ספרים וועלט כתב:בדיוק. לכן אם העדה ב"ה גדלה לא מספיק הוראה כללית שתתאים לכולם. חוץ אם אתה מסתפק בהוראות כמו דף יומי או לימוד מזומנים וכדומה, שאם כן חזרה קושיא לדוכתא, למה צריכים רבי עכשווי, אקבל משה רבינו, רבן יוחנן בן זכאי או חידושי הרי"ם.
מכאן תשובה גם לדוגמא שכתבת מתקופת אדה"ז - בעל התניא. ברור שרבי עם משנה ברורה ורחבה כמו אדה"ז לא היה בהישג יד של אותם החסידים, לכן על אף שנתוספו ספסלי בי מדרשא של הרב, נשארו שם וקיבלו הרבה הרבה יותר ממה שהיו מקבלים במקום אחר שלא היה שם משפיע גדול כמו אדה"ז. ובאמת גם הרבי בעצמו - האדה"ז ראה לנכון לעשות שינויים מסוימים לאור מצב החדש. גם ספר התניא עצמו הוא תוצאה מכך.
אם הרביים של חסידיות הענקיות (יוסף ה' עליהם אלף פעמים ויברך אותם) היו מסוגלים להרעיף מתורתם על ידי דרכים שונים למרבית צאן מרעיתם, וליתן להם הוראות והדרכות כמו שחסידים צריכים לקבל מאת רבותיהם, אז גם אני מסכים שזה טוב. אך סוף סוף יש איזה גבול. רוב רובם של האדמורי"ם אינם בגדר של אדה"ז וגם לא כמו הנשיא השביעי הרמ"מ זצ"ל.
הבעיה היא שגם לאחר שמגיעים לאותו גבול, לא מכירים בכך וממשיכים להגיד שהכל כמו בעבר. זה לא נכון לא היסטורית ולא מציאותית. התוצאה מכך היא או שצריכים לעוות מושגים, או שמתרגלים שאין צריכים לרבי ויכבדוהו בפיהם ולבם לא נכון עמו.
אני יכול לתאר את המצב בגור כהיום.
האם נראה לך שהקשר של החסיד עם הרבי נגמר במזומנים? ודאי שלא.
הרבי משפיע על כל פרט בחיים, למי שמעוניין בכך כמובן.
קודם כל אנשים לא עושים צעד בלי לשאול אותו, וגם אם אי אפשר להיכנס פיזית (יש הגרלה) אפשר תמיד על ידי המזכיר, שעונה תשובה לאחר מספר שעות.
יש שמועסן שיוצאים ממנו כל שבוע, ואלפי אנשים הוגים בהם.
יש טישין, תפילות. ובקיצור יש הרבה יותר קשר ממה שהיה לחסיד סטנדרטי בזמן האמרי אמת (היו אלפים שנסעו פעמים בודדות בימי חייהם).
ובעיקר, יש ההוראות המחייבות שלו, בצניעות, בטכנולוגיה, בניהול המוסדות, ובעוד נושאים.
אני לא יודע מה הגבול של הגודל שמונע מהרבי להשפיע על החסיד, וסביר להניח שזה דבר דינמי. כלומר המבחן הוא האם הגישעפט הזה מייצר את ה"סחורה" או לא. כלומר האם מתעלים שם בתורה ועבודת ה' או לא. בעיני, גור עוברת את המבחן הזה בהצלחה מרובה.