מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השייכות שבין גזילה לאבידה (ברמב"ם)

חיפושי מקורות וכדומה
דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

השייכות שבין גזילה לאבידה (ברמב"ם)

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 19, 2022 12:50 am

הרמב"ם כלל בספרו יחד את 'הלכות גזילה ואבידה'.

וכתב המגיד משנה בהקדמתו לספר נזיקין (ברמב"ם פרנקל זה בא לפני התחלת הספר, וצע"ק) וז"ל:

"... נתבאר מה שהאדם מזיק ונהנה מהיזקו ועושה זה בפני הניזק והיא הגזילה,

וכלל רבינו האבידה עם זה לפי שהאבידה ענינה דומה לגזילה כמו שאזכיר שם".

ובכן, איפוא זה 'שם'?

ובעצם הענין, אם גזילה זה מה שעושה 'בפני הניזק' -

איך אבידה דומה לגזילה, שהיא ההיפך הגמור: הנאה מחפץ ללא כל ידיעה מצד בעליו?

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: השייכות שבין גזילה לאבידה

הודעהעל ידי אור עולם » ו' אוגוסט 19, 2022 12:57 am

לא עונה על שאלת הרב פותח האשכול,
אך אציין כי ממו"ר הגרמ"מ חדש זצוק"ל שמעתי פעם שיעור על החילוק בין גזילה (חיוב על ה'ממוני גבך') לגניבה (חיוב על המעשה),
והביא כמה נפק"מ (כובש שכר שכיר הוא גנב ולא גזלן, איסור על גניבת עכו"ם גם למד"א גזל עכו"ם מותר),
וכמה דיוקים כראיה (הדיוק הידוע ברמב"ם על "שווה פרוטה ומעלה" בהל' גזו"א לעומת "משווה פרוטה ומעלה" בהל' גניבה - היינו שגונב מאה פרוטות בפעם א' חייב מאה פעמים על גזילה ופעם א' על גניבה, דברי החינוך על "מעשה מכוער" בגניבה),
וביאר שע"כ כלל הרמב"ם את הל' גזילה ביחד עם הל' אבידה שהחיוב הוא על המצאות ממון הזולת בידי, וחילק מהם את הל' גניבה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: השידוך שבין גזילה לאבידה

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 19, 2022 4:45 pm

ייש"כ, אם אפשר להרחיב קצת, לא הבנתי מספיק את רוח הדבריםן.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: השידוך שבין גזילה לאבידה

הודעהעל ידי אור עולם » ו' אוגוסט 19, 2022 4:53 pm

אשתדל בעז"ה ממחרת השבת.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: השידוך שבין גזילה לאבידה

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 19, 2022 6:06 pm

תודה מראש.

כמו שכתבתי לעיל, פלא שברמב"ם פרנקל הכניסו את הקדמת המגיד משנה לפני התחלת הספר, כאילו היתה איזו 'הקדשה' או דברים טכניים, וממילא גם לא עיטרוה בהערות וציונים, והדברים לע"ע נשארו סתומים... וה' יאיר עינינו.

מצליח
הודעות: 541
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: השידוך שבין גזילה לאבידה

הודעהעל ידי מצליח » ו' אוגוסט 19, 2022 7:21 pm

עי' במאמר המצורף הערה 6
לעצם השאלה בשייכות שבין גזלה לאבידה, נראה בפשטות כי נח היה לו לרבנו הרמב"ם לצרף גזילה לאבידה ולהשמיט גניבה, כי בגזילה ואבידה ליכא כפל וד' וה' משא"כ גנבה, כלומר שלא מפני שמהותם דומה אלא משום שדין השבתם משותפת.
קבצים מצורפים
על מעמדו של חפץ גזול.pdf
(102.6 KiB) הורד 87 פעמים

תלמיד-חכמים
הודעות: 429
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: השידוך שבין גזילה לאבידה

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ש' אוגוסט 20, 2022 11:35 pm

ייתכן שחיבור גזילה עם אבידה הוא משום שהלוקח אבדה ולא השיבה עובר משום לא תגזול, כמ"ש בפי"א ה"ב (ועי' פי"ד ה"ו-ז). אך ל"מ כן בלשון המ"מ.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: השייכות שבין גזילה לאבידה

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוגוסט 20, 2022 11:39 pm

לכאורה, יש מספיק חומר גם בגזילה וגם באבידה כך שיכולים להיות כל אחד בפני עצמו.

[בכלל, כנראה שהרמב"ם לא רצה שיהיה קובץ 'הלכות' פחות משלוש פרקים, ויתכן שמשום כך צירף יחד את הלכות מגילה וחנוכה, שכן בכל אחד מהם בפני עצמו יש רק שני פרקים.

אבל כאמור, גם בגזילה וגם באבידה - בכל אחד בפני עצמו - יש הרבה יותר משלוש פרקים].


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים