מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' מאי 30, 2022 11:21 pm

נחומצ'ה כתב:
נחומצ'ה כתב:מושגים בהלכה:
שנים שהם אחד
אחד בתורה
ושלוש בקבלה
מה הכח ולמי?

הפיתרון: הפקר בית דין.
מי יכול להסביר?

יבא בעל דין ויפתור..

דין הפקר שווה לדיני בית דין
בשניהם מהתורה סגי באחד. ומדברי סופרים צריך [בפני] שלושה
והכח הוא של 'הפקר בית דין'.

ועכשיו לקל יותר:
"בין שתים לארבע"
סימן של 'ראש מרובע'

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 02, 2022 6:44 pm

נחומצ'ה כתב:
נחומצ'ה כתב:
נחומצ'ה כתב:מושגים בהלכה:
שנים שהם אחד
אחד בתורה
ושלוש בקבלה
מה הכח ולמי?

הפיתרון: הפקר בית דין.
מי יכול להסביר?

יבא בעל דין ויפתור..

דין הפקר שווה לדיני בית דין
בשניהם מהתורה סגי באחד. ומדברי סופרים צריך [בפני] שלושה
והכח הוא של 'הפקר בית דין'.

ועכשיו לקל יותר:
"בין שתים לארבע"
סימן של 'ראש מרובע'

אם הבנתי נכון, אז היה מתאים לשאול את זה בתחילת ימי ספירת העומר...

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ו' יוני 03, 2022 11:58 am

ממש לא. זה ספירה בכל יום ויום.. [רמז ברור..]

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' יוני 06, 2022 2:26 pm

נחומצ'ה כתב:ממש לא. זה ספירה בכל יום ויום.. [רמז ברור..]

והפיתרון:
גודל ראש התפילין [הקציצה].
פוסק המשנ"ב בביה"ל, אף שאין שיעור לאורך ורוחב בית התפילין, מ"מ יעשה בין שתים [על שתים] לארבע [על ארבע]

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' יוני 07, 2022 8:43 pm

מתוך ים ה'חושן':

אלו ב' לאווין עוברים, רק לאחר תביעה שכנגד?

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גימפעל » ג' יוני 07, 2022 9:40 pm

נחומצ'ה כתב:מתוך ים ה'חושן':

אלו ב' לאווין עוברים, רק לאחר תביעה שכנגד?

אם לא יגיד

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' יוני 07, 2022 11:10 pm

גימפעל כתב:
נחומצ'ה כתב:מתוך ים ה'חושן':

אלו ב' לאווין עוברים, רק לאחר תביעה שכנגד?

אם לא יגיד

נכון. והשני שייך באיסור 'בל תלין'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 23, 2022 9:03 pm

.השוחט כתב:היכי משכח"ל, בת י"ב שנים ויום א' והיא בוגרת (לא נערה)?
(אולי זה לא לכו"ע אבל איכא למ"ד הכי ודומני שכן הלכה).

אולי עקרה בידי אדם?
ע"פ הרמב"ם הלכות אישות ב,יד לגבי סריס-אדם.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גימפעל » ו' יוני 24, 2022 12:03 am

עזריאל ברגר כתב:
.השוחט כתב:היכי משכח"ל, בת י"ב שנים ויום א' והיא בוגרת (לא נערה)?
(אולי זה לא לכו"ע אבל איכא למ"ד הכי ודומני שכן הלכה).

אולי עקרה בידי אדם?
ע"פ הרמב"ם הלכות אישות ב,יד לגבי סריס-אדם.

לאחרונה היה בדף היומי איילונית שמקטנות יצאה לבגרות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 24, 2022 1:18 pm

גימפעל כתב:
עזריאל ברגר כתב:
.השוחט כתב:היכי משכח"ל, בת י"ב שנים ויום א' והיא בוגרת (לא נערה)?
(אולי זה לא לכו"ע אבל איכא למ"ד הכי ודומני שכן הלכה).

אולי עקרה בידי אדם?
ע"פ הרמב"ם הלכות אישות ב,יד לגבי סריס-אדם.

לאחרונה היה בדף היומי איילונית שמקטנות יצאה לבגרות.

בגיל 20, או 35 (ראה ברמב"ם באותו פרק).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 26, 2022 9:48 pm

חידה:
איזו מחלוקת בגמרא בקשר לפרשת קורח, תלויה (לפירש"י על הגמרא) בשאלה האם תביר חזק מן הטפחא או להיפך?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 28, 2022 11:33 am

כוונת מר כנראה לשאלה אם התביר מפסיק חזק יותר מן הטפחא ארו שהטפחא חזקה יותר
לאמיתו של דבר לענין קריאה ברור שברוב ככל המקומות הטפחא מפסיקה יותתר וכראיה מהפרשה שנקרא "ואם לא יתחטא ביום השלישי (תביר ב"השלישי") וביום השביעי (טפחא ב"השביעי") לא יטהר" ויש עוד הרבה ראיות.כנראה,
המחלוקת שהוזכרה כאן היא לענין דרשת פסוק שיש בו תביר וטפחא ואחד מחכמי הגמרא דרש כאילו המלה שבה התביר מפסיקה והמלה שמוטעמת בטפחא אחר כך כאילו לא קשורה לראשית הפסוק

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 28, 2022 4:47 pm

כדכד כתב:כוונת מר כנראה לשאלה אם התביר מפסיק חזק יותר מן הטפחא ארו שהטפחא חזקה יותר
לאמיתו של דבר לענין קריאה ברור שברוב ככל המקומות הטפחא מפסיקה יותתר וכראיה מהפרשה שנקרא "ואם לא יתחטא ביום השלישי (תביר ב"השלישי") וביום השביעי (טפחא ב"השביעי") לא יטהר" ויש עוד הרבה ראיות.כנראה,
המחלוקת שהוזכרה כאן היא לענין דרשת פסוק שיש בו תביר וטפחא ואחד מחכמי הגמרא דרש כאילו המלה שבה התביר מפסיקה והמלה שמוטעמת בטפחא אחר כך כאילו לא קשורה לראשית הפסוק

א. נכון.
ב. דווקא מפרשתנו יש גם ראיה הפוכה "הוא יתחטא בו ביום השלישי (תביר) וביום השביעי (טפחא) יטהר", ולכאורה אילו התביר מפסיק פחות מהטפחא הול"ל "ויטהר", וצ"ע.
ג. אכן. והפסוק הוא מפרשת פנחס (ע"פ רש"י על הגמרא).

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 28, 2022 5:08 pm

ב. הוא יתחטא בו ביום השלישי וביום השביעי - יטהר. הוא הפיסוק הנכון כאשר הטפחא שב"השביעי" מפסיקה יותר מהתביר שב"השלישי" ומשמעות הכתוב היא: הוא יתחטא ויזו עליו מי חטאת ביום השלישי וגם ביום השביעי יזו עליו ואחר כך יטהר.
אילו התביר היה מפסיק יותר היתה משמעות הכתוב ,הוא יתחטא בו (ויזו עליו מי חטאת) ביום השלישי - וביום השביע יטהר מעצמו.
זה כמובן לא נכון שהרי בעינן הזאה שלישי ושביעי

.השוחט
הודעות: 1018
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 06, 2022 4:03 am

אשה באה לבי"ד לשאול אם היא רשאית להינשא.
משיבים לה, רק כשאשה פלונית תינשא, ודוקא אם תינשא לכהן.
אם חברתך לא נישאת, או נישאת לישראל, אין את רשאית להינשא.
(לא להלכה. צד א' בגמ' ואליבא דתנא יחידאה).

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 06, 2022 8:15 am

.השוחט כתב:אשה באה לבי"ד לשאול אם היא רשאית להינשא.
משיבים לה, רק כשאשה פלונית תינשא, ודוקא אם תינשא לכהן.
אם חברתך לא נישאת, או נישאת לישראל, אין את רשאית להינשא.
(לא להלכה. צד א' בגמ' ואליבא דתנא יחידאה).

בדף היומי של אתמול (יבמות קכ)

.השוחט
הודעות: 1018
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 06, 2022 1:38 pm

אמת.
הרחבה למעוניינים. (העירוני פעם קודמת שלא אישרתי את התשובה).
קיי"ל אשה נאמנת לומר מת בעלי, להינשא או להתייבם.
וקיי"ל אין צרה נאמנת על חברתה. וכשאומרת מת בעלי היא תינשא וחברתה לא.
ר' אלעזר מרחיב את הנאמנות גם על הצרה, אבל יש צד לרבא (ולא איפשטא) שאולי רק באופן שהמעידה עשתה מעשה בעצמה על פי עדותה.
ולכן אם לא נישאת, עדיין צרתה לא יכולה להינשא.
ואפילו נישאת לישראל, עדיין יתכן שקיבלה גט ומשקרת שמת כדי לקלקל את צרתה ולעצמה אינה עושה איסור, ולכן מעשה דידה מהני רק בנישאת לכהן שלא יתכן שזה על ידי גט ואז נאמנת שמת בעלה גם לצרתה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 06, 2022 4:16 pm

במה החכם צבי היה ספרדי?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 11, 2022 6:06 pm

איזו גבורה במקרא מתרגם התרגום כאין?

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' יולי 11, 2022 6:56 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:במה החכם צבי היה ספרדי?

בחתימתו

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אישצפת » ג' יולי 12, 2022 6:53 am

לבנון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:במה החכם צבי היה ספרדי?

בחתימתו

וגם בתואר חכם

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 12, 2022 8:59 pm

שאלה שנשאלה במקום אחר (ואינני יודע את הפתרון לה):
כיצד יתכן שאדם יאמר 'יעלה ויבוא' בתפילה למרות שאינו ראש חודש ולא מועד?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 18, 2022 11:06 am

כדכד כתב:איזו גבורה במקרא מתרגם התרגום כאין?

במדבר כג, כד וכד, ט

.השוחט
הודעות: 1018
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ב' יולי 18, 2022 11:21 am

כיצד יתכן אשה שמתגרשת ולכאורה מגיע לה כתובה, ובכל זאת אומרים לה שתקבל את כתובתה רק בעתיד. זה יכול להיות גם שנים הרבה (יותר מעשור).
ולא בגלל חוסר כסף או תנאי שהתנו עמה וכו'.
יגיע הזמן ולא ייעשה שום דבר לא על ידה ולא על ידי אחרים, ואז תהא רשאית לגבות כתובתה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יולי 18, 2022 2:26 pm

.השוחט כתב:כיצד יתכן אשה שמתגרשת ולכאורה מגיע לה כתובה, ובכל זאת אומרים לה שתקבל את כתובתה רק בעתיד. זה יכול להיות גם שנים הרבה (יותר מעשור).
ולא בגלל חוסר כסף או תנאי שהתנו עמה וכו'.
יגיע הזמן ולא ייעשה שום דבר לא על ידה ולא על ידי אחרים, ואז תהא רשאית לגבות כתובתה.

כתובות יא כשתגדיל ולא תמחה בגירותה.

.השוחט
הודעות: 1018
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ב' יולי 18, 2022 2:34 pm

אמת.

חלא בר חמרא
הודעות: 216
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ג' יולי 19, 2022 12:28 am

איזה פסוק אנו אומרים הכי הרבה פעמים ביום.
[וכמה פעמים ביום אומרים אותו?]

.השוחט
הודעות: 1018
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ג' יולי 19, 2022 12:38 am

אולי ה' ימלוך לעולם ועד. ה"פ. (יהי כבוד. שירת הים. גאולה. קדושא דסידרא. גאולה דערבית)
וק"ש (כולל דקרבנות ודעל המיטה) רק ד"פ.

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' יולי 19, 2022 7:08 pm

על מי כתב [שו"ת] הריב"ש" 'עושה מעשה פנחס'? ולמה?
רמז: אמורא בבבא קמא

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' יולי 19, 2022 9:31 pm

נחומצ'ה כתב:על מי כתב [שו"ת] הריב"ש" 'עושה מעשה פנחס'? ולמה?
רמז: אמורא בבבא קמא

רב כהנא, על מה שעשה לאותו מוסר

הבטחתי
הודעות: 1060
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבטחתי » ג' יולי 19, 2022 9:41 pm

חלא בר חמרא כתב:איזה פסוק אנו אומרים הכי הרבה פעמים ביום.
[וכמה פעמים ביום אומרים אותו?]

ה' הושיעה וכו'

חלא בר חמרא
הודעות: 216
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ג' יולי 19, 2022 10:06 pm

הבטחתי כתב:
חלא בר חמרא כתב:איזה פסוק אנו אומרים הכי הרבה פעמים ביום.
[וכמה פעמים ביום אומרים אותו?]

ה' הושיעה וכו'


נכון!
16 פעמים ביום שאין תחנון! [3 בסוף קרבנות, 1 הודו, 1 יהי כבוד, 1 ובא לציון, 3 בקטורת של סוף התפילה, 3 בקרבנות דמנחה, 3 בפסוקים שלפני ברכו דמעריב, 1 בוהוא רחום דמעריב].
ביום של תחנון נוספים עוד 3 [תחנון דשחרית, ודמנחה, ולמנצח יענך].
בשני וחמישי בתחנון יש עוד 1.
סה"כ- 20, וסימנך, שזה אכן בקפיטל כ'..
גם מי שלא נוהג חלק מהנ"ל, עדיין נשאר לו מספיק..


וכעת, ברשותכם, חידה חדשה [בינתיים עד היום אף אחד לא הצליח לפתור, אבל חזקה על חכמי הפורום שכן יצליחו..]
היכן אומרים בתפילה מילה אחת פעמיים ברצף, ומיד אח"כ מילה אחרת פעמיים ברצף, ומיד מילה שלישית פעמיים ברצף. בלי שום מילה אחרת ביניהם.

באר בשדה
הודעות: 505
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי באר בשדה » ג' יולי 19, 2022 10:31 pm

חלא בר חמרא כתב:היכן אומרים בתפילה מילה אחת פעמיים ברצף, ומיד אח"כ מילה אחרת פעמיים ברצף, ומיד מילה שלישית פעמיים ברצף. בלי שום מילה אחרת ביניהם.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 4a#p298193

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' יולי 19, 2022 11:13 pm

לבנון כתב:
נחומצ'ה כתב:על מי כתב [שו"ת] הריב"ש" 'עושה מעשה פנחס'? ולמה?
רמז: אמורא בבבא קמא

רב כהנא, על מה שעשה לאותו מוסר

אמת. והדמיון בעיקר שעשה מעשה, אף שלא נשאל עליו.

.השוחט
הודעות: 1018
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 20, 2022 11:12 am

היכי משכ"ל שאם הנתבע ת"ח הרי הוא חייב, ואם ע"ה הוא, הרי הוא פטור.

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' יולי 20, 2022 2:39 pm

.השוחט כתב:היכי משכ"ל שאם הנתבע ת"ח הרי הוא חייב, ואם ע"ה הוא, הרי הוא פטור.

כוונתך על דרך 'אדם חשוב'?
בסי' שסט בחו"מ, על חמור שנטלוהו מוכסים ונותנים במקומו חמור אחר, שקיי"ל שהוי כיאוש ושינוי רשות, ואי"צ להחזיר החמור לבעליו
מ"מ 'ותיקין' מחזירין החמור [השני] לבעליו

חלא בר חמרא
הודעות: 216
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ד' יולי 20, 2022 8:44 pm

.השוחט כתב:היכי משכ"ל שאם הנתבע ת"ח הרי הוא חייב, ואם ע"ה הוא, הרי הוא פטור.


אינני יודע, אך אקפוץ על העגלה שלך- היכן מצינו להיפך, שאם הינו ת"ח [גדול] הוא זוכה בדין, ואם הוא ע"ה מפסיד?

.השוחט
הודעות: 1018
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 20, 2022 9:06 pm

נחומצ'ה כתב:
.השוחט כתב:היכי משכ"ל שאם הנתבע ת"ח הרי הוא חייב, ואם ע"ה הוא, הרי הוא פטור.

כוונתך על דרך 'אדם חשוב'?
בסי' שסט בחו"מ, על חמור שנטלוהו מוכסים ונותנים במקומו חמור אחר, שקיי"ל שהוי כיאוש ושינוי רשות, ואי"צ להחזיר החמור לבעליו
מ"מ 'ותיקין' מחזירין החמור [השני] לבעליו


לא מדובר על הנהגה גרידא, אלא על דין גמור.
והוא נזכר בלשון ת"ח וע"ה דייקא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 20, 2022 9:14 pm

חלא בר חמרא כתב:איזה פסוק אנו אומרים הכי הרבה פעמים ביום.
[וכמה פעמים ביום אומרים אותו?]

ראה viewtopic.php?p=193032#p193032
וראה viewtopic.php?p=765166#p765166

חלא בר חמרא
הודעות: 216
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ד' יולי 20, 2022 9:30 pm

סליחה. להבא אעשה חיפוש מקדים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 683 אורחים