החתן סופר כתב:ודאי שצריכים להיות ת״ח, אך לא רבנים, וכמדומה שציבור שלם שכחו התעלמו מדברי החתמ״ס בסוכה לו׳. ויעויין עוד בדברי הגראי״ה קוק זצ״ל בעין איה ברכות לה׳: ואני שואל מה נפשך- מי שחפץ לגדול בתורה ילך ללמוד בישיבה שלומדים בה כל היום ובע״ה יצמח לאילנא רברבי, ומי שקשה לו ולא מתאים בנשמתו לשבת להגות בתורה כל היום אדרבה שיהיה חקלאי וילמד סדר זרעים שידע מה לעשות בדיני לקט שכחה ופאה, שיהיה רפתן וידע שיטת החזו״א המיקלה בחליבה בשבת בגרמא, שיהיה רופא וידע סי׳ שכח׳ באו״ח, וצע״ג.
החתן סופר כתב:מפורסם שהרב שך התנגד, אבל מישהו יודע למה? מה הסיבה?
וכי כל בחור בן 14-15 שמתחיל בישיבה קטנה מתאים ללמוד תורה כל היום שלושה סדרים וביני וביני להכניס עוד לימודים?
הרי מי שלומד פה בישיבות וכדו׳ יודע מה המציאות, אז למה לא לאפשר לאנשים לפתח תחומי חיים אחרים שודאי תורתינו אינה סותרת אותם? וכי כולם צריכים להיות רבנים מורי הוראה?
ודאי שצריכים להיות ת״ח, אך לא רבנים, וכמדומה שציבור שלם שכחו התעלמו מדברי החתמ״ס בסוכה לו׳. ויעויין עוד בדברי הגראי״ה קוק זצ״ל בעין איה ברכות לה׳: ואני שואל מה נפשך- מי שחפץ לגדול בתורה ילך ללמוד בישיבה שלומדים בה כל היום ובע״ה יצמח לאילנא רברבי, ומי שקשה לו ולא מתאים בנשמתו לשבת להגות בתורה כל היום אדרבה שיהיה חקלאי וילמד סדר זרעים שידע מה לעשות בדיני לקט שכחה ופאה, שיהיה רפתן וידע שיטת החזו״א המיקלה בחליבה בשבת בגרמא, שיהיה רופא וידע סי׳ שכח׳ באו״ח, וצע״ג.
יאיר1 כתב:החתן סופר כתב:מפורסם שהרב שך התנגד, אבל מישהו יודע למה? מה הסיבה?
וכי כל בחור בן 14-15 שמתחיל בישיבה קטנה מתאים ללמוד תורה כל היום שלושה סדרים וביני וביני להכניס עוד לימודים?
הרי מי שלומד פה בישיבות וכדו׳ יודע מה המציאות, אז למה לא לאפשר לאנשים לפתח תחומי חיים אחרים שודאי תורתינו אינה סותרת אותם? וכי כולם צריכים להיות רבנים מורי הוראה?
ודאי שצריכים להיות ת״ח, אך לא רבנים, וכמדומה שציבור שלם שכחו התעלמו מדברי החתמ״ס בסוכה לו׳. ויעויין עוד בדברי הגראי״ה קוק זצ״ל בעין איה ברכות לה׳: ואני שואל מה נפשך- מי שחפץ לגדול בתורה ילך ללמוד בישיבה שלומדים בה כל היום ובע״ה יצמח לאילנא רברבי, ומי שקשה לו ולא מתאים בנשמתו לשבת להגות בתורה כל היום אדרבה שיהיה חקלאי וילמד סדר זרעים שידע מה לעשות בדיני לקט שכחה ופאה, שיהיה רפתן וידע שיטת החזו״א המיקלה בחליבה בשבת בגרמא, שיהיה רופא וידע סי׳ שכח׳ באו״ח, וצע״ג.
מה הקשר בין זה שלא כל אחד יכול ללמוד כל חייו, לבין זה שצריך להכניס לימודי חול לנערים צעירים?!?
גם רפתן צריך לדעת קצת ללמוד גמרא, ונורא מצער לראות בוגרי ישיבות תיכוניות רבים ורבים שאינם יודעים ללמוד גמרא, ולא יודעים מעט הלכות וכו'. אמנם יש מעטים שנשארים עם ידע סביר, אבל רובא דרובא אינן כאלו. נמצא שבדרך התיכוניות יוצאים רפתנים שאינם יודעים לא את שיטת החזו"א ולא את שיטת הרב קוק אלא בעיקר את שיטת המדעים....
מי שרוצה לפתח תחומי חיים אחרים יוכל לעשות זאת בגיל 25 בהצלחה רבה.
דווקא המסננת של גיל 14 15 אינה אמינה, רבים מאד מהתלמידי חכמים מצאו את מקומם בעולם התורה רק בסביבות גיל העשרים, כך שהגיל היותר נכון הוא באמת גיל 25. ואם יערבו בגיל צעיר לימודי חול, כבר סתמו את הגולל על הצעיר הלומד, ובגיל צעיר ברור שצריך לתת רק אפשרות אחת, לא להביא את הנסיון בכלל.
פלא על הכותב, אם אכן מידיעה כתב...
אדרבא, הרעיון שכל אחד ואחד צריך לישב בישיבה ולעשות תורתו אומנותו עד גיל 25 כפי שהציעו כאן, או למעלה מזה, הוא חידוש נפלא של הדור האחרון שלא שמעו עליו אבות אבותינו. הרוב המכריע של היהודים בכל התקופות הידועות לנו, כולל הזמן האחרון שלפני חורבן אירופה, יצאו לעבוד לפרנסתם או ללמוד אומנות בסביבות גיל הבר-מצוה, והטענה על גדולי הדור המוחמצים (או שאר טיעונים דלעיל) לא שמיעא להו. מנגד, ברור לכל כי דווקא בדורנו יש צורך גדול לחזק את ההשכלה התורנית של כלל הציבור מן הטעם הידוע, ואין מי שמציע ברצינות לנתק נערים בני ארבע עשרה ממסגרת תורנית. אמנם יש לדון עד כמה צריך להרחיק לכת בחידוש זה (רפורמה בלע״ז), וכדרך התקנות המחודשות יש לשקול שכרה והפסדה מול הנסיבות המשתנות.החתן סופר כתב: ... אבל הרעיון שראשיתו עוד מהרש"ר הירש הוא נפלא, ובפרט בדורנו.
יאיר1 כתב:גם רפתן צריך לדעת קצת ללמוד גמרא, ונורא מצער לראות בוגרי ישיבות תיכוניות רבים ורבים שאינם יודעים ללמוד גמרא, ולא יודעים מעט הלכות וכו'. אמנם יש מעטים שנשארים עם ידע סביר, אבל רובא דרובא אינן כאלו.
החתן סופר כתב:ח"ו מלומר שצריך כל אדם להיות ת"ח את זה כבר הזכרתי,
יאיר1 כתב:החתן סופר כתב:ח"ו מלומר שצריך כל אדם להיות ת"ח את זה כבר הזכרתי,
לזו כוונתך, או שיש כאן טעות סופר?
עקביה כתב:אם אני זוכר נכון, מכתבו של הרב שך נמצא ב'מכתבים ומאמרים' ח"ד.
הכהן כתב:יש מי שיכול למצוא את מכתב הרב דסלר שהוזכר לעיל?
אני מצרף את המכתב מקובץ המעיין, ולפי רישום לא ברור אצלי, זה כנראה מופיע גם במכתב מאליהו ח"ג עמ' 357 [אם כי צריך לבדוק אם אין שינויים..].
עקביה כתב:עקביה כתב:אם אני זוכר נכון, מכתבו של הרב שך נמצא ב'מכתבים ומאמרים' ח"ד.
ח"ד מכתב שכא, עמ' מא, מתאריך י' אדר תשמ"ח.
פרנקל תאומים כתב:גדול האחרונים איש האלוקים מרן החזו''א זי''ע
עקביה כתב:פרנקל תאומים כתב:גדול האחרונים איש האלוקים מרן החזו''א זי''ע
ר' פרנקל,
מעודי תמהתי על הנהגתך, כעורך יתד נאמן או משהו באזור, לחלק תארים ולמדוד כינויים.
מה העניין בזה?
האם יש כאן מישהו שמשתכנע יותר כאשר החזו"א נוטל את כל אותן עטרות מאשר אילו היה כתוב רק 'החזו"א'?
פרנקל תאומים כתב:עכ''פ, מסתמא אתה יודע מהיכן וממי העתקתי את התואר הנ''ל. לא מליבי חצבתיו.
חלא בר חמרא כתב:מכתב חם ומלא רגש בסוגיא דנן, נמצא באוצר מכתבים לבעל ה'פני מנחם', מכתב א'.
https://tablet.otzar.org/#/book/155981/ ... /0/end/0/c
פרנקל תאומים כתב:עכ''פ, מסתמא אתה יודע מהיכן וממי העתקתי את התואר הנ''ל. לא מליבי חצבתיו.
פולסברג כתב:מענין לענין.
וסיים את דבריו ואמר: ובכלל, למה רוצה לנסוע לשם? ודאי בגלל רמת הלימוד והשיעור. אבל מסתמא בעוד עשרים שנה יהיה ''אגיטע סוחר'', וא''כ למה זה לו?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 165 אורחים