חלמיש כתב:מקובל לחלק בזה בין ארץ ישראל לבבל, שכך הנהוג בבבל (טבריה היתה בארץ ישראל)
ראה קידושין כט ב רש"י ד"ה בי רבנן בהמ"ד, רחוק מן הישוב, ומדובר בבית מדרשו של אביי. וראה דברי הראשונים, שבבבל, אמנם בזמן הגאונים כנראה, תיקנו יראו ענינו, ולפי הראש ברכות פ"א ס"ה, הסיבה היא (אך לפי שאר הראשונים הטעמים קשורים בגלל תפילת ערבית רשות, או בכדי להפריד בין החיוב לבין הרשות (דבי רש"י), או שמכיון שלא נהגו להתפלל עמידה לכם אמרו יח פסוקים לזכרה, ר"י) לפי שבימיהם הראשונים היו בתי כנסיות שלהם בשדות. וברור שמנהג זה לא היה קיים בארץ ישראל שלא ידעו על ברכת יראו עינינו.
ולגבי ברכת מעין שבע, האמרו ברכת מעין שבע בארץ ישראל? בירושלמי נזכר על ברכת מעין שבע שתמן אמרו שלא היה להם יין.
בכפר קדש היה בית מדרשו של יהושע בן נון בטבריה שם בית הכנסת של יהושע בן נון בנין יפה.
חלמיש כתב:מקובל לחלק בזה בין ארץ ישראל לבבל, שכך הנהוג בבבל (טבריה היתה בארץ ישראל)
חכם באשי כתב:חלמיש כתב:מקובל לחלק בזה בין ארץ ישראל לבבל, שכך הנהוג בבבל (טבריה היתה בארץ ישראל)
גם לי זכור משהו כזה. הידוע לך אם מישהו כתב בענין?
אליהוא כתב:כמדומה שהמקור הראשון הוא ברבינו חננאל ריש ברכות.
אליהוא כתב:בטעם הדבר יש לומר כמה אופנים, או דבעיר היה שכיח זוהמא, או שכיח גלולים [ובזה מובן החילוק מא"י לחו"ל] וכמשה שיצא חוץ לעיר, או ע"ש יצחק שיצא לשוח בשדה עי"ש, עוד יש לומר שבבל הקפידו על טבילת עזרא ולכן עשו בית הכנסת סמוך למקור מים, [כמדומה שראיתי טעם זה בעבר].
בברכה המשולשת כתב:חלמיש כתב:
ולגבי ברכת מעין שבע, האמרו ברכת מעין שבע בארץ ישראל? בירושלמי נזכר על ברכת מעין שבע שתמן אמרו שלא היה להם יין.
סתם "תמן" בירושלמי זה בבל
חלמיש כתב:בברכה המשולשת כתב:חלמיש כתב:
ולגבי ברכת מעין שבע, האמרו ברכת מעין שבע בארץ ישראל? בירושלמי נזכר על ברכת מעין שבע שתמן אמרו שלא היה להם יין.
סתם "תמן" בירושלמי זה בבל
בוודאי כוונתי היתה כך, שמדברים שבבבל נהגו לומר מעין שבע, אך טרם ראיתי חידוש כזה במפורש שבארץ ישראל לא אמרו מעין שבע, שכן שם לא היתה סכנה שם בליל שבת. מאידך, נראה שלדידם הסיבה שבבל אמרו מעין שבע היא בגלל העדר יין ולא בגלל סכנה, ויל"ע מה עשו בארץ ישראל.
אליהוא כתב:עי' ברבינו חננאל הוצאת וגשל.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 225 אורחים