שמואל דוד כתב:כתובות נב.
רש״י ד״ה חביבי - רבי חייא שהוא דודו אחי אביו
יש לעיין מדוע לא כתב רש״י ״אחי אביו ואמו״ ועיין רש״י עירובין יב: וצ״ע בזה.
viewtopic.php?f=46&t=50829
כתובות נ"ב ע"א רש"י חביבי. רבי חייא שהוא דודו אחי אביו: ציין פרט זה עקב חשיבות יחוס מצד אב כפי שרואים בדף ס"ב אודות יחוס,
ממלח מלוחי - מנהיגה בעוגין שלה שקורין ריימ"ש בלעז.
בערקע חייט כתב:זהו הפרש דקדוקי, אם המילה 'תעגנה' מגזרת עיגון, או שהוא מילה נפרדת, ושרשה עג, לפי שאשה האסורה בכבלי יבום הרי היא כאילו נמצאת בתוך עוגה האוסרת אותה.
ומכל מקום ביאורה לדברי הכל שכלות נעמי תשארנה אסורות במקומן ובלתי זזות אל העתיד. אם כן עוגן הספינה לא יתכן להתפרש המשוטים המזיזים את הספינה, שהוא ההיפוך ממש. ועוד עולה ברור מסוגיית הגמרא שם דעוגן לחוד ומשוטים לחוד.
שמואל דוד כתב:קיב:
ר' חייא בר גמדא מיגנדר בעפרה שנאמר כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו
פירש״י כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו
צ״ע מה הוסיף על מה שכתב בגמרא?
בשעת פטירתו של רבי זקף עשר אצבעותיו כלפי מעלה אמר רבש''ע גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותי בתורה ולא נהניתי אפילו באצבע קטנה יהי רצון מלפניך שיהא שלום במנוחתי יצתה ב''ק ואמרה {ישעיה נז-ב} יבא שלום ינוחו על משכבותם על משכבך מיבעי ליה מסייע ליה לר' חייא בר גמדא דאמר רבי חייא בר גמדא אמר ר' יוסי בן שאול בשעה שהצדיק נפטר מן העולם אומרים מלאכי השרת לפני הקב''ה רבש''ע צדיק פלוני בא אומר להם יבואו צדיקים ויצאו לקראתו ואומרים לו יבא בשלום ינוחו על משכבותם
שמואל דוד כתב:כב.
דעבד תשובה - והשיב את הגזילה
יש להסתפק אם כוונת רש״י דעבד תרתי, תשובה (חרטה, עזיבת החטא כו׳) וגם השיב את הגזילה, או דילמא תשובה היינו שהשיב את הגזילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים