בעל התפארת כתב:מה הוא צועק, שהוא רוצה להרויח עוד כסף?
הרי מדובר כאן בהפקעה לא לפי שווי אמיתי, כמבואר במכתב.
יוצא פוניבז' כתב:בעל התפארת כתב:מה הוא צועק, שהוא רוצה להרויח עוד כסף?
הרי מדובר כאן בהפקעה לא לפי שווי אמיתי, כמבואר במכתב.
אם מדובר בהפקעה ללא שווי אמיתי, אז יתכבדו השוכרים וישכרו דירה אחרת. ואם אינם מוצאים להשיג במחיר פחות מכך, הווי אומר שזהו השווי האמיתי.
בעל התפארת כתב:יוצא פוניבז' כתב:בעל התפארת כתב:מה הוא צועק, שהוא רוצה להרויח עוד כסף?
הרי מדובר כאן בהפקעה לא לפי שווי אמיתי, כמבואר במכתב.
אם מדובר בהפקעה ללא שווי אמיתי, אז יתכבדו השוכרים וישכרו דירה אחרת. ואם אינם מוצאים להשיג במחיר פחות מכך, הווי אומר שזהו השווי האמיתי.
כשכתבו הפוסקים שאם מוכרי הדגים החליטו להפקיע שערים ומתקנים שלא לקנות דגים כמה שבועות עד שיחזירו את המחיר, לשיטתך אין מקום לתקן תקנה כזו, כי אם לא מוצאים להשיג דגים במחיר זול זה הופך את זה לשווי האמיתי?
עובדיה חן כתב:רובם על חשבון הורים מחו"ל .
נחומצ'ה כתב:גני גאולה הוא רק משל ודוגמא. והיינו טעמא לכל עיר ועיר, על מנהג המשכירים, שבכל קושי כלכלי, הנוחות הוא להעלות שכירות.
ובדרך צחות כנראה שכוונתם לזירוז הגאולה, שהיוקר יאמיר.
אך תחשבו טוב לפני יקור מחירים, על אברכים שמתמודדים, הן במחיה ואיך משפיע על חינוך ושלום הבית.
נחומצ'ה כתב:כמה הארות והערות.
א. למיתמם מדוע בי"ד לא פועל לטובת המשכירים.
1. הרי זה שהשקיע כאן דירה, נטל לעצמו משכנתא מטורפת [רוב הדירות נבנו בעשור האחרון], וידע מראש על גובה התשלום החודשי. כך שלא יכול לבכות שרק רוצה לחם וחלב.
2. כבעל נסיון עם משכירי דירות [15 שנה... עד שבאתי ל'נחלה'..], בית הדין מוטב שיתערב לטובת החלש. לעולם אימת משכיר על השוכר. קל לנצלו מפחד הזריקה.
3. העליה היא כן כמצג שוא. היא מגיעה עם תיאבון, כי אם פלוני הצליח ב'כדורי' קומה 7 להשכיר ב*****, אז למה אני לא? וגם ע"י עצה רעה של מתווכים, שמפתים בבלעדיות וכו'.
ב. כשאתה שוכר דירה לטווח קצר [כגון בבין הזמנים או לנופש], יש בידך בחירה ואתה לא שבוי בידי איש. כאן בדירות שבאים להתיישב, אדם נקשר לסביבה וכו', מגדל בה את משפחתו [נכנס בשתיים ויוצא בשש...], מתרגלים למוסדות החינוך. ואז באבחה אחת, מעלים לך ב2000 או 3000 שקלים ללא רחמים. נניח היה אומר המשכיר, כי זה נגד המשכנתא שלו, ניחא. אך סתם כי 'זה המחירים כאן' [ועיין בהנ"ל].
ג. זה היה צפוי. ובכל השכונות מעלים. אך הכל במדד כללי. אך למה שואל השוכר, שקצת נאנקים מיוקר המחיה, המחשבה הראשונה זה להטיל על השוכר עוד..
משוש דורים כתב:המחירים של דירה לקניה במרכז הארץ עומדים על קרוב ל2 מליון שקלים לדירת 3 חדרים.
אלכסנדרוס כתב:משוש דורים כתב:המחירים של דירה לקניה במרכז הארץ עומדים על קרוב ל2 מליון שקלים לדירת 3 חדרים.
עדכון:
דירת 3 חדרים בישוב ביתר עילית עולה היום 2.5 מליון ש"ח.
ראש כתב:אני מטפל רגשי, מקבל כך וכך לשעה. למה מנקה חדרי מדרגות מקבל פחות? לא יודע למה. אבל אני לא אקח כמוהו, כי אם אני יכול להשתכר, זה מה שאעשה.
לא אהיה חזיר, לא אסחוט בכל הכח כל מה שאני יכול. אבל המחיר המקובל, אקח. זו פרנסתי.
סגי נהור כתב:ראש כתב:אני מטפל רגשי, מקבל כך וכך לשעה. למה מנקה חדרי מדרגות מקבל פחות? לא יודע למה. אבל אני לא אקח כמוהו, כי אם אני יכול להשתכר, זה מה שאעשה.
לא אהיה חזיר, לא אסחוט בכל הכח כל מה שאני יכול. אבל המחיר המקובל, אקח. זו פרנסתי.
הענין מהותי יותר מזה. נניח שיבואו רבנים ויתקנו תקנה שעליך לקבל שכר של מנקה חדרי מדרגות, מה יקרה? עקב המחיר הזול ישתרך אצלך תור ארוך של פונים, שאת רובם תיאלץ להשיב ריקם. עם הזמן יהיו פחות ופחות מטפלים רגשיים (כי יעדיפו ללכת לנקות חדרי מדרגות), וכעבור זמן מפגש של טיפול רגשי יהיה מוצר יקר המציאות שרק פרוטקציונרים יחידי סגולה זוכים לו. ומה הועילו מתקנים בתקנתם? מאומה.
בעניננו, התוצאה מהורדה מלאכותית של המחירים לא תהיה שפע דירות במחיר סביר, אלא ביקוש יתר על ההיצע, שיוביל, למשל, לכך שרק חתנים של ראשי ישיבות ומנהלי מוסדות נכבדים יזכו לשכור דירות בירושלים (אמנם בזול). מישהו חושב שזה עדיף?
הענין הוא שכוחות השוק הטבעיים של היצע וביקוש מבטאים את הערך הנכון של כל עסקה ושל כל שירות הן למוכר והן לקונה. והתערבות מלאכותית (מלבד במקרים של קרטלים וכדומה, כאמור) יוצרת לרוב רק עיוותים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 298 אורחים