מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' יוני 24, 2022 12:27 pm

מקדש מלך יכול להתבכיין כמה שהוא רוצה, ושוב ושוב מבין כל השיטין גם עכשיו ניכר אי הבנתו או התעלמותו מהיסוד של כל העניין.
וזה כל הסיפור, ועל זה כתבו לו כל מי שכתבו לו באשכול.
לדעתי הוא מנוע מלראות את זה כי הוא שבוי, מכל מיני סיבות, וזכותי לחשוב כך.
אני לא צריך ולא יכול לתת הוכחות למי שעיוור לעצמו.

לגבי לראות מעלות וכו' הסברתי שם היטב מה דעתי ולמה.
אותו אדם עצמו, שמצד אחד יקדש ויטהר וכו' ומצד שני וגנוב וירצח בריש גלי - מי יעלה על דעתו להפריד בין המעלות שלו לתועבות שלו?
להיפך, אדם נוטה לנסות למצוא הסבר אחד לשניהם.
מה זה קשור לשנאה או לחוסר יכולת לראות מעלה.

ודבר אחרון:
לשיטתו של מק"מ שהכול שנאת חס"ג עצומה ונוראית,
יתכבד לשיטתו וישאל את עצמו למה כולם שונאים אותם כל כך.
אני יודע אישית מה חס"ג עונים לעצמם על זה,
וזו בדיוק הנקודה שמשניאה אותם.

נ.ב.
אני לא יודע מי כתב כאן באשכול על שיטת הב"י שהיא תכלית הטומאה.
אבל ידועה בזה מימרא חריפה מאד של רבי יהודה'לי מדז'יקוב.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ו' יוני 24, 2022 12:38 pm

אנסה להספיק לפני שינעל
אין חסידות כשהיא במקום עבודת ה'
וה"ה כשהוא במקום השו"ע
החסידות בא להדגיש מאמרי חז"ל והלכות שנשתכחו
זה מלא בספרי החסידים הראשונים
ויש מאמרים שבדור הראשון נמסרו בע"פ ואמנם אין חולק על אמיתותם ואעפ"כ בד"כ רק בדור האחרון נדפסו
וצריך תמיד ישוב הדעת גדול ושימוש חכמים ותלמידיהם הרבה
לדעת מתי ואיך להשתמש בהם
וכמובן הרבה תפילות וס"ד
אבל לקיים את צוואת הריב"ש את הספרים של התולדות הק'
ואפילו את דברי השפת אמת
אין שם מדברים אלו
ועד כמה שיש
כשמתנהגים עם הוראותיהם אין דרך להכשל בהם

חברא
הודעות: 487
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » ו' יוני 24, 2022 12:58 pm

מקדש מלך כתב:ו) אני חייב לסיים בהודעה אישית ופומבית לאיש ספר.
נשארתי ידידך כמאז ומקדם, באהבת חברים. הבירור הפומבי שאני כותב אינו אישי, אלא נראה לי מחוייב המציאות.
אבל באמת, האם אתה באמת חושב שהניק היקר דמשק בשם "מכר" הוא מייצג הוגן של גור. באם אני עזבתי, הוא ימשיך את הדיון?
ואולי אני אבחר להיות מייצגו של הגר"ש אלתר שליט"א, ולפעמים אכתוב גם בשם מכר (אני לא חושד בו כשקרן, ממש לא. אבל למרות זאת אמור להיות מובן שהוא נוטל על עצמו תפקיד לא אפשרי).
אגב בנוגע לדברי המכר האלמוני, אני חולק כמובן הן על העובדות שהציג, והן על הפרשנות שלהן. אבל לא כעת הזמן לכך.


איש_ספר כתב:ההודעה שלי הגיע רק ממקום טוב, לא על מנת לכוון ארטילריה למקום מסוים, אלא לקחת את הדיון ממקום של הבעת אמוציות גלויות, למקום של תיאורים עובדתיים, בדיוק כפי שאתה נהגת. נראה לי בדיעבד שדברי הובנו אחרת, וחבל וצר לי על כך.

גם אני הבנתי זאת בדיוק כמו שהרב אי"ס מתאר ולא העליתי על דעתי רעיון אחר (וכלל לא חשבתי שפנייתו של אי"ס מופנית לחסידי הגר"ש, גם אם הם החליטו לענות).

בית הגנזים
הודעות: 349
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ו' יוני 24, 2022 1:08 pm

מקדש מלך כתב: ובכן, טעה המנהל בכותבו, משום שאת התיקון התמים לפיו הלך רמ"ד לעוד טישים, לא כתב ישעיהו לוריא, אלא הניק האובייקטיבי "בית הגנזים". ואני נענתי לו בראשי ולא הגבתי.

וטען המנהל כי מכאן מוכח האם אני מדייק. מחוץ לעובדה שזו טעות, כי הליכה לטיש של רבי אחר לא אומרת מאומה (היתה הנהגה אצל חסידים מסויימים שלא ללכת לרבעס' אחרים, אבל אין זו הנהגה גורפת. למעשה ההליכה הזו מראה לטעמי להיפך, והמורשת שגדלתי עליה היתה הליכה נלהבת לטישים של רבעס' אחרים, ורציתי להאריך על כך בהמשך).

ומעבר לעובדה שמדובר ככל הנראה באנקטודה חד פעמית, או פעמים בודדות, ולא בהנהגה שאפיינה אותו במהלך ימי חייו. הרי שהניק הנ"ל כיחש לעובדות, כשניסה ליצור מצג שווא לפיו רמ"ד לא היה מתנהג כדרכה של גור דהיום, ואני דן אותו לכף זכות שבשוגג (לו יהי).
בית הגנזים טען שרמ"ד קיבל בהבנה את העובדה שאדם הפסיק להיות חסיד גור. וכל אחד יבין את המשמעות לבד.

העובדה שהוא מספר כנראה נכונה. אבל הניק הזה יודע אולי גם שרמ"ד וחבורתו היו והינם קיצוניים ביחס לגר"ש אלתר שליט"א, ואם איני טועה, חלק מההתנהגות של בני חבורתו ותלמידיו הקרובים מתוארת בזעזוע (עם שמות מלאים) בכתבי הפלסתר שהוציא עו"ד אלבוים...
אני לא התייחסתי לכך, וגם לא טרחתי להסביר את החילוק בין אדם אישי שפרש מגור (דבר שהתקבל תמיד בהבנה יחסית, תלוי כמובן בין נסיבות העניין. ובכל מקרה גור לא היתה שונה מכל מקום אחר בנידון).

מה שכתבתי בשם ר' משה דב על הטישים שמעתי ממנו בעצמי.
הוא הוסיף שהטיש של האמרי חיים דיבר אליו יותר משל הרה"ק מבעלזא.
כתבתי את הנ"ל וגם את זה שהיה תלמיד סלבודקה, כדי שיבינו יותר את האיש.
כמובן שמדובר על התקופה מוקדמת בחייו ואין לזה קשר לענינים הנידונים באשכול. כן. כתבתי בתמימות. לא מצג שוא ולא כלום.

ההוא שהפסיק להיות חסיד של האדמו"ר מגור (והמשיך להתפלל בגור) וסיפר זאת לר' משה דב, ור' משה דב המשיך ביחסים רגילים אתו, זה אני בעצמי.

הקיצוניות של החברה היום ככל הנראה מגיע מממשיכו ש"י שאין לו את הרקע הרחב ואת רמת המשכל שהיה לר' משה דב.
ר' משה עצמו נפטר בהתחלת ימי הקהילה החדשה ולא שמענו אז על התנהגות קיצונית ממנו. להיפוך.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יוני 24, 2022 1:14 pm

חברא כתב:
מקדש מלך כתב:ו) אני חייב לסיים בהודעה אישית ופומבית לאיש ספר.
נשארתי ידידך כמאז ומקדם, באהבת חברים. הבירור הפומבי שאני כותב אינו אישי, אלא נראה לי מחוייב המציאות.
אבל באמת, האם אתה באמת חושב שהניק היקר דמשק בשם "מכר" הוא מייצג הוגן של גור. באם אני עזבתי, הוא ימשיך את הדיון?
ואולי אני אבחר להיות מייצגו של הגר"ש אלתר שליט"א, ולפעמים אכתוב גם בשם מכר (אני לא חושד בו כשקרן, ממש לא. אבל למרות זאת אמור להיות מובן שהוא נוטל על עצמו תפקיד לא אפשרי).
אגב בנוגע לדברי המכר האלמוני, אני חולק כמובן הן על העובדות שהציג, והן על הפרשנות שלהן. אבל לא כעת הזמן לכך.


איש_ספר כתב:ההודעה שלי הגיע רק ממקום טוב, לא על מנת לכוון ארטילריה למקום מסוים, אלא לקחת את הדיון ממקום של הבעת אמוציות גלויות, למקום של תיאורים עובדתיים, בדיוק כפי שאתה נהגת. נראה לי בדיעבד שדברי הובנו אחרת, וחבל וצר לי על כך.

גם אני הבנתי זאת בדיוק כמו שהרב אי"ס מתאר ולא העליתי על דעתי רעיון אחר (וכלל לא חשבתי שפנייתו של אי"ס מופנית לחסידי הגר"ש, גם אם הם החליטו לענות).

אני לא הבנתי את הדברים של איש ספר אחרת, ובכלל אולי כתבתי חריף מידי.
התכוונתי רק שכאשר מאשימים אותי בהאשמות בזויות, היה מן הראוי גם להסתייג מהן, אם כבר מתערבים.
אני מבין את הרצון שלו להישאר כצופה מהאו"ם, אבל הוא יודע לרדת מהיציע כשצריך...

אגב, חיפשתי כעת את הביטוי תכלית הטומאה, ואני רואה שהוא נמחק כנראה על ידי אחד מהמנהלים (ושונה לביטוי אחר). יפה מאוד, כי אסור להשאיר ביטוי כזה. אבל האינטרס האישי שלי היה שיישאר, כדי שיבינו את המשכל שניתן לייחס לכותב.

עיניו כיונים
הודעות: 364
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ו' יוני 24, 2022 1:21 pm

אני חושב שיש אנשים השבויים באיזו קנאות קיצונית (ומגלומניה שבטוחה בבלעדיות על החכמה והאמת) שחושבת שגור היא מפלצת הרע, ושכל מה שקורה בגור כרוך אחד בשני והכל קשור לעיוות הנורא וכו' וכו'.
היה כאן מי שהאשים את מק"מ שהוא מעוות את ההיסטוריה במזיד ומייחס לגור המקורית את ההשקפה ה'חדשה' על התבטלות לצדיק. הגיבו באשכול כמה מחסידי גור ואחרים והעידו שזהו ערך יסודי ועתיק בחסידות גור (בין היתר). אבל אותו מאשים לא חזר בו, ולא התנצל על הוצאת שם רע והעלבה ברבים. הרי הוא נלחם מלחמת קודש! הרי הוא בתגובות השנאה שלו בטח יגרום לחסידי גור לשנות את דרכם או למרוד בהנהגתם! המטרה הקדושה מקדשת את האמצעים, ומה זה קצת האשמות שוא והעלבה בציבור (ובמיוחד כנגד עוד איזה שבוי בכת המפלצתית) מול הערכים הקדושים באמת!
אמר הרבי מקוצק: 'צדק צדק תרדוף', גם את הצדק צריך לרדוף בצדק (ואפשר להוסיף: ובחסד ובחמלה ובאהבה ובכבוד ובחכמה).
אפשר לקחת תגובות רבות באשכול זה ולהחליף בהן את 'גור' ב'היהודים', ב'הימניים', ב'החרדים', והנה יתקבלו טקסטים ידועים ולגיטימיים בעיני אומריהם (ואני מדבר על כאלה שרק רוצים להביא שינוי פנימי וכו', לא רוצחים חלילה, אלא שדבריהם מזינים את השנאה עוד ועוד).
נערך לאחרונה על ידי עיניו כיונים ב א' יוני 26, 2022 10:11 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הסקרן_הקטן
הודעות: 237
הצטרף: ד' יוני 15, 2016 5:20 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי הסקרן_הקטן » ו' יוני 24, 2022 2:23 pm

אין צורך להשתמש בטיעון קיצוני בתגובה לטיעון קיצוני אחר. לא צריך להיות אנטישמי אם מבקרים תכונה אצל יהודים. ולא כל מי שמבקר הוא אנטישמי. וד"ל

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 24, 2022 2:33 pm

מקדש מלך כתב:אגב, חיפשתי כעת את הביטוי תכלית הטומאה, ואני רואה שהוא נמחק כנראה על ידי אחד מהמנהלים (ושונה לביטוי אחר). יפה מאוד, כי אסור להשאיר ביטוי כזה. אבל האינטרס האישי שלי היה שיישאר, כדי שיבינו את המשכל שניתן לייחס לכותב.

אכן, מחקתי. (לא שיניתי).

עיניו כיונים
הודעות: 364
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ו' יוני 24, 2022 2:38 pm

הסקרן_הקטן כתב:אין צורך להשתמש בטיעון קיצוני בתגובה לטיעון קיצוני אחר. לא צריך להיות אנטישמי אם מבקרים תכונה אצל יהודים. ולא כל מי שמבקר הוא אנטישמי. וד"ל

חלילה, לא האשמתי ב'אנטישמיות', ואין לכך שום קשר לעניין שלנו. כתבתי שסדנא דארעא חד הוא, והעיוורון שבשנאה קולקטיבית מתגלה במקומות רבים במין האנושי, ומי כמונו היהודים חייבים להימנע מכך. כשכתבתי על תגובות מסוימות לא כתבתי כלפי ביקורת עניינית, צודקת ושקולה. ביקורת היא חשובה ורצויה (במקומות ובזמנים ובאשכולות המתאימים), אבל שנאה קולקטיבית ו'משיחית' אינה ביקורת, היא אובססיה.
נערך לאחרונה על ידי עיניו כיונים ב ו' יוני 24, 2022 2:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ו' יוני 24, 2022 2:41 pm

ראש כתב:תגידו, איך הצדדים עוברים את פרשת קורח עם הדיבורים בגנות המחלוקת?
באמת זו לא שאלה על חס''ג בלבד, כי אם על כל הפלגים והצדדים בשנים האחרונות.
מדברים בגנות המחלוקת, ואז מסבירים שכאן זה שונה בגלל ש...?


אומרים העולם:
במחלוקת קורח ועדתו איך קיבלו בני ישראל את הלשה"ר על משה רבינו והצטרפו לעדת קורח?
והתשובה: אמרו עליו על מרע"ה שהוא הקורח של דורנו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 24, 2022 2:50 pm

מקדש מלך כתב:התכוונתי רק שכאשר מאשימים אותי בהאשמות בזויות, היה מן הראוי גם להסתייג מהן, אם כבר מתערבים.
אני מבין את הרצון שלו להישאר כצופה מהאו"ם, אבל הוא יודע לרדת מהיציע כשצריך...

ראשית, אתה צודק.

נניח לך לרגע ונעבור לרב צו"מ...
========
ידידנו הרב צו"מ

כיון שאיני יודע מי כבודו, ויש לי את הרושם שזהותך כאן בלתי ידועה, אני מרשה לעצמי לכתוב קצת אישי וגלוי.
כל החברים כאן נהנים מחכמתך, ניכר שאתה בעל כשרון עצום ודבריך מביאים הרבה תועלת.
יש לי את הרושם שאתה פגוע, עברת חוויה קשה במקום שבו גדלת, ובדרך לתיקון אתה מנתץ כל מה שמזכיר לך את המקום שלך.
אני לא איש מקצוע, ואין לי שום דבר משמעותי לומר לך, רק להעיר את תשומת ליבך, שעל הדרך אתה פוגע ומבייש אנשים טובים.
אני בטוח שאתה לא שבע נחת מכך. קח את הנתון הזה ותעשה עמו כהבנתך וחכמתך.
====
אני חוזר אליך הרב מק"מ.

כולם מכירים פה את התגובות הסוערות (לעיתים פראיות) של הרב צו"מ, לתחושתי בהודעות מן הסוג הזה, אף אחד לא מתייחס לדברים ככתבם, אלא כפרץ של רגשות בלתי מווסת...הנה לך שעד עתה לא ראיתי שהוא כתב את מה שאתה מצטט ממנו. לעיתים כשאני רואה מלמעלה שהוא מגדיש את הסאה אני מוחק את ההודעה כולה, אבל אם אבוא לסנן את כל הודעותיו, אין אנו מספיקין ואין אנו מפסיקין.
======
ויה"ר שלא אומר על טמא טהור ועל טהור טמא וישמחו בי חבירי.

שבת שלום ומבורך!

בצלאל

חברא
הודעות: 487
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » ו' יוני 24, 2022 3:23 pm

כיון שבאשכול כאן כל אחד מקבל תגובה אישית, מן הראוי גם לייחד כמה מילים לרב אי"ס.
אם באופן כללי העמידה על משמר הפורום אינה מן הקלות, באשכול טעון שכזה על אחת כמה וכמה, הרי זה ממש 'שבור את החבית ושמור את יינה'.
מצד אחד לעודד את הרב 'מקדש מלך' על פעלו הברוך בעצם האשכול, על החשיפה לפנימיות שבחצר גור, שרוב הציבור אינו מכיר, ולשם כך למחוק / לצנזר / להתריע על תגובות לא ראויות.
ומאידך כן לתת מקום לתגובות שהן כן מן הענין, ושעדיין עומדות בגבולות השיח (הגבולות עדיין לא שורטטו לגמרי, אבל כמדומני שהן די ברורות לרוב המשתתפים...).
ובכלל, להתנהל ברגישות כנגד רוחו של כל אחד ואחד, וגם אם אי"ס טוען שהוא כתייר מבחוץ, בכל אופן מבין מה מפריע לכל אחד, ובאיזו צורה הוא מעוניין שיתנהל האשכול, ולפעול בהתאם.
כה לחי!

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' יוני 24, 2022 3:24 pm

חברא כתב:כיון שבאשכול כאן כל אחד מקבל תגובה אישית, מן הראוי גם לייחד כמה מילים לרב אי"ס.
אם באופן כללי העמידה על משמר הפורום אינה מן הקלות, באשכול טעון שכזה על אחת כמה וכמה, הרי זה ממש 'שבור את החבית ושמור את יינה'.
מצד אחד לעודד את הרב 'מקדש מלך' על פעלו הברוך בעצם האשכול, על החשיפה לפנימיות שבחצר גור, שרוב הציבור אינו מכיר, ולשם כך למחוק / לצנזר / להתריע על תגובות לא ראויות.
ומאידך כן לתת מקום לתגובות שהן כן מן הענין, ושעדיין עומדות בגבולות השיח (הגבולות עדיין לא שורטטו לגמרי, אבל כמדומני שהן די ברורות לרוב המשתתפים...).
ובכלל, להתנהל ברגישות כנגד רוחו של כל אחד ואחד, וגם אם אי"ס טוען שהוא כתייר מבחוץ, בכל אופן מבין מה מפריע לכל אחד, ובאיזו צורה הוא מעוניין שיתנהל האשכול, ולפעול בהתאם.
כה לחי!

מצטרף לכל מילה.
חילו לאורייתא ושימשיך כך.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ו' יוני 24, 2022 3:50 pm

במוצאי שבת אנסה להשיב ולהסביר, גם הכנתי כמה רעיונות מחסידים חשובים. בעזרת השם יתברך.

אבל רק ברצוני לכתוב כעת בערב שבת העמוס, שלא כמו שכתב מק''מ, כאילו אנשים מחוץ לגור - כלל לא מסוגלים להבין ואנשים שנולדו והתחנכו בגור חמישה דורות וכעת פרשו ממנה - הם 'נוגעים' בדבר ואינם יכולים להסביר ולכתוב על גור -
ואף לא כדברי מנהלנו וגבאנו החשוב הרב איש ספר - שאנשי הקהילה ההיא יכולים גם יכולים לכתוב על גור ההיסטורית כלשונו.
ולא כי.
כל אחד רואה את גור - גור דהשתא - כפי נקודת מבטו הוא וחינוכו, משווה לספרים ולסיפורים, מסתכל לימינו, לשמאלו ולצדדיו.
חלק אוהבים ומתחברים וכמובן רואים רק טוב וברכה במקום בו הם נמצאים, וחלק לא אוהבים ומעטים גם עוזבים.
לא יתכן לומר שרק אלו שרואים רק טוב במקום הזה - רק הם יכולים להתבטא ולהסביר
ואילו אלו שפרשו - אתם נוגעים בדבר. אתם הרי לא אהבתם. לדבריכם צריך לתת משקל פחות/אפסי.


עניין נוסף.
כל האשכול הזה אין בו איזון וכמעט לא יכול להיות בו איזון.
אסביר.
אף אחד לא יכול לכתוב כאן מה אמרו לו אנשים בתוך גור על דעתם בכל מיני נושאים. בין אנשים שנפטרו ובין אנשים חיים לאוי''ט.
ולא. לא בגלל חשש פגיעה בצדיקים. אלא חשש פגיעה באומרים או במי שיביא משמועתם.

הרב מק''מ לא חשש להביא כאן בשם החסיד ר' שמואל לוקווער שאמר בתחילת שנות הנהגת הבית ישראל 'הוא רוצה להכניס לנו קש וגבבא במקום מוח'.
נותר רק לדמיין אם זה חלילה לא היה ר' שמואל לוקווער אלא ר' העניך סנדרוביץ שליט''א (שם מדומיין) ולא על הבית ישראל.
(אגב, אי אפשר להביא כאלו משפטים בשם חסידים בגור, ולהלין על אחרים מחוץ לה שכותבים גרוע ונורא. באמת נורא.)

אז לדידו של הרב מק''מ, אפשר להביא איזו שמועה רחוקה איש מפי איש, שמועה שממש בזה לבית ישראל ולחינוכו, אבל 'דמשק' שהיה חסיד גור מהשורה עד לפני כמה שנים לא יכול להביא משהו מחבר קרוב, משהו מכבד ומכובד על דרכה של גור הנוכחית?!

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יוני 24, 2022 4:40 pm

ישעיהו לוריא כתב:
הרב מק''מ לא חשש להביא כאן בשם החסיד ר' שמואל לוקווער שאמר בתחילת שנות הנהגת הבית ישראל 'הוא רוצה להכניס לנו קש וגבבא במקום מוח'.
נותר רק לדמיין אם זה חלילה לא היה ר' שמואל לוקווער אלא ר' העניך סנדרוביץ שליט''א (שם מדומיין) ולא על הבית ישראל.
(אגב, אי אפשר להביא כאלו משפטים בשם חסידים בגור, ולהלין על אחרים מחוץ לה שכותבים גרוע ונורא. באמת נורא.)

אז לדידו של הרב מק''מ, אפשר להביא איזו שמועה רחוקה איש מפי איש, שמועה שממש בזה לבית ישראל ולחינוכו, אבל 'דמשק' שהיה חסיד גור מהשורה עד לפני כמה שנים לא יכול להביא משהו מחבר קרוב, משהו מכבד ומכובד על דרכה של גור הנוכחית?!

א) לעניין רבי שמואל לווקער. מעבר לעובדה שהוא לא היה חייב לקבל את מרותו של הבית ישראל (ומעבר לעובדה שגור שלפני הבית ישראל ואחריה שונים, מסיבות שאיני יכול לכותבן כאן), הרי שכל בר דעת מבין שזה ביטוי קוצאי חריף שנועד להסביר את ההבדל בין הדרך שהכיר לדרכו של הבית ישראל, ולא שלילה של האישיות והדרך.
ובמילים פשוטות, רבי שמואל לוקווער היה רבו של רבי מוטל, שהוריש את דרך הפנימיות וההתבוננות באלוקות, בעוד שהבית ישראל הדריך בדרך של ביטול והקרבה. הוא לא התכוון במימרה הזו להביע משהו מעבר לכך.

ב) המכר של דמשק, הוא כנראה חסיד גור מהמניין. אבל הטיעון שבפיו מעלה שדרך הלימוד היא מושג ראשון במעלה בחצר הקודש גור. ואילו אני משוכנע שלהיפך, גור היתה מיוסדת על עמל התורה הנגלית, אבל צורת הלימוד לא היתה עניין ראשון במעלה. אם כי הרבעס' הקודמים העריכו עיון ולמדו בו.
וכמו כן גם כיום, הרבי שליט"א לא מחשיב זאת כענין ראשןו במעלה. רי"מ קנובלוביץ היה בטל לרבי שליט"א כעפר, והמשיך ללמוד עיון עד יומו האחרון (וכמו כן הסביר תמיד לחניכיו עד כמה העיון לא חשוב, עוד בימי הפני מנחם, שכן החזיק מעיון...). וכמו כן הרבה חסידים נלהבים של הרבי המשיכו ללמוד עיון כהרגלם. אלא שהרבי עצמו מחשיב את הבקיאות יותר מהעיון, וכמו כן בישיבות מסיבות חינוכיות שונות הוא החליט לבטל את העיון לגמרי.

לעניין הליכה של חסידי גור לישיבות אחרות. בשנים קדמוניות לא הפריע לרבי ולא לאף אחד. בהמשך השנים הוא אמר להורים שהוא לא מתערב בשיטת הלימוד שהם חפצים להנחיל לילדים, אבל הוא ממליץ להם ללכת לישיבות גור מפני שרק שם מודעים לנזקי הטכנולוגיה ונלחמים בהם עד כמה שאפשר (לדבריו - אני מעביר את רוח הדברים ולא את הלשון: "גם אצלנו יש בעיות, אבל לפחות מודעים להן ונלחמים עד כמה שאפשר").

עם פרוץ המחלוקת, נוסף מצב טבעי של ציפוף השורות סביב המנהיג, והטלת חשד שמי שלא מגלה נאמנות מלאה וכו', וזה רק אחד מספיחיה הלא חביבים של המחלוקת.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' יוני 24, 2022 4:49 pm

מקדש מלך כתב:לדבריו - אני מעביר את רוח הדברים ולא את הלשון: "גם אצלנו יש בעיות, אבל לפחות מודעים להן ונלחמים עד כמה שאפשר".

משא"כ אצל אחרים / כל האחרים?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ו' יוני 24, 2022 5:03 pm

ביקש הרב מק"מ איזו התרשמות כללית ואכתוב משהו.

לא הכרתי את חסידות גור כמעט (כוונתי להיכרות פנימית), וגם לאחר כל מה שנכתב כאן מן הסתם איני מכיר הרבה.

אך דבר אחד התרשמתי, שחסידות גור (לפחות היום) עיקרה בתנועה של 'עונים באימה ואומרים ביראה', והמוטו שלה הוא 'הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלי מוראה איש את רעהו חיים בלעו'.

המלה 'פחד' חוזרת כאן בכל מיני הקשרים, שעושה רושם שזה יסוד גדול מאוד ויש חשש שכל החלשה של פחד תגרום לקריסה מוחלטת.

זה נותן לי להבין מדוע יש תסיסה גדולה כל כך כנגד גור, כי בימינו המלה 'פחד' מאוסה בעיני רוב האנשים ("יראי חטא ימאסו"...)

מצד שני, זה נתן לי להבין למה חסיד גור ממוצע חושש כל כך מפני החצר החדשה שכנראה האוירה שם ידידותית מידיי והוא הורגל שהכל מבוסס על 'פחד' וכל שינוי בו עלול להיות מסוכן.

איני בא לשפוט מי צודק ומי לא, וגם במה שכן כתבתי קיצרתי הרבה (וכמובן שהבנתי מושפעת מהצורה שבה אני התחנכתי והורגלתי), אבל רק כעין 'סיכום' קצר של תובנות שעלו במחשבתי למען המשך פיתוח הדיון.

בכל מקרה יישר כחו של הרב מק"מ שטרח ויגע והחכים אותנו הרבה, והלוואי וימשיך לספר דברים מעניינים.

עת רצון
הודעות: 23
הצטרף: א' נובמבר 29, 2020 2:23 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עת רצון » ו' יוני 24, 2022 5:15 pm

איש_ספר כתב:יש"כ!

אם מבקשים להצביע על נקודת הנהגת האמרי אמת איך מגדירים?


עיצוב והעברה מהנהגה פשיסחאית קוצקאית גלויה, להנהגה חסידית בגבולות ההלכה הראויה לכלל, תוך אחריות ציבורית רחבה, ועידוד הנוער שלא יפלו לרשת הפרוסה של אותם הימים, וכאב רחום בלבו הגדול השגיח בעינו הפקוחה לרוממם שיקדשו שם שמים בכל הליכותיהם, ובכך לגדור חומה בצורה בשמירת הקדושה לחומת איתן.
נערך לאחרונה על ידי עת רצון ב ו' יוני 24, 2022 5:29 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' יוני 24, 2022 5:26 pm

אני לא אוהב כ"כ את חגיגת המחמאות, אולי חסר לי בכח הפרגון, אבל אני רואה שצריכים לאזן את המבט על תגובותיו של הרב מק"מ

אם יצליח להביא לנו את הסיפורים מדמויות ההוד של גור, יהיה לנו מבט שלם על גור. בינתיים, אנחנו מכירים את גור מסיפורי אלימות, ביטול לימוד בעיון, וגישה מוזרה לענייני 'קדושה' שנדחתה ע"י רבותינו. בחב"ד טרחו לכתוב ספרים וכתבות על הדמויות הראויות לתשומת לב, וכולנו נהנים מזה. אם נכיר גם את דמויות החשובות שבקהלת גור, יהיה לנו מבט אמיתי על כל הסיפור. אכן, מה שקרה לאחרונה לא קשור לזה, אף אם רוב קהלת גור היו בעלי רוה"ק תורה לא זזה ממקומה. אבל עכ"פ המבט שלנו בינתיים מעוותת היא, כי בנויה היא על חצאי סיפור.

ע"כ ייש"כ גדול להרב מקדש מלך על מה שסיפר, ובקשה על העתיד.

אגב, מישהו הביא את המתתובצעס, וכולנו מכירים אותם מהספר של פרגר. האם הציבור מודע למכתב מהרב משה בצלאל שנכתב בתוך הגיטו? יש לי ספר באנגלית שנעתקה מיומנים שנכתבו בגיטו ווארשא בשם 'קידוש השם', ויש שם פרק עליהם.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ו' יוני 24, 2022 6:37 pm

הערה קטנה בהמשך לסיפורו הדרמטי של הרב איש ספר שליט"א (ומן הסתם רשם על פנקסו להביא קרבן תודה על חסדי ה' שהצילו), גם לי היה סיפור לפני שנים רבות שכנראה גרם לי לתדמית שכתבתי לעיל בענין חסרון ב'שקיפות' וב'אדיבות'.

היה זה בהיותי בחור צעיר, ואולי היה זה עוד בימי הפני מנחם. התפללתי כאורח בבית כנסת של גור, כמה שעות נסיעה מירושלים. בעת צאתי ראיתי לתומי שולחן ועליו מוצבים דפים שהגיעו 'טריים' מירושלים ובהם דברי תורה מהטיש וכיו"ב (איני זוכר הפרטים כמובן), ולתומי חשבתי שזה לחלוקה ובסקרנותי לקחתי דף אחד ובאתי לצאת. למען ההמשך חשוב להבין כי היה זה דף אחד בעל שני צדדים בלבד, לא חוברת גדולה ואפילו לא קטנה.

והנה עוצרים אותי ומבקשים להחזיר את הדף, והסבירו שזה מגיע בעותקים ממוספרים ומדוייקים למען ה'מנויים' שכנראה משלמים כמה פרוטות על הדפים.

כאחד שחונך על 'יפוצו' וכל המסתעף, היה לי מאוד קשה להבין את פשר ה'קמצנות' הזאת, ואם כבר בא מישהו מבחוץ ומתעניין בתורת גור למה אי אפשר 'לפרגן' לו את הדף ומכסימום יצלמו לטובת המנויים עוד דף. האמת היא שכיום במבט לאחור אני חושב שכנראה הייתי נראה צעיר במיוחד ולא חשבו שאני אמור באמת להבין מה כתוב שם, וכדומה... עכ"פ זה הבסיס שאליו הצטרפו עוד אפיזודות במשך השנים.

אבל באמת ההכללה היא תמיד לא נכונה, וגם אני באופן אישי מכיר כמה יהודים נחמדים מאוד, ואני מבקש סליחה על ההכללה.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אראל » ו' יוני 24, 2022 8:32 pm

דמשק כתב:
איש_ספר כתב:ובכן אשאלה:

האם ישנם ערכים מיוחדים ואופיינים המייחדים את חסידות גור, או שכל אדמו"ר מטביע את ערכיו הוא, כך שבכל פרק של הנהגה, סולם הערכים משתנה.

אם סולם הערכים משתנה באופן מובהק הרי שאין ערכים מאפיינים, כי הערכים עצמם הם כאלה המקובלים בכל ישראל פחות או יותר, והחידוש היה שימת הדגש על ערך אחד והעלאתו לראש העבודה.

קבלתי ממכר קרוב
אני ישבתי עם אחד מראשי המחנכים בגור וחבר בוועדה, ושאלתי אותו למה כל השנים אצל האדמורי"ם הקודמים היו הרבה ששלחו את ילדיהם למוסדות מחוץ לגור, ואילו היום מי ששולח את ילדיו למוסדות מחוץ לגור נפסל?
[כזכור לחס"ג, בתחילת שנת לימודים תש"פ [קיץ תשע"ט], בהתחזק בישיבות גור המגמה להעביר את רובם ככולם ללימוד גרש"י, יצאו ארבע בחורים לישיבות כלל חסידיות, וגור הודיעה להוריהם שכל שאר ילדיהם מקטן ועד גדול נזרקים מהמוסדות].

הוא ענה לי כך, אצל כל רבי יש את נקודת ההנהגה שלו, אצל הבית ישראל קדושה, אצל הלב שמחה שויתי ה' לנגדי תמיד וכו', ולכן תמיד יכלת להגיד אני לוקח את הנקודה המרכזית של הרבי ואת שאר הדברים אני מניח, אצל הרבי שליט"א נקודת ההנהגה היא דרך הלימוד, ולכן אם אתה לא מסכים והולך עם זה, אתה לא יכול להמשיך כאן.


נקודות ההנהגה רמוז בפסוק....

סור מרע - בית ישראל
ועשה טוב - לב שמחה
בקש שלום - פני מנחם
ורדפהו - תפארת יעקב

ו'אזניו א"ל ש'ועתם - ר"ת וסו"ת שאו"ל

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליסף » ו' יוני 24, 2022 11:04 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:יש אימרא בחב"ד - לעתיד לבא תהיה עלייה לכל הבריאה - חסיד חב"ד יעלה למדרגת אדמו"ר מחב"ד, אדמו"ר פולני יעלה למדרגת חסיד חב"ד, חסיד פולני יעלה לדרגת אדמו"ר פולני, המתנגד יעלה למדרגת פולני, והגוי יעלה למדרגת מתנגד. אך און וויי פאר די עליה פון דער גוי.

אני מפחד לשאול לפי האימרה הנ"ל לאיזה מעלה יעלו אדמור"י חב"ד..

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' יוני 26, 2022 8:58 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אגב, מישהו הביא את המתתובצעס, וכולנו מכירים אותם מהספר של פרגר. האם הציבור מודע למכתב מהרב משה בצלאל שנכתב בתוך הגיטו? יש לי ספר באנגלית שנעתקה מיומנים שנכתבו בגיטו ווארשא בשם 'קידוש השם', ויש שם פרק עליהם.

במה מדובר?

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' יוני 26, 2022 10:13 am

אמש הייתה תקלה כנראה ולא הצלחתי להיכנס למערכת.

אני מקווה להעלות כמה עובדות על חסידי קמאי בגור וכן עובדות מעניינות וחשובות ששמעתי באזניי מאדמו''ר מגור שליט''א על הרה''ק רבי מרדכי יוסף מאיזביצא זי''ע, חלקן בשם אביו הרבי הלב שמחה מגור זי''ע.
את הסיפורים רשמתי עובר לשמיעתם לפני 19 שנה.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יוני 26, 2022 11:28 am

שני הדברים שיוחסו לי על ידי הרב מקדש מלך בהודעתו לגביי – לא כתבתי אותם מעולם, אלא דברים אחרים, ושמא אגב שיטפיה לא דק.

עם זאת, אני מקבל את התוכחה הנוקבת של הרבנים החשובים מאד שמחו על קדקדי, חולץ נעליי ויושב לקרקע ומבקש את סליחתו של הרב מקדש מלך שליט"א ועמו כל מי שנפגע ממני.

אשתדל מאד מכאן ולהבא לא להיכנס לאשכולות ולנושאים כאלה וכיוצא בהם, כדי לא להיכשל שוב.

באהבה ובהערכה רבה
צופה ומביט

בית הגנזים
הודעות: 349
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » א' יוני 26, 2022 12:06 pm

בית הגנזים כתב:ראוי לציין שהיה [ר' משה דב פשנדזה] מתלמידי סלבודקה.

ושוב שמעתי מבן גילו שלפני סלבודקה למד ביישוב החדש.

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי גביר » א' יוני 26, 2022 1:12 pm

ישעיהו לוריא כתב:
איש_ספר כתב:אולי במטותא תמונה מרמד"פ...

יש לך בחוברות המצורפות כאן
קבצים מצורפים
פשזנדה.jpg
פשזנדה.jpg (37.44 KiB) נצפה 4540 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' יוני 26, 2022 1:24 pm

בן מיכאל כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אגב, מישהו הביא את המתתובצעס, וכולנו מכירים אותם מהספר של פרגר. האם הציבור מודע למכתב מהרב משה בצלאל שנכתב בתוך הגיטו? יש לי ספר באנגלית שנעתקה מיומנים שנכתבו בגיטו ווארשא בשם 'קידוש השם', ויש שם פרק עליהם.

במה מדובר?

חבורה שהיתה לפני השואה, די מפורסמת, בשם מתתובצעס, ע"ש מנהיגם שהיה בעל תשובה וחריף במיוחד בשם מתתיהו גלמן. יש ספר עליהם בשם 'אלה שלא נכנעו' מאת משה פרגר. נמצא באוצר.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי קרית מלך » א' יוני 26, 2022 1:42 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:חבורה שהיתה לפני השואה, די מפורסמת, בשם מתתובצעס, ע"ש מנהיגם שהיה בעל תשובה וחריף במיוחד בשם מתתיהו גלמן. יש ספר עליהם בשם 'אלה שלא נכנעו' מאת משה פרגר. נמצא באוצר.


אולי לא הבנת... הוא מבקש לדעת מה כתוב במכתבו של רמ"ב שנכתב בגיטו.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 26, 2022 1:48 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
בן מיכאל כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אגב, מישהו הביא את המתתובצעס, וכולנו מכירים אותם מהספר של פרגר. האם הציבור מודע למכתב מהרב משה בצלאל שנכתב בתוך הגיטו? יש לי ספר באנגלית שנעתקה מיומנים שנכתבו בגיטו ווארשא בשם 'קידוש השם', ויש שם פרק עליהם.

במה מדובר?

חבורה שהיתה לפני השואה, די מפורסמת, בשם מתתובצעס, ע"ש מנהיגם שהיה בעל תשובה וחריף במיוחד בשם מתתיהו גלמן. יש ספר עליהם בשם 'אלה שלא נכנעו' מאת משה פרגר. נמצא באוצר.

על המכתב של רבי משה בצלאל היה פולמוס גדול, וראה בספרו של ר' יהושע אייבשיץ ז"ל 'דברים ככתבם' ע' 350 והלאה, (ומסק' שאינו זיוף).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' יוני 26, 2022 2:17 pm

דברים ככתבם לא נמצא באוצר, ולא מצאתי מקור אחר להמכתב, ואין הספר לפני כעת (כנראה השאלתיהו למישהו, ואיני יודע למי. אם זה אתה, בבקשה להחזיר את זה לפני תשעה באב). אני לא רוצה לכתוב מזכרון שלא לבזות את המתים.
אני זוכר שרמ"ב עורר על דבר ענייני בין אדם לחבירו ולהתנהג בנימוס עם אחרים. ובספר טענו שאחד מתקנות החברה היתה שלא לשמוע בקול אף אחד, יהיה מי שיהיה, זולת האדמו"ר בעצמו, שהיה אז בארץ ישראל, ולכן לא הקשיבו בקולו. מה בדיוק עשו כדי לעורר מכתב כזה? איני זוכר ולכאורה אין להאמין מה שכתב אלמוני ביומן כפי זוית מבטו.

תוספת: באוצר כן נמצא הספר 'כערער בערבה' ושם נמצא סיפור קצר על המכתב של רמ"ב, ושם מבואר שחסידי גור יודעים שהמכתב במקורו נמצא בארכיון יד ושם, ולכן מנעו מאת משה פרגר מלערער על אמיתותה. עיי"ש בעמ' 111 ותמצא נחת.

חבר עיר
הודעות: 68
הצטרף: א' מאי 31, 2015 7:20 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חבר עיר » א' יוני 26, 2022 3:14 pm

המכתב של רבי משה בצלאל וכל הסיפור מסביבו מופיע בספר 'קידוש השם' (עמ' 79-82) שנכתב ע"י בן הגיטו הרב שמעון הוברברנד הי"ד, נמצא באוצר.
כמדומני שאינו מזכיר את המתתובצעס, אלא חבורה אחרת מבחורי חסידי גור.

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דמשק » א' יוני 26, 2022 6:26 pm

מקדש מלך כתב:אבל באמת, האם אתה באמת חושב שהניק היקר דמשק בשם "מכר" הוא מייצג הוגן של גור. באם אני עזבתי, הוא ימשיך את הדיון?
ואולי אני אבחר להיות מייצגו של הגר"ש אלתר שליט"א, ולפעמים אכתוב גם בשם מכר (אני לא חושד בו כשקרן, ממש לא. אבל למרות זאת אמור להיות מובן שהוא נוטל על עצמו תפקיד לא אפשרי).
אגב בנוגע לדברי המכר האלמוני, אני חולק כמובן הן על העובדות שהציג, והן על הפרשנות שלהן. אבל לא כעת הזמן לכך.

בברכה.

לא זכיתי להבין את ההגיון, שמאחר שבאם אתה תעזוב יתכן שלא אמשיך את הדיון, לכן אסור לי לענות על שאלה פתוחה שנשאלת כאן, ולמה זה תפקיד בלתי אפשרי לצטט שיחה ששמעתי מכלי ראשון, בשם אחד מראשי חברי הועדה.
[גם לא מובן לי כ"כ, האם המכר שלי אלמוני יותר מכבוד הניק היקר מקדש מלך? ואם הוא יעשה לעצמו ניק בשם 'רב לך שבת בעמק הבכא' הוא יהיה פחות אלמוני?]
ולמען הסיר לזות שפתיים, כתבתי באישי להרב איש ספר את שם המכר - אשר כמדומני יש לו היכרות מסוימת איתו - בכדי שאם ירצה יוכל לשמוע את זה מפי כלי ראשון.

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' יוני 27, 2022 12:30 am

בנסיון להחזיר את האשכול למסלול תקין של התקשרות בין חסיד לרבי. להלן יובא מעשה שקיבלתי ב'ניחום אבלים':

סיפר יהודי חסיד שאינו חסיד גור אך כן מקושר לרבי הבית ישראל. היה זה בתקופת 'כפר שמריהו'. היינו, שהרבי היה נוסע לנפוש בדירה שהעמיד לו א' החסידים שם.
הנ"ל בא לבקש ברכה ומזור לאחותו, ששכבה על ערש דווי. והתאמץ שלא כמקובל לבא למעון הפרטי בכפר שמריהו. כשהגיע כמובן היה סגור. אך ציפה שאולי יחוס וירחם.
פתאום בא למקום יהודי חסידי מבוגר. האברך הצעיר התענין במבוגר מה מביאו הלום? וכך הוא נענה:
"הייתי בשבת בירושלים אצל הרבי, ולא הספקתי לעשות 'גיזגינען' [פרידת שלום], אז באתי עד הנה לעשות גיזעגינען עם הרבי...".
אחר כמה דקות, הדלת נפתחה והרב"י יצא ושאל מה תבקשו. והמבוגר ענה כנ"ל. והרב"י נתן כזה 'שמייכעל' [חיוך רחב]...
אח"כ אמר הרב"י לאברך הצעיר: רוץ אחריו ותאמר לו שבכפר שמריהו אי"צ לילך עם גארטיל...

השתדלתי לשמור על שפה אותנטית, בכדי להעביר את הדברים כהוויתם.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליסף » ב' יוני 27, 2022 6:49 am

רבותי חסידי גור למיניהם
נשמח מאד ללמוד על החסידות גם בלי קשר למחלוקת הנוכחית!
מה זה 'קומנדנט'?
מי ממנה אותו?
ממתי נהוג ענין הקומנדנטים?
וכהנה וכהנה

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליסף » ב' יוני 27, 2022 6:57 am

השבוע נתפרסם ב'משפחה' ראיון עם מו' שלמה שמיר (כתב 'הארץ'..) נכד ר' שלמה אחי השפ"א (חותנו של מו' יוסי כהן מהמוסד..)
עד כמה דורות זכאים למו'?
הוא מספר על זקני החסידים בת"א שעוד הלכו לשפ"א, שהם היו אומרים 'ער' ולא יותר מזה כשדברו עליו

בית הגנזים
הודעות: 349
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ב' יוני 27, 2022 8:29 am

אליסף כתב:הוא מספר על זקני החסידים בת"א שעוד הלכו לשפ"א, שהם היו אומרים 'ער' ולא יותר מזה כשדברו עליו

"עהר פון גער"
ל.PNG
ל.PNG (27.51 KiB) נצפה 5735 פעמים

ס' מראה הדשא

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' יוני 27, 2022 2:18 pm

אליסף כתב:השבוע נתפרסם ב'משפחה' ראיון עם מו' שלמה שמיר (כתב 'הארץ'..) נכד ר' שלמה אחי השפ"א (חותנו של מו' יוסי כהן מהמוסד..)
עד כמה דורות זכאים למו'?
הוא מספר על זקני החסידים בת"א שעוד הלכו לשפ"א, שהם היו אומרים 'ער' ולא יותר מזה כשדברו עליו

אולי יעלה כבודו את הכתבה?

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' יוני 27, 2022 3:33 pm

לפני תקופה ארוכה היה כאן אשכול בו הרב השוחט שליט"א כתב זכרונות מופלאים על הרה"ק הבית ישראל זי"ע.
האשכול מלא בתובנות על דרכה של גור.

.השוחט
הודעות: 1018
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי .השוחט » ב' יוני 27, 2022 4:11 pm

אולי לאחר שידידנו היקר הרב מקדש מלך לקח פסק זמן.
זמן להתבונן קצת מה קורה כאן.
הכל מודים שהנושא בו פתח הרב מקד"מ את האשכול הוא נושא מעניין וחשוב שלא נכתב עליו מספיק.
והיינו הנושא של הכרת דמויות הוד מחס"ג המעטירה בדור האחרון.
מכיון שהרב מקד"מ אינו ביוגרף יבש, מטבע הדברים יבואו בין בתרי דבריו השקפות מסויימות.
מטבע הדברים ההשקפות תהיינה ההשקפות שלו.
מטבע הדברים לא כולם יסכימו להשקפותיו, ואולי ימצאו בהם מניעים נסתרים ונוראים של לימוד זכות, נכונים או לא נכונים, בכוונה או שלא בכוונה.
מטבע הדברים, במיוחד בתקופה סוערת, קשה לאנשים להימנע מלהניח את האצבע בכל השקפה שעולה ולדון בה לפעמים לא בלשון חכמים שבנחת היא נשמעת.
מטבע הדברים זה מלאה את הרב הכותב, טכנית לקרוא ולהגיב, ורגשית כמובן.
התוצאה היא הפסקת כתיבתו החשובה.

במחילה מהרב מקד"מ, קצת הוא אשם. ולא בעירוב השקפותיו. זה כאמור טבע הדברים.
וגם קשה לדרוש מהעולם לשתוק. למרות שזה היה מאד אצילי מבחינתנו לעשות זאת, ולפתוח אשכול נפרד לדיון בהשקפות חסידות גור. למעוניין.
האשמה היא בכך שגם הרב מקד"מ מערבב בעצמו בין ערך כתיבתו החשובה בנושא שהוא הגדיר כה יפה בפתיח שלו, לבין היסחפות והרגשת חובה להתייחס להערות.
יש מקום לכבודו לשקול לנהוג כמאמר הפתגם "האריות שואגים והשיירה נמשכת".
להחליט לא לקרוא הערות ובוודאי לא להגיב עליהם.
יתמקד נא כבודו בעבודתו החשובה והנצרכת.
וישאיר לאחרים לדון בכל מה שהם רוצים.
בעוד חצי שנה, כשהפרוייקט המרכזי ייגמר.
אם ירצה יקרא אז את כל התגובות, ואם יישאר מה להוסיף, יכתוב מאמר תשובה מהזוית שלו, למחרפים.

ולוואי ישקול ידידנו את הצעת כותב השורות, שלענ"ד משקפת רצון של עוד הרבה מקוראיו הנאמנים, שלא רוצים להפסיד את העיקר - שלו ושלהם - מפני מה שעיקר אצל אחרים.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 317 אורחים