נחומצ'ה כתב:מחולת המחנים כתב:
---
בזכרוני לפני כעשרים שנה, בשנים הראשונות להנהגתו של האדמו"ר שליט"א, כאשר עוד התגורר בבני ברק, היו חסידי גור שהיו משתתפים בתפילות ובטישין של הרה"צ ר' פנחס בידרמן שליט"א מניקלשבורג בשכונת מקור ברוך, ויש לחלק.
תופעה זו התפרסמה בעיקר אחר חתונת ר' דוד הבן הצעיר. בא' מימי השבע ברכות שלו, הרבי מניקלשבורג הגיע. והרבי אמר לבנו החתן:
תסתכל עליו. יש מה להסתכל עליו... ומאז נהפך למנהג לרגע, להציץ בטיש של ניקלשבורג ולשאוב יראת שמים...
פשיסחא כתב:מכיוון שעסקו בר"מ פשנזה מצו"ב חוברת שנכתבה עליו
דרך ישרה כתב:הוֹדָעָתִּי אחרונה בל"נ לאשכול זה ודומיו
איש_ספר כתב:אולי במטותא תמונה מרמד"פ...
מחולת המחנים כתב:שמעתי מנכדו של הגה"ח הישיש רבי יוסף הורביץ שליט"א ראש ישיבת חידושי הרי"ם, ומשרידי תלמידי ישיבת מיר בשנחאי, אביו היה חסיד גור שהתגורר באחת העיירות הפולניות, באותה עיירה היה האדמו"ר אחד מגזע בית סקרנביץ, הדרך לגור באותם ימים לא היתה כל כך קלה ומסודרת, והם התפללו בבית מדרשו של האדמו"ר בעיירה, ואף השתתפו בעריכת השולחנות שלו, ולזמנים ידועים היו נוסעים לגור.
ר' יוסף שליט"א עוד נסע נסיעה אחת אצל האמרי אמת לפני השואה, (וכדומה שהוא כהיום חסיד גור היחיד שעוד עשה נסיעה לגור לפני המלחמה).
ישעיהו לוריא כתב:איש_ספר כתב:אולי במטותא תמונה מרמד"פ...
יש לך בחוברות המצורפות כאן
דמשק כתב:מחולת המחנים כתב:שמעתי מנכדו של הגה"ח הישיש רבי יוסף הורביץ שליט"א ראש ישיבת חידושי הרי"ם, ומשרידי תלמידי ישיבת מיר בשנחאי, אביו היה חסיד גור שהתגורר באחת העיירות הפולניות, באותה עיירה היה האדמו"ר אחד מגזע בית סקרנביץ, הדרך לגור באותם ימים לא היתה כל כך קלה ומסודרת, והם התפללו בבית מדרשו של האדמו"ר בעיירה, ואף השתתפו בעריכת השולחנות שלו, ולזמנים ידועים היו נוסעים לגור.
ר' יוסף שליט"א עוד נסע נסיעה אחת אצל האמרי אמת לפני השואה, (וכדומה שהוא כהיום חסיד גור היחיד שעוד עשה נסיעה לגור לפני המלחמה).
ראה כאן קצת עליו. [כמדומני ששמעתי ממנו שכאשר הוא הגיע נסיעה לגור הוא אכל סעודות אצל הרה"ק רבי משה בצלאל זצ"ל].
היה לי איתו כמה שיחות על דרך הלימוד בגור של היום [וכמובן על ה'היסטוריה' בפולין], ואיני יודע אם כאן המקום.
אליעזר בלוי כתב:היכן המקום אם לא כאן
דרך ישרה כתב:
הקישון33 כתב:השם "דרך ישרה" מזכיר וארט ישן אבל רלוונטי מתמיד: יש שלשה חסידיות שבכל אחת מהן התמקדו בנושא אחר, הראשון הדגיש מח ושכל והשני שמחה והשלישי אמת והיום המצב ככה: אין טיפש כמו הראשון ואין עצוב כמו השני ואין שקרן כמו השלישי...
עתניאל בן קנז כתב:הקישון33 כתב:השם "דרך ישרה" מזכיר וארט ישן אבל רלוונטי מתמיד: יש שלשה חסידיות שבכל אחת מהן התמקדו בנושא אחר, הראשון הדגיש מח ושכל והשני שמחה והשלישי אמת והיום המצב ככה: אין טיפש כמו הראשון ואין עצוב כמו השני ואין שקרן כמו השלישי...
לא נראה לי שב'הקישון דריי און דרייסיג' היה מתענגים על אמרה זו...
מכון חכמי ליטא כתב:מי הם "גדולי ישראל" שכ"כ חרדים לכבודם בעיתון המודיע? מרן רשכבה"ג רבי גרשון אדלשטיין שליט"א וסיעתו?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:סלח לי על הבורות, אבל 'הקישון33' בתל אביב הוא איזה בית ברחוב נידח ודחוס, ובבני ברק הרי הוא חנות\בית חרושת
מה היה אמור לקרות בהקישון33? מי התגורר שמה?
אלכסנדרוס כתב:למקרא הדברים המענינים באשכול זה לא אתאפק מלהשמיע מחשבה נועזת:
חסידות גור היא חסידות גדולה ועצומה בכמות. מטבע הדברים אין לחסיד מן השורה קשר ישיר ואינטנסיבי עם הרבי.
היחס של חס"ג לחסידים מופלגים שתוארו כאן הוא כמעט היחס הרגיל בחסידויות אחרות שבין חסיד לרבו, ממנו הוא מקבל תורה עצה ויר"ש. על כל המשתמע.
נראה שהחסידים הללו מחליפים בחס"ג את מקומו של הרבי עצמו.
האם עובדה זו משפיעה ממילא על היחס לרבי?
נחומצ'ה כתב:ישעיהו לוריא כתב:איש_ספר כתב:אולי במטותא תמונה מרמד"פ...
יש לך בחוברות המצורפות כאן
התמונה לא משקפת את דמותו. הוא היה איש תנועה [תרתי משמע...]. איש של חיים..
לירושלמים שביננו, יהיה קל יותר להיזכר, מהדמות שהיתה ספק רצה ספק מהלכת ברחובות ירושלים.
דרכו היה להחזיק את הכובע בידיו, וכך לצעוד, כאשר בב' אַמותיו, אברך מנסה להדביק את הקצב..
פשיסחא כתב:רבי ישראל דוד רוסט וחבורתו מישיבת שפת אמת לצד תלמידיו מעיר ומישיבת חיפה.
פשיסחא כתב:ר' זעליג שטיצברג הוא היה כל השנים המודל והמופת של ביטול ואמונת צדיקים, ממנו ועליו סיפרו דברים בעניין זה.
ישעיהו לוריא כתב:בעניין הרביים...
איש_ספר כתב:ובכן אשאלה:
האם ישנם ערכים מיוחדים ואופיינים המייחדים את חסידות גור, או שכל אדמו"ר מטביע את ערכיו הוא, כך שבכל פרק של הנהגה, סולם הערכים משתנה.
אם סולם הערכים משתנה באופן מובהק הרי שאין ערכים מאפיינים, כי הערכים עצמם הם כאלה המקובלים בכל ישראל פחות או יותר, והחידוש היה שימת הדגש על ערך אחד והעלאתו לראש העבודה.
אני ישבתי עם אחד מראשי המחנכים בגור וחבר בוועדה, ושאלתי אותו למה כל השנים אצל האדמורי"ם הקודמים היו הרבה ששלחו את ילדיהם למוסדות מחוץ לגור, ואילו היום מי ששולח את ילדיו למוסדות מחוץ לגור נפסל?
[כזכור לחס"ג, בתחילת שנת לימודים תש"פ [קיץ תשע"ט], בהתחזק בישיבות גור המגמה להעביר את רובם ככולם ללימוד גרש"י, יצאו ארבע בחורים לישיבות כלל חסידיות, וגור הודיעה להוריהם שכל שאר ילדיהם מקטן ועד גדול נזרקים מהמוסדות].
הוא ענה לי כך, אצל כל רבי יש את נקודת ההנהגה שלו, אצל הבית ישראל קדושה, אצל הלב שמחה שויתי ה' לנגדי תמיד וכו', ולכן תמיד יכלת להגיד אני לוקח את הנקודה המרכזית של הרבי ואת שאר הדברים אני מניח, אצל הרבי שליט"א נקודת ההנהגה היא דרך הלימוד, ולכן אם אתה לא מסכים והולך עם זה, אתה לא יכול להמשיך כאן.
אליעזר בלוי כתב:סיפר שהאדמו"ר מגיע למנחה וכו..
שאלתי מה קורה במעריב
א"ל תוכ"ד הרבי לא מתפלל
(כנראה שלא ידע )
סוג של תגובה
אין לנו שום נ"מ אם הרבי מתפלל או לא
התשובה הדהימה אותי
שוב
אני גדלתי עם תשובות שקרובים לזה
אבל לא עד כדי כך
האם ראינו כמו כן בשאר חסידויות?
האם בגור זו תופעה נפוצה?
מקדש מלך כתב:ככל הנראה אעשה הפסקה קצרה בכתיבת האשכול, ואכתוב כמה מילות סיכום.
א) הניק "צופה ומביט" טען שאני לא כותב את האמת. היה מצופה מהמנהל להסתייג מהמעשה המביש של האשמה כזו, חסרת מינימום של סימוכין.
במקום זה הוא טען שצריך להתמודד עם העובדות מיניה וביה. כמו שעושה "ישעיהו לוריא"... ובכן, טעה המנהל בכותבו, משום שאת התיקון התמים לפיו הלך רמ"ד לעוד טישים, לא כתב ישעיהו לוריא, אלא הניק האובייקטיבי "בית הגנזים". ואני נענתי לו בראשי ולא הגבתי.
וטען המנהל כי מכאן מוכח האם אני מדייק. מחוץ לעובדה שזו טעות, כי הליכה לטיש של רבי אחר לא אומרת מאומה (היתה הנהגה אצל חסידים מסויימים שלא ללכת לרבעס' אחרים, אבל אין זו הנהגה גורפת. למעשה ההליכה הזו מראה לטעמי להיפך, והמורשת שגדלתי עליה היתה הליכה נלהבת לטישים של רבעס' אחרים, ורציתי להאריך על כך בהמשך).
ומעבר לעובדה שמדובר ככל הנראה באנקטודה חד פעמית, או פעמים בודדות, ולא בהנהגה שאפיינה אותו במהלך ימי חייו. הרי שהניק הנ"ל כיחש לעובדות, כשניסה ליצור מצג שווא לפיו רמ"ד לא היה מתנהג כדרכה של גור דהיום, ואני דן אותו לכף זכות שבשוגג (לו יהי).
בית הגנזים טען שרמ"ד קיבל בהבנה את העובדה שאדם הפסיק להיות חסיד גור. וכל אחד יבין את המשמעות לבד.
העובדה שהוא מספר כנראה נכונה. אבל הניק הזה יודע אולי גם שרמ"ד וחבורתו היו והינם קיצוניים ביחס לגר"ש אלתר שליט"א, ואם איני טועה, חלק מההתנהגות של בני חבורתו ותלמידיו הקרובים מתוארת בזעזוע (עם שמות מלאים) בכתבי הפלסתר שהוציא עו"ד אלבוים...
אני לא התייחסתי לכך, וגם לא טרחתי להסביר את החילוק בין אדם אישי שפרש מגור (דבר שהתקבל תמיד בהבנה יחסית, תלוי כמובן בין נסיבות העניין. ובכל מקרה גור לא היתה שונה מכל מקום אחר בנידון).
כאשר אני מואשם בשקר על ידי ניק שלפני כן הסביר ששיטתו של הבית ישראל היא "תכלית הטומאה", החרשתי. הרי כל אחד רואה עם מי יש לו עסק.
אבל כאשר טחו עיניו של המנהל מלראות את המתרחש, זה כמעט מייאש, כי כמעט בלתי אפשרי לכתוב בבמה מוטה כל כך.
ב) כאן רציתי לכתוב בפומבי בירור מסויים מול ההנהלה, אבל נמלכתי בדעתי ומחקתי. איש ספר קיבל את ההנחה שלי באישי שלשום כמדומני, אשמח להתייחסות.
ג) הסברתי בשפה ברורה למה אני מסרב להיכנס למחלוקת. ואנשים, גם טובים, ניסו להצדיק אותי בשלל דרכים למה אני קיצוני כל כך בזה. אבל הפלפולים שכתבו להצדיק אותי מעלה את ההבנה שאצל הכותבים ישנה טלית שכולה תכלת, הלוא היא הגר"ש אלתר ותלמידיו, שאין בהם מתום, רק כוונה לשם שמים, הנעלבים ואינם עולבים, בעלי מידות טובות וכו' וכו', ומנגד יש צד שני, שרק הוא הרע והמושחת.
והם לא מעלים על דעתם, שיש לי הרבה להצדיק, ויש דברים שאוכל להסביר ולהבין (אם כי אני באופן אישי אשאר מסופק), ויש דברים שאוכל להסביר היטב למה איני מסכים איתם, אבל אין זה משנה את ההתייחסות הכללית שלי. אבל דא עקא, שהדברים הללו יהיו כתב אישום על הצד השני.
ואני לא רוצה לכתוב בנושא, כי איני מכוון לשם שמים. "גוטס' אוף יודן" אפשר לכתוב גם לא לשם שמים. רע על יהודים איני מרהיב בנפשי לכתוב.
אני גם לא נוהג כמנהג איזה חשובים, שכותבים שמועה כעובדה, והשמצה כהוכחה. אצטרך להסתייג מכל דבר שלא ראו עיני (יש גם דברים שראיתי בעיני, אבל כמובן איני חוקר פרטי, ולא ראיתי כל כך הרבה), ואז אהיה שמא מול ברי, וכידוע ברי ושמא ברי עדיף.
ומלבד זאת, הרי אני יחיד מול רבים. יאשימוני בשקר וחסל, ויחיד ורבים הלכה כרבים.
ההיכרות שלי עם גור ושיטתה לא מסתכמת בכך ששמעתי לפני עשר שנים מחסיד גור ש"רבי" הוא המצאה של המשגיחים בדור האחרון, ואני לא סברתי כדעתי הנוכחית כל השנים, ואני מכיר את הריב הזה עם כל שלביו והתפתחויותיו רבות השנים, והיו מקרים שמצאתי את עצמי בעין הסערה, כשאני פועל בניגוד להבנת הממסד של גור ומצליח להכעיס אנשים חשובים מאוד. יש לי הרבה מה למכור אבל לא אעשה זאת.
כי חוץ מהנימוקים דלעיל, אני סבור שכאן לא היה אמור להיות אתר למריבות ולשון הרע. אני כועס על מי שעושה זאת לעדה שלי, ולא אעשה את השנאוי עלי לחבריי (כן, גם תלמידי הגר"ש אלתר, שאין לי שום איבה אישית נגדם, וחלק מהם מנהלים איתי התכתבות ידידותית מאוד באישי. אני אכן חלוק עליהם במחלוקת קשה וכואבת, אבל זו מחלוקת תורנית, לא אישית).
אבל עצם ההנחה התמימה של מרבית הכותבים וחוסר ההבנה של רמזיי, עד שהוכרחתי לכתוב זאת בפומבי, מעלה גיחוך מר. ודי בזה.
ד) מעולם לא חשתי צורך, בכל האשכולות על אלף שיטתו מנוגדות לשיטה שלי, להוסיף תגובה "אבל אנחנו החסידים סוברים שבלי טבילת עזרה כל זה אינו שווה". "אנחנו חושבים שהעיקר זה ענווה ושפלות..." וכו' וגו'. מה ממריץ את החברים כאן להגיב פעם אחר פעם ולהבהיר את העובדה ש"אבל אנחנו חושבים אחרת". וכי ניסיתי לייצג שיטה אחרת חוץ מהשיטה שלי? האם השנאה לגור, שלא האמנתי עד כמה היא עוצמתית עד שהתוודעתי לה בפורום, כשאנשים מסתתרים תחת ניק היא דבר רציונאלי? היא קשורה רק לעוולות הנוראות וגסות הרוח של הגערערס' או שיש כאן עוד תבלין? מי שירצה להבין ילמד שער השנאה באורחות צדיקים, וד"ל.
ה) האשכול הזה עלה לי במאמץ. הוא גרם לי לבטל חובות אחרות שלי, והוא תפס את מחשבתי משך היום, בנסיון לחדד נקודות (הכתיבה עצמה נעשית במרוצה, אך המחשבות סביבו תופסות את הראש. אני לא מקבל את החומרים מאנשים, למעט קצת חומר שקבלתי על הרב פשדנזה אחרי שכתבתי את הסקירה הראשונה, והכל יגיע מוח, בשעות האוכל, ההליכה וההמתנה. זה קצת מפריע גם בתפילה.
לא אשקיע את היגיעה הזו בניהול ריב ביבין עם ניקים. זה לא שווה את המאמץ.
יש גם אופצייה פשוט להתעלם. אבל איני יודע, אולי אני גורם נזק יותר מתועלת.
אודה לכל מי שיעדכן אותי באישי את ההתרשמות הכללית שלו מחצר גור לאחר קריאת האשכול, עם כל התגובות.
התגובות הללו יעזרו לי. בברכה וידידות.
ו) אני חייב לסיים בהודעה אישית ופומבית לאיש ספר.
נשארתי ידידך כמאז ומקדם, באהבת חברים. הבירור הפומבי שאני כותב אינו אישי, אלא נראה לי מחוייב המציאות.
אבל באמת, האם אתה באמת חושב שהניק היקר דמשק בשם "מכר" הוא מייצג הוגן של גור. באם אני עזבתי, הוא ימשיך את הדיון?
ואולי אני אבחר להיות מייצגו של הגר"ש אלתר שליט"א, ולפעמים אכתוב גם בשם מכר (אני לא חושד בו כשקרן, ממש לא. אבל למרות זאת אמור להיות מובן שהוא נוטל על עצמו תפקיד לא אפשרי).
אגב בנוגע לדברי המכר האלמוני, אני חולק כמובן הן על העובדות שהציג, והן על הפרשנות שלהן. אבל לא כעת הזמן לכך.
בברכה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים