גמ' היינו דשמעיה לאמימר פרש"י לישנא אחרינא ה"ג וכו'. ונ"ל דללישנא אחרינא גריס רש"י היינו דשמעיה לאמימר דאמר וכו' והשתא יתיישב שפיר האי דכתב בסופו דסריס חמה קמפרש ואזיל וק"ל:
גמ' היינו דשמעיה לאמימר פרש"י לישנא אחרינא ה"ג וכו'. ונ"ל דללישנא אחרינא גריס רש"י היינו דשמעיה לאמימר דאמר וכו' והשתא יתיישב שפיר האי דכתב בסופו דסריס חמה קמפרש ואזיל וק"ל:
ואלמלא דברי רש"י, היו מתפרשים דברי רבא דהכי קאמר: שהיו אביו ואמו חבושין בבית האסורין, ושם נולד הבן, ולפיכך לא ניתַּן למולו בשעת עשיית הפסח..השוחט כתב:עב:
אביו ואמו חבושין. וברש"י שעליהן מוטלת חובת מילה.
ביקורת תהיה כתב:ואלמלא דברי רש"י, היו מתפרשים דברי רבא דהכי קאמר: שהיו אביו ואמו חבושין בבית האסורין, ושם נולד הבן, ולפיכך לא ניתַּן למולו בשעת עשיית הפסח..השוחט כתב:עב:
אביו ואמו חבושין. וברש"י שעליהן מוטלת חובת מילה.
ביקורת תהיה כתב:ואלמלא דברי רש"י, היו מתפרשים דברי רבא דהכי קאמר: שהיו אביו ואמו חבושין בבית האסורין, ושם נולד הבן, ולפיכך לא ניתַּן למולו בשעת עשיית הפסח..השוחט כתב:עב:
אביו ואמו חבושין. וברש"י שעליהן מוטלת חובת מילה.
שמואל דוד כתב:קב:
תוספות ד״ה ואנעלך תחש. מכאן אר"ת שצריך שיהיה מנעל מעור בהמה טהורה דתחש כתיב ואין נראה כי אין להקפיד אם חלץ במנעל בהמה טמאה
לכאורה קשה, הרי הלשון כי משמע שבאו לפרש מדוע אין נראה ולא כתבו שום טעם, והכי הול״ל ונראה שאין להקפיד כו׳
שמואל דוד כתב:קב:
תוספות ד״ה ואנעלך תחש. מכאן אר"ת שצריך שיהיה מנעל מעור בהמה טהורה דתחש כתיב ואין נראה כי אין להקפיד אם חלץ במנעל בהמה טמאה
לכאורה קשה, הרי הלשון כי משמע שבאו לפרש מדוע אין נראה ולא כתבו שום טעם, והכי הול״ל ונראה שאין להקפיד כו׳
כן העתיק האגודה (הוא בסימן קח):מנעל צריך שיהא מעור בהמה טהורה, ואין להקפיד אם חלץ בעור בהמה טמאה. ד"ה ואנעלך:
ועיין על לשונות שאר ראשונים.סנדל התפור בפשתן אין חולצין בו שנאמר ואנעלך תחש. מכאן אמר רבינו תם שצריך שיהא מנעל מעור בהמה טהורה, אך בדיעבד אין להקפיד אם חלץ במנעל עור בהמה טמאה.
באמונתו כתב:שמואל דוד כתב:קב:
תוספות ד״ה ואנעלך תחש. מכאן אר"ת שצריך שיהיה מנעל מעור בהמה טהורה דתחש כתיב ואין נראה כי אין להקפיד אם חלץ במנעל בהמה טמאה
לכאורה קשה, הרי הלשון כי משמע שבאו לפרש מדוע אין נראה ולא כתבו שום טעם, והכי הול״ל ונראה שאין להקפיד כו׳
מסתבר שצדקת מאוד, כי יש אצלנו בתוספות ט"ס, שכן נמצא בכל 3 כ"י מתוספות שראיתי (ראה הצילומים מצ"ב), שמופיע בהם במקום "ואין" נראה, הנוסח "אך" נראה, והכוונה היא שבדיעבד דווקא יש להקל, עיין היטב בלשון.
אליהו חיים כתב:אך מתוס' הרא"ש לא נראה כן עיי"ש אלא דחולקים עליו לגמרי (אך גם לשון תוס' לפנינו 'אין להקפיד אם חלץ' משמע קצת דרק בדיעבד לאחר מעשה אין להקפיד, ואולי חסר וי"ו בתוס' וצ"ל אם חולץ, וכן נראה מכת"י הב' שבצילום וצ"ע).
ואנעלך תחש. מכאן כתב ר"ת שצריך שיהא המנעל מעור בהמה טהורה דתחש כתיב ואמרינן בבמה מדליקין דתחש טהור, ונראה דאין להקפיד, דנעל נעל ריבה, ולא בא למעוטי אלא שאינו מעור, מדקאמר אפי' בפשתן נמי, א"כ תחש מאי אהני ליה.
אליהו חיים כתב:באמונתו כתב:שמואל דוד כתב:קב:
תוספות ד״ה ואנעלך תחש. מכאן אר"ת שצריך שיהיה מנעל מעור בהמה טהורה דתחש כתיב ואין נראה כי אין להקפיד אם חלץ במנעל בהמה טמאה
לכאורה קשה, הרי הלשון כי משמע שבאו לפרש מדוע אין נראה ולא כתבו שום טעם, והכי הול״ל ונראה שאין להקפיד כו׳
מסתבר שצדקת מאוד, כי יש אצלנו בתוספות ט"ס, שכן נמצא בכל 3 כ"י מתוספות שראיתי (ראה הצילומים מצ"ב), שמופיע בהם במקום "ואין" נראה, הנוסח "אך" נראה, והכוונה היא שבדיעבד דווקא יש להקל, עיין היטב בלשון.
אך מתוס' הרא"ש לא נראה כן עיי"ש אלא דחולקים עליו לגמרי (אך גם לשון תוס' לפנינו 'אין להקפיד אם חלץ' משמע קצת דרק בדיעבד לאחר מעשה אין להקפיד, ואולי חסר וי"ו בתוס' וצ"ל אם חולץ, וכן נראה מכת"י הב' שבצילום וצ"ע).
וכעת ראיתי בדברי הב"י והב"ח סי' קס"ט (סעיף י"ז) דחולקים הראשונים מן הקצה אל הקצה דהחולקים על ר"ת מתירים אפילו לכתחילה ור"ת אוסר אף בדיעבד, ולכן חוששים עכ"פ לכתחילה לר"ת [ולא נחלקו הב"י והב"ח אלא בדעת הטור אם גם הוא חושש], ועי' בנחלת צבי (בשו"ע מכו"י) שם סקכ"ז מדייק מלשון תוס' דרק בדיעבד כשר ודלא כהרא"ש, ועיי"ש דתלוי בעיקר פסול שבסוגיא בתפרו בפשתן אם נאמר לענין בדיעבד או לכתחילה.
לכך תחילה צריך להצליח בקריאתו, ואחר כן נראה.ואנעלך תחש אור"ת שצריך שיהא מנעל מעור בהמה טהורה תחש כת', אך נר' [כי שמא]??? להקפיד אם חולץ [במנעל] של עור בהמה טמאה:
אליהו חיים כתב:מהב"י ודאי נראה דתוס' עם הרא"ש בפסקיו שווים הם דלר"ת פסול אפילו בדיעבד ולהחולקים כשר לכתחילה, דהרי מעתיק הב"י תיכף כל לשון התוס' ואח"כ מפסקי הרא"ש ולא תמה על הטור אלא למה לא עשה פשרה לחשוש לר"ת עכ"פ לכתחילה, עיי"ש היטב, ואם היה סובר דתוס' בעצמו אין לו צד להקל לכתחילה בוודאי היה מתמה על הטור דלא חשש לכתחילה עפ"י דבריהם ולא להקשות רק מדעת עצמו דראוי לחוש לר"ת.
אכן בסמ"ג 'ופלא הוא מניין לו זה (לר"ת לצריך בהמה טהורה) כיון דתחש לאו דוקא דנעל נעל ריבה וא"כ מכל עור יכולין לעשותו ומ"מ רגילות הוא להחמיר כדבריו לעשותו מבהמה טהורה' . ומדבריו מבואר דאף דדעתו לדחות ר"ת מכל וכל העיד שהמנהג כן לכתחילה, וא"כ אולי גם תוס' מכוון כך וכדכתבתם אך מהב"י לא נראה כן וכנ"ל (ויל"ע בשאר הראשונים דמציין הב"י שם ואין לי פנאי לזה כעת)
תוס' הרא"ש רגיל לכתוב ע"ד התוס' אף אם בפסקיו סובר דלא כמותן ואין זה בגדר גברא אגברא קא רמית.
שמואל דוד כתב:יישר כח גדול לכולם!
וע״ע בספר לבונה זכה פרשת תרומה שכנראה הרגיש בשאלתי וע״ש.
שמואל דוד כתב:נז.
בת גר זכר כו׳
לשון כפול הוא, ״גר זכר״ ,ולכאורה הכוונה לאפוקי גיורת נקבה.
ועיין רש״י קידושין עז. ד״ה בת גר זכר.
ועיין ספר הניר על הירושלמי קידושין פרק ד הלכה ו שכתב שהכוונה ב״גר זכר״ הוא לאפוקי נקבה.
ובילדותי שאלתי מרן הגר״ח קניבסקי זצ״ל וכתב לי שגר כולל זכרים ונקבות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים