צופה ומביט,
אני מסכים שיש מגמות שונות בנפש האדם וא"א לאמוד השפעות, וללא ספק גם בקרב החסידים היו גישות שונות, ולאו כולהו בחדא מחתא מחתינהו.
האירוניה היא, שיושב הד"ח בצאנז ומקבל טענות (ולא משנה כלל אם הם נכונות אם לאו ביחס לדיון הזה, כי בסוף המגמה שהתעוררה לעומת הטענות הללו אחת היא במנותק מהאירועים ההיסטוריים) על עבירות שנעשו עם צידוקים בנוסח של עבירה לשמה, ושזה דרך גבוה מאד, ועוד דברים מהסוג הזה ואכמ"ל,
והוא מרעיש את כל העולם החסידי ושמחוצה לו, בגליציה והלאה, על הדברים הללו בשלהבת אש קודש,
לעומתו יש טוענים שהוא כלל לא חסיד, ולכן הוא לא מאן דאמר בנושאים הללו כי דרך הבעש"ט ותלמידיו,
בנקודה זו באה ההערה שציין לה לעיל אי"ס בילקוט הרועים (קראתי לפני שנים רבות מקווה שאני זוכר טוב) נצרך לבאר שהד"ח הוגה בספרי חסידות, והוא הולך ומפרט, וסיוע שלו ממה שהכת"י של פירוש האידרא של רמ"מ מויטעבסק לא ירד מעל שולחנו, והוגה בו תמידין כסדרן וכמה פעמים אמר תורה משמו.... זה מהנפלאות..
הפעולה של הד"ח הייתה חריפה מאד, והנושא כאן אינו השפעה מתנגדית כזו או אחרת אלא הרוח של האש וגפרית ורוח זלעפות לעומת הגישות הללו ששניהם מרחיקים ודוחים בתוקף, לא בטוח שניתן לדמות אותה למשהו אחר. אבל אולי. ועכ"פ חזי לאיצרופי.
הרי אנו יודעים שהוא היה מעיין בספר באותם ימים ממש ללא הרף, ולמה לחשוב שהוא לא הושפע מזה.