מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 19, 2022 12:05 am

ספרים וועלט כתב:בדיוק. לכן אם העדה ב"ה גדלה לא מספיק הוראה כללית שתתאים לכולם. חוץ אם אתה מסתפק בהוראות כמו דף יומי או לימוד מזומנים וכדומה, שאם כן חזרה קושיא לדוכתא, למה צריכים רבי עכשווי, אקבל משה רבינו, רבן יוחנן בן זכאי או חידושי הרי"ם.
מכאן תשובה גם לדוגמא שכתבת מתקופת אדה"ז - בעל התניא. ברור שרבי עם משנה ברורה ורחבה כמו אדה"ז לא היה בהישג יד של אותם החסידים, לכן על אף שנתוספו ספסלי בי מדרשא של הרב, נשארו שם וקיבלו הרבה הרבה יותר ממה שהיו מקבלים במקום אחר שלא היה שם משפיע גדול כמו אדה"ז. ובאמת גם הרבי בעצמו - האדה"ז ראה לנכון לעשות שינויים מסוימים לאור מצב החדש. גם ספר התניא עצמו הוא תוצאה מכך.
אם הרביים של חסידיות הענקיות (יוסף ה' עליהם אלף פעמים ויברך אותם) היו מסוגלים להרעיף מתורתם על ידי דרכים שונים למרבית צאן מרעיתם, וליתן להם הוראות והדרכות כמו שחסידים צריכים לקבל מאת רבותיהם, אז גם אני מסכים שזה טוב. אך סוף סוף יש איזה גבול. רוב רובם של האדמורי"ם אינם בגדר של אדה"ז וגם לא כמו הנשיא השביעי הרמ"מ זצ"ל.
הבעיה היא שגם לאחר שמגיעים לאותו גבול, לא מכירים בכך וממשיכים להגיד שהכל כמו בעבר. זה לא נכון לא היסטורית ולא מציאותית. התוצאה מכך היא או שצריכים לעוות מושגים, או שמתרגלים שאין צריכים לרבי ויכבדוהו בפיהם ולבם לא נכון עמו.

אני יכול לתאר את המצב בגור כהיום.
האם נראה לך שהקשר של החסיד עם הרבי נגמר במזומנים? ודאי שלא.
הרבי משפיע על כל פרט בחיים, למי שמעוניין בכך כמובן.
קודם כל אנשים לא עושים צעד בלי לשאול אותו, וגם אם אי אפשר להיכנס פיזית (יש הגרלה) אפשר תמיד על ידי המזכיר, שעונה תשובה לאחר מספר שעות.

יש שמועסן שיוצאים ממנו כל שבוע, ואלפי אנשים הוגים בהם.

יש טישין, תפילות. ובקיצור יש הרבה יותר קשר ממה שהיה לחסיד סטנדרטי בזמן האמרי אמת (היו אלפים שנסעו פעמים בודדות בימי חייהם).

ובעיקר, יש ההוראות המחייבות שלו, בצניעות, בטכנולוגיה, בניהול המוסדות, ובעוד נושאים.

אני לא יודע מה הגבול של הגודל שמונע מהרבי להשפיע על החסיד, וסביר להניח שזה דבר דינמי. כלומר המבחן הוא האם הגישעפט הזה מייצר את ה"סחורה" או לא. כלומר האם מתעלים שם בתורה ועבודת ה' או לא. בעיני, גור עוברת את המבחן הזה בהצלחה מרובה.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ג' יולי 19, 2022 12:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי יהושפט » ג' יולי 19, 2022 12:08 am

מקדש מלך כתב:הדברים שלך נכונים תאורטית. אבל החינוך בכל החצירות כבר יותר ממאה שנים האחרונות שונה, ויש לזה הרבה סיבות נכונות. על חלק כתבתי בקיצור וברמז בתחילת האשכול (שלא לדבר על עזיבה שנים רבות לאחר הנהגת הרבי). אני חושב שאם תחיה בחצר מבפנים לא תצטרך הסברים נוספים. כמובן לא אמרתי שאסור לאדם פרטי לעזוב למקום אחר, אלא שהמסר של החצר תמיד יהיה שהיעדר הקשר האישי לא מהוה סיבה לעזיבה.

כמובן שכל חסיד יכול במקביל ליצור קשר עם רבי אחר, או חסיד גדול וכדומה. וזה דבר מקובל מאוד.
אבי שיחיה תמיד מצא לו עוד רעבעס' חוץ מהרבי מגור, והיה עומד בפניהם באימה ויראה בדיוק כפי שעמד מול הרבי מגור, למרות שלפעמים הוא היה אולי החסיד היחיד...

לצורך הענין נקבל את כל מה שכתבת, אבל למה עזיבה על הרקע הזה היא רדודה? כי ככה מחנכים בחסידות מסיבות אחרות?

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 19, 2022 12:13 am

יהושפט כתב:לצורך הענין נקבל את כל מה שכתבת, אבל למה עזיבה על הרקע הזה היא רדודה? כי ככה מחנכים בחסידות מסיבות אחרות?

אני חושב שישעיהו עצמו כבר הסכים איתי...

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 19, 2022 12:19 am

ישעיהו לוריא כתב:למה שכתבת מקודם לגבי הודעתי, אני מסכים בהחלט.
(גם מודה שיש לי מגמות אבל איני מסתירן)

מה שכתבת בהודעה האחרונה על הרבי שמורה דרך בכל הדברים המתחדשים.
אחרי כמה שורות הבאת דוגמא את הרבי מחב''ד, שהפסיק להורות בפועל כבר לפני שלוש עשרות שנה.אז איך זה מתיישב?

מה שכתבת שרבי, בראש ובראשונה הוא 'מורה תורה', זה באמת מה שהיה הכי חסר לי.

אם אתה נוהג לפי הוראותיו בדיוק ככתבן וכלשונן, זה אומר שאתה מאמין שדווקא הם מותאמות לדורינו (כך לגבי חב"ד).
את ההגיון שבכך יסבירו החבדי"ם שבינינו. גם אני יכול לנסות להבין את ההגיון שלהם, אבל עיקר הנקודה היא לא ההגיון שבבחירה שלהם, אלא עצם העובדה שהם מחוייבים להוראותיו.

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' יולי 19, 2022 12:55 am

מקדש מלך כתב:
ספרים וועלט כתב:בדיוק. לכן אם העדה ב"ה גדלה לא מספיק הוראה כללית שתתאים לכולם. חוץ אם אתה מסתפק בהוראות כמו דף יומי או לימוד מזומנים וכדומה, שאם כן חזרה קושיא לדוכתא, למה צריכים רבי עכשווי, אקבל משה רבינו, רבן יוחנן בן זכאי או חידושי הרי"ם.
מכאן תשובה גם לדוגמא שכתבת מתקופת אדה"ז - בעל התניא. ברור שרבי עם משנה ברורה ורחבה כמו אדה"ז לא היה בהישג יד של אותם החסידים, לכן על אף שנתוספו ספסלי בי מדרשא של הרב, נשארו שם וקיבלו הרבה הרבה יותר ממה שהיו מקבלים במקום אחר שלא היה שם משפיע גדול כמו אדה"ז. ובאמת גם הרבי בעצמו - האדה"ז ראה לנכון לעשות שינויים מסוימים לאור מצב החדש. גם ספר התניא עצמו הוא תוצאה מכך.
אם הרביים של חסידיות הענקיות (יוסף ה' עליהם אלף פעמים ויברך אותם) היו מסוגלים להרעיף מתורתם על ידי דרכים שונים למרבית צאן מרעיתם, וליתן להם הוראות והדרכות כמו שחסידים צריכים לקבל מאת רבותיהם, אז גם אני מסכים שזה טוב. אך סוף סוף יש איזה גבול. רוב רובם של האדמורי"ם אינם בגדר של אדה"ז וגם לא כמו הנשיא השביעי הרמ"מ זצ"ל.
הבעיה היא שגם לאחר שמגיעים לאותו גבול, לא מכירים בכך וממשיכים להגיד שהכל כמו בעבר. זה לא נכון לא היסטורית ולא מציאותית. התוצאה מכך היא או שצריכים לעוות מושגים, או שמתרגלים שאין צריכים לרבי ויכבדוהו בפיהם ולבם לא נכון עמו.

אני יכול לתאר את המצב בגור כהיום.
האם נראה לך שהקשר של החסיד עם הרבי נגמר במזומנים? ודאי שלא.
הרבי משפיע על כל פרט בחיים, למי שמעוניין בכך כמובן.
קודם כל אנשים לא עושים צעד בלי לשאול אותו, וגם אם אי אפשר להיכנס פיזית (יש הגרלה) אפשר תמיד על ידי המזכיר, שעונה תשובה לאחר מספר שעות.

יש שמועסן שיוצאים ממנו כל שבוע, ואלפי אנשים הוגים בהם.

יש טישין, תפילות. ובקיצור יש הרבה יותר קשר ממה שהיה לחסיד סטנדרטי בזמן האמרי אמת (היו אלפים שנסעו פעמים בודדות בימי חייהם).

ובעיקר, יש ההוראות המחייבות שלו, בצניעות, בטכנולוגיה, בניהול המוסדות, ובעוד נושאים.

אני לא יודע מה הגבול של הגודל שמונע מהרבי להשפיע על החסיד, וסביר להניח שזה דבר דינמי. כלומר המבחן הוא האם הגישעפט הזה מייצר את ה"סחורה" או לא. כלומר האם מתעלים שם בתורה ועבודת ה' או לא. בעיני, גור עוברת את המבחן הזה בהצלחה מרובה.

אני לא התכוונתי לגור דווקא, התכוונתי עקרונית, וזה יהיה נוגע בעתיד הקרוב להרבה חצרות בע"ה.
עכשיו לדבריך:
מקדש מלך כתב: אנשים לא עושים צעד בלי לשאול אותו, וגם אם אי אפשר להיכנס פיזית (יש הגרלה) אפשר תמיד על ידי המזכיר, שעונה תשובה לאחר מספר שעות

איזה פירוש יש לתשובה שמקבלים מרבי שלא מכיר לא את החסיד וגם לא את אביו ומשפחתו הקרובה אולי בדוחק הוא נזכר מי היה הסבא שלך?
ושוב, אם תענה שזה על פי רוה"ק וכו', אז מספיק לקבל תשובה מתוך חומש כמו רב בדיק בסיפרא או לפתוח אגרות קודש.
אבל כאמור זה עיוות היסטורי, בעבר כאשר הרבי ענה הוא - בדרך כלל - הכיר את השואל ואת מעשהו, וענה לו לפי רוחו ולפי צרכי השואל.
מקדש מלך כתב: יש שמועסן שיוצאים ממנו כל שבוע, ואלפי אנשים הוגים בהם.

מה רע ללמוד שפת אמת שיש על כל שבוע, או אולי קצת רבינו בחיי וחתם סופר?
אתה מפספס את הנקודה או עושה עצמך כאילו לא הבנת. שמועס שנאמר לחבורה מצומצמת של אנשים יש בו תועלת שהשמועס נארג כפי המידות של השומעים. כאשר ישנם ב"ה אלפים שומעים, לא מספיק שמועס כוללני בשביל כולם. מלבד אם תאמר שזה ככה על פי רוה"ק ובדרך נסיי כל אחד מקבל את הצריך לו.
גם אצל אדה"ז ידוע שנתן עצות ספציפיות לאנשים שונים ולסוגי אנשים שונים.
מקדש מלך כתב: יש טישין, תפילות. ובקיצור יש הרבה יותר קשר ממה שהיה לחסיד סטנדרטי בזמן האמרי אמת (היו אלפים שנסעו פעמים בודדות בימי חייהם).

כאן אין קשר עם הרבי, יש קשר עם הממסד עם הכלל, אולי הוא אפילו בדרגה גבוהה יותר ממה שהיה בעבר, ביהמ"ד ענקי וברוב עם הדרת מלך מלכי המלכים. אבל בשביל כך יכולים גם לילך למקומות אחרים. הנקודה שלי היא שמגיע זמן שעל הרבי עצמו להפנים שהמשימה היא גדולה מדי בשביל אדם אחד, ואו שישתף אחרים עמו במלאכת הקודש, או שיעמיד תחתיו מנהיגים למקומותיהם במושבותיהם וכו' עכ"פ אי אפשר לאחוז בעוגה גדולה כל כך ולאוכלה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יולי 19, 2022 2:50 am

מספרים סיפור:
פעם היה סופר בווילנא שרצה להרויח כסף, ונסע למדינת אשכנז למכור מזוזות. הוא ידע שהציבור באשכנז הם עמי הארץ ורפורמים, והם היו עלולים להאמין לכל, ע"כ הוא מכר להם את המזוזות אשר תחת ידו לשמירה וסגולה על הדלת. הגרמניים התלהבו על העסק וכולם באו לקנות ממנו את המזוזות שהיו לו. אחרי שנגמר אצלו המלאי, באו עדיין לבקש ממנו מזוזות. מה עשה? לקח מגילת אסתר שהיה תחת ידו, וקרע אותו לחתיכות, ומכר כל חתיכה גלולה כאילו היה מזוזה.
בעל הבית אחד החליט לפתוח את המזוזה שלו וראה שכתוב שמה מילה אחת 'ויזתא'. הוא רץ על הרבינר דוקטור ושאל אותו האם המזוזה שלו כשירה. הרבינר דוקטור לא ידע בעצמו כלום, והוריד את המזוזה שלו וראה שכתוב שמה 'פרשנדתא'. אמר הרבינר-דוקטור "אם פרשנדתא הוא מזוזה, הויא ויזתא ג"כ מזוזה".

מספרים על 'חסידי' האמרי אמת שלא היה להם שום קשר אתו כלל וכלל, ומזה מסיקים האיך זה היה אמור להיות נראה היום. מי אמר שאז היה בסדר? אולי גם אז היה יותר גדול מדי, והיה להם לפרוש ולמצוא אדמו"ר חדש אשר ישא אותם על כנפיו? איזה נביא הגיע להעיד עליהם שמעשיהם רצויים?
ועל הכל, מאיפוא יצרו איסור זה של עזיבה? הסיפור עם הבעל התניא הוא בדיחה עלובה, כי עדיין כתב מאמרים ושלח אותם ללמוד, היו לו תלמידים והסתפקו בהם, כי לא היה להם תחליף. ובעת אשר נלב"ע, לא היה שום הכרח שה'חצר' ישרד. יש שהלכו לר' אהרן סטראשיילא, ואיזה בת קול יצא להגיד שטעו בזה?

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' יולי 19, 2022 3:00 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מספרים על 'חסידי' האמרי אמת שלא היה להם שום קשר אתו כלל וכלל, ומזה מסיקים האיך זה היה אמור להיות נראה היום. מי אמר שאז היה בסדר? אולי גם אז היה יותר גדול מדי, והיה להם לפרוש ולמצוא אדמו"ר חדש אשר ישא אותם על כנפיו? איזה נביא הגיע להעיד עליהם שמעשיהם רצויים?


הבנת ממש הפוך ממה שכתבתי.
אלפים רבים מבין חסידי גור בפולין לפני השואה, היו חסידי אלכסנדר, ראדזין, מודז'יץ, ראדומסק, פיאסצנה ועוד ועוד שדווקא נמשכו אליו ולחצרו.
ההיפך ממה שכתבת.

ובאמת באתי להפריך את הדברים שניסו לכתוב ולהשוות את המצב היום בגור, שאלפים עזבוה במשך עשרות השנים האחרונות ואולי חמשה עשר הצטרפו אליה, להשוות את זה להנהגת האמרי אמת זה אבסורד

תנועה החוצה מגור היה רק לברסלב במימדים ובהיקפים פרומיליים מהתנועה אל גור בזמנו של האמרי אמת.
[כמובן הייתה תנועה נוספת החוצה. השם ישמור. לציונות וחילוניות, וגם היא נעצרה המון בזכות עבודתו של האמרי אמת על אגודת ישראל שהייתה תנועת הקירוב הגדולה ביותר מאז ומעולם, עד כדי כך שמרבית מתנגדי האגודה, בשנים האחרונות סמוך לשואה, הודו והחלו להצטרף לפעילותה]

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' יולי 19, 2022 3:36 am

מרדכי היה בן למשפחה מרובת ילדים שבשורשה הייתה משפחת חסידי גור חשובה.
אחרי מלחמת העולם הראשונה התגלגל האב לגרמניה. מרדכי כבר נולד בברסלאו - ורוצלב.

כשעלו הנאצים לשלטון החלו הרדיפות והנגישות. את האב עצרו לתקופה ממושכת. אחרי ששוחרר האב, נמלטו בעור שיניהם מגרמניה לפלסטינה.

מעט אחר שעלה הרבי האמרי אמת לארץ, לקח האב איתו את כל הילדים להיכנס אצל הרבי בהתרגשות רבה.
הם היו ששה ילדים. האמרי אמת ישב כפוף ושפוף.
כל הילדים עברו ולחצו לרבי את היד.

אף אחד לא ידע שמזה זמן ניכר, מתנדב מרדכי בגדנ"ע ומתאמן שם. הוא היה חומק בלאט מהבית וחוזר עם תירוצי היעדרות שונים. אפילו האב הקפדן שסיגל לעצמו הנהגות 'יקיות', לא העלה על דעתו מה עושה בנו הצעיר.

אבל כשמרדכי עבר בין יתר הילדים מול הרבי, הרים האמרי אמת את ראשו החלוש ולהט לו 'יונגעלע. זאלס'ט געדענקען אז סאוז דא אג-אט אויף דעם וועלט'. ילד, זכור נא שיש בורא לעולם.

מרדכי היחיד מבין כל הילדים, הלך והתרחק, נמנה על הלוחמים הצעירים והאמיצים ביותר במלחמת העצמאות וכו'. נעשה לחוקר דתות ופסיכולוג, לסוציולוג בעל שם עולמי, אבל תמיד תמיד נשאר יהודי מאמין, כל עבודתו ומחקריו משולבים ביהדות, ובניגוד למרבית הפסיכולוגים בני דורו, שם אותה במרכז שיטתו והאמונה והמצוות הם לוז משנתו ואף ממשנת החסידות דלה את עיקרי התיאוריה המחודשת שלו. בכל השנים והניסיונות היו תמיד מילות הרבי לנגד עיניו. כך מעיד.
מבניו קם דור ישרים מבורך ובהם גם בן מרביץ תורה חשוב ומיוחד. (שמפאת כבודו לא הזכרתי את שם אביו במלואו).

את הסיפור שמעתי לפני הרבה שנים, והערב, לכבוד הדיון כאן בפורום, אימתתי אותו מול בן משפחה קרוב שיחי'. בימים הקרובים אקווה לשמוע מהאיש בעצמו שכיום הוא בגיל זקנה מופלגת.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 19, 2022 4:18 am

ספרים וועלט כתב:
מקדש מלך כתב:
ספרים וועלט כתב:בדיוק. לכן אם העדה ב"ה גדלה לא מספיק הוראה כללית שתתאים לכולם. חוץ אם אתה מסתפק בהוראות כמו דף יומי או לימוד מזומנים וכדומה, שאם כן חזרה קושיא לדוכתא, למה צריכים רבי עכשווי, אקבל משה רבינו, רבן יוחנן בן זכאי או חידושי הרי"ם.
מכאן תשובה גם לדוגמא שכתבת מתקופת אדה"ז - בעל התניא. ברור שרבי עם משנה ברורה ורחבה כמו אדה"ז לא היה בהישג יד של אותם החסידים, לכן על אף שנתוספו ספסלי בי מדרשא של הרב, נשארו שם וקיבלו הרבה הרבה יותר ממה שהיו מקבלים במקום אחר שלא היה שם משפיע גדול כמו אדה"ז. ובאמת גם הרבי בעצמו - האדה"ז ראה לנכון לעשות שינויים מסוימים לאור מצב החדש. גם ספר התניא עצמו הוא תוצאה מכך.
אם הרביים של חסידיות הענקיות (יוסף ה' עליהם אלף פעמים ויברך אותם) היו מסוגלים להרעיף מתורתם על ידי דרכים שונים למרבית צאן מרעיתם, וליתן להם הוראות והדרכות כמו שחסידים צריכים לקבל מאת רבותיהם, אז גם אני מסכים שזה טוב. אך סוף סוף יש איזה גבול. רוב רובם של האדמורי"ם אינם בגדר של אדה"ז וגם לא כמו הנשיא השביעי הרמ"מ זצ"ל.
הבעיה היא שגם לאחר שמגיעים לאותו גבול, לא מכירים בכך וממשיכים להגיד שהכל כמו בעבר. זה לא נכון לא היסטורית ולא מציאותית. התוצאה מכך היא או שצריכים לעוות מושגים, או שמתרגלים שאין צריכים לרבי ויכבדוהו בפיהם ולבם לא נכון עמו.

אני יכול לתאר את המצב בגור כהיום.
האם נראה לך שהקשר של החסיד עם הרבי נגמר במזומנים? ודאי שלא.
הרבי משפיע על כל פרט בחיים, למי שמעוניין בכך כמובן.
קודם כל אנשים לא עושים צעד בלי לשאול אותו, וגם אם אי אפשר להיכנס פיזית (יש הגרלה) אפשר תמיד על ידי המזכיר, שעונה תשובה לאחר מספר שעות.

יש שמועסן שיוצאים ממנו כל שבוע, ואלפי אנשים הוגים בהם.

יש טישין, תפילות. ובקיצור יש הרבה יותר קשר ממה שהיה לחסיד סטנדרטי בזמן האמרי אמת (היו אלפים שנסעו פעמים בודדות בימי חייהם).

ובעיקר, יש ההוראות המחייבות שלו, בצניעות, בטכנולוגיה, בניהול המוסדות, ובעוד נושאים.

אני לא יודע מה הגבול של הגודל שמונע מהרבי להשפיע על החסיד, וסביר להניח שזה דבר דינמי. כלומר המבחן הוא האם הגישעפט הזה מייצר את ה"סחורה" או לא. כלומר האם מתעלים שם בתורה ועבודת ה' או לא. בעיני, גור עוברת את המבחן הזה בהצלחה מרובה.

אני לא התכוונתי לגור דווקא, התכוונתי עקרונית, וזה יהיה נוגע בעתיד הקרוב להרבה חצרות בע"ה.
עכשיו לדבריך:
מקדש מלך כתב: אנשים לא עושים צעד בלי לשאול אותו, וגם אם אי אפשר להיכנס פיזית (יש הגרלה) אפשר תמיד על ידי המזכיר, שעונה תשובה לאחר מספר שעות

איזה פירוש יש לתשובה שמקבלים מרבי שלא מכיר לא את החסיד וגם לא את אביו ומשפחתו הקרובה אולי בדוחק הוא נזכר מי היה הסבא שלך?
ושוב, אם תענה שזה על פי רוה"ק וכו', אז מספיק לקבל תשובה מתוך חומש כמו רב בדיק בסיפרא או לפתוח אגרות קודש.
אבל כאמור זה עיוות היסטורי, בעבר כאשר הרבי ענה הוא - בדרך כלל - הכיר את השואל ואת מעשהו, וענה לו לפי רוחו ולפי צרכי השואל.
מקדש מלך כתב: יש שמועסן שיוצאים ממנו כל שבוע, ואלפי אנשים הוגים בהם.

מה רע ללמוד שפת אמת שיש על כל שבוע, או אולי קצת רבינו בחיי וחתם סופר?
אתה מפספס את הנקודה או עושה עצמך כאילו לא הבנת. שמועס שנאמר לחבורה מצומצמת של אנשים יש בו תועלת שהשמועס נארג כפי המידות של השומעים. כאשר ישנם ב"ה אלפים שומעים, לא מספיק שמועס כוללני בשביל כולם. מלבד אם תאמר שזה ככה על פי רוה"ק ובדרך נסיי כל אחד מקבל את הצריך לו.
גם אצל אדה"ז ידוע שנתן עצות ספציפיות לאנשים שונים ולסוגי אנשים שונים.
מקדש מלך כתב: יש טישין, תפילות. ובקיצור יש הרבה יותר קשר ממה שהיה לחסיד סטנדרטי בזמן האמרי אמת (היו אלפים שנסעו פעמים בודדות בימי חייהם).

כאן אין קשר עם הרבי, יש קשר עם הממסד עם הכלל, אולי הוא אפילו בדרגה גבוהה יותר ממה שהיה בעבר, ביהמ"ד ענקי וברוב עם הדרת מלך מלכי המלכים. אבל בשביל כך יכולים גם לילך למקומות אחרים. הנקודה שלי היא שמגיע זמן שעל הרבי עצמו להפנים שהמשימה היא גדולה מדי בשביל אדם אחד, ואו שישתף אחרים עמו במלאכת הקודש, או שיעמיד תחתיו מנהיגים למקומותיהם במושבותיהם וכו' עכ"פ אי אפשר לאחוז בעוגה גדולה כל כך ולאוכלה.

אתה מצמצם את המושג רבי למשהו מסויים, וטוען משום מה שהחסידות חייבת להכיר דווקא בפרשנות המצומצמת שלך. אבל במציאות זה לא ככה ולא היה ככה.

הנה ברסלב בחרו לבדוק ברבי שכבר נלב"ע, וזה היה בשלב מאוד קדום בחסידות.
בתחילת האשכול כתבתי באריכות על עניין הרבי, ואם תעיין שמה, תראה שרוב העניין שהיה לחסידים ברבי לא תלוי בכלל באמות המידה שאתה קבעת.
בעל התניא נתן עצות לאנשים שונים, ואחר כך הדפיס ספר שלדבריו עונה לכולם! האם באמת דור לאחר מכן או במקום אחר כולם משתמשים בעצות הללו, או שהם היו מותאמים בדרך פלא לכל יושבי רוסיא בלבד בשנים המסויימות הללו?
יש עוד דוגמאות, אבל הצד השווה שבהם הוא כנ"ל, שאיני יודע מניין לך שהחסידות מחוייבת לפרשנות שהצעת.
ואם תטען שאין הבדל בין ציור רוחני של רבי מסויים למשה רבינו, אני חלוק עליך. וראה מה שביארתי בתחילת האשכול את ההגיון שהיה לחסידים בעניין הרבי ובמי וכיצד לבחור, ותראה האם ההגיון הזה לא מתקיים גם במקרים כאלו (ולטעמי להיפך, עיקר העניין שהיה לחסידים ברבי מתקיים בדור הזה יותר טוב דווקא כשהחסידות גדולה, ואולי אבאר זאת בהמשך).

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אראל » ג' יולי 19, 2022 7:28 am

ישעיהו לוריא כתב:...

אבל כשמרדכי עבר בין יתר הילדים מול הרבי, הרים האמרי אמת את ראשו החלוש ולהט לו 'יונגעלע. זאלס'ט געדענקען אז סאוז דא אג-אט אויף דעם וועלט'. ילד, זכור נא שיש בורא לעולם...

סבי ז"ל היה מרגלא בפומיה לספר, שממש המילים הללו אמר לו האמרי אמת, כשנסע מירושלים מישפ"א למעונו של אביו ברמת יצחק, נכנס ליפרד מן האמרי אמת, הרבי הביט עליו ואמר לו כנ"ל
האם זה היה 'נוסח' שהי' רגיל הא"א לומר בפרידה?

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמש » ג' יולי 19, 2022 7:36 am

צופה_ומביט כתב:
כשתילי זיתים כתב:לכאורה כל ענין כתיבת שם הנדבן על גבי מעיל ספר תורה הוא דבר מאוד מוזר, ורגשי לב היהודים שלי אומרים שזה בזיון התורה. מתי התחיל מנהג זה?
אבל איני רואה חילוק בין לשה"ק לאנגלית.

איני יודע מתי התחיל, אבל על הווימפל שהיה נהוג באשכנז היו כותבים את שם התינוק ואביו ומקומו.

ושם כתבו גם בלועזית. מ.ש.ל.

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ג' יולי 19, 2022 7:59 am

מקדש מלך כתב:הנה ברסלב בחרו לבדוק ברבי שכבר נלב"ע, וזה היה בשלב מאוד קדום בחסידות.


מקדש מלך כתב:אם אתה נוהג לפי הוראותיו בדיוק ככתבן וכלשונן, זה אומר שאתה מאמין שדווקא הם מותאמות לדורינו (כך לגבי חב"ד).
את ההגיון שבכך יסבירו החבדי"ם שבינינו. גם אני יכול לנסות להבין את ההגיון שלהם, אבל עיקר הנקודה היא לא ההגיון שבבחירה שלהם, אלא עצם העובדה שהם מחוייבים להוראותיו.


הצדקת השיטה בגור של ימינו, תחת הנהגת הרבי שליט"א, באמצועת חסידויות ברסלב וחב"ד, היא הצדקה מעניינת, המלמדת על מודעות עצמית בריאה, ועם זאת יש להכיר בכך שזו דרך קצת חריגה בנוף החסידות (לא שיש בכך פגם).

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 19, 2022 8:01 am

אלכסנדרוס כתב:
מקדש מלך כתב:הנה ברסלב בחרו לבדוק ברבי שכבר נלב"ע, וזה היה בשלב מאוד קדום בחסידות.


מקדש מלך כתב:אם אתה נוהג לפי הוראותיו בדיוק ככתבן וכלשונן, זה אומר שאתה מאמין שדווקא הם מותאמות לדורינו (כך לגבי חב"ד).
את ההגיון שבכך יסבירו החבדי"ם שבינינו. גם אני יכול לנסות להבין את ההגיון שלהם, אבל עיקר הנקודה היא לא ההגיון שבבחירה שלהם, אלא עצם העובדה שהם מחוייבים להוראותיו.


הצדקת השיטה בגור של ימינו, תחת הנהגת הרבי שליט"א, באמצועת חסידויות ברסלב וחב"ד, היא הצדקה מעניינת, המלמדת על מודעות עצמית בריאה, ועם זאת יש להכיר בכך שזו דרך קצת חריגה בנוף החסידות (לא שיש בכך פגם).

כפי שכתבתי לעיל, בחרתי במקרים הכי קיצוניים, כדי לא להיכנס לויכוחים עובדתיים מתישים וחסרי פתרון (אני מודע למשקל הקטן שלי בפורום, למרות היתרון המספרי בעולם האמיתי...).

לגבי ברסלב, בהודעה הקודמת, לא הובא כדי להשוות לגור, אלא כדי להראות שאיש מעולם לא היה מחוייב לפרשנות הצרה במושג רבי, כמישהו שמקרב אנשים לעבודת הבורא באופן אישי ובלתי אמצעי. כמובן שהקיצוניות ההפוכה של רבי שכלל אינו בעולם הזה, היתה גם היא שנויה במחלוקת, אבל לא מהסיבות שמנה הרב ספרים ו'

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי יהושפט » ג' יולי 19, 2022 8:28 am

וכידוע שבחסידויות אחרות ביקרו בחריפות את ברסלב בין היתר על כך שאין להם רבי חי, וכינום "טויטע חסידים", וזו היתה גם הגישה בפולין ובגור אליהם כי שקראתי באיזהו מקומן מזכרונות או משהו דומה של חס"ג [נשתכח ממני המקור]. ואצ"ל שמה שקרה בחב"ד בימינו אינו מהווה ראיה על דרך החסידות בכלל מטעמים ידועים, והגם שלמעשה הרבי חי בקרבם ומשמעותי בחייהם הרבה יותר מהרבה מאד רב'ס חיים.

זה כמובן לא נוגע לגוף השאלה, א. מה בדיוק ההגדרה של רבי וב. אפשרות שלא מעלים כאן בכלל, משום מה, הגם שהיא ידועה לכל, שבימינו יש חשיבות רבה יותר - כמעט שלא בערך - לקהילה, מלעומד בראשה. אמנם יש כאלו שרואים בכך רק דבר שלילי, ומשתמשים לנגח בו קהלים וציבורים שונים, אבל לדעת רבים במציאות ימינו זה הדבר הנכון.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 19, 2022 8:47 am

יהושפט כתב:וכידוע שבחסידויות אחרות ביקרו בחריפות את ברסלב בין היתר על כך שאין להם רבי חי, וכינום "טויטע חסידים", וזו היתה גם הגישה בפולין ובגור אליהם כי שקראתי באיזהו מקומן מזכרונות או משהו דומה של חס"ג [נשתכח ממני המקור]. ואצ"ל שמה שקרה בחב"ד בימינו אינו מהווה ראיה על דרך החסידות בכלל מטעמים ידועים, והגם שלמעשה הרבי חי בקרבם ומשמעותי בחייהם הרבה יותר מהרבה מאד רב'ס חיים.

זה כמובן לא נוגע לגוף השאלה, א. מה בדיוק ההגדרה של רבי וב. אפשרות שלא מעלים כאן בכלל, משום מה, הגם שהיא ידועה לכל, שבימינו יש חשיבות רבה יותר - כמעט שלא בערך - לקהילה, מלעומד בראשה. אמנם יש כאלו שרואים בכך רק דבר שלילי, ומשתמשים לנגח בו קהלים וציבורים שונים, אבל לדעת רבים במציאות ימינו זה הדבר הנכון.

אני מפנה שוב לקטעים שכתבתי בתחילת האשכול, שם נגעתי כמדומה בקצרה בנקודות שאתה מעלה. ואוסיף עוד נקודה עדינה, תמיד וגם היום היתה חשיבות רבה לעצם אישיות ה"חסיד", חוץ מאישיות ה"רבי". וכמדומה שגם לזה התייחסתי שם.

צופה_ומביט
הודעות: 5788
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יולי 19, 2022 11:12 am

שמש כתב:
צופה_ומביט כתב:
כשתילי זיתים כתב:לכאורה כל ענין כתיבת שם הנדבן על גבי מעיל ספר תורה הוא דבר מאוד מוזר, ורגשי לב היהודים שלי אומרים שזה בזיון התורה. מתי התחיל מנהג זה?
אבל איני רואה חילוק בין לשה"ק לאנגלית.

איני יודע מתי התחיל, אבל על הווימפל שהיה נהוג באשכנז היו כותבים את שם התינוק ואביו ומקומו.

ושם כתבו גם בלועזית. מ.ש.ל.

חשבתי על זה מעיקרא שמא כתבו שם גם בלועזית וממילא מ.ש.ל, אבל חיפשתי ולא מצאתי דוגמה.
תוכל להפנות אותי לדוגמאות?
תודה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 19, 2022 12:37 pm

צופה_ומביט כתב:
שמש כתב:
צופה_ומביט כתב:
כשתילי זיתים כתב:לכאורה כל ענין כתיבת שם הנדבן על גבי מעיל ספר תורה הוא דבר מאוד מוזר, ורגשי לב היהודים שלי אומרים שזה בזיון התורה. מתי התחיל מנהג זה?
אבל איני רואה חילוק בין לשה"ק לאנגלית.

איני יודע מתי התחיל, אבל על הווימפל שהיה נהוג באשכנז היו כותבים את שם התינוק ואביו ומקומו.

ושם כתבו גם בלועזית. מ.ש.ל.

חשבתי על זה מעיקרא שמא כתבו שם גם בלועזית וממילא מ.ש.ל, אבל חיפשתי ולא מצאתי דוגמה.
תוכל להפנות אותי לדוגמאות?
תודה.

שאלתי את הרב"ש המבורגר שליט"א, האם היתה תופעה של כתיבת שם לועזי באותיות לועזיות על הווימפעל, להלן תשובתו
לא היתה 'תופעה' כזו, אולי מקרים בודדים בשולי השוליים. כמו שלא קיימת תופעה של 'שיעור כללי' באמהרית, אף כי איני יכול להבטיח שמעולם לא קרה דבר כזה.


---
בהמשך אפצל מכאן את כל הדיון הזה למקום בפנ"ע.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' יולי 19, 2022 1:23 pm

יש תח"י צילום של ווימפעל עם שם לועזי באותיות לועזיות, בנוסף לשם ה"קודש" (כפי שנקרא באשכנז)

אבל מדובר בדורות האחרונים (וכדברי רב"ש לא מדובר מהתלמידי חכמים דשם)

שמש
הודעות: 1587
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמש » ג' יולי 19, 2022 2:07 pm

איש_ספר כתב:
צופה_ומביט כתב:
שמש כתב:
צופה_ומביט כתב:
כשתילי זיתים כתב:לכאורה כל ענין כתיבת שם הנדבן על גבי מעיל ספר תורה הוא דבר מאוד מוזר, ורגשי לב היהודים שלי אומרים שזה בזיון התורה. מתי התחיל מנהג זה?
אבל איני רואה חילוק בין לשה"ק לאנגלית.

איני יודע מתי התחיל, אבל על הווימפל שהיה נהוג באשכנז היו כותבים את שם התינוק ואביו ומקומו.

ושם כתבו גם בלועזית. מ.ש.ל.

חשבתי על זה מעיקרא שמא כתבו שם גם בלועזית וממילא מ.ש.ל, אבל חיפשתי ולא מצאתי דוגמה.
תוכל להפנות אותי לדוגמאות?
תודה.

שאלתי את הרב"ש המבורגר שליט"א, האם היתה תופעה של כתיבת שם לועזי באותיות לועזיות על הווימפעל, להלן תשובתו
לא היתה 'תופעה' כזו, אולי מקרים בודדים בשולי השוליים. כמו שלא קיימת תופעה של 'שיעור כללי' באמהרית, אף כי איני יכול להבטיח שמעולם לא קרה דבר כזה.

---
בהמשך אפצל מכאן את כל הדיון הזה למקום בפנ"ע.

חיפוש פשוט בגוגל העלה כו"כ תמונות כאלה. מצ"ב.
קבצים מצורפים
וימפל לועזית 1.jpg
וימפל לועזית 1.jpg (4.33 KiB) נצפה 6606 פעמים
וימפל לועזית 3.jpg
וימפל לועזית 3.jpg (4.41 KiB) נצפה 6606 פעמים
וימפל לועזית 2.jpg
וימפל לועזית 2.jpg (4.41 KiB) נצפה 6606 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5788
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יולי 19, 2022 2:11 pm

אני חיפשתי עתיקים, כמדומה שראיתי את אלה ולא נראו לי ישנים מספיק.
וכמו שכתבו לפניי, מאוחרים ומהשוליים ניתן למצוא.

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' יולי 20, 2022 3:47 pm

קיבלתי באישי לפרסם באופן אנונימי
שרייבסט גוט!
שמעתי (ממקור די טוב) שהאדמו"ר מבעלזא שליט"א אמר לישראל אייכלר שיש ג' דברים שאילו היו עושים אותם היתה בזה הצלה לחסידות, אבל זה לא ילך ...
א) הגבלה על מספר החסידים בקהילה (שלא יהיו יותר מסך מסויים).
ב) גיל פרישה לרבי (ר"ל שבהגיע הרבי לגיל מבוגר מדי יעזוב את ההנהגה ויניחנה לאחרים).
ג) שהרעביסטווע לא תעבור בירושה.
יכול להיות שמטעם זה אכן האדמו"ר מבעלזא האציל הרבה סמכויות לאחרים (בשנים האחרונות) ודאג להקמת חבורות וקבוצות שבראש כל אחת עומדים רב ומשפיע משלה.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 20, 2022 5:04 pm

ספרים וועלט כתב:האדמו"ר מבעלזא האציל הרבה סמכויות לאחרים (בשנים האחרונות)

כלומר לבנו - יורשו. עד כמה אפשר לזלזל באינטלגנציה שלנו?...

ועד שאנחנו שומעים הצעות לאדמורי"ם להתפטר בגיל שמונים, היינו צריכים לשמוע הצעה לציבורים אחרים שלא "להכתיר" רשכבהגי"ם ומרנים בגיל מאה...

ועוד ועוד. אבל יפה השתיקה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' יולי 20, 2022 5:24 pm

אתה אולי מכיר את גור, אולי גם את משנת חב"ד, את בעלזא אינך מכיר (תגובתך מוכיחה זאת). אכן יפה שתיקה.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 20, 2022 5:30 pm

לייבעדיג יענקל כתב:אתה אולי מכיר את גור, אולי גם את משנת חב"ד, את בעלזא אינך מכיר (תגובתך מוכיחה זאת). אכן יפה שתיקה.

ומדוע אינך מפרט את טעויותי, למען נשכיל כולנו דעה? מדובר בסודות?

הסיבה לשתיקה שלי, היא מפני כבודם של כמה אישים וגורמים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' יולי 20, 2022 7:39 pm

לא רק שאינך בקי בהקורא בבעלזא. אלא קשה לתת ציון להבנת הנקרא

ספרים וועלט כתב:קיבלתי באישי לפרסם באופן אנונימי
שרייבסט גוט!
יכול להיות שמטעם זה אכן האדמו"ר מבעלזא האציל הרבה סמכויות לאחרים (בשנים האחרונות) ודאג להקמת חבורות וקבוצות שבראש כל אחת עומדים רב ומשפיע משלה.

זה שחס"ג נפגעו מיחסו העצמאי של בן האדמו"ר מבעלזא בענינים פוליטיים, אין לו דבר וחצי דבר על ההנהגה הרוחנית הפנימית בחסידות פנימה, וד"ב.

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' יולי 20, 2022 8:04 pm

שמעתי אכן שרבני קהילות בבעלזא ברחבי הארץ, מעבר להיותם מו"צים בהלכה, בודקים בהם כשירות של מנהיגות ויעוץ. כעין רבני קהילות של פעם.

ועוד יש ללמוד מבעלזא. היא קהילה הבנויה מהיררכיה. פירמידה קהילתית, שבה יש שרי אלפים ומאות וכו'. אין אברך 'סתם', כל איש יודע ספר, מתעטר בכבוד בפיקוד מסוים.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 20, 2022 8:06 pm

עתניאל בן קנז כתב:
מקדש מלך כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:אתה אולי מכיר את גור, אולי גם את משנת חב"ד, את בעלזא אינך מכיר (תגובתך מוכיחה זאת). אכן יפה שתיקה.

ומדוע אינך מפרט את טעויותי, למען נשכיל כולנו דעה? מדובר בסודות?

הסיבה לשתיקה שלי, היא מפני כבודם של כמה אישים וגורמים.

לא רק שאינך בקי בהקורא בבעלזא. אלא קשה לתת ציון להבנת הנקרא

ספרים וועלט כתב:קיבלתי באישי לפרסם באופן אנונימי
שרייבסט גוט!
יכול להיות שמטעם זה אכן האדמו"ר מבעלזא האציל הרבה סמכויות לאחרים (בשנים האחרונות) ודאג להקמת חבורות וקבוצות שבראש כל אחת עומדים רב ומשפיע משלה.

זה שחס"ג נפגעו מיחסו העצמאי של בן האדמו"ר מבעלזא בענינים פוליטיים, אין לו דבר וחצי דבר על ההנהגה הרוחנית הפנימית בחסידות פנימה, וד"ב.

הבנת הנקרא, אהה...

כשבגור יש וועדות על כל מיני נושאים זה לא האצלת סמכויות כנראה (זה לפעמים האדמו"ר בתחפושת, ולפעמים הוא בכלל לא יודע כלום. כל פעם לפי הגנאי המתבקש). מדובר כמובן רק בחידוש של בעלז (ופשיטא שענינים אלו והדומים להם, אינם נוגעים כלל לטענותיו ומענותיו של הרב ספרים וועלט, ועירובם דומה אולי במקצת לחוסר הבנת הנקרא, או העניין...).

אבל השאלה הגדולה היא האם המשפיע דנן יכול באמת לפעול עצמאית ולחלוק על בנו של האדמו"ר, שלזה באמת ייקרא סמכות, וזו היתה כוונתי הטיפשית וחסרת הבנת הנקרא.

וכיון שחסיד בעלז נוסף ויקר מאוד כבר התערב, מוכרחני לומר שאמנם אני לא מכיר את בעלז, אבל כבר שמעתי מכמה חסידי בעלז שמכירים היטב את גור, ואפילו עצי עריסותינו גילו לנו, וד"ל (מי שצריך להבין).

חבר עיר
הודעות: 68
הצטרף: א' מאי 31, 2015 7:20 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חבר עיר » ד' יולי 20, 2022 8:11 pm

נראה שכדאי לעשות הפרדת כוחות, חסידי גור ידונו בדברי רבותיהם.
ואילו חסידי בעלזא יתבוננו בעומק דברי מר"ש אודות "משיח'ס שיסל" הנמצאת אצל הרה"צ שליט"א.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 20, 2022 8:13 pm

עתניאל בן קנז כתב:זה שחס"ג נפגעו מיחסו העצמאי של בן האדמו"ר מבעלזא...

דברי חלומות. פשיטא שלא כתבתי מאומה כתוצאה מפגיעה, ומן הסתם גם לא נפגעתי (ואני, בשונה מהחולקים עלי, לא רואה כמובן שום חסרון בהעברת הסמכויות ליורש. רק תהיתי על הסתירה המשונה מיניה וביה. אגב, שמעתי פעם שיחה שהיתה בדיוק בנושא הזה בין הרבי מגור שליט"א לחבירו הגדול רבי ברוך שמעון רוטשטיין שליט"א. אבל זה כנראה היה משהו יוצא דופן. סביר להניח שבד"כ הוא מלבן נושאים מסוג כזה של אושיות החסידות עם ליצמן בבצ'יק וגולדקנופף. בדומה לשמועה המהימנה מבעלז...).

אינני שקוף כל כך מבחינה רגשית, וכנראה שגם בכמים הפנים אל הפנים יש יוצא מן הכלל...

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יולי 20, 2022 8:29 pm

מקום גדול בפני עצמו, אינו חיסרון כלל ועיקר ומאידך אינו שום ראיה לטובו והצלחתו של אותו מקום.

המבחן הוא מה עושה אותו למקום גדול ומדוע יש רבים רבים החונים על דגלו.

האם הריבוי, זה ריבוי האנשים שהתדפקו על פתחיו, שרצו להיות שם, (בבעלזא למשל, הרבה מאוד בנים של המורדים חזרו לחסידות זו למרות הטענות של ההורים וכן יש רבים ממשפחות בנש''קים כמו כהנא הלברשטאם וואזנר ועוד)

או שהריבוי הוא מחמת אנשים רבים שנולדו כבר באותו מקום גדול ואין מניחים אותם לצאת משם או שאין מניחים להם לברר אם יש מקומות טובים אחרים.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יולי 20, 2022 8:31 pm

מקדש מלך כתב:
עתניאל בן קנז כתב:זה שחס"ג נפגעו מיחסו העצמאי של בן האדמו"ר מבעלזא...
אגב, שמעתי פעם שיחה שהיתה בדיוק בנושא הזה בין הרבי מגור שליט"א לחבירו הגדול רבי ברוך שמעון רוטשטיין שליט"א. אבל זה כנראה היה משהו יוצא דופן. סביר להניח שבד"כ הוא מלבן נושאים מסוג כזה של אושיות החסידות עם ליצמן בבצ'יק וגולדקנופף. בדומה לשמועה המהימנה מבעלז...).


בא. אני זוכר דפים בישיבות על דרך הלימוד מתוך שיחתו בשב''ק עם ר' יעקב כהן או ר' זיסמן טייטל.
או מאמרו של רב'צ קלוגמן, מרביץ תורה ידוע 'עיון בצורת הבקיאות'.

אתה התחלת.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 20, 2022 8:33 pm

ישעיהו לוריא כתב:בא. אני זוכר דפים בישיבות על דרך הלימוד מתוך שיחתו בשב''ק עם ר' יעקב כהן או ר' זיסמן טייטל.
או מאמרו של רב'צ קלוגמן, מרביץ תורה ידוע 'עיון בצורת הבקיאות'.

אתה התחלת.

אתה באמת משווה בין הדברים?

ורק להסיר ספק. אילו היתה לי הקלטה מהשיחה, והייתי שומע שאכן כך נאמר, עם כל ההקשרים (באשכול כאן למדנו שלפעמים הרבי מבעלז שליט"א אומר דבר אחד ומתכוון להפכו, ועמוק עמוק מי ישיגנו...), הייתי שותק. איני מדבר או מתווכח עם אדמורי"ם. אני רק תוהה על מהימנות השמועה.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יולי 20, 2022 8:35 pm

מקדש מלך כתב:

כשבגור יש וועדות על כל מיני נושאים זה לא האצלת סמכויות כנראה (זה לפעמים האדמו"ר בתחפושת, ולפעמים הוא בכלל לא יודע כלום. כל פעם לפי הגנאי המתבקש)


שום גנאי.
ההבדל בין האצלת סמכויות לבין ההיפך, האם הקמת הוועדה היא בשביל לשמוע את דעת חבריה, לשם כך מזמנים לשם את מיטב המוחות וכו' בעניין זה,
או לצורך ביצוע ההוראות שיוצאות מהקודש פנימה.

המבחן הוא בדרך כלל האם לדעת חברי הוועדה יש משקל אצל הממונה עליהם והמקים אותה.
והאם חברי הוועדה מתמנים לפי כישרונם או 'ביטולם'.

האם זה פורום ייעוץ או פורום ביצוע.

מאוד פשוט.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 20, 2022 8:37 pm

נכון. ובמבחן הפשוט הזה תמיד גור נכשלים, ובעלז מצליחים.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יולי 20, 2022 8:39 pm

מקדש מלך כתב:
ישעיהו לוריא כתב:
מקדש מלך כתב:
עתניאל בן קנז כתב:זה שחס"ג נפגעו מיחסו העצמאי של בן האדמו"ר מבעלזא...
אגב, שמעתי פעם שיחה שהיתה בדיוק בנושא הזה בין הרבי מגור שליט"א לחבירו הגדול רבי ברוך שמעון רוטשטיין שליט"א. אבל זה כנראה היה משהו יוצא דופן. סביר להניח שבד"כ הוא מלבן נושאים מסוג כזה של אושיות החסידות עם ליצמן בבצ'יק וגולדקנופף. בדומה לשמועה המהימנה מבעלז...).


בא. אני זוכר דפים בישיבות על דרך הלימוד מתוך שיחתו בשב''ק עם ר' יעקב כהן או ר' זיסמן טייטל.
או מאמרו של רב'צ קלוגמן, מרביץ תורה ידוע 'עיון בצורת הבקיאות'.

אתה התחלת.

אתה באמת משווה בין הדברים?



בוודאי שאני משווה.

כנראה התרגלת לכך, שדרכים בשיטת הלימוד, יכולים לדון בהם עם אנשים יקרים מאוד וכו' אבל שמעולם לא מסרו שיעורים או היו בעלי בקיאות או עיון באופן מופלג.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יולי 20, 2022 8:41 pm

מקדש מלך כתב:
ישעיהו לוריא כתב:
מקדש מלך כתב:

כשבגור יש וועדות על כל מיני נושאים זה לא האצלת סמכויות כנראה (זה לפעמים האדמו"ר בתחפושת, ולפעמים הוא בכלל לא יודע כלום. כל פעם לפי הגנאי המתבקש)


שום גנאי.
ההבדל בין האצלת סמכויות לבין ההיפך, האם הקמת הוועדה היא בשביל לשמוע את דעת חבריה, לשם כך מזמנים לשם את מיטב המוחות וכו' בעניין זה,
או לצורך ביצוע ההוראות שיוצאות מהקודש פנימה.

המבחן הוא בדרך כלל האם לדעת חברי הוועדה יש משקל אצל הממונה עליהם והמקים אותה.
והאם חברי הוועדה מתמנים לפי כישרונם או 'ביטולם'.

האם זה פורום ייעוץ או פורום ביצוע.

מאוד פשוט.

נכון. ובמבחן הפשוט הזה תמיד גור נכשלים, ובעלז מצליחים.


זה לא גור מול בעלזא, זה האופי האישי של הממנים של הוועדות לסוגיהן.
האדמו''ר מבעלזא שליט''א או האדמו''ר מגור שליט''א.
ואיני יודע למה תחשוב שהוא גנאי כלל וכלל למנות אנשי ביצוע, ולמה תקרא לזה 'כישלון מול הצלחה'
אבל אין שום קשר בין וועדות אלו וסגנונן לוועדות אלו וסגנונן.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 20, 2022 8:44 pm

ישעיהו לוריא כתב:
בוודאי שאני משווה.

כנראה התרגלת לכך, שדרכים בשיטת הלימוד, יכולים לדון בהם עם אנשים יקרים מאוד וכו' אבל שמעולם לא מסרו שיעורים או היו בעלי בקיאות או עיון באופן מופלג.

זו כמובן זכותך להשוות... אלא שאני לא רואה צל צילו של דמיון.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' יולי 28, 2022 10:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יולי 20, 2022 8:52 pm

מקדש מלך כתב:
ישעיהו לוריא כתב:
בוודאי שאני משווה.

כנראה התרגלת לכך, שדרכים בשיטת הלימוד, יכולים לדון בהם עם אנשים יקרים מאוד וכו' אבל שמעולם לא מסרו שיעורים או היו בעלי בקיאות או עיון באופן מופלג.

זו כמובן זכותך להשוות... אלא שאני לא רואה צל צילו של דמיון.

אגב ישעיהו. אני מבין לרוחך הסוערת ואת הכאב הגדול על כך שהאמרי אמת לא חי היום, אבל הפורום, וגם האשכול לא נועד לדיון על אנשים חיים. וגם אני לא כדן בהם. ולכן אתה מתבקש לעשות זאת בפלטפורמה אחרת, או לפחות באשכול אחר.


כשהזכרתי בעבר בראשית האשכול הזה, אנשים שנפטרו ודעתם כפי ששמעתים, שלא כפי שכתבת והנחת, כתבת בלעג ובבוז שאותם אנשים לא חיים בשביל להכחיש ואני טוען כמובן שכל מי שנפטר סבר כמוני וכו'.
כעת, על אנשים חיים אני מתבקש לא לכתוב באשכול.

עד כמה שבדקתי, כ''ק מרנן האדמו''ר מגור שליט''א והאדמור מבעלזא שליט''א עמנו לאויש''ט עד ביאת גוא''צ אמן, גם אייכלר, גולדקנופף ובבצ'יק ואפילו הגרב''ש רוטשטיין בין החיים עמנו ב''ה.

אז מהיכן דנתני?
שהבאתי עובדות הסותרות את דברי כב'?!

אז כל זמן שאכתוב על כב' בכבוד ואענה עניינית על דבריך, נראה לי שחשוב שחכמי המקום כאן יראו את דעתי.
כמובן שאם תדרוש בחזקה לסכור את דעותיי, עובדותיי ומקלדתי, אקבל דבריך באהבה.
אתה מעין בעלים על האשכול, זה נכון.

ולעניין ההשוואה לאמרי אמת - אכן אין מקום לשום השוואה, למרות הרצון החשוב להסביר דברים של היום בדוגמאות מהעבר.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 20, 2022 8:56 pm

אני לא כתבתי מילת גנות על הרבי מעלז. ולא רק שלא כתבתי, גם לא חשבתי! אני נותן לו את מלוא הזכות והחובה לנהל את עדתו כהבנתו. אני רק דברתי על מהימנות השמועה. כי הרבי מבעלז נוהג בדיוק הפוך ממנה למיטב ידיעתי. כמובן שבצדק גמור לדעתי.

טענתי גם שלא סביר שהרבי ידבר על נושאים רגישים כל כך עם פוליטיקאי, כמובן אין שום גנות לאדם להיות פוליטיקאי, וגם אם זו כן גנות, הרי שהדבר ידוע לכל.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' יולי 28, 2022 10:29 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יולי 20, 2022 8:58 pm

ספרים וועלט כתב:קיבלתי באישי לפרסם באופן אנונימי
שרייבסט גוט!
שמעתי (ממקור די טוב) שהאדמו"ר מבעלזא שליט"א אמר לישראל אייכלר שיש ג' דברים שאילו היו עושים אותם היתה בזה הצלה לחסידות, אבל זה לא ילך ...
א) הגבלה על מספר החסידים בקהילה (שלא יהיו יותר מסך מסויים).
ב) גיל פרישה לרבי (ר"ל שבהגיע הרבי לגיל מבוגר מדי יעזוב את ההנהגה ויניחנה לאחרים).
ג) שהרעביסטווע לא תעבור בירושה.
יכול להיות שמטעם זה אכן האדמו"ר מבעלזא האציל הרבה סמכויות לאחרים (בשנים האחרונות) ודאג להקמת חבורות וקבוצות שבראש כל אחת עומדים רב ומשפיע משלה.


א) ברוב החצירות זה כבר נעשה מאליו בזכות הרצון של כל הבנים לזכות בשטעלע האדמו''רית, כך שלאחר שנלב''ע הרבי זצ''ל, כל אחד מהבנים פותח רעביסטווע באנפי נפשיה, ומהבחינה הזאת זו אכן תופעה חיובית. הצרה היא שישנם אדמו''רים לחצירות גדולות שיש להם רק בן אחד.. או אפילו שניים.. שגם לאחר הפיצול (במקרה של שניים) עדיין המסה גדולה מאד על כתפיו של כל מנהיג קהילה בפנ''ע.
בכל אופן, בעיניים הליטאיות שלי פיצול הקהילות הכרחי גם מטעם נוסף, והוא למנוע מצב בו אדם שאינו גדול בתורה וביראת שמים, או עכ''פ אינו בעל גדלות מיוחדת, יהיה בעל השפעה ניכרת על ההנהגה הכללית של היהדות החרדית מתוקף מעמדו כאדמו''ר של חסידות ענקית. כשהקהילות קטנות יותר, ההשפעה מוגבלת.
אדגיש, אינני מטיל דופי חלילה בשום אדמו''ר גדול, אלא שהמצב בו הרעביסטווע עוברת על אוטומט לבנו אחריו, בהכרח מולידה תוצאה בלתי נמנעת שלכה''פ בחלק מהמקרים ההנהגה תעבור לאדם שאינו אדם גדול.

ב) אם כדבריך, הרי שמשיקשיש הרבי שליט''א מבעלזא הוא יוכל לממש את הסעיף הזה בלי שום קושי, ולהעביר את ההנהגה לכשר בעיניו.
אגב, פשיטא שאין הכוונה "לפטר" את הרבי הזקן ולשלוח אותו לבית אבות, אלא שלכל ענייני הכבוד הוא יכובד כדאשתקד, אבל לצידו יכהן ממשיכו שישמש למעשה כרבי בפועל לכל ענייני ההנהגה המעשיים לרבות החלטות והתווית דרך בענייני ציבור וכיו''ב ועל פיו ישק דבר. למעשה כך היה בחסידות ויז'ניץ בשנותיו האחרונות של הרבי מוהרמ''י זצ''ל, שיבל''ח הרבי הנוכחי מוהר''י הנהיג את העדה לכל דבר ועניין. אלא שזה אירע מחוסר ברירה, עקב מצבו המנטאלי של הרבי הקשיש, מה שאיפשר לבעל דין לחלוק, מה שלא היה יכול לקרות אם הרבי הזקן בעודו בדעה צלולה היה מכתיר את בנו תחתיו כמנהיג העדה בפועל לעיני כל ישראל.

ג) כאמור באות א).

ד) לגבי ירושת הרעביסטווע, הרבי מסאדיגורא זצ''ל שנלב''ע לאחרונה פרץ את הדרך במידה לא מבוטלת, כאשר לא חש לרינונים ול''מה יאמרו'' ולמהומה שמן הסתם העריך שתתרחש, ומינה בדעה צלולה לממשיך הנהגת העדה את מי שלדעתו היה הראוי לה ביותר מבין בניו. הוא קבע רף חדש לפיו הנהגת עדה חסידית היא לא דבר של מה בכך, ולא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול "על אוטומט", אפילו אם הוא זכה להיות הבן של אבא שלו והנכד של סבא שלו.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 152 אורחים