הפך לבן כתב:מלבב כתב:כשתילי זיתים כתב:ידידך - נעים ההליכות כתב:כשתילי זיתים כתב:מביאים ראיה מרמב"ן, כאילו הוא ידע מהו החלזון, אף שנשתכח הרבה שנים לפני כן, אולם כשמביאים ראיות מהראשונים שחלזון אינו מורק"ס, מתרצים שהם פשוט לא ידעו מהמורק"ס, ואילו ראו לא היו כותבים כו' ולמה רק הרמב"ן ידע, ולא הגיד זאת לשאר הראשונים בני דורו? (כמש"כ ר"א בן הרמב"ם שאינו יודע מהו חלזון)
הרמב"ן כתב שצבע כחול הוא צבע מלכות, שסתם בני אדם אינם לובשים, ולא זכר מאומה מהמורק"ס.
הרמב"ן ידע שהמלכים לובשים תכלת ולא קלא אילן ואיסטיס שזה היה נפוץ גם בין ההמון, אבל לא ידע איזה חילזון ואיך דרך צידתו וצביעתו.
לא מסתבר כלל, ובפשטות כוונתו לכל צבע תכלת. גזירת המלכות נגד המורק"ס לא היה קיים כלל בזמנו ובמקומו.
קלא אילן ואיסטיס לא ירום איש את ידו ללבוש? היכן שמענו דבר כזה? זה היה בשימוש בכל הדורות להמון.
לע"ד פשוט וברור שהרמב"ן לא ידע מהו החלזון, אלא שהולך ומבאר איך כל הבגדי כהונה דומים לבגדי מלכות. ותכלת (צבע כחול העומד ביפיו, לאו דוקא תכלת של מצוה) הוא כבגד מלכים, שהרי גם היום לא ירים איש את ידו ללובשו. ואם יטעון הטוען שלא היא, אלא שהרמב"ן ידע שהמלך משתמש בחלזון התכלת, א"כ הרי ידע שהוא המורקס. ואילו ר"א בן הרמב"ם כבר כתב שלא ידוע אצלם מהו החלזון. והרי ר"א קרא ספרי אריסטו וכו', ולכ' ידע כל מה שהרמב"ן ידע על המורקס, ובכל זאת כתב כדבר פשוט שאין הבריה ידוע להם. ולא מצינו לראשון א' שידבר על החלזון כאילו ידוע לו מה הוא (ובשונה מכמה אחרונים), ואילו הרמב"ן כ"כ פשיטא ליה שזהו החלזון עד כי אינו רואה צורך לומר זה בפירוש, אלא מבליעו אגב אורחא, אתמהה?
דהיינו, ודאי שהרמב"ן מדבר על "תכלת" מהמורקס, אלא שאין כוונתו שזהו תכלת הכשר למצוה. וכמדומה שכל הולך ישר, אפילו מי שהמורקס אצלו בגדר ודאי שהוא החלזון, יאמר שלא יתכן כלל שדוקא הרמב"ן ידע מהו החלזון, ולא שום ראשון אחר. ועיין בכהל"ט שהארכתי בזה בעז"ה.