס שכזה
ושמא טעיתי
אליעזר ג כתב:היושב בגנים כתב:ראיתי וגם נשתוממתי את מאמרו של הגרא"א קפלן על הרצל בספרו בעקבות היראה [נמצא באוצה"ח]
הגאון הנ"ל הרי מוערך ומקןבל היה על כל גאוני דורו רבותינו שמפיהם אנו חיים כמובא בספר הנ"ל יעוי"ש
ומה שקיבלנו מרעיו רבותינו הוא אחרת לכאו'
לא הבאתי נתונים אך רבים
ולואי ויחכימוני במשנת הרב בדעותיו וביחס גדולינו אליו בענינים אלו ומאי שנא משאר רבני המזרחי שלא קיבלו יחס שכזה
ושמא טעיתי
איני מכיר את המאמר, וכתוב את הבנתי הפרטית למיטב ידיעתי.
א. הרצל נולד למשפחה מתבוללת באוסטריה , יש לזכור שמי שנולד אז למשפחות שכאלו והיו רבים, יחידי סגולה שניתן לספרם על אצבעות יד אחת שינו כוון חייהם מהקו המשפחתי .
.
אליסף כתב:מעניין שהרב וולבה בספרו בין ששת לעשור (עולם הידידות) ג"כ מחלק בין הרצל למזרח אירופיאים - ויצמן ושות' שהם ראו את הציונות כהמשך ישיר להשכלה/רפורמה משא"כ הרצל
פרנקל תאומים כתב:הוה אמינא כתב:א.
הגאון הצעיר העילוי רבי אברהם אליה זצ"ל היה מאוד חביב אצל רבותיו ונערץ ממש בקרב יודעיו.
רוב ככל הציבור לא ידעו ולא שמע עליו בחייו.
הוא לא היה מתווה דרך לציבור [אולי רק לתלמידיו שבברלין], ולא נתפס ככזה, ולכן לא הפריע לאף אחד אם כתב דברים שלא כמקובל.
ב.
הרצל בחייו ומסעותיו עם תכניותיו המרכזיות [קרי: לפעול למניעת אנטישמיות, ולהציל מליוני נרדפים] היה מפורסם מאוד.
אבל רוב ככל היהודים בפזורות השונות ששמעו עליו לא הכירוהו אישית.
הרי לא היתה תקשורת, ודאי שלא מצולמת.
הדבר גרם במישרין שלכל אחד ששמע עליו או התעניין בו היה את "הרצל הדמיוני שלו".
למעט חברי הקונגרס הציוני, ודומיהם, שפגשו אותו והתחככו בו, לאחרים לא היה שום אחיזה במציאות מיהו ומה דעותיו ומעשיו.
גם אם ידעו שהוא חילוני, מ"מ רוב החילונים דאז היו נתפסים כתינוקות שנשבו, ודאי לא כמסיתים ומדיחים.
יש ברשותי ספר דרשות והספדים קול שמחה מהג"ר שמחה פלטרוביץ [מסתמא נמצא באוצר] ושם הספדים על רבי ישראל סלנטר, רבי חיים ברלין, רבי יעקב יוסף, ובלי להבדיל - על שר צבאות ישראל הד"ר הרצל...
אם לא ברור שהוא לא הכירו: הוא כותב את שמו "דאקטאר מתתיהו הערצעל".
דפח''ח.
ובנוסף תזכורת:
הג''ר אליהו קפלן נלב''ע בהיותו בסה"כ אברך צעיר בן 34. עילוי מופלג, בעל נפש גדול, עדיו לגדולות, אבל בסה"כ אברך צעיר בתקופה מבלבלת מאד והרת תהפוכות. גם החזו''א בן ה34 לא בהכרח ראה את המציאות שהתהוותה באותו האופן בו הוא ראה אותה כשהיה בגיל 70.
וחוץ מזה, לא בחינם הגיעו הגרא''א קפלן וה''שרידי אש'' להרביץ תורה דווקא בגרמניה. הוי אומר שהיתה להם איזו שהיא עצמאות מסוייימת או פתיחות מחשבתית שהתאימה יותר ליהדות החרדית ה''אשכנזית''. הם אמנם הזדהו עם חוגי ה''אגודה'' ועם עולם הישיבות הליטאי כפי שמוכח בכתביהם, אבל עם כל זאת, הוא כרו לעצמם את הדרך האישית שלהם.
אחרון התלמידים כתב:פרנקל תאומים כתב:הוה אמינא כתב:א.
הגאון הצעיר העילוי רבי אברהם אליה זצ"ל היה מאוד חביב אצל רבותיו ונערץ ממש בקרב יודעיו.
רוב ככל הציבור לא ידעו ולא שמע עליו בחייו.
הוא לא היה מתווה דרך לציבור [אולי רק לתלמידיו שבברלין], ולא נתפס ככזה, ולכן לא הפריע לאף אחד אם כתב דברים שלא כמקובל.
ב.
הרצל בחייו ומסעותיו עם תכניותיו המרכזיות [קרי: לפעול למניעת אנטישמיות, ולהציל מליוני נרדפים] היה מפורסם מאוד.
אבל רוב ככל היהודים בפזורות השונות ששמעו עליו לא הכירוהו אישית.
הרי לא היתה תקשורת, ודאי שלא מצולמת.
הדבר גרם במישרין שלכל אחד ששמע עליו או התעניין בו היה את "הרצל הדמיוני שלו".
למעט חברי הקונגרס הציוני, ודומיהם, שפגשו אותו והתחככו בו, לאחרים לא היה שום אחיזה במציאות מיהו ומה דעותיו ומעשיו.
גם אם ידעו שהוא חילוני, מ"מ רוב החילונים דאז היו נתפסים כתינוקות שנשבו, ודאי לא כמסיתים ומדיחים.
יש ברשותי ספר דרשות והספדים קול שמחה מהג"ר שמחה פלטרוביץ [מסתמא נמצא באוצר] ושם הספדים על רבי ישראל סלנטר, רבי חיים ברלין, רבי יעקב יוסף, ובלי להבדיל - על שר צבאות ישראל הד"ר הרצל...
אם לא ברור שהוא לא הכירו: הוא כותב את שמו "דאקטאר מתתיהו הערצעל".
דפח''ח.
ובנוסף תזכורת:
הג''ר אליהו קפלן נלב''ע בהיותו בסה"כ אברך צעיר בן 34. עילוי מופלג, בעל נפש גדול, עדיו לגדולות, אבל בסה"כ אברך צעיר בתקופה מבלבלת מאד והרת תהפוכות. גם החזו''א בן ה34 לא בהכרח ראה את המציאות שהתהוותה באותו האופן בו הוא ראה אותה כשהיה בגיל 70.
וחוץ מזה, לא בחינם הגיעו הגרא''א קפלן וה''שרידי אש'' להרביץ תורה דווקא בגרמניה. הוי אומר שהיתה להם איזו שהיא עצמאות מסוייימת או פתיחות מחשבתית שהתאימה יותר ליהדות החרדית ה''אשכנזית''. הם אמנם הזדהו עם חוגי ה''אגודה'' ועם עולם הישיבות הליטאי כפי שמוכח בכתביהם, אבל עם כל זאת, הוא כרו לעצמם את הדרך האישית שלהם.
בס"ד
כל הדברים בסגנון זה הם אחרי הנחה הפשוטה, ש'הם לא הבינו' ואנחנו הרי יודעים את האמת.... ואולי שמא להיפך? אולי אנו לא יודעים את הביביולוגרפיה של ת"ה רק מכמה כותבי מאמרים שהם לא מומחים מי יודע מה....?
אחרון התלמידים כתב:בס"ד
כל הנשוא של רא"ב בן רא"ב קפלן זצ"ל ושל אחרים, אינו להצדיק רשע. ולומר על רשע כמה טוב הוא. ברור לגמרי שלא יהו אומרים זאת על מקס נורדאו או ב"ג שר"י.
אלא רצו לללבן את הנושא ולא את האדם, וזה מה שמדגיש שם העילוי המוסרי הגאון הנפלא הרב קפלן זצ"ל, הרי לא לימדנו ת"ה תורה ומוסר כי לא ידע זאת הרי הוא גדל במשפחה שלא הריח שם דת ישראל, אלא אמר מול העולם דבר שאנו לא אמרנוהו קבל עם ועולם מאז יצאנו לגלות (ולא, לא בגלל ג' שבועות....),
עברי אנוכי!
וסליחה על ההערה שלי: בנושא זה יש לנו מה ללמוד מאותו יהודי שרצה לעשות טוב, אנו לא אמרנו משפט דומה מעולם:
עברי שומר מצוות אנוכי!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 342 אורחים