כשתילי זיתים כתב:שוב מחרון אפך
כשתילי זיתים כתב:מהיכן המקור שכל הציבור קוראין בת"צ היג מידות, וסלחת, שוב מחרון אפיך, בקול רם? הרם זה נהוג בכל המקומות?
והאם נוהגים בכל המקומות שהבעל קורא קורא אלו הפסוקים (וכן המלים לפניה) עם ניגון של ימים נוראים?
כדכד כתב:כשתילי זיתים כתב:מהיכן המקור שכל הציבור קוראין בת"צ היג מידות, וסלחת, שוב מחרון אפיך, בקול רם? הרם זה נהוג בכל המקומות?
והאם נוהגים בכל המקומות שהבעל קורא קורא אלו הפסוקים (וכן המלים לפניה) עם ניגון של ימים נוראים?
שמעתי בכל מקהלות האשכנזים שקוראים הציבור לפני הבעל קורא את המלים הנ"ל
מעודי לא שמעתי שקוראים זאת בטעמים של ימים נוראים
כדכד כתב:כנראה לא היינו באותם מקומות
כשתילי זיתים כתב:מהיכן המקור שכל הציבור קוראין בת"צ היג מידות, וסלחת, שוב מחרון אפיך, בקול רם? האם זה נהוג בכל המקומות?
לבי במערב כתב:כמובן שהקהל קורא בלא נגינת טעמים כלל, וכנזכר בפירוש בערוה"ש שם ס"ג.
כשתילי זיתים כתב:כדכד כתב:כשתילי זיתים כתב:מהיכן המקור שכל הציבור קוראין בת"צ היג מידות, וסלחת, שוב מחרון אפיך, בקול רם? הרם זה נהוג בכל המקומות?
והאם נוהגים בכל המקומות שהבעל קורא קורא אלו הפסוקים (וכן המלים לפניה) עם ניגון של ימים נוראים?
שמעתי בכל מקהלות האשכנזים שקוראים הציבור לפני הבעל קורא את המלים הנ"ל
מעודי לא שמעתי שקוראים זאת בטעמים של ימים נוראים
אני הייתי בעשרות מקומות אשכנזים, ובכולם קוראים בניגון מיוחד. כעת הבנתי שזה נוסח ימים נוראים. תדמה "וסלחת לעונינו ולחטאתינו כו'" ל"וה' פקד את שרה כו" של ר"ה, זה ממש אותו ניגון.
רצוני לדעת מקור המנהג, וגם אם בכל המקומות הבעל קורא וגם הקהל אומרים בניגון הזה.
בן ראובן כתב:כשתילי זיתים כתב:כדכד כתב:כשתילי זיתים כתב:מהיכן המקור שכל הציבור קוראין בת"צ היג מידות, וסלחת, שוב מחרון אפיך, בקול רם? הרם זה נהוג בכל המקומות?
והאם נוהגים בכל המקומות שהבעל קורא קורא אלו הפסוקים (וכן המלים לפניה) עם ניגון של ימים נוראים?
שמעתי בכל מקהלות האשכנזים שקוראים הציבור לפני הבעל קורא את המלים הנ"ל
מעודי לא שמעתי שקוראים זאת בטעמים של ימים נוראים
אני הייתי בעשרות מקומות אשכנזים, ובכולם קוראים בניגון מיוחד. כעת הבנתי שזה נוסח ימים נוראים. תדמה "וסלחת לעונינו ולחטאתינו כו'" ל"וה' פקד את שרה כו" של ר"ה, זה ממש אותו ניגון.
רצוני לדעת מקור המנהג, וגם אם בכל המקומות הבעל קורא וגם הקהל אומרים בניגון הזה.
אכן קוראים בניגון מיוחד, אבל (לפחות במקומות שאני מכיר) אינו זהה לניגון ימים נוראים.
סגי נהור כתב:גם בחב"ד הוא ניגון הימים הנוראים (בשינוי קל בסוף פסוק).
כשתילי זיתים כתב:כדכד כתב:כנראה לא היינו באותם מקומות
במקומות ששמעת, גם הבע"ק קורא בניגון הרגיל? או כוונתך רק להציבור?
מקדש מלך כתב:בן ראובן כתב:כשתילי זיתים כתב:כדכד כתב:כשתילי זיתים כתב:מהיכן המקור שכל הציבור קוראין בת"צ היג מידות, וסלחת, שוב מחרון אפיך, בקול רם? הרם זה נהוג בכל המקומות?
והאם נוהגים בכל המקומות שהבעל קורא קורא אלו הפסוקים (וכן המלים לפניה) עם ניגון של ימים נוראים?
שמעתי בכל מקהלות האשכנזים שקוראים הציבור לפני הבעל קורא את המלים הנ"ל
מעודי לא שמעתי שקוראים זאת בטעמים של ימים נוראים
אני הייתי בעשרות מקומות אשכנזים, ובכולם קוראים בניגון מיוחד. כעת הבנתי שזה נוסח ימים נוראים. תדמה "וסלחת לעונינו ולחטאתינו כו'" ל"וה' פקד את שרה כו" של ר"ה, זה ממש אותו ניגון.
רצוני לדעת מקור המנהג, וגם אם בכל המקומות הבעל קורא וגם הקהל אומרים בניגון הזה.
אכן קוראים בניגון מיוחד, אבל (לפחות במקומות שאני מכיר) אינו זהה לניגון ימים נוראים.
ראיתי פעם במכתב של הרב נבנצל שזהו הניגון של הימים הנוראים.
ואכן, בכל המקומות שאני מכיר הניגון הזה הוא בעצם הניגון של הימים הנוראים (לא שמעתי בחב"ד, וגם לא אצל בני עדות המזרח. כוונתי על כמה קהילות אשכנזים), רק לוקח זמן לקלוט את זה.
כדכד כתב:במקום שהבעל קורא מפסיק כדי שהציבור יקרא יש איזו מנגינה קצת מיוחדת בהרמת קול אבל אין לזה קשר עם ניגון הימים הנוראים אלא זהו סימון של הפסקה בקריאה כדי שהציבור ישימו לב שעכשו הם יקראו.
מקדש מלך כתב:ראיתי פעם במכתב של הרב נבנצל שזהו הניגון של הימים הנוראים.
כשתילי זיתים כתב:מהיכן המקור שכל הציבור קוראין בת"צ היג מידות, וסלחת, שוב מחרון אפיך, בקול רם? הרם זה נהוג בכל המקומות?
והאם נוהגים בכל המקומות שהבעל קורא קורא אלו הפסוקים (וכן המלים לפניה) עם ניגון של ימים נוראים?
הצעיר שבכהונה כתב:היה עדיף לפתוח אשכול חדש רק על הנושא הזה, אבל מן הסתם לא דימה השואל שיסתעף מכאן משא ומתן שלם, ולמרות זאת אף אחד לא הביא מקורות קדומים.
יש מקורות מהגאונים, תמצא אותם במאמר המקושר.
סגי נהור כתב:הוזכר לעיל המג"א המציין בדבריו לספר חסידים, שהוא לכאורה המקור הראשון למנהגנו במילואו.
אצ"ל שאין מסורת כזו אצל יהודי גרוזיה או גיאורגיה... וקיבלו מנהג זה (כמו מנהגים רבים) מאחיהם האשכנזים ששמשו אצלם ברבנות והוראה.
מקדש מלך כתב:בן ראובן כתב:כשתילי זיתים כתב:כדכד כתב:כשתילי זיתים כתב:מהיכן המקור שכל הציבור קוראין בת"צ היג מידות, וסלחת, שוב מחרון אפיך, בקול רם? הרם זה נהוג בכל המקומות?
והאם נוהגים בכל המקומות שהבעל קורא קורא אלו הפסוקים (וכן המלים לפניה) עם ניגון של ימים נוראים?
שמעתי בכל מקהלות האשכנזים שקוראים הציבור לפני הבעל קורא את המלים הנ"ל
מעודי לא שמעתי שקוראים זאת בטעמים של ימים נוראים
אני הייתי בעשרות מקומות אשכנזים, ובכולם קוראים בניגון מיוחד. כעת הבנתי שזה נוסח ימים נוראים. תדמה "וסלחת לעונינו ולחטאתינו כו'" ל"וה' פקד את שרה כו" של ר"ה, זה ממש אותו ניגון.
רצוני לדעת מקור המנהג, וגם אם בכל המקומות הבעל קורא וגם הקהל אומרים בניגון הזה.
אכן קוראים בניגון מיוחד, אבל (לפחות במקומות שאני מכיר) אינו זהה לניגון ימים נוראים.
ראיתי פעם במכתב של הרב נבנצל שזהו הניגון של הימים הנוראים.
ואכן, בכל המקומות שאני מכיר הניגון הזה הוא בעצם הניגון של הימים הנוראים (לא שמעתי בחב"ד, וגם לא אצל בני עדות המזרח. כוונתי על כמה קהילות אשכנזים), רק לוקח זמן לקלוט את זה.
לבי במערב כתב:אך אצל הבקיאים במנהגים, אין קהלות גרוזיא [ובוכארא] נחשבות כ'ספרדיות' (ולהפך). וק"ל (או שלא...).
סגי נהור כתב:וע"ע כאן.
הצעיר שבכהונה כתב:לבי במערב כתב:אך אצל הבקיאים במנהגים, אין קהלות גרוזיא [ובוכארא] נחשבות כ'ספרדיות' (ולהפך). וק"ל (או שלא...).סגי נהור כתב:וע"ע כאן.
גיבובי תארים כ'פטרונות' ו'התנשאות' לא יועילו לטשטש את ההסטורי' הפשוטה, הידועה לכל המכיר את קורות חיי אחב"י בארצות ההם.הצעיר שבכהונה כתב:
ודע כי אני לא הייתי אוכל על פי המסורת שלהם, כי אני מחזיק את המסורת שלנו, וקבלת אבותינו ז"ל חכמי אשכנז, שהיתה התורה ירושה להם מאבותיהם מימות החרבן. וכן קבלת אבותינו רבותינו בצרפת, יותר מקבלת בני הארץ הזאת.
כדכד כתב:יש למר איזו יכולת להביא מקורות או בסיס לדבריו לגבי שינויי מנהגים אצל האשכנזים?
עד היום ידעתי שתמיד האשכנזים הקפידו על שימור מנהגים
ראה ברמ"א בהרבה מקומות שמבסס את פסיקותיו על מה שנהגו או לא נהגו
הצעיר שבכהונה כתב:כדכד כתב:יש למר איזו יכולת להביא מקורות או בסיס לדבריו לגבי שינויי מנהגים אצל האשכנזים?
עד היום ידעתי שתמיד האשכנזים הקפידו על שימור מנהגים
ראה ברמ"א בהרבה מקומות שמבסס את פסיקותיו על מה שנהגו או לא נהגו
כמה דוגמאות אתה רוצה? (כנראה החלפת תימנים באשכנזים)
מעט דבש כתב:אפשר לשמוע כאן את הפסוק 'שוב מחרון אפך' (אבל את י"ג מידות הוא מטעים כרגיל, ולא בשל ימים נוראים).
הקובץ לקוח מכאן:
https://www.youtube.com/watch?v=ntUwRFW8sgc
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים