לבי במערב כתב:הרי מבואר הוא במפרשים על־אתר: לפי שאין נשבעין אלא על טענה בדבר החשוב.
הא גופא קשיא, והלא דין פרוטה כדין מאה. וגם דהאי דינא הוא רק בשבועת מודה במקצת ולא בשבועת השומרים ועד אחד. וגם נחלקו רב ושמואל בשבועות שם האם שתי כסף הוא שיעור הכפירה או שיעור הטענה. והענין בכללותו צ"ב.
כדכד כתב:ילפינן מקרא זה הטעם
הבאתי כאן במקו"א דברי הרמב"ן "שדיני ממונות אין לתלותן בגזירות הכתוב אלא דברים שהדעת נוטה לדין הם".
עושה חדשות כתב:האם אין מקום להצריך עיון רב יותר בדין של מאה? האם עוול ועושק של מאה אינו חמור מזה של פרוטה? אולי בכלל זה רק בא לאפוקי שלא יזלזלו בפרוטה? או אולי לאידך שהפרוטה לבדה דורשת את מקסימום העיון האפשרי?
הפנו אותי לעיין כאן -
http://www.daat.ac.il/mishpat-ivri/skir ... asp?id=236ובתוך הדברים הביא שם, שבקהילת קרקא היו שלושה בתי דין שסמכויותיהם נקבעו על פי סכום התביעה: בית הדין התחתון דן בתביעות משווה פרוטה ועד עשרה זהובים; בית הדין השני דן בתביעות מעשרה זהובים ועד מאה זהובים; ובית הדין הגבוה דן ב"כל תביעות ממון שבעולם", בתביעות למעלה ממאה זהובים. בקהילת זולקווא נקבע שמי שיש לו דין בפחות ממאה זהובים פולנים חייב להתדיין בפני דייני הקהילה, ואם סכום התביעה גבוה יותר, רשאי התובע או הנתבע לדרוש שיתקיים הדיון בפני בית הדין הגדול של קהילת לבוב. בקהילות אחרות לא נידונו תביעות בסכומים קטנים בבתי הדין הרגילים. בקהילת בומברג, נהגו ש"משפט שבין איש לרעהו עד ששה ר"ט מחוייבים הצדדים לירד לפני הרב לבד. מן ששה ר"ט ומעלה, רשות בידי בעל דין להושיב אצלו שני הדיינים הקבועים".