צופה_ומביט כתב:הנידון כאן הוא מזיק או גזלן?
הוה אמינא כתב:חיוב מזיק הוא לפי ערך השוק. אין שום מקור שדבר ששימושו לאורך ימים ושנים שמים אותו אחרת ממחירו בשוק.
אפרקסתא דעניא כתב:העלו כאן נקודה מעניינת.
השכירות כללה רק את הדירה ותשמישיה הקבועים.
לא התחייבנו להשאיר חפצים לשבת. עשינו זאת ברצון ובשמחה. א"כ לכאורה דינו כשואל. מ"מ גם לו היה שוכר, הוא איבד את הגביע, ואין זה משנה שילדיו הקטנים פינו את השולחן, כי יש לו חיוב שמירה, וכל לא ידענא פשיעותא היא.
אגב, בשיחת טלפון אתי, הערתי שאני בכלל לא רציתי להשאיר את הגביע, ואשתי שכנעה אותי להשאיר. אז הוא ענה: אני ביקשתי ממך את הגביע?! יכולת להשאיר מצדי כוס חד פעמית!
עזריאל ברגר כתב:נקודת מבט קצת שונה:
אם ראובן רוצה למכור לשמעון חולצה שלוי לבש אותה - האם היא באמת חסרת ערך לחלוטין?!
הרי היא ראויה להימכר ללוי בעצמו!
אקח מקרה קיצוני: אני מכיר אדם שמשתמש במשקפיים מיוחדות שעולות כמה אלפי שקלים (לא מפני רהבתנות רח"ל, אלא מפני צורך רפואי רח"ל). האם יש מקום לומר שמי שמזיק אותם יהיה פטור לגמרי מתשלומים?! הרי הן שוות להימכר על מנת שתהיה אפשרות למכור אותן למי שהמשקפיים מתאימים לו!
עזריאל ברגר כתב:שוב נזכרתי, שכבר חשבתי על סברא זו, ומצאתי לה פירכא, דלכאורה זה מה שנקרא בחז"ל "דבר הגורם לממון" שלהלכה איננו כממון ממש.
סגי נהור כתב:עזריאל ברגר כתב:שוב נזכרתי, שכבר חשבתי על סברא זו, ומצאתי לה פירכא, דלכאורה זה מה שנקרא בחז"ל "דבר הגורם לממון" שלהלכה איננו כממון ממש.
לא זכיתי להבין מדוע. הלא כיון שהיורשים נכונים לשלם עבור החפץ סכום זה - זהו ערכו בשוק, והבא למכור חפץ זה ודאי ימכרנו ליורשים דוקא, וכשאר חפצי עתיקות ויודאיקה שיש להם ערך רגשי לאלה המעוניינים בהם דוקא, וזה מחיר השוק שלהם [אלא שכיון שהיורשים מעטים מן הסתם הדבר מוזיל את המחיר, וכמוכר תרומה לכהן. ועפ"ז במוכר ללוי חולצה שיכול ללובשה רק לוי, מחירה יוזל הרבה].
הדברים מפורשים בפוסקים הנדפסים מכבר.
יש אומרים בכה ויש אומרים בכה.
חלא בר חמרא כתב:ממון השוה רק לבעליו- נה"מ קמ"ח סק"א. אבנ"ז אה"ע תי"ב. חלקת יואב ח"ב סי' צ"א. זכר טוב סי' ח' סקי"ז. ובהגהותיו לקצה"ח סי' שפ"ו. שע"ת או"ח תפ"ב בתוך דבריו. וכמדו' גם מנחת שלמה תניינא עמ' קל"ה?. ועוד.
מגופת חבית כתב:איך שיהיה, יצרך לישבע כמה הוא שוה
אפרקסתא דעניא כתב:אתמול שוחחתי עם השוכר בטלפון, והוא העלה טענה חדשה.
לדבריו, חשב שהגביע הוא מוכסף ואינו כסף אמיתי. הוא טוען שאינו משתמש בכסף אמיתי משום שהוא יקר וחושש שילדיו יקלקלו אותו. טוען שאילו היה יודע שזה כסף לא היה משתמש בו. א"כ לדבריו לא קיבל שמירה על הגביע בתור גביע כסף טהור.
במזיק כה"ג ברור שיש את טענת מאי הוה ליך גביה דאזקתיה. השאלה היא האם גם בשומר שייכת טענה זו.
חלא בר חמרא כתב:חו"מ סי' ע"ב סעיף ח' עם כל הנו"כ. קצה"ח רצ"א סק"ד. מתבאר בפוסקים שם ג"כ שיש לחלק בין דבר הנראה מוכסף ומתברר בהפתעה שהוא כסף אמיתי, לבין דבר שהיה אמור מעצמו לחשוש שזה כסף אמיתי.
ולהעיר, דאם באנו לחייבו מצד שואל, הרי דעת כמה פוסקים [סמ"ע סקכ"א וש"ך סקכ"ט] דהשואל חפץ עבור מצוה [גביע לקידוש] אין כל הנאה שלו ופטור מאונסין.
עזריאל ברגר כתב:מגופת חבית כתב:איך שיהיה, יצרך לישבע כמה הוא שוה
א. יכול לישבע "שאיני יודע שדמיו יתרים על כך וכך", וכפי שכתב הרמב"ם לגבי משכון שאבד.
ב. מכיוון שבפועל איננו נשבע "שאינה ברשותו" (דהא מנהג בתי דינים שלא להשביע, ועוד דב"מאמינו" עסקינן) - אי אפשר לגלגל עליו שבועה נוספת.
מגופת חבית כתב:לא הבנתי, הכונה ב''מאמינו'' עסקינן, מה המקור שאין המנהג להשביע שאינה ברשותי
כדכד כתב:מאידך, מה שכתב הרב אפרקסתא דעניא ששאל רב פלוני ואמר לו שצריך לשלם חדש ושהשוכר אינו מסכים לכך - ג"כ אינו מובן לי והרי שמוע בין אחיכם ואיך הרב פסק בלי לשמוע את הצד השני?
הבאר ההיא כתב:כדכד כתב:מאידך, מה שכתב הרב אפרקסתא דעניא ששאל רב פלוני ואמר לו שצריך לשלם חדש ושהשוכר אינו מסכים לכך - ג"כ אינו מובן לי והרי שמוע בין אחיכם ואיך הרב פסק בלי לשמוע את הצד השני?
אין טענה על הרב שמוע בין אחיכם זה דין לבי"ד שפסיקתם מחייבת את שני הצדדים, הרב אומר את דעתו לשואל תדע שפלוני חייב לך בכדי שהשואל ידע שזכותו ללכת לבקש ממנו ולהתווכח איתו שישלם, כמובן שהרב לא מתכנן לכפות את דעתו על הצד השני במקל ורצועה וגם לא בכתב סירוב, אמנם אמת שאין להתלונן על השוכר שלא נשמע לפסיקה זו כי איננו מחוייב לה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים