שמואל דוד כתב:ו.
רש״י ד״ה אלו מקילין לעצמן - דבי רב שצריכים לעשות כדברי רבן אומרים שרבן התיר ונהרדעא העושים כשמואל רבן אומרים שמואל התיר
עיין חתם סופר שהעיר בשינוי הלשון שברש״י.
ע״ע פסחים ח: רש״י ד״ה בני בי רב
אהרן תאומים כתב:שניהם הם הביטוי העיקרי בעומק ככל הנראה של רגשי השמחה בחדוה, ולא האחרים המבטאים אמנם רובדים נוספים ולאו דווקא של רגש פנימי המשותף לשמחה של האחד עם השני, וכפי שנראה צירופים אלו דווקא שמחה וחדוה כרגש מקסימלי, בעוד שני מקומות בלשון רש"י, - הראשון, שמחתו העצומה של יעקב אבינו ע"ה כשנודע לו שיוסף חי (בבראשית מה - כח) רב עוד. רב לי עוד שמחה וחדוה, הואיל ועוד יוסף בני חי:, והשני - השמחה לעתיד בעת התגלות כבוד ה' (תהילים צח - ח) נהרות ימחאו כף. הנביאים דברו בלשון שהאוזן שומעת לא שיהא לנהרות כף אלא לשון שמחה וחדוה :
וכפי שנראה גם בפסוקים דלקמן שרגש החדוה היא העומק הכי גדול של השמחה המשותפת - השמחה שלנו עם הקב"ה:
עזרא ו, טז
וַעֲבַ֣דוּ בְנֵֽי־יִ֠שְׂרָאֵל כָּהֲנַיָּ֨א וְלֵוָיֵ֜א וּשְׁאָ֣ר בְּנֵי־גָלוּתָ֗א חֲנֻכַּ֛ת בֵּית־אֱלָהָ֥א דְנָ֖ה בְּחֶדְוָֽה׃
נחמיה ח, י
וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֡ם לְכוּ֩ אִכְל֨וּ מַשְׁמַנִּ֜ים וּשְׁת֣וּ מַֽמְתַקִּ֗ים וְשִׁלְח֤וּ מָנוֹת֙ לְאֵ֣ין נָכ֣וֹן ל֔וֹ כִּֽי־קָד֥וֹשׁ הַיּ֖וֹם לַאֲדֹנֵ֑ינוּ וְאַל־תֵּ֣עָצֵ֔בוּ כִּֽי־חֶדְוַ֥ת יְהוָ֖ה הִ֥יא מָֽעֻזְּכֶֽם׃
דברי הימים א טז, כז
ה֤וֹד וְהָדָר֙ לְפָנָ֔יו עֹ֥ז וְחֶדְוָ֖ה בִּמְקֹמֽוֹ׃
ולשון ששון גילה רינה דיצה הם רגשות שמחה אבל לא מבטאות קשר בין שניים, וכן לשון אהבה שלום רעות מבטאים קשר בין שניים אבל לאו דווקא בשמחה, וכאמור חדוה היא הלשון היחידה המשלבת שמחה שבין שניים.
מ''ס בתר מחשבה אזלינן ומ''ס בתר מעשה אזלינן כי הא דרב יהודה רמי כתיב {בראשית א-כז} ויברא אלהים את האדם בצלמו וכתיב {בראשית ה-ב} זכר ונקבה בראם הא כיצד בתחלה עלה במחשבה לבראות שנים ולבסוף נברא אחד
אלא למאן דאמר זנב מאי זכר ונקבה בראם לכדר' אבהו דר' אבהו רמי כתיב זכר ונקבה בראם וכתיב {בראשית א-כז} (כי) בצלם אלהים ברא אותו בתחלה עלתה במחשבה לבראות שנים ולבסוף לא נברא אלא אחד
שמואל דוד כתב:יישר כח! ועיין במסורת הש״ס שהרגיש סתירה הנ״ל.
שמואל דוד כתב:יא.
מתני' הגדול שבא על הקטנה כו׳
רש״י ד״ה הבא על הקטנה - פחותה מבת שלש שאין ביאתה ביאה שהרי בתוליה חוזרין
יש לעיין מדוע שינה רש״י מלשון המשנה וכתב ״הבא״ ולא ״הגדול״
ואולי יש לומר שכוונתו לרבות בן ט׳ שביאתו ביאה ודו״ק.
שמואל דוד כתב:יא.
רש״י ד״ה מתני' הבא על הקטנה - פחותה מבת שלש שאין ביאתה ביאה שהרי בתוליה חוזרין
וקטן - פחות מבן תשע שאמרו חכמים אין ביאתו ביאה ובא על הגדולה
ק״ק מדוע אצל קטן הוסיף רש״י ״שאמרו חכמים״ וצ״ע
אהרן תאומים כתב:על ביאת בת שלוש לא נאמר ממש בפירוש זה רק יוצא ממהלך הסוגיות וזה הלשון הכי מפורש שנאמר ביבמות נז אמר שמואל ומודה לי אבא בתינוקת פחותה מבת שלש שנים ויום אחד הואיל ואין לה ביאה אין לה חופה
אבל על בן תשע נאמר בסנהדרין סט אמר רבי חייא בריה דרבה בר נחמני אמר רב חסדא ואמרי לה אמר רב חסדא אמר זעירי הכל מודים בבן תשע שנים ויום אחד שביאתו ביאה פחות מבן שמנה שאין ביאתו ביאה לא נחלקו אלא בבן שמנה
חלא בר חמרא כתב:למאי דקי"ל בב"ק ז: דבשלו הן שמין, א"כ ככל שיש לאדם רק שני קרקעות, נחשב המעולה שבהן לעידית והגרוע לזיבורית, ורק כאשר יקנה קרקע שלישית, אז תהיה האמצעית מביניהן מוגדרת כבינונית.
ולכן נקט רש"י כסדר המציאות, שרק אחרי שיש עדית וזיבורית, אז תתכן מציאות של בינונית.
אהרן תאומים כתב:דף יז.
בוצינא דנהורא. על שהיה קלסתר פניו מבהיק כדאמרינן בב''ב (דף נח.) שופריה דרבי אבהו מעין שופריה דרבי יוחנן דנפקי זיהרורית מיניה כדמפרש התם:
ראו מה שכתב בגליון הש"ס וההסבר הוא לכאורה פשוט בס"ד אכתבהו, אבל אשמח לפני זה אם יש מי שיכול להביא על רש"י זה נוסחאות כתבי יד, כי מה שמפריע לי הוא כלל לא איזכורו של רבי יוחנן כביכול בניגוד לנאמר שם, והתיקון המיותר לכאורה שתיקנו ברש"י בסנהדרין יד,
לי מפריע המ"מ בב"ב היה לי יותר פשוט בב"מ
שמואל דוד כתב:ח.
רש״י ד״ה משמח חתן וכלה - ובאחרונה משמח חתן עם הכלה לפי ששמחת ברכה הראשונה לא בשמחת חתונה אנו אומרים שהרי תפלה היא שמתפללים ומברכין שיהו שמחים בהצלחה כל ימיהם לפיכך אין לחתום בה משמח חתם עם הכלה דמשמע איש באשתו אלא ברוך ה' משמח את שניהם לעולם בסיפוק מזונות וכל טוב ובאחרונה שבח שמשבח להקב"ה שברא חתונת דיבוק איש באשה על ידי שמחה וחדוה לפיכך יש לחתום משמח חתן עם הכלה שהוא לשון שמחת איש באשה
יש לדקדק מדוע נקט רש״י הני תרי.
שמואל דוד כתב:יא.
מתני' הגדול שבא על הקטנה כו׳
רש״י ד״ה הבא על הקטנה - פחותה מבת שלש שאין ביאתה ביאה שהרי בתוליה חוזרין
יש לעיין מדוע שינה רש״י מלשון המשנה וכתב ״הבא״ ולא ״הגדול״
ואולי יש לומר שכוונתו לרבות בן ט׳ שביאתו ביאה ודו״ק.
שמואל דוד כתב:אהרן תאומים כתב:על ביאת בת שלוש לא נאמר ממש בפירוש זה רק יוצא ממהלך הסוגיות וזה הלשון הכי מפורש שנאמר ביבמות נז אמר שמואל ומודה לי אבא בתינוקת פחותה מבת שלש שנים ויום אחד הואיל ואין לה ביאה אין לה חופה
אבל על בן תשע נאמר בסנהדרין סט אמר רבי חייא בריה דרבה בר נחמני אמר רב חסדא ואמרי לה אמר רב חסדא אמר זעירי הכל מודים בבן תשע שנים ויום אחד שביאתו ביאה פחות מבן שמנה שאין ביאתו ביאה לא נחלקו אלא בבן שמנה
נדה דף מד:
מתני' בת שלש שנים ויום אחד מתקדשת בביאה כו׳ פחות מכן כנותן אצבע בעין. ועיין דף מה. שהוא הלכה למשה מסיני.
והיה אפשר לומר שאצל קטנה זה מציאותי (אף אם אין זה הלכה למשה מסיני) משא״כ בקטן זה דין, ואף אם במציאות שיבר בתוליה, מ״מ אין לו דין ביאה. אולם עיין רשב״א ״אין ביאתו ביאה ואינו מגיע לבתולים ולא בטל חינה״ וצ״ע בזה.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=47238#p571393
הרי מפורש בדעת רש"י כשיטה הישנה, וקטן הבא על הגדולה, השיר בתולים.אבל בשטה ישנה כתוב וז"ל [קטן הבא על הגדולה וכו'] ושמואל אמר אין מוכת עץ בבשר ואף על פי שהוציא דם לא עקר כל הבתולים, ואפילו עקרם, כיון שאין זו לא בעילה ולא הנאה, מותבינן לה כבוגרת והילכתא כשמואל דקי"ל כותיה בדיני מיהו לכהן גדול אסרי לה ואפילו לשמואל מידי דהוה אבוגרת דאסורה לכהן גדול מדכתיב והוא אשה בבתוליה יקח ובירושלמי שרי לה וה"ג התם קטן הבא על הגדולה היא אין בתוליה חוזרין אמר ר' אבהו תפתר שבא עליה שלא כדרכה אמר רבי יוסי בר בון אפילו תימר מכדרכה קטן אין בו כח ליגע בסימנין ותנינן מעשה שעיברה ובתוליה קיימין וגרסינן נמי התם הנבעלת מן הקטן וממי שאינו איש כשרה לכהונה תני ר' חלפתא בן שאול כשרה אפילו לכהן גדול, ונראה לפום גמרא דילן, דודאי יש בו כח לעקור הבתולים, מדאמר רב עשאה מוכת עץ, ומוכת עץ אין לה בתולים כלל, דהא מדמו לה לבעולה, מר' י"צ. ע"כ:
ורש"י ז"ל כתב וז"ל [קטן הבא על הגדולה] עשאה מוכת עץ. נהי דאין ביאתן ביאה מיהו לא גרע מעץ הנתקע ולרבנן דפליגי אמוכת עץ כתובתה מנה וכן לענין כהן גדול דתנן לא ישא את מוכת עץ הא נמי אסירא ליה. אין מוכת עץ בבשר אדם. ואי בעולה לא הויא מוכת עץ נמי ליתא ע"כ. משמע דס"ל כשיטה ישנה דלרב מיירי כשהשיר בתולים ולהכי קאמר עשאה מוכת עץ דלא תימא אף על גב דהשיר בתולים, מ"מ אין ביאתו ביאה וכיון שכן נימא דאכתי כבתולה גמורה דיינינן לה קמ"ל דלא גרע ממוכת עץ ושמואל סבר כיון דהשיר בתולים, דאי לא דיינת לה בבעולה, מוכת עץ נמי ליתא וכו'
שמואל דוד כתב:י.
תנא הואיל וקנס חכמים הוא לא תגבה אלא מן הזיבורית קנסא מאי קנסא אלא אימא הואיל ותקנת חכמים הוא לא תגבה אלא מן הזיבורית
רש״י ד״ה אלא מן הזיבורית - אם באת לגבות כתובתה ויש לו עידית וזיבורית ובינונית אינה יכולה לומר תן לי עידית או בינונית בשוויה אלא אם בא ליתן לה זיבורית בשוויה יתן
ק״ק מדוע נקט רש״י בסדר זה ״עידית וזיבורית ובינונית״ הול״ל עידית בינונית זיבורית וצ״ע.
שמואל דוד כתב:טו:
רש״י ד״ה אם יש עדים - על נשואיה שיצאת מבית אביה לבית בעלה:
בהינומא - בגמ' מפרש:
וראשה פרוע - איצטייבליד"ה שערה על כתיפיה כך היו נוהגין להוציא את הבתולות מבית אביהן לבית החתונה:
הנה רש״י שינה בלשונו. אצל הינומא כתב ״לבית בעלה״ ואצל ראשה פרוע כתב ״לבית החתונה״
האם יש לדייק שאחר החתונה צריכה לכסות ראשה ולכן רק לבית החתונה הולכת בפריעת ראש משא״כ לבית בעלה.
שמואל דוד כתב:ח.
רש״י ד״ה חדא יצירה הואי - כמאן דאמר בעירובין (דף יח.) ויבן את הצלע פרצוף שמתחילת ברייתו נברא שני פרצופין זכר מלפניו ונקבה מאחור
ובד״ה בתר מחשבה אזלינן - ששנים עלו במחשבה להבראות ונברא אחד בעירובין בפ' עושין פסין
צ״ע קצת מדוע בתחילה ציין רק למסכת עירובין ואח״כ הוסיף לציין שם הפרק?
באמונתו כתב:לענ"ד, דברה תורה כלשון בני אדם, ובהיות שהוצרך רש"י כאן לחזור על הציון לעירובין, הוסיף בהפניה השנייה ופירט אף פרקו המדויק.
בברכה המשולשת כתב:לכאורה הכוונה כאפשרות השניה, כי היא המכשירה אותו מחדש
שמואל דוד כתב:כא.
אלא כי אתא רמי בר יחזקאל אמר לא תציתינהו להני כללי דכייל יהודה אחי משמיה דשמואל
רש״י ד״ה רב יהודה אחוה דרמי בר יחזקאל הוה
מה הוסיף רש״י על מה שכתוב בגמרא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים