עזריאל ברגר כתב:אולי לא צריך לשאול האם מותר אלא האם יש חובה.
הסברא נשמעת די הגיונית, שמשום "עת לעשות לה'" - יהיה על הרב לנהוג כפי שיטה דחוקה או דחויה או לנהוג לכתחילה באופן שיוצאים ידי חובה רק בדיעבד.
ומסתמא ראוי לרב כזה לברך על הלולב בצנעא כהלכה, ורק בבית הכנסת לעשות באופן השני.
אם כי יש לחשוש גם לאידך גיסא: שיבוא מי שיודע שהרב איטר (והרי זהו דבר הניכר בהנחת תפילין בכל יום!), ויורה שאין חילוק בין איטר לאדם רגיל!
בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:אולי לא צריך לשאול האם מותר אלא האם יש חובה.
הסברא נשמעת די הגיונית, שמשום "עת לעשות לה'" - יהיה על הרב לנהוג כפי שיטה דחוקה או דחויה או לנהוג לכתחילה באופן שיוצאים ידי חובה רק בדיעבד.
ומסתמא ראוי לרב כזה לברך על הלולב בצנעא כהלכה, ורק בבית הכנסת לעשות באופן השני.
אם כי יש לחשוש גם לאידך גיסא: שיבוא מי שיודע שהרב איטר (והרי זהו דבר הניכר בהנחת תפילין בכל יום!), ויורה שאין חילוק בין איטר לאדם רגיל!
א. הרי בכל מקרה יש שיטות שאיטר צריך ליטול ביד ימין ככל אדם, ושאני מתפילין ששם זה גזה"כ. ואני גם מכיר איטרים יקרים שאינם רבנים שנוטלים פעמים- פעם אחת ביד ימין (ואז מנענעים כשיטת האר"י הקדוש) ואז ביד שמאל (ואז מנענעים כמנהג אשכנז).
ב. לגבי הבלבול שעלול להיות לאידך גיסא- למיטב זכרוני (היו אז הרבה ד"ת ושיחות אז ייתכן שאני מתבלבל), הוא אמר שהוא שאל את מרן הגרשז"א שאלה זו ומרן הגרשז"א השיב לו שבהנחת תפילין כל אחד עושה מה שהוא זוכר מהבר מצוה, כי זה כל יום, ולא יבואו לטעות.
אם אטרים יעשו כמו הרב - זה ספק מכשול (שהרי יש דעות שאכן כך הם צריכים לעשות), אם הרב ינהג בעצמו כדין איטר (כדעות שהוא עושה אחרת מכולם) ויעשו כמוהו אנשים שאינם איטרים - זה ודאי מכשול.עזריאל ברגר כתב:ב. התכוונתי לומר שאיטרים אחרים יחקו את הרב בענין הלולב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 463 אורחים