מקדש מלך כתב:ו) אני חייב לסיים בהודעה אישית ופומבית לאיש ספר.
נשארתי ידידך כמאז ומקדם, באהבת חברים. הבירור הפומבי שאני כותב אינו אישי, אלא נראה לי מחוייב המציאות.
אבל באמת, האם אתה באמת חושב שהניק היקר דמשק בשם "מכר" הוא מייצג הוגן של גור. באם אני עזבתי, הוא ימשיך את הדיון?
ואולי אני אבחר להיות מייצגו של הגר"ש אלתר שליט"א, ולפעמים אכתוב גם בשם מכר (אני לא חושד בו כשקרן, ממש לא. אבל למרות זאת אמור להיות מובן שהוא נוטל על עצמו תפקיד לא אפשרי).
אגב בנוגע לדברי המכר האלמוני, אני חולק כמובן הן על העובדות שהציג, והן על הפרשנות שלהן. אבל לא כעת הזמן לכך.
איש_ספר כתב:ההודעה שלי הגיע רק ממקום טוב, לא על מנת לכוון ארטילריה למקום מסוים, אלא לקחת את הדיון ממקום של הבעת אמוציות גלויות, למקום של תיאורים עובדתיים, בדיוק כפי שאתה נהגת. נראה לי בדיעבד שדברי הובנו אחרת, וחבל וצר לי על כך.
מקדש מלך כתב: ובכן, טעה המנהל בכותבו, משום שאת התיקון התמים לפיו הלך רמ"ד לעוד טישים, לא כתב ישעיהו לוריא, אלא הניק האובייקטיבי "בית הגנזים". ואני נענתי לו בראשי ולא הגבתי.
וטען המנהל כי מכאן מוכח האם אני מדייק. מחוץ לעובדה שזו טעות, כי הליכה לטיש של רבי אחר לא אומרת מאומה (היתה הנהגה אצל חסידים מסויימים שלא ללכת לרבעס' אחרים, אבל אין זו הנהגה גורפת. למעשה ההליכה הזו מראה לטעמי להיפך, והמורשת שגדלתי עליה היתה הליכה נלהבת לטישים של רבעס' אחרים, ורציתי להאריך על כך בהמשך).
ומעבר לעובדה שמדובר ככל הנראה באנקטודה חד פעמית, או פעמים בודדות, ולא בהנהגה שאפיינה אותו במהלך ימי חייו. הרי שהניק הנ"ל כיחש לעובדות, כשניסה ליצור מצג שווא לפיו רמ"ד לא היה מתנהג כדרכה של גור דהיום, ואני דן אותו לכף זכות שבשוגג (לו יהי).
בית הגנזים טען שרמ"ד קיבל בהבנה את העובדה שאדם הפסיק להיות חסיד גור. וכל אחד יבין את המשמעות לבד.
העובדה שהוא מספר כנראה נכונה. אבל הניק הזה יודע אולי גם שרמ"ד וחבורתו היו והינם קיצוניים ביחס לגר"ש אלתר שליט"א, ואם איני טועה, חלק מההתנהגות של בני חבורתו ותלמידיו הקרובים מתוארת בזעזוע (עם שמות מלאים) בכתבי הפלסתר שהוציא עו"ד אלבוים...
אני לא התייחסתי לכך, וגם לא טרחתי להסביר את החילוק בין אדם אישי שפרש מגור (דבר שהתקבל תמיד בהבנה יחסית, תלוי כמובן בין נסיבות העניין. ובכל מקרה גור לא היתה שונה מכל מקום אחר בנידון).
חברא כתב:מקדש מלך כתב:ו) אני חייב לסיים בהודעה אישית ופומבית לאיש ספר.
נשארתי ידידך כמאז ומקדם, באהבת חברים. הבירור הפומבי שאני כותב אינו אישי, אלא נראה לי מחוייב המציאות.
אבל באמת, האם אתה באמת חושב שהניק היקר דמשק בשם "מכר" הוא מייצג הוגן של גור. באם אני עזבתי, הוא ימשיך את הדיון?
ואולי אני אבחר להיות מייצגו של הגר"ש אלתר שליט"א, ולפעמים אכתוב גם בשם מכר (אני לא חושד בו כשקרן, ממש לא. אבל למרות זאת אמור להיות מובן שהוא נוטל על עצמו תפקיד לא אפשרי).
אגב בנוגע לדברי המכר האלמוני, אני חולק כמובן הן על העובדות שהציג, והן על הפרשנות שלהן. אבל לא כעת הזמן לכך.איש_ספר כתב:ההודעה שלי הגיע רק ממקום טוב, לא על מנת לכוון ארטילריה למקום מסוים, אלא לקחת את הדיון ממקום של הבעת אמוציות גלויות, למקום של תיאורים עובדתיים, בדיוק כפי שאתה נהגת. נראה לי בדיעבד שדברי הובנו אחרת, וחבל וצר לי על כך.
גם אני הבנתי זאת בדיוק כמו שהרב אי"ס מתאר ולא העליתי על דעתי רעיון אחר (וכלל לא חשבתי שפנייתו של אי"ס מופנית לחסידי הגר"ש, גם אם הם החליטו לענות).
מקדש מלך כתב:אגב, חיפשתי כעת את הביטוי תכלית הטומאה, ואני רואה שהוא נמחק כנראה על ידי אחד מהמנהלים (ושונה לביטוי אחר). יפה מאוד, כי אסור להשאיר ביטוי כזה. אבל האינטרס האישי שלי היה שיישאר, כדי שיבינו את המשכל שניתן לייחס לכותב.
הסקרן_הקטן כתב:אין צורך להשתמש בטיעון קיצוני בתגובה לטיעון קיצוני אחר. לא צריך להיות אנטישמי אם מבקרים תכונה אצל יהודים. ולא כל מי שמבקר הוא אנטישמי. וד"ל
ראש כתב:תגידו, איך הצדדים עוברים את פרשת קורח עם הדיבורים בגנות המחלוקת?
באמת זו לא שאלה על חס''ג בלבד, כי אם על כל הפלגים והצדדים בשנים האחרונות.
מדברים בגנות המחלוקת, ואז מסבירים שכאן זה שונה בגלל ש...?
מקדש מלך כתב:התכוונתי רק שכאשר מאשימים אותי בהאשמות בזויות, היה מן הראוי גם להסתייג מהן, אם כבר מתערבים.
אני מבין את הרצון שלו להישאר כצופה מהאו"ם, אבל הוא יודע לרדת מהיציע כשצריך...
חברא כתב:כיון שבאשכול כאן כל אחד מקבל תגובה אישית, מן הראוי גם לייחד כמה מילים לרב אי"ס.
אם באופן כללי העמידה על משמר הפורום אינה מן הקלות, באשכול טעון שכזה על אחת כמה וכמה, הרי זה ממש 'שבור את החבית ושמור את יינה'.
מצד אחד לעודד את הרב 'מקדש מלך' על פעלו הברוך בעצם האשכול, על החשיפה לפנימיות שבחצר גור, שרוב הציבור אינו מכיר, ולשם כך למחוק / לצנזר / להתריע על תגובות לא ראויות.
ומאידך כן לתת מקום לתגובות שהן כן מן הענין, ושעדיין עומדות בגבולות השיח (הגבולות עדיין לא שורטטו לגמרי, אבל כמדומני שהן די ברורות לרוב המשתתפים...).
ובכלל, להתנהל ברגישות כנגד רוחו של כל אחד ואחד, וגם אם אי"ס טוען שהוא כתייר מבחוץ, בכל אופן מבין מה מפריע לכל אחד, ובאיזו צורה הוא מעוניין שיתנהל האשכול, ולפעול בהתאם.
כה לחי!
ישעיהו לוריא כתב:
הרב מק''מ לא חשש להביא כאן בשם החסיד ר' שמואל לוקווער שאמר בתחילת שנות הנהגת הבית ישראל 'הוא רוצה להכניס לנו קש וגבבא במקום מוח'.
נותר רק לדמיין אם זה חלילה לא היה ר' שמואל לוקווער אלא ר' העניך סנדרוביץ שליט''א (שם מדומיין) ולא על הבית ישראל.
(אגב, אי אפשר להביא כאלו משפטים בשם חסידים בגור, ולהלין על אחרים מחוץ לה שכותבים גרוע ונורא. באמת נורא.)
אז לדידו של הרב מק''מ, אפשר להביא איזו שמועה רחוקה איש מפי איש, שמועה שממש בזה לבית ישראל ולחינוכו, אבל 'דמשק' שהיה חסיד גור מהשורה עד לפני כמה שנים לא יכול להביא משהו מחבר קרוב, משהו מכבד ומכובד על דרכה של גור הנוכחית?!
מקדש מלך כתב:לדבריו - אני מעביר את רוח הדברים ולא את הלשון: "גם אצלנו יש בעיות, אבל לפחות מודעים להן ונלחמים עד כמה שאפשר".
איש_ספר כתב:יש"כ!
אם מבקשים להצביע על נקודת הנהגת האמרי אמת איך מגדירים?
דמשק כתב:איש_ספר כתב:ובכן אשאלה:
האם ישנם ערכים מיוחדים ואופיינים המייחדים את חסידות גור, או שכל אדמו"ר מטביע את ערכיו הוא, כך שבכל פרק של הנהגה, סולם הערכים משתנה.
אם סולם הערכים משתנה באופן מובהק הרי שאין ערכים מאפיינים, כי הערכים עצמם הם כאלה המקובלים בכל ישראל פחות או יותר, והחידוש היה שימת הדגש על ערך אחד והעלאתו לראש העבודה.
קבלתי ממכר קרובאני ישבתי עם אחד מראשי המחנכים בגור וחבר בוועדה, ושאלתי אותו למה כל השנים אצל האדמורי"ם הקודמים היו הרבה ששלחו את ילדיהם למוסדות מחוץ לגור, ואילו היום מי ששולח את ילדיו למוסדות מחוץ לגור נפסל?
[כזכור לחס"ג, בתחילת שנת לימודים תש"פ [קיץ תשע"ט], בהתחזק בישיבות גור המגמה להעביר את רובם ככולם ללימוד גרש"י, יצאו ארבע בחורים לישיבות כלל חסידיות, וגור הודיעה להוריהם שכל שאר ילדיהם מקטן ועד גדול נזרקים מהמוסדות].
הוא ענה לי כך, אצל כל רבי יש את נקודת ההנהגה שלו, אצל הבית ישראל קדושה, אצל הלב שמחה שויתי ה' לנגדי תמיד וכו', ולכן תמיד יכלת להגיד אני לוקח את הנקודה המרכזית של הרבי ואת שאר הדברים אני מניח, אצל הרבי שליט"א נקודת ההנהגה היא דרך הלימוד, ולכן אם אתה לא מסכים והולך עם זה, אתה לא יכול להמשיך כאן.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:יש אימרא בחב"ד - לעתיד לבא תהיה עלייה לכל הבריאה - חסיד חב"ד יעלה למדרגת אדמו"ר מחב"ד, אדמו"ר פולני יעלה למדרגת חסיד חב"ד, חסיד פולני יעלה לדרגת אדמו"ר פולני, המתנגד יעלה למדרגת פולני, והגוי יעלה למדרגת מתנגד. אך און וויי פאר די עליה פון דער גוי.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אגב, מישהו הביא את המתתובצעס, וכולנו מכירים אותם מהספר של פרגר. האם הציבור מודע למכתב מהרב משה בצלאל שנכתב בתוך הגיטו? יש לי ספר באנגלית שנעתקה מיומנים שנכתבו בגיטו ווארשא בשם 'קידוש השם', ויש שם פרק עליהם.
בית הגנזים כתב:ראוי לציין שהיה [ר' משה דב פשנדזה] מתלמידי סלבודקה.
ישעיהו לוריא כתב:איש_ספר כתב:אולי במטותא תמונה מרמד"פ...
יש לך בחוברות המצורפות כאן
בן מיכאל כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אגב, מישהו הביא את המתתובצעס, וכולנו מכירים אותם מהספר של פרגר. האם הציבור מודע למכתב מהרב משה בצלאל שנכתב בתוך הגיטו? יש לי ספר באנגלית שנעתקה מיומנים שנכתבו בגיטו ווארשא בשם 'קידוש השם', ויש שם פרק עליהם.
במה מדובר?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:חבורה שהיתה לפני השואה, די מפורסמת, בשם מתתובצעס, ע"ש מנהיגם שהיה בעל תשובה וחריף במיוחד בשם מתתיהו גלמן. יש ספר עליהם בשם 'אלה שלא נכנעו' מאת משה פרגר. נמצא באוצר.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בן מיכאל כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אגב, מישהו הביא את המתתובצעס, וכולנו מכירים אותם מהספר של פרגר. האם הציבור מודע למכתב מהרב משה בצלאל שנכתב בתוך הגיטו? יש לי ספר באנגלית שנעתקה מיומנים שנכתבו בגיטו ווארשא בשם 'קידוש השם', ויש שם פרק עליהם.
במה מדובר?
חבורה שהיתה לפני השואה, די מפורסמת, בשם מתתובצעס, ע"ש מנהיגם שהיה בעל תשובה וחריף במיוחד בשם מתתיהו גלמן. יש ספר עליהם בשם 'אלה שלא נכנעו' מאת משה פרגר. נמצא באוצר.
מקדש מלך כתב:אבל באמת, האם אתה באמת חושב שהניק היקר דמשק בשם "מכר" הוא מייצג הוגן של גור. באם אני עזבתי, הוא ימשיך את הדיון?
ואולי אני אבחר להיות מייצגו של הגר"ש אלתר שליט"א, ולפעמים אכתוב גם בשם מכר (אני לא חושד בו כשקרן, ממש לא. אבל למרות זאת אמור להיות מובן שהוא נוטל על עצמו תפקיד לא אפשרי).
אגב בנוגע לדברי המכר האלמוני, אני חולק כמובן הן על העובדות שהציג, והן על הפרשנות שלהן. אבל לא כעת הזמן לכך.
בברכה.
אליסף כתב:הוא מספר על זקני החסידים בת"א שעוד הלכו לשפ"א, שהם היו אומרים 'ער' ולא יותר מזה כשדברו עליו
אליסף כתב:השבוע נתפרסם ב'משפחה' ראיון עם מו' שלמה שמיר (כתב 'הארץ'..) נכד ר' שלמה אחי השפ"א (חותנו של מו' יוסי כהן מהמוסד..)
עד כמה דורות זכאים למו'?
הוא מספר על זקני החסידים בת"א שעוד הלכו לשפ"א, שהם היו אומרים 'ער' ולא יותר מזה כשדברו עליו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 317 אורחים