יעקל כתב:בתפילת משה על מרים א-ל נא רפא נא לה, ות"א ה"נא" הראשון ב"בבעו" והשני ב"כען". אשמח למ"מ שמסבירים את ההבדל.
כדכד כתב:Re: פרייה ו/או רבייה
הודעה על ידי כדכד » ג' מאי 31, 2022 5:45 pm
פרייה זה אחד מאחד ורבייה זה כמה מאחד (דומני שמקור דברי ברש"י) ולכן אם לא היתה קודמת הפרייה לא היינו יודעים שעדיף גם לרבות (כי לא היינו יודעים שזה יותר מאחד מאחד אם לא כתוב "פרו" גם) אבל זה בעיקר כשזה בא בהוראה לפרייה ורבייה.
כשהקב"ה מברך שירבה את העם אינו צריך להקדים שגם יפרה אותם קודם
יעקל כתב:בפ' קורח, גבי מטה אהרן, י"ז, כ"ג ת"א את "והנה פרח מטה אהרן" "והא נעא חוטרא דאהרן" ואח"כ ב"ויוצא פרח" ת"א "ואפיק לבלבין".
א. האם יש לשורש "נעא" חבר במקרא ובתרגום ?
ב. למה אונקלוס חילק בין שני ה"פרח" ?
אנקלוס תרגם "ויוצא פרח" - "ואפיק לבלבין", וכן תרגם "והיא כפורחת עלתה נצה" - "כד אפרחת אפיקת לבלבין ואניצת נץ", ופרש"י ז"ל: "'והיא כד אפרחת אפיקת לבלבין' עד כאן תרגום של פורחת". אבל גבי "והנה פרח מטה אהרן" תרגם "והא יעא", מפני שבא אחריו "ויוצא פרח", שתרגומו "ואפיק לבלבין".
יעקל כתב:בפ' קורח, גבי מטה אהרן, י"ז, כ"ג ת"א את "והנה פרח מטה אהרן" "והא נעא חוטרא דאהרן".
א. האם יש לשורש "נעא" חבר במקרא ובתרגום ?
עיניו כיונים כתב:א. בתאג' התימני מנוקד (בפסוק כ') יַנעי בפתח.
ב. אם הנו"ן אינה שורשית, מהיכן צמחה כאן?
גרשיים כתב:יעקל כתב:בפ' קורח, גבי מטה אהרן, י"ז, כ"ג ת"א את "והנה פרח מטה אהרן" "והא נעא חוטרא דאהרן" ואח"כ ב"ויוצא פרח" ת"א "ואפיק לבלבין".
א. האם יש לשורש "נעא" חבר במקרא ובתרגום ?
ב. למה אונקלוס חילק בין שני ה"פרח" ?
כתב הרא"ם:אנקלוס תרגם "ויוצא פרח" - "ואפיק לבלבין", וכן תרגם "והיא כפורחת עלתה נצה" - "כד אפרחת אפיקת לבלבין ואניצת נץ", ופרש"י ז"ל: "'והיא כד אפרחת אפיקת לבלבין' עד כאן תרגום של פורחת". אבל גבי "והנה פרח מטה אהרן" תרגם "והא יעא", מפני שבא אחריו "ויוצא פרח", שתרגומו "ואפיק לבלבין".
.יְעָא: שם כללי לצמיחה, ע' לקמן.
כתב רא"ם ש"תרגם כן מפני שבא אחריו "ויוצא פרח", שתרגומו, ואפיק לבלבין". ונראה שאין כונת הרא"ם שאונקלוס שינה [ולא תרגם בלשון "פרח"] מפני הכפל, שהרי גם לעיל (פסוק כ) תרגם "ינעי", אף שאין שם כפל לשון. אלא נראה שכונתו, ש"יעא" הוא לשון כללי לצמיחה (כמש"כ הרמב"ן ויקרא יד, מג שפריחה הוא לשון צמיחה), משא"כ לשון "ואפיק לבלבין". וכאן שבמקרא נכפל ל' ה"פריחה", תרגם הראשון ל' כללי, והשני ל' פרטי
יעקל כתב:למה תרגם אונקךוס מי נידה - מי אדיותא - מי הזאה, בפשטות מי נידה - מי ריחוק, מים מרוחקים - כי הם יכולים לטמא כמו שהם יכולים לטהר, וצריך "להיזהר" מהם ...
כדכד כתב:גם רש"י פירש כמו התרגום ולא ראיתי מי שמפרש שזה מל' ריחוק
למי נדה - פירושו רחוק, כמו מנדיכם (ישעי' סו, ה):
ונקראו מי נדה לפי שהיו המים לצורך הָרָחוֹק, והוא הטמא.
ונקרא מי נדה בעבור שמרחיק את האיש שזרק עליו מן הטומאה.
יעקל כתב:מעניין לראות שבמעשה העגל, וגם גבי המתאוננים, ומעשה מרים, המרגלים, קורח ועדתו ובמי מריבה, גילה לנו הכתוב את נוסח תפילתו של מרע"ה. ופתאום בנחשים השרפים תפילתו של משה אינה גלויה לנו.
וכיוצ"ב גבי פרעה בי' מכות, לא נודע לנו נוסח תפילתו על פרעה ועל מצרים שהמכה תוסר או תיעצר...
ולא נודע לי מהו הצד השווה במעשה הנחשים השרפים ובי' מכות...
יעקל כתב:1.בדברי מיכה " עמי זכר נא מה יעץ וגו' ומה ענה גו' מן השטים עד הגלגל וגו'"... בכל פרשת בלק בדו שיח של בלק ובלעם לא מוזכרים המקומות האלה...
יש במות בעל, שדה צופים, וכו' אבל אין לא שטים ולא גלגל...
2. ודם חללים ישתה, ות"א דעתידין למירת נכסין דעממיא... למה אנוקלוס הבין שדם היינו נכסים ? מה הקשר ?
עזריאל ברגר כתב:יעקל כתב:1.בדברי מיכה " עמי זכר נא מה יעץ וגו' ומה ענה גו' מן השטים עד הגלגל וגו'"... בכל פרשת בלק בדו שיח של בלק ובלעם לא מוזכרים המקומות האלה...
יש במות בעל, שדה צופים, וכו' אבל אין לא שטים ולא גלגל...
2. ודם חללים ישתה, ות"א דעתידין למירת נכסין דעממיא... למה אנוקלוס הבין שדם היינו נכסים ? מה הקשר ?
1. ראה מפרשי המקרא (מיכה ו,ה).
2. אולי דמים תרתי משמע? ומה אומרים מפרשיו של אונקלוס?
יעקל כתב:עזריאל ברגר כתב:יעקל כתב:1.בדברי מיכה " עמי זכר נא מה יעץ וגו' ומה ענה גו' מן השטים עד הגלגל וגו'"... בכל פרשת בלק בדו שיח של בלק ובלעם לא מוזכרים המקומות האלה...
יש במות בעל, שדה צופים, וכו' אבל אין לא שטים ולא גלגל...
2. ודם חללים ישתה, ות"א דעתידין למירת נכסין דעממיא... למה אנוקלוס הבין שדם היינו נכסים ? מה הקשר ?
1. ראה מפרשי המקרא (מיכה ו,ה).
2. אולי דמים תרתי משמע? ומה אומרים מפרשיו של אונקלוס?
לא חשבתי על דמים תרתי משמע. מה שכן חשבתי - שהיות והדם הוא הנפש, צריך פה הדם להיות פה סמל של משהו יותר נפשי ונעלה, כמו האומנויות השונות בארצותם בגוייהם, התרבויות השונות, השפות השונות, שבכולם יוכלו עם ישראל לראות אלקות ולהפכם לדירה לו ית' בתחתונים.
חלא בר חמרא כתב:צריך לומר שהאופן הגשמי שבו השתלשל הענין, הוא או ע"י מיתת רוב עם ישראל בקברות התאוה ובמתאוננים ודומיהם. [בשטים ובמעשה קרח מתו רק 40 אלף בערך, ואילו אנו זקוקים למספרים גדולים פי כמה וכמה]
עזריאל ברגר כתב:א. משום מה התעלמת ממיתתם של ששים רבוא יוצאי מצרים מפני חטא המרגלים.
ב. בשטים לפירש"י ע"פ חז"ל מתו יותר מ180 אלף איש!!! (כל דיין מדייני ישראל היה הורג שנים, ודייני ישראל ז רבוא וח אלפים (ועוד קצת), ועוד כד אלפים שמתו במגפה).
חלא בר חמרא כתב:עזריאל ברגר כתב:א. משום מה התעלמת ממיתתם של ששים רבוא יוצאי מצרים מפני חטא המרגלים.
ב. בשטים לפירש"י ע"פ חז"ל מתו יותר מ180 אלף איש!!! (כל דיין מדייני ישראל היה הורג שנים, ודייני ישראל ז רבוא וח אלפים (ועוד קצת), ועוד כד אלפים שמתו במגפה).
א- המתים במרגלים הם דור יוצאי מצרים, שהיו בני עשרים ביצי"מ, ואני מדבר כאן על הבנים והנכדים שלהם, דור באי הארץ, שאמורים להיות 600 אלף כפול 6, שזה יותר מ-3 מליון, או מספר דומה לזה.
ב- צודק. ועדיין זה מספר נמוך משמעותית משיעור הריבוי הטבעי כנ"ל. וצריך כנראה לצרף אליו את שאר המגפות וכו'.
חלא בר חמרא כתב:לכאורה שייך איכשהוא לקטע הקודם שבשבת מתבודד להתבונן במעשה ה', וע"ז כתב שהשבת בימים, כמו השמיטה בשנים, שנועדה ללימוד התורה
עזריאל ברגר כתב:באופן כללי - הגידול בין דורות איננו בהכפלה גבוהה (פי 6 ומעלה) אלא בהכפלה נמוכה (איפשהו בין 1 ל2).
יעקל כתב:חלא בר חמרא כתב:לכאורה שייך איכשהוא לקטע הקודם שבשבת מתבודד להתבונן במעשה ה', וע"ז כתב שהשבת בימים, כמו השמיטה בשנים, שנועדה ללימוד התורה
אבל מה עניין שמיטה אצל ההתבוננות בפועל הא-ל ית' והשמחה בו ?
חלא בר חמרא כתב:לימוד התורה=התבוננות בפועל ה'.
כמבואר בישעיה ה' י"ב- ואת פועל ה' לא יביטו- וברש"י שם העתיק דברי התרגום 'ובאורייתא דה' לא אסתכלו'. וברד"ק שם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים