מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי יהושפט » ה' יוני 30, 2022 7:22 am

מקדש מלך כתב:בהמשך אענה בעז"ה לכמה בירורים שהופנו כלפיי באשכול.
כעת חזרתי לע"ע שוב קצת לדברי הגות, במענה לשאלתו לעיל של הרב איש ספר.
....

השפת אמת הורה לחסידיו ללמוד ספרי מוסר מידי יום. לחלק מהחסידים ציווה ללמוד חובות הלבבות, ולחלקם ציווה ללמוד אורחות צדיקים (שמלוקט בין השאר גם מחובות הלבבות). גם החסיד רבי גודל אייזנר זצ"ל הגניב איתו למחנות "תפילין - וחובת הלבבות" (ולדבריו, כפי שמופיע בספר "במחיצתו של רבי גודל", לא חיסר יום מהנחת תפילין ולימוד חובות הלבבות, עד לבואו לבוכנוואלד, שם הם נלקחו ממנו).
כנראה שכפועל יוצא מכך, אימצו חסידי פולין בהתלהבות את משנתו של הרמב"ם, שרואה בפרישות בסיס ותנאי לכל התעלות נפשית שהיא. והתעלמו ממקורה האריסטוטלי לכאורה של משנה זו.
והאמת שיש לכך גם מקורות בחז"ל, אם כי מצינו בכך סתירות. אך הבנת הפלא החסידי, שאימץ את דרכי עבודתם של הקדמונים והתעלם מדרכי המחשבה שלהם דורשת הבנה נוספת, ועל כך בהמשך.

ייש"כ על הדברים הנאים

אבל מה שכתבת בנוגע לליטא לא מדויק
אכן בליטא, החשיבו מאד את ספר מס"י, אבל ספר חובות הלבבות בהחלט תפס מקום, ובישיבות המוסר היה מהספרים היסודיים שנלמדו
וכבר בשם הגר"א נכתב בשבחו של ספר זה, עם המלצה ללמוד בו, חוץ משער היחוד, ראה תומע"ר לאות ס' במע"ר:
תוספת מעשה רב.png
תוספת מעשה רב.png (108.65 KiB) נצפה 6593 פעמים

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי הקישון33 » ה' יוני 30, 2022 12:16 pm

לגבי השאלה אם כל אדמו"ר מחדש משהו אז הנה דוגמא לשינוי בין הנהגת האמרי האמת לבין המתרחש היום.
___ ____ __ _'____ ___'.jpg
___ ____ __ _'____ ___'.jpg (19.27 KiB) נצפה 6552 פעמים

פשיסחא
הודעות: 228
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 2:11 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פשיסחא » ה' יוני 30, 2022 1:24 pm

הרב מקדש מלך טורח בטובו לבאר ולהבהיר לצמאי הדעת את משנת חסידות גור, והשקפתה על אמונת צדיקים ועבודת ה' בכלל.
לענ"ד יש בנותן טעם להביא ממה שכבר נאמר ונכתב ע"י רבותינו או ע"י זקני החסידים הידועים שביארו בעצמם הרבה יסודות ומחשבות מבארה של גור.
אצרף כאן לדגו' את הספדו הנודע של מרן הפני מנחם על אחיו מרן הבית ישראל בשלושים לפטירתו, מהספד זה ניתן ללמוד הרבה מה היו הרגשות החסידים כלפי הבית ישראל, ואיך הגדיר מרן הפנ"מ כלפי הבית ישראל, צדיק מה פעל בעולמו ומה מורשתו לדורות.
(זה המקום לבקש מעוד אנשים להביא חומרים מקוריים ונאמנים המבארים את משנת חסידות גור)
הספד הפני מנחם על הבית ישראל.pdf
(1.33 MiB) הורד 199 פעמים

פשיסחא
הודעות: 228
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 2:11 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פשיסחא » ה' יוני 30, 2022 1:58 pm

הספד הפני מנחם על רבי גודל.pdf
(1.55 MiB) הורד 306 פעמים

פשיסחא
הודעות: 228
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 2:11 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פשיסחא » ה' יוני 30, 2022 2:08 pm


פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יוני 30, 2022 11:59 pm

איש_ספר כתב:
מקדש מלך כתב:התכוונתי רק שכאשר מאשימים אותי בהאשמות בזויות, היה מן הראוי גם להסתייג מהן, אם כבר מתערבים.
אני מבין את הרצון שלו להישאר כצופה מהאו"ם, אבל הוא יודע לרדת מהיציע כשצריך...

ראשית, אתה צודק.

נניח לך לרגע ונעבור לרב צו"מ...
========
ידידנו הרב צו"מ

כיון שאיני יודע מי כבודו, ויש לי את הרושם שזהותך כאן בלתי ידועה, אני מרשה לעצמי לכתוב קצת אישי וגלוי.
כל החברים כאן נהנים מחכמתך, ניכר שאתה בעל כשרון עצום ודבריך מביאים הרבה תועלת.
יש לי את הרושם שאתה פגוע, עברת חוויה קשה במקום שבו גדלת, ובדרך לתיקון אתה מנתץ כל מה שמזכיר לך את המקום שלך.
אני לא איש מקצוע, ואין לי שום דבר משמעותי לומר לך, רק להעיר את תשומת ליבך, שעל הדרך אתה פוגע ומבייש אנשים טובים.
אני בטוח שאתה לא שבע נחת מכך. קח את הנתון הזה ותעשה עמו כהבנתך וחכמתך.
====
אני חוזר אליך הרב מק"מ.

כולם מכירים פה את התגובות הסוערות (לעיתים פראיות) של הרב צו"מ, לתחושתי בהודעות מן הסוג הזה, אף אחד לא מתייחס לדברים ככתבם, אלא כפרץ של רגשות בלתי מווסת...הנה לך שעד עתה לא ראיתי שהוא כתב את מה שאתה מצטט ממנו. לעיתים כשאני רואה מלמעלה שהוא מגדיש את הסאה אני מוחק את ההודעה כולה, אבל אם אבוא לסנן את כל הודעותיו, אין אנו מספיקין ואין אנו מפסיקין.
======
ויה"ר שלא אומר על טמא טהור ועל טהור טמא וישמחו בי חבירי.

שבת שלום ומבורך!

בצלאל


אתה לא ראית, כי אכן "צופה ומביט" לא כתב מעולם את מה ש''מקדש מלך'' ייחס לו. אני ראיתי את מה שכתב שם ''צופה ומביט'', הוא כתב (באותיות זעירות) שהתערבות של מדריכים וכיו''ב (כל שום וחניכא דאית להו) בענייני האישות של בני זוג, כמה ואימתי, היא תכלית המיאוס והטומאה. זה מה שהוא כתב ואני משוכנע שגם אתה מסכים עם זה.
הוא לא הזכיר את הב''י זצ''ל ולא התכווין לרמוז אליו כ''א למדריכים הנ''ל.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 440
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ו' יולי 01, 2022 5:55 am

לא ידוע לי אם כבר הועלה.
משנת תש"ס, מפי א' מגדולי המשפיעים בגור דאז, לבחורי חמד (וכמובן שדיבר בגובה עיניים, מה שהם היו צריכים לשמוע כפי הבנתם).
מה גור חידשה? מה ההבדל בינה לחסידויות אחרות? ...
כידוע, גור הייתה המשך מ'פרשיסחא' ו'קאצק', עם איזה הבדלים. האמת היא שבאופן כללי לא נתחדדו כל כך ההבדלים שבין חסידויות פולין השונות. למשל, בין חסידות חב"ד לחסידות פולין היו הבדלים של ממש בדרכיהם, בחב"ד היה יותר השכלה - יותר לעבוד על דברי שכל, ובחסידויות אחרים הושם הדגש יותר על עבודה עם הרגש. בליטא וברוסיא, המקום בו פעל הרב 'בעל התניא' זי"ע, הציבור היה מסוג ועם אופי מסוים, ואילו הציבור בפולין היה ציבור אחר, וכל מקום היה צריך את דרכו ואת המנהיג שלו. נהרא נהרא ופשטיה.
וכאמור, להבדלים בין 'גור' לשאר חסידויות פולין דאז לא היה כל כך ביטוי מודגש, אלא שהיסודות שבגור נשארו של קאצק ופשיסחא בלי השארפקייט של קאצק.
אלא שאליבא דאמת התשובה לשאלה זו לגבי דידנו - וזו גם התשובה ביחס לשאלה 'מה החילוק בין קאצק לווארקא' – על כך אנו אומרים: למאי נפקא מינה?! הרי אנחנו לא יודעים באמת שיעורם של דברים כיצד היו. אנחנו עומדים כמה דורות אחר הימים ההם, איננו שרויים באטמוספירה ההיא - וממילא אין בידינו הכלים האמיתיים והמלאים לעמוד על טיבן של הדברים לאמיתותם, ועל כן – מלבד מה שקשה לענות על שאלה זו תשובה אמיתית ומליאה, הרי העיקר הוא – זוהי שאלה תיאורטית בעלמא שאין לה משמעות בעבודת ה' המעשית לבחור.

---

מכ"ק הפני מנחם זיע"א שמעתי והבנתי אשר עיקר הדבר שחסיד צריך לבקש מהרבי - הוא דרך לעבודת ה'. ידוע שבפולין הרדואשיצער פעל בזמן של הרבי מקאצק. הרבה חסידים בחרו ללכת דווקא לקאצק ולא אליו. יחד עם זאת, כשחסיד קאצק היה צריך מופת וישועה - הרדואשיצער היה כנודע פועל ישועות ובעל מופת גדול - היה נוסע לראדושיץ. אז בשביל ישועות הוא היה אפוא בראדושיץ, ועדיין עבור אותו חסיד קאצק, כדי לקבל חסידות ודרך בעבודת ה' - הוא היה נוסע לקאצק. כלום ח"ו אפשר לומר שהחסידים הללו לא סברו שהראדישוצער לא היה רבי גדול? חס ושלום! אדרבה הוא היה רבי ועובד ה' נשגב ונעלה, והרי נסעו אליו בשביל ישועות, אלא שהוא אחז בדרכו שצריך להראות את המופתים להמון עם מתוך תפיסה שהדבר נחוץ בכדי שידעו הם על מה נשלחו לעולם מלמעלה - שיידעו שיש אלקים בישראל; אבל עדיין לאותו קאצקער חסיד שקיבל דרך בעבודת ה' מרבו בקאצק, אז הרבי שלו היה הרבי מקאצק, כי את הדרך שלו בעבודת ה' קיבל שם. וכמובן שחסיד ראדושיץ מצא את דרכו בעבודת ה' בראדושיץ ושם היה הרבי שלו. כל אחד מצא את דרכו אצל הרבי שלו, מבלי למדוד מי הרבי הגדול יותר.
במילים אחרות, כשנוסעים ומתקשרים לרבי, לא נוסעים כדי לדאוג לעצמנו שכשנצטרך ישועה, נוכל 'ללחוץ אצלו על כפתור' ולהוציא ישועה, לא זאת המטרה בשום אופן. אלא ההתקשרות והדביקות ברבי נועדה לקבל דרך בעבודת ה', ובפרט זה מאפיין את החסידים בענף פשיסחא-קאצק-גור. הפסגה הגבוהה של החסיד הייתה לשמוע מה שהרבי אומר לכלל, או מה שהרבי אומר ביחידות באופן פרטי, ולקבל ממנו בעבודת ה'. זו הייתה התכלית של ההתקשרות.
בשעה שבאיז'ביצה עזבו את קאצק, הן הה"ק רבי מרדכי יוסף אז'יביצער והן החסידים שהלכו עמו, ברור לכל בר דעת שהם אחזו שהקאצקער רבי היה מלאך אלקים, וברור שהם אחזו גם כן שהוא יותר גדול מרבי מרדכי יוסף, אבל הם אמרו שמכיוון שאצל הקאצקער רבי סגור והוא נעלה ומרומם כ"כ עד שלנו לא יכול להיות מזה לעבודת ה', אז על אף שהוא מלאך אלוקים אבל מה יש לי בעבודת ה' שלי מכל זה, האם יש עניין שיקרא שאני מסתובב אצל רבי מלאך, אם אין לי תועלת בעבודת ה' מזה? הם הרגישו שהם צריכים רבי שידריך אותם.
מאידך, כאשר קשורים לרבי אז אפשר וצריך להתייגע להיות שייך בכל מצב, ודאי שיותר קשה כאשר לא רואים ולא שומעים מהרבי בעצמו, במצבים שהדבר לא מתאפשר כמו בז' שנים שהרבי כ"ק ה'לב שמחה' זי"ע היה חולה, וזה היה נסיון, וזה לא היה קל לכל אחד, וגם לאלו שהתקשרו זה היה קשה, אבל יכולים לקבל, ומהשמים מסייעים ונותנים כחות, וגם ניתן לקבל ולהתרומם דווקא ממצב כזה, יהודי יכול למצוא בכל מצב, והחסידים אחזו את עצמם. אבל בודאי זה היה חסר, זה לא המצב הנורמלי ולא מבקשים על מצב כזה.
והתקשרות בוודאי שיכולה להיות עם הסתכלות, ואפילו בלי להסתכל גם, ידוע שהאמרי אמת אמר, אחד שאל אותו, הרי מגיעים כל כך הרבה חסידים יש כאלה שלא רואים אפילו, בתפלה גם לא יכלו לראות את הרבי אלה שלא יכלו להידחף, וראו את הרבי רק בשלום נעמען וגיזעגענען (בברכת שלום וברכת פרידה), ובתפלה הם רואים רק את גב הציבור שמתפלל ולא רואים את הרבי בכלל, אז מה יש להם? האמרי אמת אמר כשם שבאבי אבות הטומאה עצם זה שנמצאים מתחת אותו אוהל עם הטומאה זה מטמא, כמו כן להבדיל בקדושה גם יש אבי אבות הקדושה ועצם זה שנמצאים אתו מתחת לאותו גג כבר יש קדושה. יש כזה מושג גם, אבל בודאי אדם צריך לשאוף ולחתור מה שיותר לקבל הדרכה ומה שיותר לשמוע, ולא רק התועלת שיש לנשמה שנמצאת עם הצדיק, אלא אישית לשמוע ולקבל וללכת בדרכים.
בסופו של דבר: האמת היא שאת אותם הדברים הגבוהים, מה שנשמת החסיד מתקשרת עם הרבי כמובא בספה"ק, אין זה בכוח השגת אנשים כערכנו לאשורו; ובכלל, אין הדבר נוגע אלינו למעשה כיצד עניינים רוחניים אלו פועלים בעולמות העליונים. אנן פועלי דיממא אנן. אנחנו צריכים לדעת 'מה ה' אלקיך דורש מעמך', מה אני מחפש לעבודת ה' בפועל, בשביל מה אני חסיד, מה אני מחפש מהרבי – והתשובה היא כאמור אחת: אני מחפש דרך בעבודת ה', הדרכה בעבודת ה', כוח בעבודת ה'.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' יולי 01, 2022 9:44 am

מי הדובר?

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דמשק » ו' יולי 01, 2022 11:30 am

מקדש מלך כתב:כמו כן, ברור שכל אדמו"ר מטביע חותם מסויים על החסידות. אבל ברור גם כן שכשהאדמו"ר מתמנה, הוא מקבל את ירושת מורשת גור, והוא רואה את עצמו כמחוייב למורשת. כך שגם אם הוא משנה, הרי שבדרך כלל לטענתו מדובר בצורך הדור, וערכי המורשת הקדומה עצמם מחייבים את השינוי.
לדוגמא, כשהאמרי אמת משנה את זמן התפילה ומתאים אותו להלכה, לכאורה זה שינוי רידיקלי. אבל האמת, שאין כמו השינוי הזה להלום את המורשת הקוצקאית, שלא הסכימה לקדש מנהגים וטקסים, וצמצמה את החסידות לנקודתה הפנימית. נמצא שהשינוי הוא המשכה של המורשת. כיון שגידול הציבור ותוספת הבחורים הפך את התפילה המאוחרת ל"מנהג" מקובל, שלא תאם את גדרי ההלכה.

דוגמא יפה איך אפשר לסובב דברים לאיזה צד שרוצים.
הרי ברור שבכל צעד וכל עשיה ופעולה שנעשית ע"י אנשים, מעורבים בזה ערכים ומורשות קדומות של הפועל, וממילא בכל פעולה אפשר למצוא ביטוי מסויים לכל מיני מורשות וערכים, אבל זה לא הופך שינוי להמשכה של המורשת ששנית. [דוגמא קיצונית, אם מחר יחליט אדמו"ר מסאטמאר לחייב את ההשתתפות בבחירות, המסבירנים יגידו שרואים בזה ביטוי הולם והמשכה למורשת סאטמאר, שדגלה בניהול מלחמת חורמה נגד הציונות, ומכיון שבמצב הנוכחי המלחמה היעילה ביותר נגד הציונות זה ע"י השתתפות בבחירות, הרי זה מבטא את שיטתם...]

הרי ענין זה של שינוי זמן התפילה [-שינוי לצורך הדור] מבטא בבירור את דרכו של האמרי אמת שהיה ההיפך הגמור -בנקודה זו- מקאצק.
הרבי מקאצק דגל בשיטת רבן גמליאל להעמיד שומר על פתח בית מדרשו, ובמוצהר לא רצה את המון העם ואף דחה אותם, לא חיפש להרחיב את השפעתו ושיטתו בציבור הרחב, הוא רצה קבוצה מצומצמת של עובדי ה' מובחרים ומופלגים, האמרי אמת לעומתו כן חיפש להרחיב את השפעתו על הציבור הרחב, ולקרב לחסידות את המון העם ואפילו את הבחורים, ולמען מטרה זו ובגלל האחריות הציבורית שכרוכה בזה, היה מוכן וצריך לוותר ולהוריד את הרמה בדברים מסויימים, ולדוגמה בענין הזמן התפילה, הרי בזמנו עוד היו הרבה חסידים מופלגים שכן היה מתאים להם תפילה באיחור, אבל במבט ציבורי רחב של המון עם הוא היה חייב לשנות את זה. וזה עצמו -וויתור על הפרט למען הכלל- הוא ניגוד גמור לקאצק.
וידועים דברי השפת אמת פר' וישב תרל"א: ושמעתי ממנו [-החידוה"ר] כי בזה היו מחולקין גם רבותינו נ"ע, כי מהם רצו שיהיו מעט חסידים ויהיו קדושי עליונים, ומהם רצו להיות מתפשט החסידות בין רוב עם, אף שיהיו פחותים במדרגה
בקיצור, אין ענין לקחת דברים שאדמורי"ם שינו מהתנהגות קודמת ולהסביר 'שאין כמו השינוי הזה להלום את המשך המורשת'.

ידוע שהשפת אמת דעתו היה נגד קריאה בעיתונים, ואילו בנו האמרי אמת יזם ופעל להוצאת עיתון חרדי, אמר לו אחד ממקורביו שהיום לפי המצב גם השפת אמת היה מודה שצריך להוציא עיתון חרדי, ענה לו האמרי אמת, 'אני כבר בזמנו של אבא סברתי שזה דבר נחוץ, ואילו אבא גם היום היה אוחז נגד זה'. השפת אמת היה יותר קרוב לקאצק ומיעט -כמה שיכל- להתערב בעסקנות ציבורית, מנהיגותו הציבורית של האמרי אמת בהחלט היה נחוץ ביותר בזמנו, אבל הוא לא ראה צורך להגיד שזה ביטוי הולם לדרכו של השפת אמת.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יולי 01, 2022 11:44 am

טו)

נשלים בקצרה את הרעיון שהתחלתי לפתח בהודעה הקודמת. אני רוצה להדגיש את מה שאמור להיות מובן לכל, שההשערות שלי אמורות להילקח בערבון מוגבל, ויש לחלק בינם לבין העובדות.

לכל לראש העובדות. בית פשיסחא התייחד בחזרה לתורה הנגלית, וכך גם דגל בעמל התורה הנגלית כערך מרכזי בחסידות.

החסידות התבטאה בעיקר בעמל גדול בחובות הלבבות דייקא, בדרכה של פשיסחא, שהתחלנו לנסות לבאר אותו.

עיקר גדול ונוסף היה ההקפדה היתירה בעניני קדושת היסוד והמסתעף (לא כמו שאולי נראה מבחוץ שהבית ישראל הוא זה שחידש את עניין ההקפדה על היסוד. למעשה הבית ישראל מיתן הרבה הנהגות שהיו נהוגות בפולין. אם כי אין ספק שאכן הבית ישראל חידש דברים מופלגים בנושא. ועל כך בהמשך בעזרת ה').

נקודה נוספת שאפיינה את הבית הפשיסחאי, היו חיי החברה העליזים והשובבות שאפיינו אותם. מעשי הקונדס כוונו הן לשבירת הגאווה, והן לשמחה, או לבדיקה מחדש של כל מיני מנהגים וערכים ישנים, ועל כך ארוכים הסיפורים בספרי דברי הימים למלכי פשיסחא וקוצק לדורותיהם.

כפי שכתבתי לעיל, שום דבר לא חתוך במאה אחוז, וכמספר האישים כך מספר התפיסות. היו גם רבים שהגיעו לפשיסחא כשהם בבחינת גברי רברבי בזכות עצמם, כמו החידושי הרי"ם שהגיע כאילן גדול שינק עוד מהמגיד מקוז'ניץ. ברור שהיה לו מטען משל עצמו, ולא שמענו שהוא צם ארבע מאות צומות להשכיח אותם ממנו...

=====================
נחזור בקצרה לעניין קדושת היסוד. כידוע משנתו של הרמב"ם מכוונת לפרישות ככל האפשר, ורואה בפרישות תנאי מקדים להתעלות נפשית. זאת לעומת גישת המקובלים שרואה קדושה במעשים הגשמיים כשלעצמם. הגישה החסידית (הכללית, לאו דווקא בפשיסחא) משלבת בדרך כלל את הגישה הפילוסופית עם הגישה הקבלית, ורואה בשניהם דברי אלקים חיים, כעין דעתו של הרמ"א בתורת העולה, שהקבלה והפילוסופיה שניהם ממקור קדוש.
נייחד אם כן מספר דברים להבנת משנתו של הרמב"ם והמקום המרכזי אותו הוא תופס בקרב שלומי אמוני ישראל באשר הם.

למעשה יש לנו שלושה רמבמי"ם שונים. יש את הרמב"ם הלכאורה היסטורי. ברוח הפורום נקרא לו "הרמב"ם של הרב ברזילי...". זהו רמב"ם של תורה ודרך ארץ, רמב"ם של פשרות והכרה במדעים. בקיצור - ישר לישיבות מרכז הרב ושמאלה...

יש את הרמב"ם המתנגדי. הוא ניהו גדול הפוסקים, שהועמד במקום הראשון לאחר חתימת התלמוד, והלכה כמותו בכל מקום, שהרי תמיד הוא לומד בדרך הלימוד המעודכנת ביותר. פסקיו ההלכתיים נובעים לפעמים מפלפולים תורניים חריפים בסגנון המאה השבע עשרה, ולעיתים מאבחנות אנליטיות של רבי חיים מבריסק, או מסברות "בעלבתיות" עמוקות של מרן החזון אי"ש. כרכא דכולא ביה.

ויש את הרמב"ם החסידי. הוא הרמב"ם שהסכימה דעתו לדעת המקובלים בסוד עניין הוא היודע והוא הידוע והוא הדעת עצמה, וגם עם דברי האר"י הקדוש נאמנו דבריו. ובמורה הנבוכים הוא כבר כותב כמעט בפירוש את סוד ביטול הבריאה במציאות לאינסוף ברוך הוא. ועוד דוגמאות (כמדומני שכבר נכב"ב).

לא לנו כעת להסביר את פשרו של הרמב"ם המתנגדי, ורק זאת נציין, שהרמב"ם השלישי, ה"היסטורי" לכאורה, אינו אלא אחיזת עיניים.
כי אם זה הרמב"ם, הרי שהיה לנו להתייחס אליו כמו שהתייחס אליו הרש"ר הירש... אי אפשר לבוא אלינו החסידים והתמנגדים, ולהטיף לנו על רמב"ם שלא הכרנו, כשהמבט הזה עצמו מחייב מסקנות שונות לחלוטין, וד"ל ואכמ"ל.

אמנם פשרו של הרמב"ם החסידי הוא פשוט ביותר. שכן עבודתו של היהודי היא בכח נשמתו. וגילויי הנשמה הם זהים, אם כי השפה משתנה. ונמצא, שאם הרמב"ם מצא שהפרישות היא תנאי מקדים להשגת המושכלות, הרי שכן הוא גם בשפה ובדרך עבודה אחרת.

תופעה שהדהימה אותי היו המסקנות אותם מסיק החסיד בעל חובת הלבבות מה"תנועה" האריסטוטלית. המסקנא שלו ממנה היא ש"כל תנועתיך בחפץ עליון נקשרות". למעשה מדובר במסקנא זהה למהלכו של השפת אמת בכל הספר אודות ה"נקודה חיות", שמקורה בכתבי הבעל שם טוב ועוד יותר מכך בספרי בעל התניא נבג"מ שהשפת אמת הגה בהם רבות. נמצא שנקודת העבודה וקרבת ה' היא זהה בשני המהלכים, כי המקור האמיתי לשניהם היא נשמתו של הצדיק, שעובד את עבודתו, ונעשות כליותיו כשני מעיינות.

החסיד רבי גודל אייזנר זצ"ל היה אדוק בשני הספרים, הן בחובת הלבבות (אותו הגניב עימו למחנות העבודה כדלעיל), והן בשפת אמת, שהיה ממש עיקר חיותו. שיעוריו בישיבת חידושי הרי"ם העלו את הבחורים לפסגות, וגם הוא מתבטא שהוא שואב מהם חיות למשך כל השבוע. שמעתי פעם מתלמיד ותיק שהתבטא: "הפעם הראשונה ששמעתי את השיעור היתה עבורי כמו אדם שחי בחדר חשוך, ופתאום בבת אחת נדלק האור".
וגם נקודת עבודתו היתה העולה משני הספרים הכביכול סותרים: "שלא לעשות תנועה מבלי מחשבה ודביקות". התכונה הזו היתה נסתרת מאדם, אבל התגלתה בעיקר בעיתות משבר וטשטוש ובלבול. בספר "במחיצת רבי גודל" (ספרים שאינם באוצר החכמה אינם תחת ידי ואני מצטט מהזכרון) הוא מתאר אפיזודה שרבי גודל שכב במחנה באפיסת כוחות מוחלטת. מישוה רצה לעודד את רוחו ופנה אליו "וואס מאכסטו", ורבי גודל השיב רפות "איך מאכט?! דער אייבישטער מאכט".

דברתי פעם עם אדם אחר שלמד בישיבת חידושי הרי"ם. מדובר באדם מעשי שכנראה לא התחבר לתוכן הפנימי של רבי גודל. לא משנה כל הדיבורים, אבל בסיום הוא אמר לי: "ברגע של משבר, יכולת לראות שהוא נמצא בעולם אחר. בקרתי אותו על ערש דווי, והדיבורים שלו היו בבירור אודות העושה לכל המעשים".

אם כי חלק מדברינו הם השערות, הרי שהבסיס הוא לכאורה עובדתי. בחסידויות פולין ופשיסחא שמו דגש גדול על חובות הלבבות. ה"מויחין" (שעות ריכוז המחשבה) תופסים מקום בראש בכל תיאור של הווי פשיסחאי. אבל בשונה מהחסידות החבדי"ת, לא מצינו בפשיסחא הגות אלוקית מעמיקה, כי אם הגות המכוונת על נפשו של העובד ופעולותיה.
הפילוסוף שלמה מיימון (ליטאי, איך לא?) מתאר גם הוא מציאות של חסידים היושבים שעות על גבי שעות כשהם שקועים במחשבה, והוא טוען כי לא היתה להם תשתית מחשבתית ופילוסופית מספקת על מנת להגות באלוקות ובקשר בין הבורא ונברא וכו'. יתכן שבדברים הקצרים דלעיל יש בכך מענה (אגב, גם בתניא מצינו שמחשבה שיש לתוקעה בדעת בקביעות גדולה, נחשבת כדחילו ורחימו שכליים, יעויין בפרק מד).

כמובן שאי אפשר להתעלם מהערך הקבלי הגדול של קדושת היסוד. אין ספק שגם אם פשיסחא לקחה צעד אחורה בנושא הקבלי, הרי שכל בית גידולה היה ספוג בניחוח קבלי שלא ננטש.

======
למעלה תיארנו את סט הערכים הבסיסי של פשיסחא. ברם סט זה הוא די מעומעם, וניתן לפירוש בשני כלים, בכלים של "חסדים", ובכלים של "גבורות".

נפתח דווקא בכלי "הגבורות". בצורה הזו הדגש יהיה מופנה כלפי תביעות. הן תביעות מעשיות של עמל תורה רצוף, ופרישות, והן תביעות מחשבתיות של ביטול, ביטול הדעת כלפי גדולים ממך, וביטול הישות באופן כללי, עד למצב שלא יהיה לאדם מהות עצמית, אלא יהיה מיוחד לעבודתו יתברך.

מאידך, קיימים גם כלי החסדים. שם ישימו את הדגש על אהבת החברים והשמחה, על ישוב הדעת והתבוננות מעמיקה, הן בטבעו של האדם והן בקשר שלו עם קונו. הדוגלים בכלי החסדים יהיו גם סלחניים יותר, בעיקר כלפי הזולת, ואולי גם כלפי עצמם.

קיימים כמובן גם כלי ה"תפארת", שמשלבים בין החסדים והגבורות, במינונים שונים ובצורות שונות.

המתח בין שני צורות הביטוי הללו, מהווה לכאורה את התשתית לחילוקים בין קאצק לוורקא, ובהמשך הוא מהווה גורם לחילוקים שבגור עצמה, בין "זלגיסטים" ו"ברוינרסטים", ובין האדמורי"ם עצמם.

בהמשך נבאר איך התבטאו הדברים אצל הרבי ר' בונם עצמו, וננסה לבאר גם כיצד התבטאו החילוקים בין הממשיכים שלו, הן "קאצק" ו"וורקא" בדורות הראשונים. ובהמשך בגור עצמה.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יולי 01, 2022 12:05 pm

ישעיהו לוריא כתב:
בית הגנזים כתב:
ישעיהו לוריא כתב:[
היה גם בשבת במירון שאני זוכר. בערך תשס''ו, אולי זה אותה הפעם.

זה היה בתשע"א.

הכותבים מתעלמים מזה שר' משה דב לא היה בקונסנזס בגור. א"י אירנשטיין היה נגדו.

אם כך היו כמה נסיעות ולא כמו שנכתב.
כמובן שהנסיעות היו במסגרת החבורה ולא עם האישה, ואכמ"ל...

אני משיב כאן להודעה ישנה, בנוגע לרמ"ד פשנדזה זצ"ל.

התיאור שתיארתי אודות הפסקת הנסיעות לנופש הם של "תלמיד מזדמן" כפי שכתבתי. לא כתבתי שזו היתה הוראה כללית לכולם. מדובר באדם שהנופשים היו עבורו משאת נפש והוא היה משוכנע שלא יוכל לשרוד בלעדיהם. והוא הורה לו לבטל אותם באחת.
כמובן שהסקתי מכך שגם הוא לא היה מהמרבים לנפוש, למרות שלא בדקתי את יומן הנופשים שלו... תיארתי לעצמי שאדם שנופש בקביעות לא ידרוש דרישה כזו מזולתו.

אגב, אעלה עוד סיפורים יפים שקבלתי עליו באישי:

זכורני ששמעתי מחתנו, איך בליל הסדר בשנה ראשונה שלו השתומם לראות איך בטרם "קדש" השווער מסמן לזוגתו להתקרב אליו,
ושואל אותה בקול שקט, "האסט פארברענט די חמץ?".
משענתה בחיוב ושבה לאחוריה, קידש על היין.

שנית, שמעתי מא' מתלמידיו משך שנים, איך בעבר היתה לו תקופה קשה ברוחניות במסתרים ור' משה קרא לו וסטר לו סטירה מצלצלת על פניו ("הרגשתי ששיני עומדות להתעופף"), "דע לך שאני יודע את אשר אתה עושה בחדרי חדרים ובחוץ, ברחוב ובבית, יש לי גם ידיעה מה יעשה עמך בעוה"ז ובעוה"ב, היזהר!"
הנ"ל אמר לי שעליו באותו מצב זה לא השפיע אבל פשיטא ליה שאם היה במצב מעט יותר טוב אזי הנימה, הטון, והעינים הבוערות היו כובשים אותו לחלוטין.
אח"כ התרחק מאוד ולבסוף חזר ב"ה.

כמו כן, בענין הטלפונים סיפר לי אחד מבני החבורה איך בתחילת התקרבותו ל'משה', היה לו עמו סיכום שמתקשר אליו בכל סוף שבוע,
תיכף שהרים היה קורא בשמו "יענקל" שואל אותו שאלות באותם ענינים ששוחחו בשיחה הקודמת, אם ואיך התקדם, ומנתק.
הוא אומר שלא האמין שאדם שומע עשרות ולכאורה מאות אנשים בשבוע, זוכר את עניניו של בחור צעיר בפנומנליות שכזו, בלא שניה של נסיון להיזכר.
הוא א"ל שבדר"כ ר' משה זכר הרבה יותר מדויק ממנו מה סיכמו ביניהם.


ועוד אוסיף בנוגע אליו.
הרב פשיסחא טען שמספר בני החבורה הגיע לכמה עשרות.
הוא אכן צודק. אבל מספר החניכים והמושפעים שלא נמנו על בני החבורה הגיע ככל הנראה למאות רבות.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ו' יולי 01, 2022 2:16 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ו' יולי 01, 2022 12:26 pm

דמשק כתב:
מקדש מלך כתב:כמו כן, ברור שכל אדמו"ר מטביע חותם מסויים על החסידות. אבל ברור גם כן שכשהאדמו"ר מתמנה, הוא מקבל את ירושת מורשת גור, והוא רואה את עצמו כמחוייב למורשת. כך שגם אם הוא משנה, הרי שבדרך כלל לטענתו מדובר בצורך הדור, וערכי המורשת הקדומה עצמם מחייבים את השינוי.
לדוגמא, כשהאמרי אמת משנה את זמן התפילה ומתאים אותו להלכה, לכאורה זה שינוי רידיקלי. אבל האמת, שאין כמו השינוי הזה להלום את המורשת הקוצקאית, שלא הסכימה לקדש מנהגים וטקסים, וצמצמה את החסידות לנקודתה הפנימית. נמצא שהשינוי הוא המשכה של המורשת. כיון שגידול הציבור ותוספת הבחורים הפך את התפילה המאוחרת ל"מנהג" מקובל, שלא תאם את גדרי ההלכה.

דוגמא יפה איך אפשר לסובב דברים לאיזה צד שרוצים.
הרי ברור שבכל צעד וכל עשיה ופעולה שנעשית ע"י אנשים, מעורבים בזה ערכים ומורשות קדומות של הפועל, וממילא בכל פעולה אפשר למצוא ביטוי מסויים לכל מיני מורשות וערכים, אבל זה לא הופך שינוי להמשכה של המורשת ששנית. [דוגמא קיצונית, אם מחר יחליט אדמו"ר מסאטמאר לחייב את ההשתתפות בבחירות, המסבירנים יגידו שרואים בזה ביטוי הולם והמשכה למורשת סאטמאר, שדגלה בניהול מלחמת חורמה נגד הציונות, ומכיון שבמצב הנוכחי המלחמה היעילה ביותר נגד הציונות זה ע"י השתתפות בבחירות, הרי זה מבטא את שיטתם...]

הרי ענין זה של שינוי זמן התפילה [-שינוי לצורך הדור] מבטא בבירור את דרכו של האמרי אמת שהיה ההיפך הגמור -בנקודה זו- מקאצק.
הרבי מקאצק דגל בשיטת רבן גמליאל להעמיד שומר על פתח בית מדרשו, ובמוצהר לא רצה את המון העם ואף דחה אותם, לא חיפש להרחיב את השפעתו ושיטתו בציבור הרחב, הוא רצה קבוצה מצומצמת של עובדי ה' מובחרים ומופלגים, האמרי אמת לעומתו כן חיפש להרחיב את השפעתו על הציבור הרחב, ולקרב לחסידות את המון העם ואפילו את הבחורים, ולמען מטרה זו ובגלל האחריות הציבורית שכרוכה בזה, היה מוכן וצריך לוותר ולהוריד את הרמה בדברים מסויימים, ולדוגמה בענין הזמן התפילה, הרי בזמנו עוד היו הרבה חסידים מופלגים שכן היה מתאים להם תפילה באיחור, אבל במבט ציבורי רחב של המון עם הוא היה חייב לשנות את זה. וזה עצמו -וויתור על הפרט למען הכלל- הוא ניגוד גמור לקאצק.
וידועים דברי השפת אמת פר' וישב תרל"א: ושמעתי ממנו [-החידוה"ר] כי בזה היו מחולקין גם רבותינו נ"ע, כי מהם רצו שיהיו מעט חסידים ויהיו קדושי עליונים, ומהם רצו להיות מתפשט החסידות בין רוב עם, אף שיהיו פחותים במדרגה
בקיצור, אין ענין לקחת דברים שאדמורי"ם שינו מהתנהגות קודמת ולהסביר 'שאין כמו השינוי הזה להלום את המשך המורשת'.

ידוע שהשפת אמת דעתו היה נגד קריאה בעיתונים, ואילו בנו האמרי אמת יזם ופעל להוצאת עיתון חרדי, אמר לו אחד ממקורביו שהיום לפי המצב גם השפת אמת היה מודה שצריך להוציא עיתון חרדי, ענה לו האמרי אמת, 'אני כבר בזמנו של אבא סברתי שזה דבר נחוץ, ואילו אבא גם היום היה אוחז נגד זה'. השפת אמת היה יותר קרוב לקאצק ומיעט -כמה שיכל- להתערב בעסקנות ציבורית, מנהיגותו הציבורית של האמרי אמת בהחלט היה נחוץ ביותר בזמנו, אבל הוא לא ראה צורך להגיד שזה ביטוי הולם לדרכו של השפת אמת.

מבלי קשר לויכוח ביניכם, ספציפית בנושא זמן תפילה הא"א התנגד עקרונית ולא סבר שליחידים זה כן מתאים. פעם אחת הוא אמר שלא שיניתי שום דבר מאבא חוץ מנושא פלוני (שכחתי מהו). ומישהו שאלו, מה עם זמן תפילה? והא"א השיב, אבא היה מתפלל בזמן ורק היה יוצא לציבור לשמוע קדושה וברכו. פעם אחת אמרתי לו שזה לא בסדר, והוא אמר לי לי כבר אין כח לשנות זאת, אתה תשנה את זה" (שמעתי מכותב תולדותיו ר' א"מ סגל).

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יולי 01, 2022 12:38 pm

אני לא חושב שהדעה האישית של כל אדמו"ר, והעובדה שהשינוי הוא צורך הדור סותרים זה את זה.
להיפך, מבחינה מסויימת הדברים משלימים אחד את השני.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יולי 01, 2022 12:49 pm

אליסף כתב:רבותי חסידי גור למיניהם
נשמח מאד ללמוד על החסידות גם בלי קשר למחלוקת הנוכחית!
מה זה 'קומנדנט'?
מי ממנה אותו?
ממתי נהוג ענין הקומנדנטים?
וכהנה וכהנה

קומדנט הוא מנהיג של בני חבורה.
כפי שכבר ביארתי, ישנם כמה חבורות, ומכך נגזר גם תפקידו של הקומדנט.

בחברה גדולה, תפקידו מתמצה בניהול הסעודות.

בחברה קטנה, יצירת קשר מעט יותר אישי עם בני החבורה וסיוע להם.
בחברה קטנה אין לקומדנט תפקיד מוגדר, וזה ישתנה מחברה לחברה, כמו גם העצימות של התפקיד.

בחבורות המובחרות, הקומדנט הופך למנהיג של בני החבורה גם באורחות חייהם.

הקומדנט מתמנה לרוב על ידי בני החבורה. בחבורות של שפת אמת בזמן הבית ישראל, התפקיד כמובן היה עובר תחת ידו של הבית ישראל. אין לי מושג אם הוא היה קובע בלעדית, או רק מתערב ומאשר וכדומה.
הקומדנטים של הזליגיסטים והברוינריסטן בזמן הבית ישראל שימשו עבורו גם כזרוע מבצעת בישיבה. הם גם קיבלו מקום "מכובד" ב"אינטרן טיש" (כלומר מתחת השלחן, הכי קרוב לרבי...) וכדומה.

וכאן המקום להשיב להערת הרבנים פשיסחא וישעיהו לוריא, לפיהם לא מניתי את הברוינריסטן בכלל החבורות המובחרות. התשובה היא כי אין לי מושג האם היה שם גרעין מובחר ויוצא דופן כפי שהיה בחברה של זליג.
אכן בהמשך השנים, כשהחברס' הללו הפכו למסורת בישיבת שפת אמת, המעמד שלהם כמעט והשתווה זה לזה.

עד היום השטיבלך המובחרים של חסידי גור בבני ברק מחולקים ליוצאי הזלגיסטים, ויוצאי הברוינריסטן.

עובדה שחשוב לציין היא שהאדמו"ר שליט"א עצמו נמנה על חברת הברוינריסטן.
שמועה רווחת בגור טוענת שהוא ביקש להתקבל לזליגסטן, ולא קיבלו אותו, כי לא רצו בנשקי"ם בחברה כעיקרון (הם מסבכים את השויון, וגם קשה להטיל עליהם מרות...).
מפי אדם מבוגר שהיה עמוק בענינים שמעתי שהדבר נובע מכך שהלב שמחה (בניגוד לבית ישראל) אהד יותר את הברוינריסטן (אולי נסביר זאת קצת יותר בהמשך).
אולם שוב שמעתי מאדם מבוגר יותר, שהיה עוד יותר בסוד הענינים, שכן מאשר את השמועה הרווחת וטוען שזו היתה הסיבה האמיתית.

לא מופרך לומר ששני הדברים אמת. כלומר היו לו מספיק מנופים שיגרמו לכך שיתקבל היכן שהוא רצה, אבל הרצון של אביו הכריע את הכף, וכדומה...
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ו' יולי 01, 2022 1:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יולי 01, 2022 12:54 pm

משוש דורים כתב:
דרומי כתב:האם כיום יש איזה המשך של איזביצא?

חסידות ראדז'ין היא ההמשך הרשמי של איז'ביצא. אם יש שם היום את התורות ואת הרמה המחשבתית של איז'ביצא אין לי מושג.

במידה מסויימת גם חצר לובלין הם ממשיכים לחיידר האיזביצאי, (צאצאי ר' לייבלי איגר), אך שם הם אוחזים במידת הענוה והשפלות, ואין שם רביסטווע אמיתית. (הרבי הנוכחי הוא חסיד גור, ואף מחותן של הרבי מגור).

הרבי הנוכחי הוא אמנם חסיד גור, אך אינו מחותן של הרבי.
המחותן הוא אחיו, שאכן יושב בקביעות ב"טישים" של אחיו, ומשמש גם כשמש ובעל קורא.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יולי 01, 2022 12:55 pm

אליסף כתב:שמעתי או ראיתי שחסידי חב"ד היו מכנים ל'חסידי פולין' 'פוילישע בהמות' כי אין דרכם בהשכלה וכו'
והנה מתברר שזהו דוקא חידושה של פרשיסחא?
וצ"ל שהביקורת הנ"ל מצד חב"ד קדמה לפרשיסחא או שכוונה לשאר החסידויות
יבואו היודעים ויסבירו

אין לחפש כוונות מדויקות בביטויים מסוג זה...

בכל מקרה, בעיני החבדיי"ם גם חסידי פשיסחא אינם נחשבים כבעלי השכלה.
השתדלתי לבאר את הטעם לכך.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' יולי 01, 2022 1:43 pm

נראה לי שמתוך חוסר הבחנה היו מכנים בחב"ד "פוילישע" את כל חסידי וואהלין, גליציה, רומניה, הונגריה וכו' לסוגיהם.
לגופו של הביטוי המצוטט - לעניות דעתי להד"ם.
יש להעיר שבס' מגדל עז מובאים דברי הרה"ק מסטראשעלע (אם זכרוני אינו מטעני) בשם רבו אדמו"ר הזקן בעל התניא, שהיה "נהנה מאד" מדרכי התפעלותם של חסידי וואהלין אף שדרכם אינה דרכו.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' יולי 01, 2022 1:50 pm

אני לא בקי לא בחב"ד ולא בחסידי פולין
אבל להתרשמות שלי ודאי שיש משמעויות בביטוי, ולא לחינם היו מכונים 'חג"ת חסידים',
סביר להניח שביטוי גס כמו בהמות לא היה ביטוי רווח, אבל לא נולד בחלל ריק.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ו' יולי 01, 2022 2:26 pm

כמדומני שחסידי חב"ד שגרו באזורי רוסיא כמעט ולא הכירו את פשיסחא וענפיה, וגם לא את החוזה מלובלין ובית מדרשו בכלל שהיו בפולין הרחוקה.

בדרך כלל כשמדברים בחב"ד על חצרות אחרים, לטוב ולמוטב, מתכוונים לאותם אלו שהכירו וחיו בקירבתם - ביניהם (מה שעולה לי כרגע, בע"מ): קארלין, צ'רנוביל, רוז'ין - לענפיהם הרבים.

וצדק הרב סג"נ כמובן שבחב"ד אומרים 'פולין' ומתכוונים לכל מה שלא רוסיא הלבנה... כגון, באחד מהשיחות של הרבי מליובאוויטש הזכיר איזה ווארט שכתוב ב'ספרי פולין', והכוונה היא לספר של אחד מצדיקי נדבורנא.

בית הגנזים
הודעות: 349
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ו' יולי 01, 2022 2:40 pm

כתבי ר' הערשקא.PNG
כתבי ר' הערשקא.PNG (48.93 KiB) נצפה 5951 פעמים

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פולסברג » ש' יולי 02, 2022 9:50 pm

.
נערך לאחרונה על ידי פולסברג ב ב' יולי 04, 2022 5:03 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 03, 2022 10:48 am

האם יש משהו לספר על היחסים בין גור לאלכסנדר? האם היתה מחלוקת עקרונית ביניהם בעניני עבודת ה'?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16053
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 03, 2022 11:46 am

דרומי כתב:האם יש משהו לספר על היחסים בין גור לאלכסנדר? האם היתה מחלוקת עקרונית ביניהם בעניני עבודת ה'?

בכוונה אינך שואל על וורקא וקוצק...?

בית הגנזים
הודעות: 349
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

על ווארקא וקאצק

הודעהעל ידי בית הגנזים » א' יולי 03, 2022 12:18 pm

על ווארקא וקאצק
דברי האדמו"ר מאלכסנדר בעל אמונת משה
צדיק באמונתו ב.pdf
(2.62 MiB) הורד 1353 פעמים

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 03, 2022 1:41 pm

לא שאלתי על וורקא וקוצק כי כבר נזכר קודם לכן באשכול זה.

האם אלכסנדר היא המשך של קוצק או של וורקא?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' יולי 03, 2022 1:49 pm

דרומי כתב:לא שאלתי על וורקא וקוצק כי כבר נזכר קודם לכן באשכול זה.

האם אלכסנדר היא המשך של קוצק או של וורקא?

אלכסנדר היא ענף בפנ"ע מתלמידי פשיסחא, ולא המשך ישיר של א' מהשנים.
אם כי בצורת ההנהגה דומה יותר לוורקא.

ההמשך הביולוגי לוורקא זה אמשינוב.
נערך לאחרונה על ידי עתניאל בן קנז ב א' יולי 03, 2022 2:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חרסון » א' יולי 03, 2022 2:10 pm

אני מקווה שאני לא נכנס לשדה מוקשים בלתי מוכר לי..., אך למיטב ידיעתי אלכסנדר בהחלט ראתה (ורואה) את עצמה כהמשך רעיוני ישיר לוורקא. ויעויין בספר דרך החסידות לרא"י דנצינגר בן האדמו"ר מאלכסנדר שליט"א.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יולי 03, 2022 2:27 pm

חרסון כתב:אני מקווה שאני לא נכנס לשדה מוקשים בלתי מוכר לי..., אך למיטב ידיעתי אלכסנדר בהחלט ראתה (ורואה) את עצמה כהמשך רעיוני ישיר לוורקא. ויעויין בספר דרך החסידות לרא"י דנצינגר בן האדמו"ר מאלכסנדר שליט"א.

אכן. הצדק עימך.
השושלות של וורקא אמשינוב אלכסנדר, ואולי גם ביאלה (רבי בעריש תלמידו המובהק של הגר"מ מוורקא, איני זוכר כעת את הפרטים המדוייקים) מסובכות זו עם זו.
אחרי הרב הלכו חלק לתלמיד, ומשם חלק לבן של הרב, ומשם חלק לבן של התלמיד, וחוזר חלילה.
הרמז הראשון להנהגה הזו מתחיל מיד עם היווסדות וורקא, כשרצו ללכת לרבי יצחק הרבי הראשון, והוא מצידו העביר זאת ברגע האחרון לרבי אברהם משה בנו של הרבי שהיה אברך צעיר, ואחרי פטירתו שבו אליו, וכו'.

לפי זכרוני, השושלת מתחילה ברבי פייבל מגריצא, שהיה מחשובי התלמידים של הרר"ב, והתבטל לרבי הראשון מוורקא, ולאחר מכן חלק מהחסידים הלכו אליו.

קוצק וורקא, כמו גם גור ואמשינוב, חיו בשלום זו עם זו.
המריבות בין גור לאלכסנדר היו כמדומני מאבקי שליטה ופוליטיקה, ונבעו מעוצמתה של גור, לעומת עוצמתה (היחסית...) של אלכסנדר.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב א' יולי 03, 2022 2:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' יולי 03, 2022 2:34 pm

מקדש מלך כתב:
חרסון כתב:אני מקווה שאני לא נכנס לשדה מוקשים בלתי מוכר לי..., אך למיטב ידיעתי אלכסנדר בהחלט ראתה (ורואה) את עצמה כהמשך רעיוני ישיר לוורקא. ויעויין בספר דרך החסידות לרא"י דנצינגר בן האדמו"ר מאלכסנדר שליט"א.

אכן. הצדק עימך.
השושלות של וורקא אמשינוב אלכסנדר, ואולי גם ביאלה (רבי בעריש תלמידו המובהק של הגר"מ מוורקא, איני זוכר כעת את הפרטים המדוייקים) מסובכות זו עם זו.
אחרי הרב הלכו חלק לתלמיד, ומשם חלק לבן של הרב, ומשם חלק לבן של התלמיד, וחוזר חלילה.
הרמז הראשון להנהגה הזו מתחיל מיד עם היווסדות וורקא, כשרצו ללכת לרבי יצחק הרבי הראשון, והוא מצידו העביר זאת ברגע האחרון לרבי אברהם משה בנו של הרבי שהיה אברך צעיר, ואחרי פטירתו שבו אליו, וכו'.

חסידות וורקא
https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7% ... 7%A7%D7%90

להבהיר, 'ביאלה' הכוונה לרבי דב בעריש מביאלה. אין שום קשר לחסידות 'ביאלה' המוכרת כיום. מצאצאי היהודי הק'.
כן גם 'אלכסנדר' הכוונה לשושלת שיצאה מר' פייבל מגריצא. ואין שום קשר לרבי העניך מאלכסנדר. [שבתקופה שבין החיהרי"ם והשפ"א - חלק מחסידי גור הסתופפו בצילו].

חסידות אלכסנדר
https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7% ... 7%93%D7%A8
נערך לאחרונה על ידי עתניאל בן קנז ב א' יולי 03, 2022 2:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גביר
הודעות: 3066
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי גביר » א' יולי 03, 2022 2:52 pm

הגיע אלי הבוקר ספר בשם - 'טרילוגיה יהודית מפולין : ‏ זכרונות אברהם, מכתבי משה, גלויות הדסה לבית בנצ'קובסקי' - חולון, 2013.

בספר ישנם, בין השאר, זכרונות מכתבים של יהודים מחסידי גור למשפחתם כאן באה"ק, בין השאר מופיע שם עמ' 25 [דברים שנכתבו כנראה בזמן האמרי אמת] -

'שלשלת החסידות הגוראית היא בבחינת אושפיזין ... כידוע התחילה מהיוד הקדוש שהוא היה בבחינת אברהם אבינו שנקרא גם כן העברי ואחר כך ... הרבי ר' בינים שהיה בבחינת יצחק שכהה עיניו כמוהו ... אחר כך הרבי מקוצק שהיה בבחינת יעקב .. יושב אהל ונסגר מבלי להראות לאנשים אחרים ... ירש מקומו החידושי הרים שהיה בבחינת משה רבנו שר התורה ... אחריו הכהן מאלקסנדר שהיה בבחינת אהרן הכהן .. אחריו בא השפת אמת שהוא בבחינת דוד המלך שאמר תהילות ה' ועכשיו בא תורו של מלך המשיח .. '


איני יודע אם הדברים מוסמכים ואם יש להם מקבילות.
נערך לאחרונה על ידי גביר ב א' יולי 03, 2022 2:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 03, 2022 2:54 pm

חסר יוסף הצדיק?

גביר
הודעות: 3066
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי גביר » א' יולי 03, 2022 2:57 pm

דרומי כתב:חסר יוסף הצדיק?


שמתי לב לכך, מסתמא אם היה הכותב חי דור אח"כ היה אומר שהב"י מקביל אליו.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' יולי 03, 2022 2:58 pm

בתשובה לשאלה קודמת (שבנתיים נמחקה). שבעצם אלכסנדר וגור נושקים זב"ז, מהיותם יונקים מאותו שורש בפרשיסחא.

מצו"ב התגובה של חסידי קוצק על ההנהגה בפרשיסחא לאחר פטירתו של הר"ר בונים. [ההנהגה של ר' אברהם משה זצ"ל, שהובילה לוורקא, ומשם גם לאלכסנדר].
זה ישפוך קצת הבנה על ההתייחסות של חסידי גור לההנהגה באלכסנדר...


רא''מ מפרשיסחא קוצק.pdf
(199.02 KiB) הורד 281 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יולי 03, 2022 3:01 pm

תרשה לי לא להאמין לבדיחה התפלה הזו.

אני מאמין שלחסידי קוצק היה קצת יותר דרך ארץ כלפי בנו המורם מעם של רבם הרבי ר' בונם.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' יולי 03, 2022 3:08 pm

אינך זקוק לרשות ממני.
אולם ישנם אמרות חריפות יותר של חסידי, על אישיים מורמים מעם.
שיגם ושיחם של חסידי קוצק אין יכול להשפט לפי סגנון הדיבור כיום.
אני בהחלט מאמין לסיפור.
אולם גם אם הבטוי לא היה בדיוק כך. ברור שההתייחסות של קוצק כלפי ההנהגה בוורקא, היתה בזלזול ובביטול.

מדובר על 'ההנהגה' לא על האישיות.

לעיל גם הובא את הדוגמא אודות 'ראדושיץ', אין צורך להאריך בהרגשת הזלזול והביטול שהיה בקוצק כלפי הנהגת ה'מופתים' של הרה"ק מרדושיץ. למרות שבוודאי ידעו להעריך את צדקותו של הרבי. (יש גם סיפור אודות 'הזכרה' של הרה"ק מקוצק אצל הרה"ק מרדושיץ בעת חוליו, ואכמ"ל).

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יולי 03, 2022 3:13 pm

עתניאל בן קנז כתב:אינך זקוק לרשות ממני.
אולם ישנם אמרות חריפות יותר של חסידי, על אישיים מורמים מעם.
שיגם ושיחם של חסידי קוצק אין יכול להשפט לפי סגנון הדיבור כיום.
אני בהחלט מאמין לסיפור.
אולם גם אם הבטוי לא היה בדיוק כך. ברור שההתייחסות של קוצק כלפי ההנהגה בוורקא, היתה בזלזול ובביטול.

מדובר על 'ההנהגה' לא על האישיות.

לעיל גם הובא את הדוגמא אודות 'ראדושיץ', אין צורך להאריך בהרגשת הזלזול והביטול שהיה בקוצק כלפי הנהגת ה'מופתים' של הרה"ק מרדושיץ. למרות שבוודאי ידעו להעריך את צדקותו של הרבי. (יש גם סיפור אודות 'הזכרה' של הרה"ק מקוצק אצל הרה"ק מרדושיץ בעת חוליו, ואכמ"ל).

ישנו הבדל עצום בין רבי משושלת "מתחרה", לבין בנו של הרבי שאתמול היית בטל אליו כעפר.

ולחדד, הקוצקאים החריפים ביותר (רבי אליעזר ביאליסטוקר) התבטלו דווקא לבנו של הרבי מקוצק, למרות שלא חשבו שהוא גדול כמו החידושי הרי"ם, ובהמשך התבטלו גם לנכדים... (יש על זה הלצה שאולי נביא בהמשך).

המושג של דרך ארץ כלפי בנו של הרבי הוא דבר בסיסי בחסידות.

ובכלל. כל הספרות המשכילית למחצה הזו מוצאת תמיד אמרות שפר כאלו, ותמיד אין לזה מקבילה, ותמיד זה חסר מינימום של ריח יראת שמים (כמובן שאין להתעלם מהמילים הגסות "עגלה רתומה לארבעה סוסים ופרנסה", מילים שנושאות בחובן מסר משכילי מובהק, כידוע ל"חובבי" הז'אנר).

לא ידוע לי על זלזול קוצקאי בהנהגה של וורקא. אם תמצא, נא להביא.
להיפך, הרבי מקוצק והרבי מוורקא נהגו בידידות מופגנת.
גם בניו של הרבי מוורקא עצמו נסעו לקוצק, תוך כדי שהם משמשים כאדמורי"ם בזכות עצמם, באמשינוב או בוורקא.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב א' יולי 03, 2022 6:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' יולי 03, 2022 3:16 pm

מקדש מלך כתב:ישנו הבדל עצום בין רבי משושלת "מתחרה", לבין בנו של הרבי שאתמול היית בטל אליו כעפר.

ולחדד, הקוצקאים החריפים ביותר (רבי אליעזר ביאליסטוקר) התבטלו דווקא לבנו של הרבי מקוצק, למרות שלא חשבו שהוא גדול כמו החידושי הרי"ם, ובהמשך התבטלו גם לנכדים... (יש על זה הלצה שאולי נביא בהמשך).

המושג של דרך ארץ כלפי בנו של הרבי הוא דבר בסיסי בחסידות.

ובכלל. כל הספרות המשכילית למחצה הזו מוצאת תמיד אמרות שפר כאלו, ותמיד אין לזה מקבילה, ותמיד זה חסר מינימום של ריח יראת שמים.



בדקתי שוב ושוב לראות מי כתב את התגובה הזאת...

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' יולי 03, 2022 3:19 pm

הרבי מבעלזא שליט"א, שאל את הרבי יצחק מאמשינוב ארה"ב זי"ע,
האם וורקא הייתה דומה לדרך קאצק או לא.

(רק הוא מסוגל לשאול כאלו שאלות. האשכול על דרכה של בעלזא, יהיה הרבה יותר מעניין בזכות זה. אגב)

רבי יצחק מאמשינאוו היה עדין נפש, אבל כאן הגיב שלא כדרכו: לא רק שזה לא היה דומה, רק ממש להיפוך.

אכן, כדברי המקדש מלך, הייתה ידידות איתנה, גם בין הרבי מוורקא ובין קאצק וגם בכל הדורות עד ימינו.
בדור האחרון ניתן לציין את הרבי רבי מאיר מאמשינוב עם הרבי הלב שמחה ולפני כן גם עם הבית ישראל, וכיום את יבדלו לחיים טובים וארוכים הרבי מאמשינוב עם ראש הישיבה.

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דמשק » א' יולי 03, 2022 4:50 pm

עתניאל בן קנז כתב:אינך זקוק לרשות ממני.
אולם ישנם אמרות חריפות יותר של חסידי, על אישיים מורמים מעם.
שיגם ושיחם של חסידי קוצק אין יכול להשפט לפי סגנון הדיבור כיום.
אני בהחלט מאמין לסיפור.
אולם גם אם הבטוי לא היה בדיוק כך. ברור שההתייחסות של קוצק כלפי ההנהגה בוורקא, היתה בזלזול ובביטול.

מדובר על 'ההנהגה' לא על האישיות.

לעיל גם הובא את הדוגמא אודות 'ראדושיץ', אין צורך להאריך בהרגשת הזלזול והביטול שהיה בקוצק כלפי הנהגת ה'מופתים' של הרה"ק מרדושיץ. למרות שבוודאי ידעו להעריך את צדקותו של הרבי. (יש גם סיפור אודות 'הזכרה' של הרה"ק מקוצק אצל הרה"ק מרדושיץ בעת חוליו, ואכמ"ל).

הרב רוסט ז"ל היה מספר, על אחד מזקני חסידי קאצק שבצעירותו היה צוחק על הרבה אדמורי"ם, בזקנותו הוא היה נוסע אל האבני נזר, והוא הפסיק לצחוק על אדמורי"ם, אמר לו האבני נזר אני רואה שבזקנותך התפקחת ואתה רואה שהרבי שלך הוא לא יחיד בעולם ויש עוד אדמורי"ם, ענה לו החסיד: הפוך, פעם היו הרבה רבי'ס לצחוק עליהם, היום נשאר רק אחד, ואם אצחק עליו - לא ישאר לי למי לנסוע...

[ולמי שלא הבין, הם צחקו רק על רבי'ס שהם החשיבו והעריכו, רק שזה היה דרך [קוצקאית חריפה] לבטאות ולחדד את ההבדל וההסתייגות מדרכיהם].

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » א' יולי 03, 2022 6:58 pm

בעל המקדש מלך הי"ו.
אולי תאיר ליושבי האוצר דכאן, את דמותו של הרבי הלב שמחה זי"ע.
אצל כלל ישראל, דמותו מעט חתומה. 'התבודד בין אנשים' - כמאמר קוצקאי ידוע.
ביחוד על השפעתו בגור עצמה. ובחוצה לה. [כהמשך להארת הדמויות, מנהיגי החבורה].
לא רק מבחינת הקהילתיות, והדאגה לדיור בפריצת מסגרות, אלא יותר באורח האישי.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים