מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תדיר קודם - טעם וגדר הדין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יורנו בדרך
הודעות: 51
הצטרף: א' יוני 07, 2020 5:19 pm

תדיר קודם - טעם וגדר הדין

הודעהעל ידי יורנו בדרך » ה' יולי 28, 2022 10:14 pm

יל"ע בטעם ובגדר הדין ד'תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם',
האם היינו משום שמצוה תדירה יותר הרי היא חשובה יותר, (וצריך קצת ביאור מדוע באמת חשובה יותר),
או שישנו טעם אחר בזה.

ומדברי התוס' (מגילה ג. ד"ה מבטלין) יש להוכיח, שהמקיים המצוה שאינה תדירה בתחילה, הר"ז כעין 'ביטול' למצוה התדירה, (יעו"ש דמיירי לענין עבודה ומקרא מגילה), ולפ"ז נראה שאין הטעם כמשנ"ת, דלא מסתבר שמחמת חשיבות בעלמא למצוה זו - יהא כ'ביטול' אם לא יקיימנה בתחילה.
ועיינתי בס' תדיר קודם (של הרב אדלר מאופקים) ולא מצאתי שדיבר בזה.

אשמח אם כל הערה והארה בענין. ייש"כ.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תדיר קודם - טעם וגדר הדין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יולי 28, 2022 10:49 pm

היכן ראיתם שם שהביטול היינו מה שמבטל את "תדיר קודם"?

תוספות לא הזכירו שם כלל את העניין של תדיר, וגם בגמרא לא מוזכר כלל חשבונות אלו של תדיר ומקודש וכו', אלא מוזכר בסוגיה רק חשיבות ["חמורה", "גדול", עיי"ש בסוגיה] של מצוות זו לעומת זו, מי נדחה מפני מי: מקרא מגילה, עבודה, תלמוד תורה [דרבים ודיחיד], כבוד תורה, הוצאת המת, מת מצוה. ותוספות ביארו שה"דחיה" בסוגיה היא לעניין קדימה, [ואכמ"ל בבירור כלל הסוגיה לפי זה].

אבל עכ"פ לא כתבו תוס' כלל מה הצד להקדים עבודה, ובפשטות אינו מצד תדיר, אלא מצד שעבודה בעצמה חשובה ["חמורה"] וזריזין מקדימין למצוות, ואם כבר לדייק מדברי התוספות - אזי כתוב כאן שלבטל "זריזין מקדימין" נחשב "ביטול".

ואולי דברי התוספות אמורים דוקא בעבודה, ומחדשים התוספות שעיקר זמנה של העבודה הוא משהאיר היום, ולא אח"כ, כעין דברי הרמב"ם שעיקר זמן תפילה הוא בהנץ החמה, ייראוך עם שמש, ולכן איחור עבודה מהזמן הזה נקרא ביטול עבודה, כי הופך את העבודה לדיעבד, ועכ"פ פחות לכתחילה/מהודרת.

לגבי מגילה הטעם שקוראים דוקא עכשיו ולא מאחרין לקרוא אחרי העבודה אינו מצד זריזין מקדימין, שהוא הרי ישנו גם בעבודה כנ"ל, ובהכרח לנחות כאן לעדיפות מצוה על מצוה מצד החומרא שלהן, או כנ"ל לנחות לגדרי המצוה מה דורשת כל מצוה מצד עצמה. והצורך של מצות מגילה לקרוא דוקא עכשיו הוא מצד פרסומי ניסא לשמוע מגילה עם כל הציבור כמש"כ התוס' בחצי השני של דבריהם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 460 אורחים