מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
גנזאי
הודעות: 59
הצטרף: א' מאי 23, 2021 8:41 am

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

הודעהעל ידי גנזאי » ב' אוגוסט 08, 2022 3:31 pm

צופה_ומביט כתב:
גנזאי כתב:
צופה_ומביט כתב:"תרגום יוסף" [בלי "רב"] לא שמענו, וכבר כתבו ראשונים שלא רב יוסף תרגם הכתובים.

קאהוט בערוך השלם (ערך גלד) כתב לשער שבמקור כונה התרגום "תרגום יוסף" על שם מחברו, ובר"ת 'ת"י', ובספרים פתחוהו בשגגה כ"תרגום יונתן". [ודבריו נסובים על תרגום נביאים, שלדעת הגאונים הוא תרגום רב יוסף; על תרגום כתובים לא סברו כן הגאונים, אלא חלק מהראשונים - כן למשל דעת רשב"ם, ויקרא כ' י"ז ושמות ט"ו ב', והחזקוני, בראשית כ"ו א'].

ההשערה שלו לא מקובלת עליי. יב"ע היה גדול מרבן שמו, אבל לומר "תרגום יוסף" בלי "רב" מהיכי תיתי.
לדעת הגאונים תרגום נביאים הוא מרב יוסף? מפורש בגמרא מגילה ג, א שהוא מיב"ע.

אינך צריך לקבלם (ובאמת רחוק מאד לומר כן, מכמה טעמים).
שאלת מחבר תרגום נביאים קשה וסבוכה היא: אכן מהגמ' נראה שיונב"ע חיברו, אולם לא ברור שהוא התרגום שלפנינו (מובא בשם הגר"א שזה שלפנינו אינו ליונב"ע), וערש"י שבת קטו. דנראה שלדעתו יונב"ע רק תרגם בע"פ ולא בכתב והתרגום שלפנינו לא יצא מתח"י. וכן דעת ר"א בהגר"א, ולדבריו זהו שאמרו בגמ' "כדמתרגם רב יוסף" - שתרגום נביאים תרגום רב יוסף הוא. על שי' הגאונים שהייתה אף היא כן עי' אצל הגר"ח העליר, "על התרגום הירושלמי לתורה", ניו-יורק תרפ"א, עמ' 51, שהאריך לברר עניין זה.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 08, 2022 3:37 pm

תודה.
לעומת זאת, תוספות [ועוד] כותבים בפירוש שמה שנאמר בגמרא כדמתרגם רב יוסף היינו שהוא היה לומד התרגום נביאים, אבל לא שהוא חיברו, כי מפורש בגמרא שיב"ע חיברו.
א"כ יש בזה מחלוקת.

גנזאי
הודעות: 59
הצטרף: א' מאי 23, 2021 8:41 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי גנזאי » ב' אוגוסט 08, 2022 3:42 pm

אכן כדבריך. גם כל מפרשי המקרא מכנים פעמים רבות את תרגום הנביאים בשם תרגום יונתן, וסברי בזה כהתוס' ועוד ראשונים.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 08, 2022 8:56 pm

ר' 'גנזאי', ייש"כ!

חיים סופר כתב:לשון הטור סימן תקנ"ט בשם מסכת סופרים
ייש"כ.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יעקל » ו' אוגוסט 12, 2022 10:44 am

היש לחד מחו"ר הפורום מ"מ בעניין הקשר הפנימי ועמוק (חייב להיות שיש) בין ט"ו באב ויוה"כ ע"פ הגות, מחשבה וחסידות ?

בברכת שבתא טבא

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אוגוסט 12, 2022 11:30 am

ספר עבודת ישראל - לט"ו באב
בגמרא מס' [תענית כו ע"ב] לא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב וכיוה"כ שבהן היו בנות ישראל יוצאות וחולות בכרמים ומה היו אומרות בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך וכו'. כי חודש אב בצירופו היוצא מפסוק (דברים כז, ט) ה'סכת ו'שמע י'שראל ה'יום, שם החצי האחרון משם הוי"ה השולט בחצי ראשון של החודש הוא בחי' דין. וביום חמשה עשר נמתק הדין על ידי הצירוף החצי שם י"ה, והוא נוטריקון י'ום ה'כיפורים, לרמז כי ט"ו באב ויום הכפורים הם חד דרגא, כי בהם עלייה לבינה, וכמ"ש האר"י ז"ל הפירוש בפע"ח על יוצאות וחולות בכרמים, עי"ש.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אוגוסט 12, 2022 11:35 am

ספר פרי צדיק לחמשה עשר באב - אות ו
וכבר אמרנו דקאי על ט"ו באב והוא על פי מה שכתוב בפסיקתא שבנין העתיד יבנה בחודש אב שנקרא אריאל. והיינו כמו דאיתא במדרש רבה (איכה א' ועוד) שמשיח נולד בט' באב, היינו שאז מופיע רוחו של משיח לנפש שהוא ראוי לכך שבכל דור יש נפש הראוי להיות משיח אם יהיה הדור ראוי לכך ואז תיכף ירד הבית המקדש בנוי ומשוכלל משמים (כמו שכתב רש"י ר"ה ל' סע"א) ויהיה החנוכה עד ט"ו באב. וחשב יום הכפורים וט"ו באב שבהן יוצאות בכלי לבן. ויום הכפורים שהוא יום סליחה ומחילה יתכן כלי לבן על דרך שנאמר אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו. וכן ט"ו באב הוא מצד ישראל ההכנה לתשובה דכבר אמרנו דבט' באב תיכף כשנחרב בית המקדש שבו ישראל בתשובה שמקודם סברו שלא יחרב הבית וכיון שראו שנחרב שבו בתשובה ומזה נולד תיכף משיח וזה שאמרו (בר"ר פרשה מ"ב) אין והיה אלא לשון שמחה ומקשה מדכתיב והיה כאשר נלכדה ירושלים א"ל עוד היא שמחה שבו ביום נטלו ישראל אופכי על עונותיהם וכו'. ועל זה מרמז גם כן שהיו יוצאות בכלי לבן על שם כשלג ילבינו כמו ביום הכפורים. ואמר בכלי לבן שאולין שלא לבייש את מי שאין לו, היינו הגם שיש בישראל פושעין גם כן ומכל מקום כשהן באגודה אחת גם הם כשלג ילבינו ואפילו החלבנה שמרמז לפושעי ישראל כיון שהוא מחובר עם הי' סממנין שנותנים ריח טוב גם החלבנה נותן ריח טוב. וזה שאמר שאולין שאף שיש אחד שאין לו בגד לבן שהוא מפושעי ישראל מכל מקום כשמתערבין עם ישראל אז גם הם כשלג ילבינו. וזה שאמר כל הכלים טעונין טבילה שיש מי שיש לו מעשים מכוערים בפועל וטמאין נטבלין ונטהרין וזהו מצד ישראל ההשתדלות לתקן המעשה על ידי תשובה:

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי אור עולם » ו' אוגוסט 12, 2022 2:21 pm

מאמר שעלה כאן בעבר בגירסא מוקדמת יותר.
קבצים מצורפים
מט באב דרך טו בו עד יוהכ לפורום.pdf
(165.06 KiB) הורד 112 פעמים

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' אוגוסט 13, 2022 9:39 pm

ייש"כ לכל העונים

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

כובע שבת בר"ח אב

הודעהעל ידי אור עולם » ד' יולי 19, 2023 9:20 am

מעשה רב קנא:
"והוא לובש כובע שבת לכבוד ר"ח שהוא דאורייתא".

אשתקד הסתפקתי האם היו"ט דאו' של ר"ח גובר על מנהגי האבלות דתשעת הימים
ועל הנוהגים כן בכל ר"ח לנהוג כן אף בר"ח אב.
או דלמא אין זה חלק מהיו"ט ממש אלא ביטוי שיש כאן יו"ט דאו', והמנהגים ידחו אותו.
ויותר היה נראה לי כהצד השני,
אלא שיש לדון שלכאו' הגר"א לבש כובע שבת כי בשאר בגדים לא היה ניכר ההבדל כ"כ,
וא"כ אצלינו (שאין לנו שטריימע"ל) לא ניכר ההבדל גם בכובע אלא שהוא יותר חדש וכדו' אבל לא היכר גדול,
ואולי אין בזה בכלל עניין גם בשאר ר"ח, ואם כן - אולי מותר גם בר"ח אב.
ועוד הסתפקתי מה חומר האיסור בבגדים שלא שייך בהם כיבוס בכלל.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' יולי 24, 2023 10:37 pm

בשלהי מס' מכות דכ"ד ע"ב אמר להן - ר"ע - ומה לעוברי רצונו כך לעושי רצונו עאכ"ו...

למה ר"ע כינה אותם עוברי רצונו בזה שמזבחים לעצבים וכו', לפי מה שידוע לי גוי מותר לע"ז בשיתוף, וא"כ אולי כל הפולחן שעליהם בכו ר"ג וחביריו הוא ע"ז בשיתוף שמותר לגוי...

וגם הלשון התחילו הן בוכין, בדרך כלל רז"ל משתמשים בביטוי של גויעה ובכי כמו געו כולם בבכייה...

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' יולי 24, 2023 10:39 pm

בשלהי מס' מכות דכ"ד ע"ב אמר להן - ר"ע - ומה לעוברי רצונו כך לעושי רצונו עאכ"ו...

למה ר"ע כינה אותם עוברי רצונו בזה שמזבחים לעצבים וכו', לפי מה שידוע לי גוי מותר לע"ז בשיתוף, וא"כ אולי כל הפולחן שעליהם בכו ר"ג וחביריו הוא ע"ז בשיתוף שמותר לגוי...

וגם הלשון התחילו הן בוכין, בדרך כלל רז"ל משתמשים בביטוי של גויעה ובכי כמו געו כולם בבכייה...

גם מה הס"ד של ר"ג וחביריו, לכאור' הק"ו של ר"ע נראה מאוד פשוט...

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ספונג'ה לבנין

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' יולי 25, 2023 3:26 pm

האם מותר לעשות ספונג'ה בבנין ביום ט' באב עכ"פ לאחר חצות יום, לבנין? משום צרכי רבים.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ספונג'ה לבנין

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יולי 25, 2023 5:16 pm

בנט"ג הביא מהערוה"ש שכל צרכי רבים נחשבים מצוה.
וע"ע מעיין אומר ח"ג עמ' רט.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ספונג'ה לבנין

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' יולי 25, 2023 8:09 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:בנט"ג הביא מהערוה"ש שכל צרכי רבים נחשבים מצוה.
וע"ע מעיין אומר ח"ג עמ' רט.

יישר כח.
כן חשבתי. בכ"א נראה שאם לא נחוץ, יעשו בליל שישי דהא סו"ס הוא היסח דעת, ולמה יוותרו ע"כ.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יעקל » ג' יולי 25, 2023 8:39 pm

כיוצא בו, לנקות את הכובע עם מכונת הספריי של הכובעים של כל מוכרי הכובעים בפשטות צריך לידחות, לא?

היות וט' באב חל בה' בשבוע, יותר לכבס כבר לפני חצות יום שישי ?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יעקל » ג' יולי 25, 2023 11:37 pm

בסוף איכה רבה מסופר שיש ויכוח בין כנס"י והקב"ה

כנס"י אומרת השיבנו ה'וגו' ונשובה וכו'

איפה ראו רז"ל בחכמתם בפסוק הזה שהקב"ה משיב "לא אלא שובו אלוי ואשובה אליכם" ?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' אוגוסט 14, 2024 2:43 pm

כיוצ"ב, איפה מרומז בכתוב ואני אהיה לה נאום וגו' את החידוש של באש היצתה ובאש אתה עתיד וכו' ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 14, 2024 9:06 pm

יעקל כתב:בסוף איכה רבה מסופר שיש ויכוח בין כנס"י והקב"ה

כנס"י אומרת השיבנו ה'וגו' ונשובה וכו'

איפה ראו רז"ל בחכמתם בפסוק הזה שהקב"ה משיב "לא אלא שובו אלוי ואשובה אליכם" ?

מלאכי ג ז (נכתב כמה עשרות שנים אחרי איכה).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 14, 2024 9:07 pm

יעקל כתב:כיוצ"ב, איפה מרומז בכתוב ואני אהיה לה נאום וגו' את החידוש של באש היצתה ובאש אתה עתיד וכו' ?

נרמז בו רק ש"באש אתה עתיד".

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' אוגוסט 14, 2024 10:43 pm

לכאורה, הפרט הזה של באש היצתה ובאש אתה עתיד נראה מיותר בתוך ברכת נחם. מה לי ייבנה באש, מה לי ייבנה ע"י דברים אחרים - העיקר שייבנה ?

כאילו מבואר שבאש היצתה וכו' הוא חלק השייך לעצמיות הנחמה, ושבלי זה אין הנחמה שלימה...

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי מטה עז » ה' אוגוסט 15, 2024 8:28 am

רמ"ד ואלי מסביר שהנחמה שלמה רק כאשר הקב"ה כדרכו מרפא במה שהוא מחץ. והיות הוא מחץ את המקדש באש הידועה, בפתח ולא בצירה, דהיינו האש הידועה של הגבורות, לכן הבניין והנחמה יהיו דווקא באש הגבורות, שכעת יגנו וישמרו על המקדש, וזו הנחמה השלמה. לכן: נחמו נחמו פעמיים, בגי' יצחק שהוא סוד הגבורה, וכך גם נחמו בגימטריה ציד, שיצחק מכניע את הציד העליון והתחתון של עשו הרשע.
לכן זכריה מבטיח שהקב"ה יהיה לחומת אש, אש הגבורות שהיא בג' מילואים שלה העולים כמנין: חומת/חותם, שכעת הגבורות מנחמות ושומרות, חותמות ומקיפות (הפוך מהחורבן שאז הן התעוררו להרוס), שלא יגשו החצונים והקליפות אל המקדש שייבנה במהרה בימינו.
קבצים מצורפים
image002.jpeg
image002.jpeg (115.33 KiB) נצפה 1103 פעמים
image001.jpeg
image001.jpeg (82.17 KiB) נצפה 1103 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מטה עז ב ה' אוגוסט 15, 2024 1:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' אוגוסט 15, 2024 11:53 am

ייש"כ על ההסבר העמוק. עכ"פ יש עדיין אי-מקבילות קטנה בין באש היצתה ובאש אתה עתיד שמשמע מינה שהאש בעצמה תקים את המקדש מחדש - ייבנה ע"י האש - וחומת אש הגבורות של זכריה שכשמה כן היא רק מגינה בפני החיצונים...

המחצתי ואני ארפא עדיין אינו מוחלט...

נראה שחכ"זל רצו קצת להוסיף אמאי דמשמע מקרא ...

וחוץ מזה ק"ק לי : מחד נאום הוי"ה ומאידך חומת אש הגבורות...


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים